Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
ChalleJ

Hummerfiske 2012

Rekommendera Poster

Hej alla hummerfiskare !

Någon mer än mig som börjar bli riktigt sugen inför årets hummerfiske ?

Inte så långt kvar nu, knappt 1 mån..

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Ja nu börjar det närma sig. Dax och kolla tenerna så att allt är ok. Skall vara ledig från jobbet hela första veckan. Hoppas på bra väder!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Samma här, har också tagit ledigt första veckan.. ska hämta 8 nya tinor på carapax nu på lördag så vi får hoppas på bra fångst i år.

Vart fiskar du ?  :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, nu är det äntligen snart dax att dra igång årets fiske. Agnet är saltat och så ska bara en ny tinna inskaffas då jag blev av med en ifjol.

 

Skitiske på er

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

skall bli grymt kul att de snart drar igång, håller på o bygger en lindragare som snart är klar, i år skall de fiskas ordentligt.. 

Har dock saltat in för lite makrill, ingen som vet nått ställe längs västkusten nära uddevalla där man kan köpa insaltad sill ?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Insaltad sill vet jag inte vart du kan köpa, men färsk sill kan du köpa på Ellös eller ute i Rönnäng ca:9kr kilot

 

Hur gör du din lindragare?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

okej, är det de som ligger ute på ön eller ligger de i ellös ?

va heter butiken ?

har svetsat fast en kilremskiva på en torkarmotor som sitter på ett stativ,

post-10023403-1394237234,5749_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

TAGGA - Varför då!?

Vi hade en grovarbetare på jobbet för en hiskilig mass år sen. Han fiskade alltid hummer på våren. Folk är ju alldeles galna vid premiären på hösten. Det har väl inte blivit bättre på den fronten nu för tiden.

Dessutom blir ju dagarna ljusare och vädret lugnare på våren.

Det brukar väl nästan alltid stryka med nån hummerfiskare varje höst.

Tur att man inte har nåt intresse för fiske.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

om du inte har nått intresse för fiske så behöver du inte kommentera denna tråden alls !!!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kommenterade inte - jag ställde en fråga med anledning av din uppmning;

kom igen nu folket, TAGGGA  !!!!

snart är premiären här :))

Och min fråga var; TAGGA - Varför då!?

 

Det kom ett mail från Kryssrklubben;

Hej!

Här kommer viktig information till alla hummerfiskare på Västkusten.

Fiska hummer säkert! Sjöräddningssällskapet har samlat sina bästa tips för ett säkert hummerfiske. Se filmerna och hjälp oss att sprida budskapet - ju fler vi når desto större chans att alla fiskare kommer hem lyckligt och väl. Tillsammans kan vi rädda liv till sjöss!

www.sjoraddning.se/reportage/vard-att-do-for
www.sjoraddning.se/sjosakerhet/hummerfiske

Vi hoppas på god fiskelycka!


Vänliga hälsningar

Sv Kryssarklubben Västkustkretsen
Talattagatan 24
426 76 V Frölunda
031-690069

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi var ute i morse kl 07 och satt våra tinor - riktigt härligt väder i Göteborgs södra skärgård. Mycket båtar ute, även SSRS var ute med två båtar och en rescuerunner (RR delade ut mobilfodral)

En mycket trevlig tillställning i år!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

toaen : då är mitt svar till dig, man åker väl inte ut om det är storm ute plus att det hör till att fiska hummer på hösten, det är liksom som en högtid för oss fiskare !

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

mayreaux :  Ja verkligen en fin premiär dag, vi var ute 07:30 o lade ut våra tinor i gullmarsfjorden, helt vindstilla ute på vattnet i dag och 3 grader, i morron eftermiddag är det dags att vittja, hur många tinor fiskar ni med ? :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi fiskar med 8 Carapax-tinor. Var ute redan nu ikväll då vi inte kunde hålla oss... En fin en på 800g hade gått i.. Nu ligger den nykokt och svalnar i spadet! :) En underbar dag, imorgon verkar det dock bli mer vind så vi lugnar oss nog till onsdag morgon.. Skitfiske på er!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Härligt med fångst :)

vi vittja nu mitt på dagen och fick två jätte fina, dock några halv cm för små så dom fick gå tillbaka. påt i morron igen.  

Skitfiske !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En annan fördel med höstfiske är att det är varmare i vattnet. Bra både för fångsten och den som hamnat i sjön.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

haha, de va faktisk hummer hörru ;)

Japp de är ju också sant, fiskar du nått eller ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo vi la ut 10 tinor i hakefjorden. Har tyvärr inte haft tid att titta till dom ännu. Men varför ta upp dom innan dom är fulla :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp ett skott i pannan på dom som tjuvar andras tinor !

Blev en romhona i dag som fick gå tbx och en riktigt fin gammel gosse som mätte 10 cm över ryggskölden :)

Någon mer som vittjat idag ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Vi (min son och jag) har varit ute i Göteborgs södra skärgård i dag och vittjat tinorna. Fick ingen hummer men ca 10 kg stora krabbor.

Jag vet att man måste in nära bergskanterna för att få hummer och inte ut på mjukbottnarna där man får krabbor. Hur gör ni? Drar ni in tinorna mot bergskanten?  Är lite orolig att gå för nära berget . Det kan vara hög sjö där.

Nåväl: En fantastisk fiketur . Nu är krabborna kokade och några uppätna med vitt bröd och vin därtill.

Lycka till i ert fortsatta fiske.

Bertil

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En idag med... 600-650g tippar jag på (har inte vägt, det var kompisens tur att ta hem och koka)

Det gäller verkligen att hitta stenbotten/klippor. Leta efter uppgrundningar på kortet - t.ex. finns det gott om 10m platåer i göteborgs skärgård, dra in mot dem

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Se till att dra tinorna på botten tills dom fastnar eller sätter sig i någon sten då ökar chanserna avsevärt att få hummer och har du några krabbor över krossa några stycken o använd som agn då får du garanterat ingen krabba i tinan då krabbor inte äter varandra ! lycka till..

 

600 gram är inte dåligt, hur länge hade ni tänkt fiska du och din kompis ? :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sent om sider tömde jag tinorna första gången. Fick 3 fina humrar. Två honor på ca 500g och en herre på ca 800g med en ganska rejäl boxhandske. Det där med stölder tror jag personligen är överdrivet, men det kanske är olika på olika platser. Oftast är det väl bara lite oflyt. Men man kan ju bli lite misstänksam när en tina är totalt tom inga kubon, sjöstjärnor, krabba eller nåt alls. Sen är det det där med stölder av tinor. Det kan ju lika gärna varit att dom drivit iväg om man inte har tunga grejer. Eller rasat ner för en bergskant.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det har varit en fruktansvärt bra början i år med, men satan vad flöten det ligger.... överallt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Red_lobster : hur länge låter du dina tinor ligga i ? fin fångst ! japp jag håller nog faktiskt med dig lite där, vi har sett våra välen dragit i väg under ytan ett par gånger där de är väldigt brant nedför men fått tag på dom i sista sekund, man får se sig för noga hur botten går.. här i gulmarn är de mkt branta partier o riktigt många bojjar som ligger överallt !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blir väl varannan eller var tredje dag eller upp till en vecka ibland. Jag tycker inte att man ser nåt direkt samband mellan hur länge dom ligger i och hur många humrar man får. Jag antar att humrarna ibland hittar ut ur tinan igen om dom blir uttråkade. Är det nån som har nån teori om detta?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...