Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
patrikflink

STULEN AV STATEN!

Rekommendera Poster

Hade båten hos grannen då jag skulle fixa lite innan sjösättning.

Han har skulder och kronofogdemyndigheten gjorde en indrivning när han inte var hemma och jag jobbade.

Gissa vad dom tog?

 

Även med massor med bevisning så kommer NI alla skattebetalare betala frakt från Nyköping till ett lager i Stockholm, (detta hände såklart den 18 Juni på min födelsedag) sen efter tingsrätten beslutar att den är MIN båt och kärra, (även där betalar NI) efter 2 veckor så kommer NI även få betala frakt tillbaka till Nyköping.

 

Jag har för övrigt polisanmält indrivaren och kronofogdemyndigheten.

Jag bombade dom med kvitton, hemsida med båten, foton, vittnen, förra båtägaren osv. så hjälper detta inte.

 

GLAD MIDSOMMAR PÅ SJÖN NI ALLA SOM ÄR UTE, NJUT AV SALT STÄNK OCH SOL.

Själv tänker jag sitta och sura på min gräsmatta med öl och sprit!

 

Mvh Patrick Flink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker du istället ska ta ett snack med grannen som inte berättat för dig att han ska ha en utmätning hemma hos sig och vad det innebär.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker du istället ska ta ett snack med grannen som inte berättat för dig att han ska ha en utmätning hemma hos sig och vad det innebär.

Du tror inte jag har gjort det?

Han påstår att han inte hade en tanke på att dom skulle mäta ut MIN båt. Men jag kommer att få tillbaka båten, tycker bara att det är löjligt att den går upp till Stockholm idag, när jag har bevisat i 2 dagar via mail och telefon. Den har ju varit hos Assistanskåren i Nyköping under tiden. Har även varit där och plockat ur lite verktyg m.m. Men jag fick inte hämta den, då jag blir anmäld för stöld!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fy faen!  Hoppas detta går bra för dig, så du inte behöver köpa tillbaks din båt.

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Staten kan om dom vill, men lösa riktiga brott är väl för svårt för dom?

Hoppas det löser sog för dig!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Stackars dig, byråkrati är trevligt......särskilt när det drabbar en oskyldig.

:angry:

 

Får jag berätta min historia? Hade en liten tvåmastad segelbåt uppe mittemot Hemsön norr Härnösand. Jag seglade över till Hemsön å förtöjde båten. Skulle dit med färjan å hämta henne på veckoslutet. Berättade det för färjkarln när jag tog mig i land över till fastlandsssidan. Det var så mycket vågor så flera färjturer ställdes in, därför som jag inte seglat hem igen över sundet.

 

På fredag såg jag inte masten från mitt fönster å anade oråd, jo båten var borta. Fick reda på att Kustbevakningen  tog den ombord med kran å körde  in den till tullmagasinet i Härnösand. Detta pga en anmälan om "upphittad" båt. Anmälaren vara personen på färjan!!!!

 

Först när jag fick honom att  skriva ett papper att han avsade sig all krav på den "upphittade" båten som jag kunde hämta hem henne från tullmagasinet.

 

Kombinationen oärliga människor samt byråkrati funkade perfekt, men jag fick tillbaka båten.

Detta hände för 37 år sedan, hoppas reglerna har blivit bättre å att folk är ärligare, fast det vette fabian.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som sagt var, får tillbaka den, men det kommer att ta tid.

Njut på havet för min skull! Tack för stödet!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stackars sate, hoppas inget har hänt med din båt under tiden den varit på vift!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stackars sate, hoppas inget har hänt med din båt under tiden den varit på vift!

Om något skulle hända båten så är det inte säkert att staten ersätter och många försäkringsbolag har villkor som gör försäkringen ogiltig så länge båten är beslagtagen.

 

Att argumentera mot bättre vetande brukar ju annars vara förbehållet advokater. Jag hade nog funderat på att hänga ut kronofogden med namn och krävt att att högre chefer skulle förklara sig offentligt i tråden. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Stackars sate, hoppas inget har hänt med din båt under tiden den varit på vift!

Om något skulle hända båten så är det inte säkert att staten ersätter och många försäkringsbolag har villkor som gör försäkringen ogiltig så länge båten är beslagtagen.

 

Att argumentera mot bättre vetande brukar ju annars vara förbehållet advokater. Jag hade nog funderat på att hänga ut kronofogden med namn och krävt att att högre chefer skulle förklara sig offentligt i tråden. 

 

Har pratat med kronofogden ang. ev. skador som kan bli, dom anser att Assistanskåren har fått i uppgift att transportera, därför är det dom som kommer att ersätta skador. Har även pratat med Assistanskåren ang. detta och fått mycket bra gensvar av dom. Dom vill göra ett bra jobb, och därför var jag inne i båten efter dom hade hämtat min båt, tillsammans så säkrade vi allting, TACK till David på Assistanskåren för detta. Fick även ta hem dynor, verktyg m.m. av honom. Assistanskåren tycker även att detta ärende borde avskrivas pga. att dom vet att det är MIN båt och kärra. Dom vädjade även till Kronofogden, men eftersom detta är ett fast beslut som endast kan rättas av Tingsrätten så blir det som det blir. Fick för övrigt ett samtal ifrån David på Assistanskåren att transporten gått bra, dock väldig trafik i Stockholm. Han hade även köpt en press och kastat över hela båten innan transporten, jäkligt seriöst tycker jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Stackars sate, hoppas inget har hänt med din båt under tiden den varit på vift!

Om något skulle hända båten så är det inte säkert att staten ersätter och många försäkringsbolag har villkor som gör försäkringen ogiltig så länge båten är beslagtagen.

 

Att argumentera mot bättre vetande brukar ju annars vara förbehållet advokater. Jag hade nog funderat på att hänga ut kronofogden med namn och krävt att att högre chefer skulle förklara sig offentligt i tråden. 

 

Glömde skriva, namn redan uthängt på min hemsida och han är även polisanmäld samt hela Kronofogdemyndigheten och samtal till advokat redan gjort. Jag kommer att driva detta vidare även när jag har fått tillbaka båten och kärran.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag tror att fogden är känslig för kritik. Man vill är att framstå som inkompetenta.

För några år sedan förekom ett antal fall där personer felaktigt blivit påförda  betalningsanmärkning. Trots att det var klarlagt att beslutet var felaktigt ansåg sig kronofogden inte kunna rätta beslutet. Anledning var att det kreditupplysningsföretagen grundade sin  information på var en beslutslogg. Ett fattat beslut kunde därmed enligt fogden inte tas bort ur loggen. Fogden fick mycket skit för detta och jag tror faktiskt att de nu sett till att oskyldiga får rättelse.

 

Det måste kunna krävas av en  myndighet att den själv påpekar och driver förändring av lagstiftning och regelverk så att dess myndighetsutövning blir i linje med den allmänna rättskänslan. Saknas den insikten, bör de myndighetsledningen bytas ut.

 

Samtidigt måste man förstå att skälen till dessa regler är att staten måste kunna ingripa mot de som inte kan eller vill göra rätt för sig och det kanske är bra att det är en domstol och inte kronofogden som fattar beslut om beslagtagen egendom. Säker är i många fall äganderättsförhållandena betydligt grumligare än som är fallet med din båt och det är nog snarare regel än undantag att någon annan än gäldenären anförs vara ägare.

Redigerad av guestsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Jag har för övrigt polisanmält indrivaren och kronofogdemyndigheten.

Jag bombade dom med kvitton, hemsida med båten, foton, vittnen, förra båtägaren osv. så hjälper detta inte."

 

Problemet är väl att detta inte bevisar att du äger båten nu utan bara att du en gång varit ägare till den, teoretiskt skulle det ju kunna vara så att ni skrev ett köpekontrakt dagen innan detta hände.

Tingsrätten får nu göra en bedömning av ärendet och förhoppningsvis kommer dom fram till att det är du som är ägare.

Lånar man ut saker tex dyra verktyg till någon och det blir en utmätning så får man räkna med att bli av med sakerna.

Samma sak gäller när man köper någonting i en affär och betalar men inte tar saken med sig om sen handlaren går i kk är det nästan hopplöst att få varan.

