Jump to content
Sunday 17 November 2019

Jobhurt

Medlemmar
  • Content Count

    312
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

11 Trovärdig

About Jobhurt

  • Rank
    Kommendör
  1. De som är intresserade av koldioxiddebatten kan med fördel ta del av Jacob Nordangårds föredrag om släkten Rockefeller. Väl spenderade knappa två timmar, enligt min mening 🧐 http://pharos.stiftelsen-pharos.org/stabil-strategisk-ordning-bilderberg-2019
  2. Aluminium skulle nog ha funkat men värmeledningen är högre för aluminium än rostfritt: http://homepage.lnu.se/staff/pkumsi/1FY805/Varmeledning.html Tror jag ska testa värmaren i båten och sedan fundera på hur det får bli. Men tack för input @bhemac
  3. Tror inte att lamellerna är för små (170x180). Tror inte heller att det är deras funktion att fungera som någon slags värmealstrare. Det går att lägga handen på det du kallar ”pottan” och hålla kvar en stund. Det är mer som att lamellerna stabiliserar själva ”pottan”. Som jag förstått det så är det helt enkelt bara en fläkt som blåser på ett riktigt varmt rostfritt rör. Plåtlådan (pottan) är till för att det ska gå att montera in fläkten, och lamellerna som sagt bara stabiliserar (i princip). Har gjort ett litet test där jag placerade en termometer 3-4 dm från ”utblåset” och där steg tempen från ca 21grader till ca 26 grader. Det är helt enkelt för kallt för mer realistiska tester. Men så fort det blir ett antal plusgrader så …. Din idé om en extra slang runt den rostfria avgasslangen kanske kunde fungera, men jag vill gärna hålla nere kostnaderna och den konstruktionen känns också lite otymplig.
  4. Hmm. Det som kyler är ju fläkten och som i mitt fall är en 120x120 och ligger på 69,7 CFM, vilket jag tror är tillräckligt. Vet ju inte riktigt hur originalet är byggt men det borde vara svårt att kyla det rostfria röret (med hjälp av fläkt) så pass att det kommer under 100 grader. I mitt fall så handlar det om en upponervänd rostfri gryta på 3 liter, ett 51 mm hål i sagda gryta, där ett rostfritt rör med en ytterdia på 51 mm är fastsatt. Runt röret som sticker upp ur kitteln har jag byggt en 170 x 170 x 220 mm plåtlåda med 5 "lameller" eller plåtskivor och i den bakre delen av lådan sitter fläkten. Har jag gjort det för enkelt för mig o missat något grundläggande ?
  5. Super ! Tror det kan funka. Tack Patrik !
  6. Har gjort mig en Pan 2000 kopia och köpte Biltemas rostfria avgasslang för att få bort just avgaserna och kolmonoxiden. Problemet med BT:s rostfria variant är den leder värme alldeles för bra. Har inte provat men är ganska säker på att det går att steka ägg på avgasslangen. I mitt tänkta arrangemang så skulle avgasslangen gå till en anpassad träregel som läggs vid nedgångsluckan. Problemet är att slangen då hindrar in och utgång just för att den är så varm. Ett alternativ kan ju vara att borra hål i taket (för skorstenen) och dra slangen så att det går att röra sig fritt ut o in. Ett bättre alternativ vore dock att hitta en avgasslang som inte leder värme så bra. Har tittat runt och hittar bara de som klarar 100 grader och 115 grader temporärt. Någon som har förslag på en riktigt värmetålig slang som man inte bränner sig på ?
  7. Det där med att en Allegro 33:a nog aldrig kommer att säljas under 100 papp tog bara knappt fyra år att motbevisa : https://www.blocket.se/angelholm/Allegro_33__86_75356894.htm?ca=14&w=3 Begärt pris på Blocket för en Allegro 33:a - 96 papp ! Bubblan sprack i och för sig inte heller 2015 men det anmodas läsaren avstå från att kommentera
  8. Vet inte vid vilken värme denna tingest kan producera men för de som seglar i varmare klimat borde en utvecklad variant kunna bidra till vattenförsörjningen. En watermaker kostar ju en slant men den här borde man ju kunna knopa ihop själv. Länk från Vaken.se: http://www.vaken.se/billig-metod-att-omvandla-havsvatten-till-dricksvatten/
  9. Tror att han menar det utanpåliggande "blockfästet" (eller vad det nu kan heta) som syns på min i och för sig rätt dåliga bild (hittade ingen bättre).
  10. På MG får man räkna med att meningarna går isär. Det är klart svårt att få ut slantarna som du lägger ner på båten när du någon gång i framtiden vill sälja. Att sätta dit en utombordare är också väldigt mycket enklare än att montera en inombordare. Du behöver bara hitta en lämplig höjd på akterspegeln och sedan borra fyra hål för utombordsfästet. Stora brickor på insidan alternativt en plåt eller nåt med motsvarande fyra hål. Och vid en framtida försäljning så kan du lägga på ett pris för utombordaren eller helt enkelt ta med den till nästa båt. Ovanstående svar påpekar att inombordaren är bättre än en utombordare men det kan vara rätt svårt och trångt att serva en gammal inombordare pga just svåråtkomligheten. Och sedan finns faktiskt de som seglat varvet runt med bara en utombordare. Om du tittar dig omkring i olika hamnar så har nästan alla segelbåtar i den storleken av någon anledning just en utombordare. Lite bättre i gropig sjö är de utombordare med extralång rigg typ den här: http://www.blocket.se/ostergotland/Tohatsu_6_hk_Sail_Pro_segelbatsmotor_laddning_37957159.htm
  11. När jag köpte min vega för några år sedan så reagerade även jag på att topcoaten inte täcker glasfiberväven så att det blir en slät yta. Målade om invändigt med BT:s 2-komp som nu tyvärr inte längre säljs. Tycker att resultatet blev ganska bra och glasfiberväven blev lite mindre framträdande/synlig. De lägre regionerna såsom förpik och garderob kläddes med liggunderlag och ytmatta. Något som verkligen gjorde att kondensproblemet upphörde att vara ett problem. Så mitt råd är att strunta i spacklet och även grundfärg om du målar om med en 2-komponentsfärg. Durken/golvet däremot som ska tåla nötning av skor o dyligt klarar sig nog bättre om du grundmålar först.
  12. Ett annat alternativ är att strunta i vindexen denna säsong och i stället binda garnsnören i vanten (båda sidor) för att klargöra vindriktningen.
  13. Ta bort "järnskrot" nära autopiloten som kan störa den inbyggda kompassen. Kalibrera om autopiloten. Se instruktionsboken. Finns säkert på nätet om du inte fick med någon när du köpte båten.
  14. Jobhurt

    Kol i tanken

    Albin 022:an som jag har i Vegan går ju faktiskt att köra på fotogen ! Fast nu dröjer det nog bara några år tills BT börjar sälja kolbatterier och små billiga (och kraftfulla) elmotorer för marint bruk.
  15. Jobhurt

    Kol i tanken

    Företaget Grabat har utvecklat ett batteri baserat på kol i extremt tunna skikt som ger fem gånger mer energi än Litium-on och som laddas på betydligt kortare tid än andra typer av batterier. Kommer förmodligen vara ute på marknaden i slutet av året. Länk 1:https://vimeo.com/154169394 Länk 2: http://anthropocene.live/ Om batteriet håller vad tillverkarna lovar så lär det (när priserna gått ner) bli en betydligt bättre marknad för eldrivna motorer till bil o båt !
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy