Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
Ljungbergarn

BÅTNYTT IDIOTFÖRKLARAR DE SOM KRITISERAR PILSNERLAGEN!

Rekommendera Poster

Stackars dessa fåntrattar som ser sig så förföljda av Stasis terror. Är det någon form av delirium eller bara konspiratoriskt dravel? Hur som helst - de fortsätter att förstöra för sig själva (och alla båtmänniskor). Såg att riksdagspolitikerna mailbombats med denna allt annat än välformulerade terrorhistoria. Vad skall de stackars riksdagsledamöterna tro om båtfolk?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stackars dessa fåntrattar som ser sig så förföljda av Stasis terror. Är det någon form av delirium eller bara konspiratoriskt dravel? Hur som helst - de fortsätter att förstöra för sig själva (och alla båtmänniskor). Såg att riksdagspolitikerna mailbombats med denna allt annat än välformulerade terrorhistoria. Vad skall de stackars riksdagsledamöterna tro om båtfolk?

 

Det som är positivt med deras ("Båtfolket", "AlltOm02") engagemang är att jag fått upp ögonen för vad "våra" representanter uttalat i aktiva båtmänniskors namn. Som att Kryssarklubben, Båtunionen och Seglarförbundet anser att man bör avveckla Kustbevakningen helt. Kan inte säga att jag stödjer den uppfattningen, och då heller inte de organisationerna längre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Stackars dessa fåntrattar som ser sig så förföljda av Stasis terror. Är det någon form av delirium eller bara konspiratoriskt dravel? Hur som helst - de fortsätter att förstöra för sig själva (och alla båtmänniskor). Såg att riksdagspolitikerna mailbombats med denna allt annat än välformulerade terrorhistoria. Vad skall de stackars riksdagsledamöterna tro om båtfolk?

Det som är positivt med deras ("Båtfolket", "AlltOm02") engagemang är att jag fått upp ögonen för vad "våra" representanter uttalat i aktiva båtmänniskors namn. Som att Kryssarklubben, Båtunionen och Seglarförbundet anser att man bör avveckla Kustbevakningen helt. Kan inte säga att jag stödjer den uppfattningen, och då heller inte de organisationerna längre.

Fast det kan väl inte vara på allvar som dessa organisationer vill avskaffa KBV helt??? Är inte det bara något som 02-Fåntratten slänger sig med? Han brukar ju ibland vilja få det till att han företräder 700.000 båtmänniskor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast det kan väl inte vara på allvar som dessa organisationer vill avskaffa KBV helt??? Är inte det bara något som 02-Fåntratten slänger sig med? Han brukar ju ibland vilja få det till att han företräder 700.000 båtmänniskor.

 

 

Tyvärr inte. Läs SSD:s yttrande över kustbevakningens uppgifter & befogenheter (SOU 2008:55)

Finns på den här sidan: http://www.sxk.se/yttranden-och-skrivelser-till-myndigheter

Redigerad av Abbe2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Fast det kan väl inte vara på allvar som dessa organisationer vill avskaffa KBV helt??? Är inte det bara något som 02-Fåntratten slänger sig med? Han brukar ju ibland vilja få det till att han företräder 700.000 båtmänniskor.

 

Tyvärr inte. Läs SSD:s yttrande över kustbevakningens uppgifter & befogenheter (SOU 2008:55)

Finns på den här sidan: http://www.sxk.se/yttranden-och-skrivelser-till-myndigheter

Jösses... Tänk att vuxna människor låter sig provoceras såpass av några Cobrabåtar. Vad har vi för företrädare i våra organisationer?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har de företrädare vi förtjänar. Detta är vad som händer när frågan om vilka som kan ställa upp på lite styrelsearbete går ut på båtklubbsmötena och 99% av mötets deltagare skruvar på sig och tittar ner i golvet. Då passar de med en egen agenda på att fylla platserna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Angående flygbolag från olika delar av världen.

 

Flyg inte med bolag från kulturer med hierarkisk tradition där det är svårt för ngn med lägre grad att ge konstruktiv kritik till den med högre grad. Exvis att andrepiloten inte vågar påpeka för förstepiloten att denne ligger på fel höjd eller liknande. D v s att säga att en överordnad har fel.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Tidningen Skärgården. Tio meter i tre knop kostade 25,000kr. På KBV's anmodan!

http://alltom02promillepasjon.se/index.php/component/k2/item/79-stasi/

 

Frågan är om mannen upplyste KBV om att han var onykter? 

 

Och Ljungbergarn är forumets främste hit-and-run postare. Lägger gärna upp inlägg som bara består av en länk, men är aldrig beredd att stå för det och argumentera för sin sak. Vilket inte direkt är förtroendeingivande.

 

Har försökt argumentera men när de FÖR lagen i brist på argument kommer med klassiska personangrepp, demoniserar och vulgäriserar är det totalt meningslöst. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har försökt argumentera men när de FÖR lagen i brist på argument kommer med klassiska personangrepp, demoniserar och vulgäriserar är det totalt meningslöst. 

 

Och det skulle du aaaaaaldrig göra själv... ;-)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

 

Tidningen Skärgården. Tio meter i tre knop kostade 25,000kr. På KBV's anmodan!

http://alltom02promillepasjon.se/index.php/component/k2/item/79-stasi/

Frågan är om mannen upplyste KBV om att han var onykter?

 

Och Ljungbergarn är forumets främste hit-and-run postare. Lägger gärna upp inlägg som bara består av en länk, men är aldrig beredd att stå för det och argumentera för sin sak. Vilket inte direkt är förtroendeingivande.

Har försökt argumentera men när de FÖR lagen i brist på argument kommer med klassiska personangrepp, demoniserar och vulgäriserar är det totalt meningslöst.

Ola, det där är vad psykologer brukar kalla projektion.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

Tidningen Skärgården. Tio meter i tre knop kostade 25,000kr. På KBV's anmodan!

http://alltom02promillepasjon.se/index.php/component/k2/item/79-stasi/

Frågan är om mannen upplyste KBV om att han var onykter?

 

Och Ljungbergarn är forumets främste hit-and-run postare. Lägger gärna upp inlägg som bara består av en länk, men är aldrig beredd att stå för det och argumentera för sin sak. Vilket inte direkt är förtroendeingivande.

Har försökt argumentera men när de FÖR lagen i brist på argument kommer med klassiska personangrepp, demoniserar och vulgäriserar är det totalt meningslöst.

Ola, det där är vad psykologer brukar kalla projektion.

 

Att hävda att hans fru, som inte kan lägga an till KBV:s båt, är den som är ansvarig för att framföra den är ju också mysko! Resonemanget att "Jag är inte nykter och är inte den som har ansvaret, jag har inte ens en viktig funktion i framförandet av båten. Det har jag lämnat över till min fru. Dock när vi kommer till. jag citerar.En sån normalt sett enkel manöver. Då freakar den jag har gett ansvaret och klarar inte av det.... Men jag har ingen vesäntlig funktion i framförandet av båten"

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och nu har ju KBV fått de efterlängtade pengarna plus ytterligare 10 mille, så nu får 0,2:arna passa sig även nästa år. :-D

 

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=125&artikel=5943929

Pengar i sjön.

 

Vissa påstår att det är brist på pengar till vettiga saker som skola, äldrevård mm men det kan det ju knappast vara om man kan spendera på att jaga ett ickeproblem. Spökjakt på hög nivå.

 

Ghostbusters 

post-83025-0-74776700-1409775641.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pengar i sjön.

 

Vissa påstår att det är brist på pengar till vettiga saker som skola, äldrevård mm men det kan det ju knappast vara om man kan spendera på att jaga ett ickeproblem. Spökjakt på hög nivå.

Man lägger under 10 miljoner om året på blåskontroller, det är inte de som kostar pengar för KBV.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jösses... Tänk att vuxna människor låter sig provoceras såpass av några Cobrabåtar. Vad har vi för företrädare i våra organisationer?

 

 

Jag ställde frågan till SSF om de fortfarande stod för att de ville lägga ner kustbevakningen, och fick svaret:

"Att SSD hade den inställningen då betyder inte att SSD har det idag."

 

Så när de använder det remissvaret för att säga att de företräder den stora massan av båtmänniskor så är det inte korrekt. Frågan är då om de olika båtorganisationerna fortfarande också vill att lagen skall omprövas? Om man inte har några färska uttalanden från 2014 så verkar det inte som om vi vet det heller.

 

Det ser ut som om även denna del av argumenteringen mot sjöfyllerilagen faller ihop när man granskar den närmare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyst i denna eminenta tråd..

Bananer i pyjamas?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Känner att jag måste skriva något i denna tråd innan jag somnar om en stund.

Klockan är midnatt. Lite salongsberusad, ( mycket fint ord för småfull) efter att konsumerat lite

alkohol av "god" kvalitet. (Nåja, gott och trevligt var/är det iaf) Så som föraren beskrev det efter att rammat en segelbåt mitt i natten. ( annan tråd på detta forum)

 

Jag känner inte något begär eller krav på att jag skulle få ha rätt att köra något fordon i mitt nuvarande tillstånd.

Tror inte heller jag skulle klara av mörkernavigering heller.. Dagsljus kanske. Men tror inte det får bli några andra "trånga situationer"

 

Så här under året som gått. Med händelser både nationellt och internationellt. Så undrar jag var fan folk med råg i riggen har tagit vägen?

Människor som kan ta ansvar för vad som gäller enl lag och ordning.

Moral att stå för man gjort och inte gjort. Ta konsekvenserna för sina handlingar.

Idag verkade som att man är en vinnare om man packar på andra sina misstag. Att glida fram

utan ansvar för något. Verkar vara det nya 2014..

Folk som prackar på folk sina åsikter. Men inte vågar stå för dem offentligt. ( Facebook räknas inte)

Det är mycket snack. Men absolut ;) ingen verkstad..

 

Avgå! Någon...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyst i denna eminenta tråd..

Bananer i pyjamas?

 

De ledande debattörerna har dragit sig tillbaka till sin Facebook-sida, där de inte behöver störas av motargument, eller försöka försvara felaktigheterna i sin argumentering. Det är enklare då.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

 

Tidningen Skärgården. Tio meter i tre knop kostade 25,000kr. På KBV's anmodan!

http://alltom02promillepasjon.se/index.php/component/k2/item/79-stasi/

Frågan är om mannen upplyste KBV om att han var onykter?

 

Och Ljungbergarn är forumets främste hit-and-run postare. Lägger gärna upp inlägg som bara består av en länk, men är aldrig beredd att stå för det och argumentera för sin sak. Vilket inte direkt är förtroendeingivande.

Har försökt argumentera men när de FÖR lagen i brist på argument kommer med klassiska personangrepp, demoniserar och vulgäriserar är det totalt meningslöst.

Ola, det där är vad psykologer brukar kalla projektion.

 

Att hävda att hans fru, som inte kan lägga an till KBV:s båt, är den som är ansvarig för att framföra den är ju också mysko! Resonemanget att "Jag är inte nykter och är inte den som har ansvaret, jag har inte ens en viktig funktion i framförandet av båten. Det har jag lämnat över till min fru. Dock när vi kommer till. jag citerar.En sån normalt sett enkel manöver. Då freakar den jag har gett ansvaret och klarar inte av det.... Men jag har ingen vesäntlig funktion i framförandet av båten"

 

 

Jag förespråkar inte på något sätt att man skall dricka alkohol och sedan köra båt. Jag har inte heller satt mig in i hur de olika lagstiftningarna påverkar varandra när det gäller ansvar, vesäntlig funktion i framförandet av båten, etc.

 

Däremot fick jag lite att fundera på när grabben kom hem från sina kurstillfällen för att ta förarintyg. Där hade diskussionen gått på sådant sätt att den ombord som har högsta kompetensen alltid räknas som  "befälhavare" eller i vart fall inneha en " väsentlig funktion i framförandet av båten".

 

Jag tänker så här....    vi äger båtar som inte kräver någon formell kompetens, utan vilken som helst outbildad o utan erfarenhet kan ge sig iväg på tur med båtarna. En av båtarna faller under den debatterade promillelagen. Den gör runt 30 knop på topp....  Ibland är vi flera som hjälps åt att navigera och framföra båten, men lika ofta är det någon ensam person som  lägger ut, kör, navigerar, lägger till och förtöjer.

 

Undertecknad har många års erfarenhet av fritidsbåtar under segel och motor,  gamla skepparexamen, båtmanscert, fartygsmek med flera utbildningsbevis och certifikat.... dessutom utbildad sjöman, med sjötid i sjömansboken från både handelsflottan och marinen.

 

Grabben har några års erfarenhet av motordrivna fritidsbåtar och ett färskt förarintyg.

 Han framför våra båtar på egen hand, eller tillsammans med sina kamrater som i regel har lägre kompetens.

 

Med resonemanget som fördes på hans kurstillfällen skulle han inte kunna hämta upp mig från krogen eller från en festlig måltid i skärgården där jag intagit alkoholhaltiga drycker. Han kommer ensam körande med båten, hämtar upp mig, och i samma stund som jag sätter foten i båten blir jag "befälhavare" eller i vart fall " en person med väsentlig funktion i framförandet av båten" i kraft av delägarskap samt den person ombord med högst kompetens.....

 

Låter som ett ganska skumt resonemang tycker jag...  men självklart som exemplet med mannen som på uppmaning kör fram till KBV, vad hade hänt om han vägrat, med sin onykterhet som argument? Jag har inget ansvar här, min fru är båtförare och därmed befälhavare, vill ni oss något får ni borda oss istället....

 

Vidare kan man ställa frågan om vem som skulle lägga till och förtöja båten när de kom till sin destionation? Om mannen konsekvent vägrat att delta i framförandet av båten och lämnat det till sin hustru så kan svårligen någon ha gjort något fel.....    men att faktiskt ta över befälet vid en skarp situation trots sin berusning, ja då faller man på eget grepp på något sätt....

 

Bara en av anledningarna till att jag helst utbildar min besättning i allt från manövrering till navigation och sjömanskap. Jag kanske är den som ramlar i, får en hjärtinfarkt, dricker några glas vin eller på annat sätt blir opasslig.. då känns det bra att andra har tillräckligt kompetens för att framföra fartyget på betryggande sätt....

 

Helt klart kan det uppstå intressanta situationer runt dagens lagstiftning.....   men aldrig att jag skulle förespråka en onykter båtförare/befälhavare....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En god vän rotade i samma sak när lagen var ny, dvs. vad som händer om sonen - som framför båten obehindrat ensam - kör hem pappan från restaurangen.

 

Det var nobben direkt.

Pappan skulle anses ha en väsentlig uppgift när han är med ombord.

Det blev inga fler krogbesök med båt. :(

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En god vän rotade i samma sak när lagen var ny, dvs. vad som händer om sonen - som framför båten obehindrat ensam - kör hem pappan från restaurangen.

 

Det var nobben direkt.

Pappan skulle anses ha en väsentlig uppgift när han är med ombord.

Det blev inga fler krogbesök med båt. :(

 

Mackey

 

Det tycker jag faktiskt är ett problem, som påverkar friheten. Det borde räcka att föraren/befälhavaren har tillräcklig egen kompetens för att framföra båten.  Samtidigt tycker jag det är en märklig tolkning, vad jag vet så finns inga regler för "minimibesättning" för fritidsbåtar som för yrkessjöfart.

 

Sonen kan anses framföra båten på ett betryggande sätt, med fullt tillräcklig kompetens att klara båten på egen hand, inget brott mot någon regel så vitt jag förstår, men så fort jag kliver i båten, så ställs krav på att jag ska delta i båtens säkra framförande, heltokigt som jag ser det.

