Kenjoswe 0 Postad 13 Juni Hej, Jag har en 35 hk tvåtaktmotor till min Askeladden som jag skulle vilja byta till 40 hk fyrtaktare eller mer. Vad jag har förstått är en begränsande faktor vikten på motorn. 35 hk tvåtaktsmotorn väger ca 75 kg jämfört med 100 kg för en fyrtaktare. Hur mycket vikt kan man hänga på egentligen? Kent J. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 768 Postad 13 Juni Vilken Askeladden har du? Står på typskylten om ingen annanstans. Vilken motor har du idag? Märke och modellbeteckning? //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kenjoswe 0 Postad 13 Juni Båten Askeladden 16-4400 HT. Motorn 35 hk tvåtakt Johnson Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 768 Postad 13 Juni Ingen fartbåt egentligen och kommer man över 25 knop så finns det stor risk att båten börjar bära sig illa åt så 40 hk bör räcka. Vet att det finns de som haft 50 hk 2-takt på Askeladden 16-4400 HT men hållt igen på gasen och 50 hk 2-takt utan Powertrim väger ca 80 kg. Evinrude/Johnson 35 hk finns i två olika versioner: En 2-cyl 521cc som tillverkades fram tom 1984 som vägde ca 57 kg med elstart och gav ca 30 hk på propelleraxeln och blev nedgraderad till 30 hk 1985 pga nya effektregler. 1996 släpptes en helt ny 3-cyl 567 cc som vägde ca 74 kg med Powertrim och strax under 70 kg utan, denna motor gav ca35 hk. Så har du den gamla 2-cyl Johnson 35 hk, räcker en 40 hk 4-takt mer än väl då den ger ca 10 hk mer än den gamla om den gamla är fullt frisk. Tror inte du ska överskrida 40 hk med 4-taktmotor då vikten kan bli för hög, finns vissa 3-cyl 40 och 50 hk utombordare som väger strax under 100 kg medan de 4-cylindriga 50 hk motorerna väger upp mot 120 kg. Tror inte du tjänar något fartmässigt genom att gå upp till 50 hk men om ni är många i båten kan det vara idé med 50 hk förutsatt att den inte väger över 100 kg och man håller igen på gasen. Du kan ju prova att barlasta båten med sandsäckar i aktern för att kolla hur båten ligger och bär sig åt med de extra kilon det handlar om. Ska du köpa ny eller begagnad motor? Kolla på resp. tillverkares hemsida vad den aktuella motorn väger isf. //Pär 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser