Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Ljungbergarn

BÅTNYTT IDIOTFÖRKLARAR DE SOM KRITISERAR PILSNERLAGEN!

Rekommendera Poster

Vi har flitigt diskuterat faran med alkohol och båtar men intressant att se att riksdagen inte tycker cykling och alkohol är speciellt farligt

 

Motion 2005/06:T554 var just en promillegräns för cyklister och den fick avslag.

Ibland verkar det vara slumpen som styr vad våra politiker bankar igenom.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En berusad cyklist utgör mest en fara för sig själv, medan en berusad båtkörare av en snabb motorbåt utgör en fara för andra. ;)  

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har flitigt diskuterat faran med alkohol och båtar men intressant att se att riksdagen inte tycker cykling och alkohol är speciellt farligt

 

Motion 2005/06:T554 var just en promillegräns för cyklister och den fick avslag.

Ibland verkar det vara slumpen som styr vad våra politiker bankar igenom.

Motion 2005/06:T554 fick avslag. Exakt. För nio år sedan när den behandlades... hade den lagts idag kanske det hade sett annorlunda ut?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tidningen Skärgården. Tio meter i tre knop kostade 25,000kr. På KBV's anmodan!

http://alltom02promillepasjon.se/index.php/component/k2/item/79-stasi/

 

Frågan är om mannen upplyste KBV om att han var onykter? 

 

Och Ljungbergarn är forumets främste hit-and-run postare. Lägger gärna upp inlägg som bara består av en länk, men är aldrig beredd att stå för det och argumentera för sin sak. Vilket inte direkt är förtroendeingivande.

Redigerad av Abbe2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har flitigt diskuterat faran med alkohol och båtar men intressant att se att riksdagen inte tycker cykling och alkohol är speciellt farligt

 

Motion 2005/06:T554 var just en promillegräns för cyklister och den fick avslag.

Ibland verkar det vara slumpen som styr vad våra politiker bankar igenom.

 

Slumpen???

 

Det är väl knappast slumpen som styr. Tror det är ganska hårt uppstyrt vilken knapp politikerna trycker på. Sen kan man ju tycka att det är bra eller dåligt (alltså det de röstar igenom). Ofta är det nog jämkat och kohandlat flera varv, särskilt när en minoritetsregering skall driva igenom beslut.

 

Du som kan så oerhört mycket borde väl kandidera och göra bättre själv Crabfish ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var rätt mycket svävande uppgifter i den där artikeln. "4-5 glas" brukar väl i verkligheten betyda 7-8 glas. "5-10 meter" ska kanske multipliceras med 10.

 

Motståndarna till 0,2 brukar ju också hävda att jämförelsen med biltrafik inte är tillämplig då det ju är då mycket större utrymme på sjön. Då borde ju i konsekvensens namn flygtrafiken vara ännu generösare promillemässigt då utrymmet ju är ännu större med en dimension ytterligare att vingla på.

 

Någon hävdade också att de hellre möter en onykter båtförare än bilförare. Jag säger tvärtom alla dagar i veckan. En bil har deformationszoner, bälten, airbags, inredning designad för att undvika personskador mm. I min båt skulle jag bli skalperad, kastrerad och halshuggen vid en kollision i relativt låg fart.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Att frivilligt sätta sig och diskutera i direktsändning med personer som är som far med så många halvsanningar och är så oinsatta i lagstiftning som de som ligger bakom "Båtfolket" skulle jag heller inte göra. Finns inget sätt att tjäna något på en sådan debatt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tidningen Skärgården. Tio meter i tre knop kostade 25,000kr. På KBV's anmodan!

http://alltom02promillepasjon.se/index.php/component/k2/item/79-stasi/

Tips från coachen; alldeles gratis:

Om man vill att folk skall lyssna på vad man säger är det ordentligt mer än ganska obegåvat att kalla sökvägen till en artikel om Kustbevakningen för "stasi" då det är uppenbart att du själv döper artiklarna som du finner lämpligt (Båtnyttsartikeln har exempelvis sökväg "boatnytt")

 

Fast du kanske bara hade lite otur när du tänkte. Igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

...

Motståndarna till 0,2 brukar ju också hävda att jämförelsen med biltrafik inte är tillämplig då det ju är då mycket större utrymme på sjön. Då borde ju i konsekvensens namn flygtrafiken vara ännu generösare promillemässigt då utrymmet ju är ännu större med en dimension ytterligare att vingla på.

...

I USA är 0,4 promille ok för piloter och 0,2 för skolbusschaförer (olika i olika stater), så du har förstått själva id'en. :-)

 

Det som jag inte gillar med kollen av piloter är att väldigt få kontroller sker jämfört med antalet flygningar världen över. Det finns trovärdiga historier om att piloter delar en vinare till lunch och liknande.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

I USA är 0,4 promille ok för piloter och 0,2 för skolbusschaförer (olika i olika stater), så du har förstått själva id'en. :-)

 

Det som jag inte gillar med kollen av piloter är att väldigt få kontroller sker jämfört med antalet flygningar världen över. Det finns trovärdiga historier om att piloter delar en vinare till lunch och liknande.

 

Mackey

 

 

Återigen så är det bara halva sanningen - piloter får inte dricka någon alkohol alls åtta timmar innan de går i tjänst.

 

http://www.faa.gov/pilots/safety/pilotsafetybrochures/media/alcohol.pdf

 

(Som för övrigt även anger att det finns studier som visar på påverkan på prestationen vid 0.25 promille.)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så en rejäl fylla åtta timmar före flygning är ok.  :o

Det borde bli ca. 1,2 promille åtta timmar före flygning...

 

Troligen är det då bättre att piloten är lite småfull än bakis vid start. Sedan får man hoppas att h*n käkar bakistabletter så att landningen inte blir ett problem.

 

Jag vill passa på att vara tydlig med att jag inte tycker det är ok att vara packad och köra båt, men samtidigt har jag svårt att förstå att 0,2 promille är en vettig gräns.

När jag tog körkort var 0,5 promille ok på våra vägar och jag tycker det är bra att man sänkt gränsen.

 

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Saxat från Transportstyrelsen.

 

Regler för alkohol & piloter

Så här säger de internationella reglerna:

 

Alkoholförtäring får inte ske under flygning.

 

Alkoholförtäring får inte ske 8 timmar eller senare före flygning.

 

Under tiden mellan 24 timmar och 8 timmar före flygning ska stor försiktighet

avseende alkohol iakttas.

 

8 timmar före flygning ska piloten kunna köra bil utan att bryta mot svensk trafiklagstiftning.

 

Den sista punkten är ett svenskt tillägg.

 

Yrkespiloter kontrolleras genom att de före, under och efter en flygning träffar ett stort antal personer med flygsäkerhetsmedvetande och kunskap om vikten av nykterhet vid flygning. Den första kontrollen sker när piloten anmäler sig till tjänstgöring på besättningskontoret och träffar besättningssamordnaren. Och samtliga medlemmar i besättningen, såväl piloter som kabinbesättningsmedlemmar, är skyldiga att rapportera om de misstänker att någon är onykter. Det gäller även teknisk personal som flygmekaniker, tankpersonal och lastmästare. Om det finns misstankar om att någon i besättningen är onykter ska en nykterhetskontroll genomföras av polis.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En berusad cyklist utgör mest en fara för sig själv, medan en berusad båtkörare av en snabb motorbåt utgör en fara för andra. ;)  

Cyklister cyklar ofta på gång/cykelbanor och är då en fara för gående.

 

Cyklister kan krocka med andra cyklister

 

Cyklister utgör därmed en fara för andra.

 

 

Alla i båtar eller cyklar utgör en fara för andra. Även gående som möter en annan gående eller cyklist utgör en fara för den andre.

 

Men faran är nog rätt så låg precis som det är att att köra båt efter två pilsner. Vår 0,2 lag gäller även om en båt som kan gå snabbt bara färdas i 1 knop.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en båtgranne som inte vågar (!) att gå ut av hamnen med sin båt UTAN att "ta ett järn".

 

Varför det tro?

 

Blir han en bättre skeppare, eller glömmer (gömmer) han bara sin osäkerhet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har tidigare blandat mig i debatten men inser att det är uddlöst.

Jag kan bara konstatera följande:

- Det är fascinerande vad denna kemiska substans, alkohol, är viktig för en del! En relativt liten skara men ack så högljudd!

- Det förefaller inte vara något större problem. Har inte hört ett ord i ämnet diskuteras i hamnarna. Kanske det beror på att jag aldrig tar upp ämnet själv?

- Ju längre jag följer diskussionerna i ämnet desto mer positiv blir jag till 0,2 gränsen. Argumentationen är så ohyggligt enahanda och rabiat från motståndarna.

 

Jag vidhåller mitt oerhört enkla sätt att hantera sjöfyllerilagen.

Det är ju helt enkelt bara att låta bli att dricka när man ska framföra sin båt så är ju problemet ur världen. Men det förefaller vara oerhört svårt för vissa.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte om jag räknas till "vissa" och/eller till "gäsp...skål".

 

Hur som helst är jag emot lagstiftning som inte gör någon verklig nytta oavaett vad det gäller.

Jämför ex.vis med att det för länge sedan var straffbart att gå mot rött ljus, men nästan ingen blev bötfälld och det var mycket få som sprang ut framför bilar och blev skadade eller dödade.

 

0,2 lagen påminner om lagen mot att gå mot rött ljus. Det finns inget större problem och ingen har möjlighet att kontrollera efterlevnaden.

 

Det betyder inte att jag måste supa till sjös, men det händer nog att jag kommer upp i 0,3 promile. Hujedamej!

 

Sedan tycker jag att det är väldigt otrevligt att det förekommer att piloter som ansvarar för 100-tals personer flyger utan att bli upptäckta, även i Sverige. Flyget är kollegialt och man anmäler inte gärna varandra även om det på pappret finns en bra säkerhetskultur. Dessutom finns helt andra alkokolturer utanför Sveriges gränser.

Säkrast är nog att flyga med bolag från muslimska länder eller medJapan Airlines.

Jag tycker det skulle vara rimligt att alla piloter alkotestades före tjänstgöring som man gör bl.a. på Japan Airlines.

 

Jag blir orolig när man tycker det är bra att lagstfta mot obefintlga problem som dessutom i praktiken inte kan kontrolleras utan stora kostnader. Det finns verkliga problem som är bättre att lägga resurser på.

 

Mackeye

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lagen är i stor utsträckning normerande Mackey, inser man inte det går man tyvärr i samma fälla som de s.k. Fåntrattarna. Promillefixeringen leder fel. Det normativa (som man kan ha olika åsikt om men måste förhålla sig till) består i att det inte är ok att framföra båt med alkohol i kroppen, även om riskerna är mindre än vid bilkörning. Detta tror jag (personlig åsikt) att en majoritet av Sveriges båtmänniskor håller med om. Skulle man framhålla detta normerande inslag som ett stort samhällsproblem har man nog lite dåligt omdöme. Tänker tex på min stackars sjöscoutledare som citeras tidigare i tråden..."djupt kränkt"...

 

Sen är vi många som vill ha en översyn av lagen eller åtminstone ett förtydligande av praxis. För lagen är i flera avseenden otydlig, och kan i vissa avseenden leda till fara. Möjligheterna till översyn har minimerats genom Fåntrattarnas usla kampanjande som dragit löje över hela båtsverige.

 

Om målet är att uppnå en juridisk rätt att ha en högre promillegräns till sjöss måste man jobba på ett heeeeeeeeelt annat sätt än vad Fåntrattarna gör. En promillegräns på 0,2 skall nog främst ses som en praktisk nolltoleransgräns (0,0 funkar inte), inte som någon vetenskaplig faro-gräns. Fåntrattarna har i år tipsats om bättre argumentation och fokus, men istället har det hela tiden förvärrats.

 

Endast lagar av relativt banal karaktär kan stiftas baserat enbart på fakta.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

0,2 lagen påminner om lagen mot att gå mot rött ljus. Det finns inget större problem och ingen har möjlighet att kontrollera efterlevnaden.

....

Sedan tycker jag att det är väldigt otrevligt att det förekommer att piloter som ansvarar för 100-tals personer flyger utan att bli upptäckta, även i Sverige. 

...

Jag blir orolig när man tycker det är bra att lagstfta mot obefintlga problem som dessutom i praktiken inte kan kontrolleras utan stora kostnader. Det finns verkliga problem som är bättre att lägga resurser på.

 

Men är inte "problemet" med onyktra piloter likadant som problemet med onyktra båtförare? Det är enligt din logik inget större problem, eftersom det inte sker några större mängder olyckor. Det kostar pengar att kontrollera efterlevnaden, vilket också är svårt eftersom det rör många personer spridda på många platser. Så på vilket sätt är en onykter pilot ett verkligt problem, medan en onykter båtförare inte det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även i normerande lagstiftning måste efterlevandet kontrolleras för att normen inte ska urvattnas. Det var det som ex.vis hände med lagen mot att gå mot rött, allt fortsatte i stort sett som vanligt, nästan ingen blev bötfälld och sedan tog man bort lagen. Jag tror även att det var olagligt att cykla berusad tidigare, men ingen kontroll. Lagen togs bort!

 

Fler än 1000 cyklister årligen uppger att de skadats och hamnat på sjukhus pga. att de varit alkoholpåverkade och här finns sannolikt ett stort mörkertal. Här finns ett verkligt problem att ta tag i och lägga resurser på. Dessa påverkade cyklister vinglar omkring i trafiken, bland andra cyklister och/eller bland fotgängare med stor risk att även skada andra.

 

Min avsikt var inte att säga att just berusade piloter var ett verkligt problem, men det tror jag att alla håller med om att det är oavsett antal olyckor - i alla fall när det gäller trafikflyget. Det skulle inte vara något större problem att kontrollera all kabinpersonal före start och efter landning. Ofta startar man och landar på flygplatser och ett antal utrustningar för utandningsprov skulle inte kosta skjortan. Kan Japan Airlines så kan väl andra!

 

Fortfarande inte alls för att vara berusad till sjös.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och vilka problem skulle kriminaliseringen av tidelag lösa?

 

http://www.expressen.se/kronikorer/leif-gw-persson/djursexlagen-ger-daliga-vibrationer/

 

Argumentationen är underhållande lik den kring 02'an... "Uppfattning (=tyckande)"..."kriminalisering"..."finns inga brottsfall (inga problem)"..."tidigare lagstiftning tillräcklig"..."få jycken att ställa upp på (bara ta en pilsner till maten)"...

 

;) ;) ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även i normerande lagstiftning måste efterlevandet kontrolleras för att normen inte ska urvattnas. Det var det som ex.vis hände med lagen mot att gå mot rött, allt fortsatte i stort sett som vanligt, nästan ingen blev bötfälld och sedan tog man bort lagen. Jag tror även att det var olagligt att cykla berusad tidigare, men ingen kontroll. Lagen togs bort!

 

Fortfarande inte alls för att vara berusad till sjös.

 

Mackey

Men när det gäller 02'an framställs det ju som att efterlevandekontrollen är massiv och på tok för omfattande, så just i detta fall brister det väl inte alls??? Enligt fåntrattarna ligger ju folk och dör i sjukhusens kulvertar eftersom KBV är ute och fylletrålar 24/7.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att fåntrattarna anser att det är väldigt dyrt att kontrollera efterlevnaden. Det betyder inte att antalet prov är stort, bara att den totala kostnaden är stor.

Om det är så eller inte vet inte jag.

 

Vad jag vet är vi hittills i år endast sett en båt från Kustbevakningen (ägnade sig inte åt utandningsprov) under mer än 600 M segling ToR Stockholm - Bornholm och 5 - 6 turer i Stockholms skärgård.

 

Mackey

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att fåntrattarna anser att det är väldigt dyrt att kontrollera efterlevnaden. Det betyder inte att antalet prov är stort, bara att den totala kostnaden är stor.