 

Det är ingen begränsning över huvud taget för mig att avstå alkohol när jag ska köra båt. Men ska man följa den tolkningen så kan ingen av mina bekanta köra mig hem om jag tar några öl eller en rejäl fylla på nån ö i skärgården.....det är en stark begränsning av min frihet........

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag är skeppare på min båt är det jag och ingen annan som tilldelar ansvar ombord. Jag tror inte någon tingsrätt i världen kan hävda att du har ett väsentligt ansvar för säkerhet till sjöss om skepparen (din son) inte har beslutat på det viset.

 

Till rätten får man helt enkelt som skeppare meddela att "Det är JAG och ingen annan som utser ansvarsområden ombord"

 

När det gäller förtöjning har jag svårt att tro att det är av väsentlig betydelse för säkerheten till sjöss.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag är skeppare på min båt är det jag och ingen annan som tilldelar ansvar ombord. Jag tror inte någon tingsrätt i världen kan hävda att du har ett väsentligt ansvar för säkerhet till sjöss om skepparen (din son) inte har beslutat på det viset.

 

Till rätten får man helt enkelt som skeppare meddela att "Det är JAG och ingen annan som utser ansvarsområden ombord"

 

När det gäller förtöjning har jag svårt att tro att det är av väsentlig betydelse för säkerheten till sjöss.

 

 

Det ju ungefär så jag tycker det borde va också...... men tydligen har det funnits situationer och rättsfall där utfallet inte blivit så.    

Att båten är till hälften min och att jag har den högsta formella och informella kompetensen borde inte räcka för att jag vid varje enskilt tillfälle skall anses vara befälhavare eller inneha nån synnerligen viktig uppgift ombord..... 

Som ägare, alltså redare, måste jag ju kunna delegera uppgiften som fartygschef till någon med tillräcklig kompetens för uppgiften när jag anser det lämpligt, vilket det är om jag t.ex. intagit alkoholhaltiga drycker....

 

Sedan är ju rättsväsendet som det är, antyder jag att jag tittar på plottern och tittar runt på båtar vi möter så blir jag ju säkert väldigt viktig och borde varit nykter..... man får nog vara väldigt tydlig med att man delegerat ansvaret, blundar och drömmer sig bort till Karibien......för att säkert hållas utanför besättningen.........

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Det ju ungefär så jag tycker det borde va också...... men tydligen har det funnits situationer och rättsfall där utfallet inte blivit så.    

 

Jag sticker ut hakan lite, och säger att detta är gissningar och "har-hört-att..." påståenden. Eller, länka gärna till någon som blivit fälld enligt ovan så erkänner jag gärna att jag har fel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Det ju ungefär så jag tycker det borde va också...... men tydligen har det funnits situationer och rättsfall där utfallet inte blivit så.    

 

Jag sticker ut hakan lite, och säger att detta är gissningar och "har-hört-att..." påståenden. Eller, länka gärna till någon som blivit fälld enligt ovan så erkänner jag gärna att jag har fel.

 

Jag har inga sådana länkar, utan funderingarna kommer utifrån vad som diskuterats på sonens kurstillfällen för förarintyg.  

Där har det hetat att den med högst kompetens bedöms vara befälhavare ombord....oavsett om andra i båten haft fullt tillräcklig kompetens..... vilka rättsfall det rör sig om vet jag inte....

 

Jag är själv undrande över vad som egentligen gäller enligt lagens intentioner...... därför jag tar upp frågan...  

 

Någon som har mer information eller kanske nån lagvrängare som är medlem här??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lagens intentioner är för mig rätt klara. I en liten snurrebåt är oftast den med ratt eller rorkult befälhavare, styrman och navigatör, men på större båtar kan dessa uppgifter delas mellan flera personer.

Såklart ska du inte vara påverkad av alkohol om du är navigatör, exempelvis. Ett tydligt exempel på vad som avses med "fyller en väsentlig funktion..."