Hoppas det löser sig för dig och att du får tillbaks båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Jag har för övrigt polisanmält indrivaren och kronofogdemyndigheten.

Jag bombade dom med kvitton, hemsida med båten, foton, vittnen, förra båtägaren osv. så hjälper detta inte."

 

Problemet är väl att detta inte bevisar att du äger båten nu utan bara att du en gång varit ägare till den, teoretiskt skulle det ju kunna vara så att ni skrev ett köpekontrakt dagen innan detta hände.

Tingsrätten får nu göra en bedömning av ärendet och förhoppningsvis kommer dom fram till att det är du som är ägare.

Lånar man ut saker tex dyra verktyg till någon och det blir en utmätning så får man räkna med att bli av med sakerna.

Samma sak gäller när man köper någonting i en affär och betalar men inte tar saken med sig om sen handlaren går i kk är det nästan hopplöst att få varan.

Hoppas det löser sig för dig och att du får tillbaks båten.

Tror nog att det inte kommer att bli något problem att Tingsrätten beslutar till min fördel. Det enda som kan bli tjafs om, är vem som ska stå för kostnaderna, tex. transporterna och ev. skador. Jag hoppas att det blir min granne som får stå för hela kostnaderna.

Själv har jag redan ordnat en ev. transport om dom bara ringer och säger att nu är det klart, kompis som kör kranbil med lösflak.

 

Jag lovar att jag återkommer med resultatet, men det kommer nog att dröja ett par veckor, då man läser på K hemsida så är det längre handlingstider just nu.

 

Mvh Patrick Flink

PS: Jag har en Silver Fox också, så helt naken är jag inte, dock lite svårt att sova i.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nog är det vettigt att man inte kan få fogden att ändra sitt beslut genom hot eller muta, så vill säkert de flesta ha det. För att säkerställa det måste beslut om att upphäva fogdens beslut tas av annan instans.

 

Sedan är det ju alltid tråkigr när det blir fel, men just den här midsommaren var ju ändå ganska ok att missa.

 

Hoppas allt löser sig innan solen och värmen kommer.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Kronofogden har till uppgift att bla driva in skulder. Det finns ett regelverk för hur detta ska gå till och därmed blir de också "fyrkantiga". Det finns en mängd skojare som gör allt för att lura fogden. 

Det finns fall som liknar TS fast omvänt dvs "grannen" är ägare till båten men försöker påstå att det inte är hans båt. Lyckas han kan han sälja båten och pengar är enklare att underhålla fogden. 

Därför utgår kronofogden från att det som finns tex på en tomt ägs av tomtägaren. 

De som hyr ut maskiner drabbas av detta ibland. Därför märker de sina grejor väldigt väl, upprättar kontrakt osv.

Ställer man sin båt på annans mark så måste man se till att det finns ett kontrakt, helst bevittnat samt att båten är tydligt märkt med vem som är ägare. Det har inträffat fall där båtar stått uppställda på ett varv som konkat och därför dragits med i processen. 

Tyvärr kan det ta lite tid innan man återfår sin båt, är det inte solklart så måste det gå via tingsrätten. Trist, ja men tingsrätten är också en del av vår rättssäkerhet.

Drabbas man som TS är det ju minst sagt tråkigt. Efterklok kan man ju alltid vara. Men det är klart att det löser sig! 

 

PS Hade vi haft ett båtregister så hade troligen inte fogden tagit med sig båten!

Redigerad av bhemac
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Här ser man precis som bhemac en fördel med ett båtregister. I Finland har vi haft båtregister en längre tid. Båtar under 5 m och med motorer under 20 hkr är undantagna. För några år sedan tog myndigheterna sig i kragen och begärde in uppdateringar av uppgifterna i registret. Nu skall uppges båtens tillverkare, mått, skrovnummer, färg och motornummer. Byter man motor skall man uppdatera uppgifterna och helst visa köpebrev eller kvitto på var man köpt motorn. Lite komiskt för en annan som gillar att köra med HPD-lösningar och bara har båtar som endera är gjorda i ett exemplar i någon verkstad på femtiotalet eller på tiden före skrovnummer uppfanns...

