Jump to content
Monday 18 November 2019

Sator

Medlemmar
  • Content Count

    482
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

25 Expert

About Sator

  • Rank
    Kommendör 1. graden
  1. Triss jolle är nog ett av de bättre tipsen. Det är fortfarande en aktiv klass. Så det borgar för att man kan hitta vettiga segel för en vettig peng.
  2. Hej! Jag har viss kunskap om "plas" och reparationer. Har haft behörighet att laga flygplan i komposit iaf. Personligen, om detta varit inför ett köp. Så hade jag tackat för titten men bestämt sagt nej tack. Sådana här sprickor kan gå djupt och långt. Speciellt om de funnits utan åtgärd en lång tid. Små sprickor växer gärna när det flexar och rör sig. Och vid en köl gör det just det. Sen lite fuktintränging och minusgrader några veckor så blir det absolut inte bättre. Hur djupt och långt sprickorna går. Det vet man inte innan man slipat bort dessa i matrisen. Tycker nog att det ser ut som rost i sprickan jag kan se. Hur skadan uppkommit är ju svårt att säga. Kan vara en grundstötning. Kan vara annat. Köl mm kan ju varit snyggt lagat. Kanske missat små sprickor vid framkanten. Kanske är lagat snyggt men dåligt hållfastmässigt? Hur vet jag det? Min båt är på varv för rep av lite sprickor. Efter en tidigare rep från ett försäkringsjobb. (Samma varv) Varvet har fuskat. Jätte snyggt när jag hämtade båten första gången. Nu är sprickorna tillbaka med en mindre nöjd ägare.. Så de får göra om och göra rätt. Små sprickor som bara får ny gealcoat. Kommer obönhörligen tebax.. Det positiva med "plast" är att det går att reparera i princip allt. Frågan är när man kan börja bygga nytt istället för att reparera.
  3. Diskhon fungerar på följande sätt. Fyll med disk. Tappa i ordentligt med varmvatten och några droppar av något diskmedel. Sedan med hjälp av diskborste gnuggar och skrubbar du rent tallrikar, glas kastruller m.m Skölj sedan med rent vatten. Låt torka. Alt. Eftertorka med handduk. Klart! ( fira gärna insatsen med en öl!)
  4. Spancox. Det man skrivit. Är inte samma sak som att ha börjat.. Vårstressen måste väl få sätta in först!
  5. Det blir ny sprayhood. Fortsatt uppgraderingar av elsystemet. Lurar på nya instrument. Raymarine i70 eller B&G triton. Det "gamla" nexus ska avyttras. (Om budgeten räcker till nya instrument) Sen finns det ju hur mycket som helst att fixa om man hinner eller har råd? skriva önskelista till sjöjungfrun?
  6. Pgh73. Har du den nya hemma? Umdrar om du skulle kunna mäta på de båda. För att se vad det är för skillnad?
  7. Sator

    Grundstötning

    Hej Curre! Först vill jag tacka för hjälpen att hitta "min" båt. Med hjälp av dina förträffliga böcker! Jodå. Jag har lyckats ordentligt dessutom! Gick hösten 2013 på på med en rejäl smäll i ca 5 knop för motor, med min Magic. Skulle gå genom ett litet gatt som jag seglat igenom flera gånger. Stod med rorkulten i ena handen. Sjökortet i högsta hugg i andra handen. När jag tittade ner på plottern i några sekunder. Så small det till. Tvärstopp. Flög fram och kramade sprayhooden samtidigt som båten bockade djupt frammåt och spann runt. Motorstopp.. Fuck hyffsat snabbt igång motorn och lufffsade försiktigt ifrån. Sedan halvt panikartat ner i båten för att leta vatten inträngning. Inte en droppe. Hade problem med att motorn gick ner i varv. Men tuffade tillbaka till hamn. Efter ett båtlyft och noggrann inspektion. Kan jag bara konstatera att ett litet märke på järnkölen. Inga delamineringar sprickor eller justerad köl position. Likaså det befarade drevskadan var inget. Motorproblemeen visade det sig. Efter många timmars felsökande. Att sjömacken hade fyckats få metanol i dieseln... Problemet framkom direkt efter grundstötningen. Ett sammanträffande jag helst klarat mig utan. Problemet för grundstötningen. var att jag kommit ett snäpp vidbindande av min enslinje. Samtidigt som stenarnas position på sjökort och plotter inte stämmer. Förväntningarna efter en grundstötning? Jag förväntar mig att en båt ska hålla. I mitt fall är det nog på gränsen. Men vatteninträngning ska iaf inte ske. Annars tycker jag inte en båt är sjövärdig. Med tanke på hur länge en båt finns aktiv. Så är nog risken nära nog 100% att den någon gå går på. Förmodligen med hyffsad fart. Även om man inte seglar i skärgård. Finns det ju mycket annat skrot man kan segla på i haven. Frågan är naturligtvis gränser för fart. Kontra hinder. Buggar man för starkt. Flyter den inte.. Snart är det vår!
  8. Har du provat att skifta tändkablar och stift?
  9. Sator