Ett annat är den herre som åkte dit som satte sin son på runt en åtta år i knäet ich pekade vart han skulle köra eftersom han själv var för påverkad.

 

Tills jag ser hårda bevis på att folk dömts trots att de enbart varit passagerare för att de har hög nautisk kompetens värderar jag den som historien om invandraren som bröt upp parketten för att odla curry.

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lagens intentioner är för mig rätt klara. I en liten snurrebåt är oftast den med ratt eller rorkult befälhavare, styrman och navigatör, men på större båtar kan dessa uppgifter delas mellan flera personer.

Såklart ska du inte vara påverkad av alkohol om du är navigatör, exempelvis. Ett tydligt exempel på vad som avses med "fyller en väsentlig funktion..."

Ett annat är den herre som åkte dit som satte sin son på runt en åtta år i knäet ich pekade vart han skulle köra eftersom han själv var för påverkad.

 

Tills jag ser hårda bevis på att folk dömts trots att de enbart varit passagerare för att de har hög nautisk kompetens som historien om invandraren som bröt upp parketten för att odla curry.

 

Jo det är ju lätt att göra ett sådant antagande, jag hoppas du har rätt också.

Men man blir ju fundersam, jag tänker på exemplet med mannen som uppmanades köra båten till KBV när hustrun inte klarade av manövern.   Utan att ha varit på plats så vet man ju inte hur skruvad beskrivningen är, men ponera att han vägrat, att han och frugan propsat på att hon är ansvarig skeppare ombord, och han rör inte en spak.....hade hans berusning kunnat vara straffbar då?  Nu körde han ju bevisligen båten i berusat tillstånd, så saken är klar....

 

I båtar där det inte krävs någon formell utbildning för att agera skeppare kan det lätt uppstå frågetecken om vem som är besättning och vem som är passagerare.... är lagen helt tydlig på de punkterna?? 

 

Jag räknar vår båt som en liten snurrebåt, och vi delar oftast på uppgifterna...speciellt i hög fart då styraren har fullt upp med  ratt, reglage och uppsikt över vatten och trafik....

Ibland är det skepparen som agerar styrare och får assistans med navigation, ibland är det skepparen som agerar navigatör och utkik, medan någon annan är båtstyrare....  ibland är det någon som ensam sköter hela framförandet av båten oavsett om det finns passagerare eller inte.  

Det jag menar är att i många fall är man flera som hjälps åt, men i andra fall är det oavsett storlek på båten en ensam person som framför båten i egenskap av skeppare, navigatör, styrare utkik etc......

 

Tar lagens utformning hänsyn till att dessa olika förhållanden??

Intentionen att faktiskt ingen som blandar sig i framförandet av fartyget skall vara onykter är ju solklar för mig också...   men räcker det att jag lägger mig på durken och sluter ögonen för att jag skall befrias från ansvar oavsett kompetensen hos den jag delegerar ansvaret till....   det verkar inte solklart...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En god vän rotade i samma sak när lagen var ny, dvs. vad som händer om sonen - som framför båten obehindrat ensam - kör hem pappan från restaurangen.

 

Det var nobben direkt.

Pappan skulle anses ha en väsentlig uppgift när han är med ombord.

Det blev inga fler krogbesök med båt. :(

 

Mackey

 

Det enda jag sett är att det inte godkänns att kalla sin 7-åriga son för skeppare när han sitter i knät och styr. Var rätten kommer dra gränsen vet jag inte, men om du har en straffmyndig person som kör båten, och själv uppenbart inte är inblandad i framförandet, dvs. sitter långt från rorkulten, så antar jag att du skulle klara dig även om du är berusad. Det finns i alla fall ingen som blivit dömd i motsvarande fall.

 

Har inte sett något fall där den med högst nautisk kompetens automatiskt setts som ansvarig. Tror det kan handla om mytbildning, det är inte alltid som utbildarna i Skepparexamen har helt rätt för sig. (Eller ens författarna av läroböckerna, men det är en annan historia.)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...