Om det är så eller inte vet inte jag.

 

Vad jag vet är vi hittills i år endast sett en båt från Kustbevakningen (ägnade sig inte åt utandningsprov) under mer än 600 M segling ToR Stockholm - Bornholm och 5 - 6 turer i Stockholms skärgård.

 

Mackey

 

Det kan man läsa om i KBV's årsredovisning. Vi har även frågan diskuterat i denna tråd:

 

http://www.maringuiden.se/forum/topic/70998-kustbevakningen-på-tapeten-igen/page-2?hl=s%C3%A5llningsprov#entry492501

 

Beroende lite på hur man räknar så ligger kostnaden för sållningsprov 2013 på ca 5 MSEK (om man rensar bort det antal prov som normalt gjordes innan 02-an trädde ikraft). Tar man hela omfattningen, som då t.ex. förmodligen omfattar sållningsprov på yrkessjöfart och annat (uppenbar grov sjöfylla) som är högst motiverat så blir kostanden ca 7,3 MSEK om jag minns rätt. Alltså - ca 7 promille av KBV's budget.

 

Det är ovanstående belopp som skall sättas i relation till massdöden i kulvertar och allt annat elände som KBV orsakar. Det är även dessa belopp som skall sättas i relation till KBV's underskott på ca 130 MSEK...d.v.s. sållningsproven är en fjärt i kosmos i sammanhanget, hur man än ser på saken.

 

Tillägg: Minns jag rätt var antalet sållningsprov 2013 drygt 1800 st.

Redigerad av ArneRadar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då är det varken någon massiv kontroll eller några höga kostnader.

 

Ca. 7 promille av alla båtar som går fortare än 15 knop enligt Båtlivsundersökningen 2010 (235 000 båtar) kan ha kontrollerats.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då är det varken någon massiv kontroll eller några höga kostnader.

 

Ca. 7 promille av alla båtar som går fortare än 15 knop enligt Båtlivsundersökningen 2010 (235 000 båtar) kan ha kontrollerats.

 

Mackey

 

Exakt. Det är väl snarast fråga om en högst rimlig och väl balanserad insats i fråga om efterlevandekontroll.

 

Sen kan man ju tycka vad man vill om själva lagen.

 

Poängen är att Fåntrattarna förstör för sig själva och hela båtsverige med sitt tendentiösa och ibland direkt felaktiga vulgärargumenterande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker nog att risken att tvingas blåsa är för liten, i övrigt håller jag med.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte om jag räknas till "vissa" och/eller till "gäsp...skål".

 

Hur som helst är jag emot lagstiftning som inte gör någon verklig nytta oavaett vad det gäller.

Jämför ex.vis med att det för länge sedan var straffbart att gå mot rött ljus, men nästan ingen blev bötfälld och det var mycket få som sprang ut framför bilar och blev skadade eller dödade.

 

0,2 lagen påminner om lagen mot att gå mot rött ljus. Det finns inget större problem och ingen har möjlighet att kontrollera efterlevnaden.

 

Det betyder inte att jag måste supa till sjös, men det händer nog att jag kommer upp i 0,3 promile. Hujedamej!

 

Sedan tycker jag att det är väldigt otrevligt att det förekommer att piloter som ansvarar för 100-tals personer flyger utan att bli upptäckta, även i Sverige. Flyget är kollegialt och man anmäler inte gärna varandra även om det på pappret finns en bra säkerhetskultur. Dessutom finns helt andra alkokolturer utanför Sveriges gränser.

Säkrast är nog att flyga med bolag från muslimska länder eller medJapan Airlines.

Jag tycker det skulle vara rimligt att alla piloter alkotestades före tjänstgöring som man gör bl.a. på Japan Airlines.

 

Jag blir orolig när man tycker det är bra att lagstfta mot obefintlga problem som dessutom i praktiken inte kan kontrolleras utan stora kostnader. Det finns verkliga problem som är bättre att lägga resurser på.

 

Mackeye

Och där klämde du just in två av mina tre punkter i ett och samma inlägg!

Redigerad av Janken

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...