    Lagrad ost

    Jag vet inte. Det här med att lagra eller betala dyrt för gammalt vin, ost sprit osv. Betalar jag dyra pengar. Föredrar jag att få nygjort. Gammalt borde väl vara rea varor?
  10. Jag har kika runt jag med. Men är inte åker på vilken modell av airmar tribuner jg har. Men, nu va det ett tag sedan. Tittar runt efter nytt. Lite lockande att köpa ett till nexus. Man får nästan ett instrument extra på köpet. Men.. Går det sönder igen? Hur som helst pgh. Har inte hunnit till båten ännu.
  11. Sator

    Inbjudan

    Rostar dom inte? -vilka då? Fåren! -Fåren??? Ja, dom man får Stålull ifrån..
  12. Mm.. I min branch. Skylt och dekor. Har vi problem med konkurrenter som anlitar polska arbetare. Förmodligen tar de med sig materialet upp. Vet att jag lagt offerter på fordonsdekorer där jag förlorat affären pga konkurrenten lagt pris där jag inte ens får täckningsbidrag på materialet. Sedan ska dekoren produceras och monteras. Senare hör man att polacker har gjort jobbet. Tyvärr är det faktiskt inte lätt att vara svensk ibland. Firman kommer förr eller senare bli tvungna att göra samma sak. Men då blir det jag som blir arbetslös. Samt några polacker får mer jobb. Själv får jag väl söka mig till Norge. För vi är ju Norges polacker. Antar jag. Kan ju tycka att att svenska åkerier borde köpa svensktillverkade dekorer... Stor fråga. Samtidigt är nästan allt vi köper tillverkat i Kina. Privat och proffesionellt. Har själv besökt ett par fabriker i Kina. Arbetsmiljön och villkoren är besvärande. Jämfört med det bästa jag sett i Kina. Så kommer ingen ting av det värsta tänkbara i Sverige i närheten så dåligt. Skämdes fanimej när man klev in i fabrikerna.. Men, det enda man kan göra när man väljer leverantör i Kina eller liknande. Är att välja de som har de bästa arbetsförhållandena. Priset är alltid lite dyrare. Men, man kan sova någorlunda gott. Helst köper man "made in Sweden" Men det finns inte pga omöjligheten ekonomiskt..
  13. Sator

    advansea

    Hej! Ingen egen erfarenhet själv. Men sett den i många annonser mm Tror at det är Plastimos varumärke. Vilket borde betyda att den har sålts över hela Europa. Kanske inte så mycket i Sverige? Den fungerar säkert bra. GPS plottrar är inte raketforskning idag. Se till att sjökorten är uppdaterade. Samt glöm inte att zooma in ordentligt nu och då. Speciellt i okända vatten. Det kan försvinna viktig information när man seglar med för mycket utzoomning.
  14. Hittade igår på SA. En länk till navigatörens FB sida. Han hade kort redogjort för sitt upplevda förlopp direkt han fått tillgång till vettig uppkoppling. Idag är det borttaget. Förmodligen på både teamets och vor begäran. Kontentan var att vor strax innan start ändrat tillåtna zoner att segla i. Planen var att titta djupare på zonförändringarna efter start då mer tid för detta skulle finnas. Men, racet är ju riktgt tätt. Navigering och taktik har fått gå hand i hand. Samt on the fly.. Den slutgiltiga missen ska ha varit att han kollade väder och vind, de andra båtarnas positioner. La sin rutt i expedition för ett antal timmars segling. Knoppade in ett par timmar för välbehövlig vila..vaknar av Bang!.. Navprogrammen visade inget rev i den utzoomningsgrade han jobbar i.. Mentalt skulle inget finnas att segla på eller upp på i de tidigare godkända zonerna som var godkända av race Office. ( som de tittat igenom noga under många timmar veckan innan start. Här är bevis att de flesta olyckor har flera saker som bidrar till utgången. Hindrar man en. Hindrar man ofta hela situationen. Cred till skepparen som rakryggat tar på sig hela ansvaret. Eftersom han är skeppare och har det slutgiltiga ansvaret för allt som händer ombord. Ska bli intressant att höra hela redogörelsen när allt presenteras.
  15. Att man missat i navigeringen och seglat rakt upp på land är oerhört klumpigt. Samtidigt väldigt intressant. Det är ändå världens bästa navigatörer som får delta på sådana här tillställningar. Så är många andra som lyckats segla rakt upp på Land. Mycket erfarna seglare på oceanerna. I ett sådant här fall. Så vill jag inte raljera hit och dit.. Eftersom jag och 99% av oss inte ens kan drömma om sådan kompetens som krävs för att få hamna ombord på en sådan båt. Däremot så i vetskapen. Så ska jag nog inte skämmas för mycket över att jag knallat på en grynna med sjökortet i näven.. Även den bäste kan och gör fel och misstag. Ska bli intressant att få höra hur det gått till. Troligtvis är det en väldigt enkel och basal miss man begått. Ett fel vid fel tillfälle. Det är sällan endast en sak som orsakar en olycka.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy