Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
ChalleJ

Hummerfiske 2012

Rekommendera Poster

Mitt hummerfiske har gått käpprätt åt...

Började med 5st Biltema-burar.

1:a blev jag av med när jag var ute i lite busigare väder och den därför trasslade sig i motorn. Var tvungen att skära av linan innan det var för sent, var ändå på vippen att jag inte kom i hamn igen med båten.

2-3-4 har jag blivit av med i stormen. Och jag har full förståelse för detta. Var ute på havet en av dagarna, tror det var i förra veckan, då det var ruskigt höga vågor, t om inne i den annars så skyddade Hakefjorden. Att dessa lätta burar av Biltema-snitt då flyttar sig är egentligen inte konstigt. Hann inte mer än släppa i dom förrän dom var borta. Det är ju jävligt gött när man tror man lägger dom på 20m och dom far iväg till 30 istället och därmed hamnar under vattenytan.

Och ingen hummer har det heller blivit.

Summa summarum är att jag är en usel hummerfiskare. Och jag har gett upp för den här säsongen. Inför nästa säsong så skall jag skaffa riktiga burar. Kommer nog anamma tipset om att skaffa kräftburar och sedan bygga om dom med flykthål. Fungerar den öppningen för att humrarna skall ta sig in, eller är det risk att det är för liten öppning?

Är ju förövrigt egentligen mest sugen på att hitta havskräftor, men vet inte ens om det finns i Hakefjorden, dom flesta djupen där är ju muddrade.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Omgjorda kräftburar med matpåse och 100mm ingångar samt flykthål på länk om man vill ha hummer men inte vill dra så många/vill att de flyttar sig så mycket. Som mest den här sesongen har vi fått två hummrar i samma bur, och typ 8 av 14 har varit i kräftburarna. Om man har tid att göra om kräftburarna har  man en hel upsättning burar till en bråkdel av kostnaden om man jämför med att köpa nya skotska burar. Du bör sätta burarna med ca 10 meters mellanrum om du intevill ha så mýcket tamp att dra och ändå stora chanser att fö hummer. Kan lägga upp en bild på hur våra burar ser ut om du vill ha insperation;)... Tänk också på att ha ett relativt hårt slaget tågvirke samt att ha (åtminstone) ett ankare i ena änden (vill du inte att den länken flyttar sig man det vara ide att sätta et ankare i andra änden. Många, liksom vi, splitsar på tafsar mellan huvudtampen och burarna så blir det lättare att hantera länken och burarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det skulle vara intressant att se hur ni gör om era kräftburar samt hur ni gör själva länken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej du hummerfiskare!  

Du är garanterat inte sämre än någon av oss!

Finns inga hemligheter i denna bransch! Köp riktiga tenor typ carapax, fiska me väl saltad makrill och du kommer att bli nöjd. Alla andra genvägar/snålvägar lönar sig genom sämre fiske i längden. 

Sen får folk tycka vad dom vill.. smiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hörrni det här med länkar. Det är ett ofog inom hummerfisket. Om ni tänker till lite så inser ni snart att det blir ett virrevarr av burar och arga fiskare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja på 4 Tinor............ Fick vi bara upp 3,havet visade sin styrka igen!

 

Ingen Hummer vart det nu,matkrabba samt lite annat smått och gott..... En näve småkrabba, ett helt gäng eremit krabbor....  plattfisk.... samt massor av fina Sjöstjärnor....

/Jtr12.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi kör med 14+14. Har hittils blivit 43 godkända, vilket är väldigt mycket färre än föregående säsong. Drog upp till 4 gånger per vecka förra året, men i år blir det max 2 gånger. I onsdags blev det 11 att slänga sumpen. Fick en trippel & en dubblé. Ska ut imorgon igen. Hoppas på skitfiske :) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vårt länkfiske blir ingen sur av, Tvärt om blir det mindre bojar att krångla sig förbi i alla vågor, Och så länge man har en dragg i varje ände på länkeen rör de sig mindre än vad en ensam bur gör, vilket gör att de blir lättare att hitta, förutom att det blir mindre tamp att dra. Det enda poblemet bi än så länge har stött på var när vi bara hade ankare i ena änden att det bliv idiot-tungt att dra alla burarna i samma härva, då fick brosan hjälpa till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag beskrev den i forumet längre upp och fjärsing blev det första svaret, det var därför jag skrev som jag gjorde...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ah, ok! Det är lika bra att vara försiktig när man inte vet arten på fisken. Livrädd för fjärsingar...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Länkar gick man ifrån för att folk fastnade i varandra. Det var väldigt vanligt förr, om inte annat i norra Bohuslän. Förövrigt är det bara att  relatera till kräftfisket med länkar. Ett stort problem för många kräftfiskare att de får länkar över varandra. Sedan är det ett virrevarr av burar och länkar och det slutar med att folk tar fram knivar och skär.  Att sedan bara hysta ut burar åt höger och vänster påminner mer om farbriksarbete än hummerfiske.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker helt klart det ser ut som en rötsimpa. Simpor eller ulkar som dom också kallas i folkmun är ju inte direkt ovanliga. Det verkar som dom exploderat i antal sen torsken försvann från våra kuster.

Vad jag har hört har även hummern gynnats av torskens försvinnande eftersom torsk äter hummeryngel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

skit dåligt fiske nu i gullmarsfjorden, första veckan då premiären va så va de bra, men nu dom två senaste veckorna har vart skit dåliga, 1 romhona, 1 ickegodkänd, 1 godkänd på 14 dagar... uselt.... :(

 

fisket suger verkligen nu !!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Idag blev det 5 godkända, 2 rom & 2 små. Blir kanske utgång på tisdag eller så väntar vi till helgen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men efter vad vi har sett har ingen rört våra länkar, och om någon tycker de ligger ivägen kan de väl ringa och säga det... så svårt kan det väl inte vara eftersom namn och nummer står på bojarna. Och av alla de andra som är där och lägger har ingen annan dragit upp en länk med burar vad vi har sett... Däremot såg vi en stor röra med bojar en bit ifrån där vårt par låg, och det borde vara en stor härva, så där har du nackdelen med lösa tinor... Och om någon kört av tampen till tinan är det tusen gånger lättare att få upp en länk än en ensam tina, det är också sådant som vi tar hänsyn till...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förstår tanken med länkar vid kräftfiske när du skall lägga på lerbotten och bara skickar i länken, dock inte vid hummerfiske.

Det måste ju bli lite som  lotto när du skickar i en länk med burar för du kan ju knappast lyckas med att dra fast buren vid en sten på botten? 

Rätta mig/ förklara om jag har fel. 

Hade finbesök på altanen igår :)

 

post-4587-1394237276,3006_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag fick med en länk vid en av dragningarna i år.

Jag har svårt att tro att det var vår tina som flyttade sig så attden hamnade under länken, det troliga var väl att länken lagts över vår lina/tina.

Det är ett rackarns slit att dra upp sin egen tina när det dessutom följer med en länk med tinor.

Länk kan nog vara vettigt när det lugnar ner sig lite ute på hvaet, när det är färre tinor i vattnet men kortare dagar så att man har mindre tid på sig att dra dem.

Vi drar inte fast våra mot några stenar utan släpper dem på lämpligt ställe, våra är lite för lätta för att dra utmed botten.

Vilket besök!

Bjöd du på kaffe? ;-)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klart det inte blir helt kontrollerat, men eftersom vi fick storfångst de första gångerna så blev det ett gott intryck, men vi kommer framöver att allteftersom byta ut till regäla skotska, kanske 15kg tinor som inte rör sig, men det händer under nästa säsong, då det blir en del tränning under sommaren för att orka dra dessa för hand. Ska prova med 3 st 15kg tinor nu hur tungt det blir att dra när det går gammal sjö.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skitfiske idag: bara en hummer på >8cm, och några krabbor. Som en som jag håller kontakten påstod, plus att jag hörde av yrkesfiskaren på vrångö som bara fick 3 humrar på ca 30 tinor. Men det beror nog på att det var ostlig svag vind.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte om det där med vindar och grejor alltid stämmer eller om det är gamla skrönor. 

Fick sms av min fiskekompis igår 16 med hem idag, totalt 22, det är samma vindar hos oss.. 

Drog inte själv igår så jag vet inte hur det såg ut i våra tinor. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför man inte ska köpa Aprendos burar: Man får vad man betalar för, dvs i det här fallet inte så mycket. En yrkesfiskare fick pröva deras XLtina för krabbfiske i slutet av augusti och den fiskade dåligt. Dessutom svetas aprendos burar för hand och blir lite skeva.  De har även hänt vid flera tillfällen att ingångarna och nätet i allmänhet varit dåligt spända, vilket resulterar mindre hummer. Och eftrersom de är dåligt spända blir det lättare att man fastnar i de. De har dessutomm en tunn du  till matpåsen, som gör att fångsten kan förbruka betet snabbare än om man har en dubbel matpåse med finare maskor så räcker betet längre. De enda rördelarna jag ser med aprendos burur är att man får fler för samma peng än om man köper hos andra och man slipper sätta om kroken, då jag och många andra föredrar att kroken och tampen till matpåsen sitter i varandra, vilket blir konstigt när man stänger om man har mycket i matpåsen resp. lite i den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I följande inlägg kommer två bilder på hur våra länkar såg ut i våras, har fler och alla har flykthål.

post-10023665-1394237277,3843_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och en till bild. Visserligen låg upplösning, men det beror på att jag har besukrit den i telefonen...

post-10023665-1394237277,5357_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

det är väl fan inget fel på aprendos burar eller  ? vad gör de om dom inte är på milimetern raka ??  plus att de är hel lindad botten på dem vilket skyddar stommen bättre när man drar dom längs botten plus att de skyddar båten bra när man får upp tinan vid ytan, plus att dom är lindade även uppe på bågarna, så de skyddar själva duk nätet, det är de inte på tex carapax fritidsburar och dom burarna är nästan 200 kr dyrare än aprendos.. det är gorvt nät duuk runt om på aprendos. och dom fiskar riktigt jävla bra, inte bara för oss utan har hört från många andra som är jätte nöjda med dom,

aprendo sålde slut på nästan 5000 tinor på 1 vecka nu i höstas,, så du ska inte öppna truten förän du har prövat dom själv..

köpte även 12 kräftburar av aprendo i höstas, utan o skryta så är de det reälaste kräftburarna jag har sett någonsin !!    Se bild    ------>

post-10023403-1394237277,5608_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet att aprendos burar säljer bra, men om du jämför kavitén mot andra så märker man att aprenos inte är lika hållbara. Jag sade bara att deras krabb/hummertina XL inte fiskar så bra, jag har inte yttrat  ig om hur deras andra burar fisker eftersom jag inte har testat de. Men det kan mycket väl vara så som du säger att de fiskar bättre än andra på marknaden, men de jag kollat på var inte så spända som andra säler sina och som jag vill ha de. Deras superlindade kräftbur har jag stöttpå tidigare jag letat efter burar i allmänhet och att carapax har följt upp med en liknande visste jag sedan tidigare, men att alla deras burar var dåliga menade jag inte. Däremot är de många andra som säljer burar som har högre krav på sina produkter, vilket man får betala för. Men om det inte är så noga kan man ju absolut köpa aprenods redskap...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...