Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
ChalleJ

Hummerfiske 2012

Rekommendera Poster

Vi försöker åka ut varannan dag.. Mest för att det är så roligt och spännande!

Gjorde ett tappert försök vid 07 i morse men vände när vi kom utomskärs... 2 meters vågor och dessutom tinorna nära land gjorde att det helt enkelt inte kändes säkert...

Körde dessutom på en bit brygga som låg och flöt i vattenbrynet - märkte inga skador som tur var men anmälde till försäkringsbolaget ändå. En riktigt otrevlig upplevelse!

Hoppas på bättre väder!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

har hört av många gamla hummerfiskare att vinden spelar väldigt stor roll, då det är ostlig vind  (då de oftast är ebb) så håller sig hummrarna stilla helst o är allmänt ointresserade av att käka, tror också att det är bättre aktivitet på botten när de blåser en del till skillnad från när de är vindstilla ! därför kan antalet fångade hummrar variera avsevärt ! om man yx:ar burarna ordentligt på botten då vill säga !

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Tänkte komplettera med mer tinor, Jula säljer tinor för 595 kr. Tycker dom ser ok ut, är det någon som provat dom ?

//Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

dom funkar säkert bra,

Någon som har lite agn över som man kan få köpa ??

sitter verkligen i en nödsituvation nu :/

hade 160 makrillar insaltade men de har gått åt som helvete i denna veckan skulle verkligen behöva mer agn nu.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hur länge brukar ni låta erat agn vara kvar i tinan ? känns som slöseri om man byter varje dag ?

tips ?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur går det för andra? Vi har bara fått en hummer på en veckas fiske! Hoppas det går bättre nästa vecka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En sak skall du ha väldigt klart för dig och det är att det tjuvdras något helt ohyggligt. Och det där med stölder av tinor är mycket vanligt. Det är möjligt att du fiskar på ett lugnt ställe men generellt sett så finns det en tjuvfiskare för varje område. Det säger sig själv att om en tjuv kan få 100 kronor per hummer så kommer det finnas tjuvar. Polisen har inte tid att göra något.

 

Ett sätt att se om man har problem med tjuvdragningar är att man får mycket romhonor. Detta gäller dock bara i början av fisket när beståndet är intakt. I början av fisket skall det vara ca 25% romhonor av fångsten. Får man 10 romhonor och 1 riktigt, ja då är det läge att lägga sig med kikare. Man skall alltid trixa med stängningskroken så att en tjuvdragare inte kan sätta tillbaka den på samma sätt. Det bästa är att stänga med buntband.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter en veckas fiske så har det blivit 8 hummrar, 5 av dom godkända !

 

Buntband och buntband funkar väl men om inte hummern hunnit komma in i svältkammaren så går de ju snabbast att plocka ut hummern ur ingångarna så det allra bästa är ju att hålla koll på agnet om de är orört eller inte, givetvis är buntband bra att ha på i fall, vi kör alltid med det så !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Än så länge fått 1 hummer på en dragning, totalt 25 burar (jag och brorsan), och några krabbor. Har varit blåsigt väder nu ett tag kobinerat med mycket i skolan. Dessutom kommer vi inte få några tjuvkikare i våra burar: man får ta i för kung och fosterland för att öppna burarna, har spänt åt krokarna så mycket:)
Någon mer än jag som har planer(och kommer) att filma sitt fiske? Har gjort en liten mast som jag knutit fast i hajfenan, och ska placera en hjälmkamera där har jag tänkt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Hemingway

Som helt oinvigd förvånas jag över den kriminalitet som förekommer i hummerfisket...är detta en speglig av vårt sammhälle där man inte kan skilja på Ditt och Mitt...

En som inte fiskar hummer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

har haft tankarna i huvudet också att kunna filma ett par dragningar, kul att kolla på sen när man blir äldre :)

vilket agn funkar bäst för alla er andra ?  Sill eller makrill ?  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade hummerfisket speglat vårt samhälle så hade samhället varit ännu värre än vad det är. När jag kom ut en dag denna veckan hade jag minst 3 burar som kroken satt fel på, en stod öppen. Hade 1,5 romhona på varje riktig så formodligen klarar de flesta tjuvdragarna att sätta tillbaka kroken där den satt. Det sorgliga är att jag vet att det sker, men kan inte hindra det.  Då jag lever på detta, så känns det hyfsat jobbigt att mata tjuvar istället för att mata mina barn. Får ingen som helst hjälp av kbv eller polisen. Har gjort 4-6 polisanmälningar om stöder av redskap har inte ens fått ett samtal. Orkar inte ens polisanmälla varje gång det är tjuvdragningar för då skulle jag göra anmällan varje vecka.

Så inte nog att jag skall mata tjuvarna med mina hummrar och tinor,  jag skall betala skatt till några som inte gör sitt jobb och dessutom säkerligen betala några av tjuvarnas bidrag/sjukassa/pension. Och om jag mot förmodlan skulle vilja få fast en tjuv då får jag göra jobbet, som den som jag betalar skatt till skulle göra. Suck. Välkommen till Sverige, landet där det lönar sig att arbeta ärligt ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Crabmeat: Varför skulle tjuvfiskarna lägga tillbaka romhonorna i tinorna? (Man får väl ta ut dom och reka ändå, dessutom torde väl dessa rackare inte tveka att ta till stålborsten...) För att retas? Jag har iofs fått ovanligt många romhonor och varit lite misstänksam i några fall. Idag låg inte tinorna riktigt där jag placerade dom och vissa var helt rena. Å andra sidan har det blåst en hel del också... Kan du inte lägga tinor i länk, jag antar att du ändå har lindragare om du är yrkesfiskare. Det skulle väl stoppa de flesta tjuvfiskarna... Challe: När det gäller agn tycker jag sill, som makrill, som laxhuven verkar funka ungefär lika bra. Makrill är mindre söligt än sill och lättare att hantera än lax. Sen byter jag varje gång för att slippa att fisken ruttnar till en stinkande gyttjekräm. Min statistik hittills är 5 upptagna, 6 romhonor och 1 för liten på totalt 30 upptagna tinor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

red-lobster : härligt att en får hummer iallafall :)  hur länge hade du tänkt fiska ?

är hummerfisket lika bra även på vintern eller börjar de avta fram i december ?

 

crabmeat: vart fiskar du nånstans ? verkar vara rena döden att fiska där du fiskar i och med att dina tinor blir tjuvade så ofta ?

beklagar i vilket fall de du skrivit :(

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Verkar som dom flesta har lycka..

Själv så är jag småfiskare och har endast fyra burar, har inte fått ett skit ännu.. Varken hummer eller krabba. Nästa gång jag åker ut och kollar så kommer jag flytta burarna. Märkligt kan tyckas, det är ändå 30-40 bojar där jag lagt mina, så det borde ju inte vara helt fel?

Hakefjorden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blir nog fiske oktober ut. Jag vet inte om fiske på senhösten egentligen. Har bara hört att det är sämre när det börjar bli kallt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har vittjat 3ggr hittils, 3 godkända första draget, soprent i alla burar andra gången, 11 st tredje draget som var i fredags då det blåste bra. Av dessa 11 gick 4 tillbaka, 3 romhonor och en som var förliten. 

Jag kan garantera att någon annan varit och dragit mina tinor innan jag var ute andra gången, inte en krabba, inte ett skit i burarna, det händer inte tolv tinor i rad där jag fiskar. 

Väldigt tråkigt då just hummerfiske känns ganska gentlemanna mässigt och som att det främst är såna männinskor som jag själv som fiskar, folk som aldrig skulle vittja någon annans tinor. 

Nu blir det nytt drag imorgon så får vi se hur det ser ut då. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

sunda : oflyt ? drar du fast buren på botten ? 

red_lobster :  okej härligt, antagligen så fiskar dom flesta dom första veckorna bara..

 

sigge_1 :   tredje rundan måste vart för jävla go när du drog upp 11 st ,  klart på veckorna när dom flesta jobbar så är väl tjuvfiskarna framme då o då , jag har haft tur hittills tror ja iallafall 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ute idag och fortfarade tomma burar. Får inte annat än strandkrabbor och en jävla massa eremitkräftor.

Nu har jag dock flyttar burarna till ett annat ställe där det inte ligger lika vansinnigt många burar. Hoppas på lite mer tur där.

Är det ett bra eller dåligt tecken när sälar hänger i området?

Hur menar du med drar fast buren ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

där jag fiskar finns de allt lite sälar men ja har inte märkt av att de är dåligare fiske för de,

när du fått ner buren på botten så brukar man oftast dra buren på botten med båten tills du känner att buren har fastnat i en större sten eller liknade då ökar chans väldigt mkt att du får hummer eftersom humrar oftast finns bakom stenar och i stenrös i branter osv.. de är ett tips..

lycka till !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjyvdragning är ett gissel och det är väl en sak om de snor en hummer eller två på mina F-märkta kulor men när grisarna ger sig på GG eller LL eller var fiskaren nu kommer ifrån då ska de fanimej agnas med dem. Rovfisket är ett elände för havet och när yrkesfiskare försöker livnära sig på burfiske är det ett stort samhälleligt framsteg, pissa på dem som sabbar detta.

Själv har jag och polarn dragit sju svartingar hittills, men mer än femton har fått gå tebax för att säkra kommande säsonger cheeky. Krabborna var få och små första dagarna men nu är det som vanligt, nerlusat! Fiskar med arton tinor utanför gbg södra skärgård på klassiska platser som donsö svartskär, knappen och hästen.

Någon mer än jag som tycker det är lite smålustigt med alla som inte skall berätta var de fiskar och sedan träffar man på den ute där det är så tätt att man kan gå på välena. Hemligt, hemligt...