Kanske känns det lite tryggare om man skall sätta en mindre förmögenhet i en båt eller motor där alla uppgifter finns att hämta i registret och kan kollas med ett telefonsamtal.

Och så slipper man fråga på Bryggsnack vad det är för båtmodell man köpt eftersom förre ägaren endera inte visste eller inte ville berätta.

Redigerad av Faderullan
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om gäldenären förfogar över något så har KFM rätt att mäta ut.
En god vän köpte en lastbil plus släp, ägaren skulle koppla på släpet för att hjälpa min kompis som köpt, då kom KFM, utmätning. Det blev en hel del jobb, men de löste sig.
Hoppas på detsamma för dig, givetvis.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då har jag fått papper ifrån KF. Båten är tydligen inte min enligt KF.

Nu blir det Tingsrätten som kommer att besluta hurvida jag kan få ersättning då jag INTE får tillbaka båt eller kärra. Den är till försäljning och kan inte hävas, det enda jag kan få är ersättning om jag bevisar att båt och kärra är min.

 

Jag hoppas att KRONOFOGDEN läser detta, DRA ÅT HELVETE ERA SVIN!

 

Har överklagat med vittnen och bevis, allt ifrån kvitton, den förra ägaren, hemsidan och även detta forum. Men KF anser att det inte är min båt och kärra.

 

Nu blir det advokat kostnader och en jävla massa krångel, inte nog med detta, en båt som jag har byggt upp och en massa förlorad tid, ingen sjösemester, MYCKET ledsen fru också.

 

Tips på semester via bil och tält uppskattas, vi tänkte ev. västkusten, bara jag kan bada och ha det skönt.

 

Mvh Patrick Flink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lider med dig!

Nu är det ju ingen kanonsommar direkt men klart att du saknar båten.

Vore intressant med lite mer upplysningar om varför KFM tycker att båten inte är din.

Godtar de inte köpebrev, försäkringshandling och annat som visar att det är du som köpt, försäkrat båten och, vad det nu var för anledning till att du hade båten hos grannen?

Jag är verkligen ingen expert men har läst ett antal poäng i juridik för många år sedan och enligt min uppfattning kan inte fogden sälja innan tvisten med dig är avgjord. Har för mig att du måste begära upphävning av del av utmätningen och då står fogden där med båten tills tvisten (upphävningen) har annulerats eller godkänts. Men, som sagt, det var lääänge sen jag läste så jag antar jag har fel och fogden rätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du ett giltigt försäkringsbevis med ditt namn på? Har du skickat över det?

Som nämnts tidigare visar bara köpebeviset att du en gång ägt båten. Du KAN i teorin sålt den till din granne (som jag f ö skulle kräva advokatkostnaden av...)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill inte strö salt i såren, men jag var rädd att det skulle sluta på detta viset.

 

Du har ju möjligheten att köpa din båt av KF.

 

Kanske försöka få grannen att betala, men vetskapen att han redan haft en indrivning gör ju den lösningen mindre intressant.

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lider med dig!

Nu är det ju ingen kanonsommar direkt men klart att du saknar båten.

Vore intressant med lite mer upplysningar om varför KFM tycker att båten inte är din.

Godtar de inte köpebrev, försäkringshandling och annat som visar att det är du som köpt, försäkrat båten och, vad det nu var för anledning till att du hade båten hos grannen?

Jag är verkligen ingen expert men har läst ett antal poäng i juridik för många år sedan och enligt min uppfattning kan inte fogden sälja innan tvisten med dig är avgjord. Har för mig att du måste begära upphävning av del av utmätningen och då står fogden där med båten tills tvisten (upphävningen) har annulerats eller godkänts. Men, som sagt, det var lääänge sen jag läste så jag antar jag har fel och fogden rätt.

Bristfällig bevisning och jag kan ha sålt båten till grannen. Kvitto på båtköp stämmer inte pga marknadsvärdet är högre, JA, jag köpte ju ett tomt skal för 18.000kr, men dom tror inte på det. Har inte försäkrat båten då den ej var riktigt klar, hade halva kapellet kvar.

 

Har du ett giltigt försäkringsbevis med ditt namn på? Har du skickat över det?

Som nämnts tidigare visar bara köpebeviset att du en gång ägt båten. Du KAN i teorin sålt den till din granne (som jag f ö skulle kräva advokatkostnaden av...)

Du skriver som KF, och nej, han inte försäkra den. Advokat kommer att titta på detta.

 

Vill inte strö salt i såren, men jag var rädd att det skulle sluta på detta viset.

 

Du har ju möjligheten att köpa din båt av KF.

 

Kanske försöka få grannen att betala, men vetskapen att han redan haft en indrivning gör ju den lösningen mindre intressant.

 

 

Kalle

Tanken har slagit mig att köpa tillbaka den, tittar varje dag på KF om den dyker upp. Att få pengar ifrån den utmätta kan ses som löjligt, fick alla fordringsägare på grannen, han kommer ALLDRIG bli skuldfri om han inte vinner på triss eller nåt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kanske ska se lite ledsen ut i kvällspressen..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tyvärr är det så KFM regler ser ut, och så de jobbar och måste jobba. Grannen kan anses förfoga över det som denne har på sin tomt, om det inte tydligt finns dokument som visar på annat. Båten var dessutom inte klar, inte försäkrad och en massa andra saker som ju faktiskt stämmer in på en som inte har ordning på ekonomin (=din granne).

Att inte ha den försäkrad för att den inte var klar utan "halva kapellet saknades" - hör du inte själv hur tunt det låter ?  En försäkring har man ju även för att täcka stölder och brand om båten står på land....

 

Även om du har köpepapper och annat så måste du som sagt bevisa att båten var din vid det tillfället. Inte för en månad eller flera år sedan. Och här gäller papper framför vittnen. Att polisanmäla, tycka fula saker om KFM och domdera sätter dig bara i en ännu sämre sits. Sådant tar nämligen de flesta till när det inte finns något konkret att gå på, och med det kommer du ingenstans.

 

"Alla" vet ju att man skall passa sig för att ställa saker med ekonomiskt värde hos privatpersoner och företag som har ekonomiska problem, just för att det kan vara svårt att bevisa äganderätten. Att dessutom göra det utan papper, avtal eller ens försäkra objektet - förlåt, men du kan faktiskt inte skylla det inträffade helt på KFM.

Tingsrätten prövar bevisen opartiskt. Lyssna på vad KFM säger, ta till dig och börja arbeta utifrån det. Det ligger nämligen i princip alltid något i det någon säger, och det kan du inte göra något åt genom att domdera, hota med advokat eller polisanmäla KFM.

 

Även om det givetvis är synnerligen tråkigt för din del, så måste du också göra din hemläxa, vara smart och tänka till. Du har en chans i Tinget, sumpa inte den genom vredesutbrott och andra otaktiska utfall.

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fy vad trist, men jag håller helt med IngemarE. Saker jag äger, och som har ett värde bör jag ju försäkra. Att inte förskra KAN ju tolkas som att jag inte är ägare, eller att det inte finns något ekonomiskt värde i objektet. Bruksvärde är självklart något annat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte för att jag vet om det hjälper i detta fall, men det är viktigt att märka lös egendom med ägare när man placerar ut den. TS - du hade inte någon namnskylt eller liknande i båten?

 

Har för länge sedan varit med om att som företagare skynda till en underleverantör som ligger på fallrepet för att ordentligt märka upp produktionsverktyg i syfte att undvika att dessa hamnar i en eventuell utmätning. Är det riktigt illa gäller det nog oftast att plocka hem lösöret innan det blir KK-ansökan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr är det så KFM regler ser ut, och så de jobbar och måste jobba. Grannen kan anses förfoga över det som denne har på sin tomt, om det inte tydligt finns dokument som visar på annat. Båten var dessutom inte klar, inte försäkrad och en massa andra saker som ju faktiskt stämmer in på en som inte har ordning på ekonomin (=din granne).

Att inte ha den försäkrad för att den inte var klar utan "halva kapellet saknades" - hör du inte själv hur tunt det låter ?  En försäkring har man ju även för att täcka stölder och brand om båten står på land....

 

Även om du har köpepapper och annat så måste du som sagt bevisa att båten var din vid det tillfället. Inte för en månad eller flera år sedan. Och här gäller papper framför vittnen. Att polisanmäla, tycka fula saker om KFM och domdera sätter dig bara i en ännu sämre sits. Sådant tar nämligen de flesta till när det inte finns något konkret att gå på, och med det kommer du ingenstans.

 

"Alla" vet ju att man skall passa sig för att ställa saker med ekonomiskt värde hos privatpersoner och företag som har ekonomiska problem, just för att det kan vara svårt att bevisa äganderätten. Att dessutom göra det utan papper, avtal eller ens försäkra objektet - förlåt, men du kan faktiskt inte skylla det inträffade helt på KFM.

Tingsrätten prövar bevisen opartiskt. Lyssna på vad KFM säger, ta till dig och börja arbeta utifrån det. Det ligger nämligen i princip alltid något i det någon säger, och det kan du inte göra något åt genom att domdera, hota med advokat eller polisanmäla KFM.

 

Även om det givetvis är synnerligen tråkigt för din del, så måste du också göra din hemläxa, vara smart och tänka till. Du har en chans i Tinget, sumpa inte den genom vredesutbrott och andra otaktiska utfall.

Du har helt rätt, men du måste även förstå att man har lagt ner MYCKET tid och pengar på detta objekt (båten). Jag har mått rätt dåligt på pga av detta. Facit i handen så förstår jag mina misstag med att inte försäkra och lita på EN vän. Advokat kommer att kontaktas, med hans hjälp så hoppas jag att jag får tillbaka lite pengar iallafall. Dock så förlorar jag mycket pengar, värdet som KFM satte på kärra och båt är mycket lägre än marknadsvärdet. Men det återstår att se vad som händer, 22 juli blir det mer information.

 

Fy vad trist, men jag håller helt med IngemarE. Saker jag äger, och som har ett värde bör jag ju försäkra. Att inte förskra KAN ju tolkas som att jag inte är ägare, eller att det inte finns något ekonomiskt värde i objektet. Bruksvärde är självklart något annat.

Återigen, med facit i handen så blir allt mycket lättare att förstå.

 

Inte för att jag vet om det hjälper i detta fall, men det är viktigt att märka lös egendom med ägare när man placerar ut den. TS - du hade inte någon namnskylt eller liknande i båten?

 

Har för länge sedan varit med om att som företagare skynda till en underleverantör som ligger på fallrepet för att ordentligt märka upp produktionsverktyg i syfte att undvika att dessa hamnar i en eventuell utmätning. Är det riktigt illa gäller det nog oftast att plocka hem lösöret innan det blir KK-ansökan.

Självklart, ställer jag min utombordare hos honom så kommer dom att mätta ut den också. Men jag trodde inte för mitt liv att detta kunde gå att göra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast, du förlorar väl alla pengar? Är det inte så att pengarna för försäljningen kommer att gå till att betala din grannes skulder?

Har du funderat över alternativet att köpa båten och låta din granne betala återköpet via en avbetalningsplan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tänk på att en advokat kostar. Mycket. Och det tickar snabbt tid.

Förstår inte hur du tänker med att du förlorar pengar eftersom KFM satt ner värdet på din båt - antingen får du rätt till båten och får den tillbaka, eller också säljer KFM den och du får inte ett öre då båten inte anses vara din.

Eller menar du att du skall få vad de värderar den till och sedan säljer de den ?  Så fungerar det inte, antingen anses båten vara din eller också är den inte det. Ett ev. skadestånd i efterhand är en annan sak, men båten är ju inte för försäljning ens ännu, eller hur ?

 

Om du nu lagt ner så mycket pengar och tid, har du sammanställt inköpskvittona på prylar till båten och i synnerhet om du har några alldeles färska på sådant som bevisligen sitter monterat i båten och bara kan användas där, och presenterat för KFM ?  Tyvärr känns det som att du spelat mer med känslor än konkreta argument och bevis, och det biter inte på någon. I synnerhet inte KFM.

 

Tänk sedan på att båtar har sjunkit rejält i värde senaste åren, och marknadsvärdet ofta inte alls speglar det man har lagt ner på den och tycker den är värd. Tyvärr.

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...