Någon nämnde julatinor... de är rena skiten och fiskar som de kostar. Har ingen egen erfarenhet men en polare fiskar med hälften av varje och han svär så att det osar över dem och byter nu succesivt ut dem. Idag får man ju en bra tina under femhundringen så varför?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jadu vet inte riktigt varför det är så. Det skall du fråga tjuvarna om. Spekulativt vill de ha honorna där för att det är bra för framtida inkomster. Altrernativt någon form av tjuvheder för att döva sitt samvete. Självklart finns det områdern med många romhonor, så kan det vara, men det är helt klart en indikator i vissa fall. Stäng dina tinor med buntband eller trixa till det med kroken så vet du med 100%

Fiska hummer med länk fungerar inte med alla redskap som är ute plus att det fiskar inte. När du är inne på agn. inom hummerfisket finns det inget som gör mig mer förundrad inom än när någon tömmer ut sitt gamla agn och sätter sin tina på samma ställe igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

vad menar du med de  sista du skrev ? de där med att när folk tömmer ut sitt gamla agn o lägger tinan på samma ställe ? :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen lycka idag heller..

Kör förvisso bara fyra burar, men inte ens en romhona eller en för liten.. Bara en massa eremitkräftor och småkrabbor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

vad har du för burar då sunda ?

drar du fast burarna på botten i nån sten eller liknande ?

ordentligt insaltat agn ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Igår var det tur att jag inte kom på tjuvfiskarna på bar gärning - fem av burarna var heeelt tomma, inte ens lite tång, inte ens en krabba inte ens en eremitkräfta. Allt agn var borta, bara ben kvar i påsarna...

Det är förbaskat trist att se - för om burarna är så tomma så betyder det att det funnits hummer i, för inte tar tjuvfiskarna upp buren och rensar om det inte finns anledning!

FAN!

En .... lite snyggt apterad hade varit bra - någon som har kontakter?!

Redigerad av stavhammar
Google klagade på något här...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har haft blandad framgång i årets hummerfiske.

4 st tinor har lagt på en plats dä det var bra förra året (förra året var även första året vi fiskade).

Där hade vi till igår fått 3 st varav en romhona som fick gå tillbaka.

Övriga 5 tinor har fått flytta runt på lite nya platser som verkar intressanta, 1 godkänd hittills.

Igår var vi ute och drog.

Ingen i de fem tinorna som används för att leta nya ställen.

I de 4 som ligger på favoritstället var det 1 hummer i varje tina.

En av dem låg dock i öppningen på tinan och lyckades smita precis när tinan lyftes ovan vattnet.

Vi använder oss främst av lätt modifierade Biltematinor samt en traditionell trätina.

Bäst har trätinan samt en Biltema-tina modifierad så att den har svältkammare levererat.

Mellan dem står det 2-2.

Agnet har varit fryst sill från Astrids Fiskexport i Rönnäng.

Sillen har saltats hårt.

Vi tror inte att vi haft problem med tjuvdragning.

Vi använder oss av buntband med olika färger.

Tex ett vitt och ett blått, gult eller rött. Vita och svarta buntband har nog varenda tjuvfiskare med sig ut.

Biltematinorna är dock lätta att vittja utan att öppna dem, även om de stängs med buntband mm så går det lätt att sträcka in en arm och plocka ut ev hummer.

Troligtvis modifieras fler tinor till nästa säsong så att de får svältkammare.

Den vaianten går inte att vittja särskilt lätt utan att öppna tinan. 

Vi använder oss av buntband med olika färger.

Tex ett vitt och ett blått, gult eller rött. Vita och svarta buntband har nog varenda tjuvfiskare med sig ut.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har 4st biltema-burar, dom är stora och orange i färgen.

Har dock inte dragit fast dom, det är ju rätt mycket burar där jag lägger, så det är svårt att släpa buren efter sig. Sen vet jag inte om biltema-buren har tillräcklig vikt för det, risken är väl att den lyfts från botten om jag drar den efter båten?

Jag kör med saltad makrill. Har haft makrill som saltats i över en månad, men även lite färskare som bara saltats i två veckor. Har ju dock inte gjort nån skillnad.

I somras fick jag hummer i buren på färsk makrill när jag var ute efter krabba, självklart gick dom tillbaka.

Nu fiskar jag ju dock inte på det stället, eftersom jag inser att om det är många burar där det normalt brukar vara tomt, så lär det vara ännu fler burar där jag normalt fiskar krabbor, eftersom det ligger burar där hela året.

Men jag skall snart tillbaka dit och lägga burarna, väntar bara lite på att folk skall tappa tålamodet och ta bort sina burar så att jag får lite mer plats ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Måste förövrigt fråga vilket djup ni fiskar på?

Själv försöker jag lägga mig så nära ett berg som möjligt, men där det är minst 10 m djup. Är jag helt fel ute? Har ingen möjlighet att se botten, har ett gammalt ekolod som jag inte riktigt fattar hur man tolkar :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror också att biltam-tinorna är för lätta för att dras utmed botten så det låter vi bli att göra.

Våra är visserligen förtyngda men ja tror att man lyfter biltematinorna för lätt ändå.

Mellan 15-25 meters djup försöker vi hålla oss kring.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...