Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024

DanielLarsson

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    73
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om DanielLarsson

  • Placering
    Löjtnant

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Var ett reportage i praktiskt båtägande som beskrev just detta, byte till nordenanpassade var receptet där. Du kan säkert få hjälp i båthandeln om vad du ska ha istället.
  2. Tjyvdragning är ett gissel och det är väl en sak om de snor en hummer eller två på mina F-märkta kulor men när grisarna ger sig på GG eller LL eller var fiskaren nu kommer ifrån då ska de fanimej agnas med dem. Rovfisket är ett elände för havet och när yrkesfiskare försöker livnära sig på burfiske är det ett stort samhälleligt framsteg, pissa på dem som sabbar detta. Själv har jag och polarn dragit sju svartingar hittills, men mer än femton har fått gå tebax för att säkra kommande säsonger . Krabborna var få och små första dagarna men nu är det som vanligt, nerlusat! Fiskar med arton tinor utanför gbg södra skärgård på klassiska platser som donsö svartskär, knappen och hästen. Någon mer än jag som tycker det är lite smålustigt med alla som inte skall berätta var de fiskar och sedan träffar man på den ute där det är så tätt att man kan gå på välena. Hemligt, hemligt... Någon nämnde julatinor... de är rena skiten och fiskar som de kostar. Har ingen egen erfarenhet men en polare fiskar med hälften av varje och han svär så att det osar över dem och byter nu succesivt ut dem. Idag får man ju en bra tina under femhundringen så varför?
  3. Det är nog kemisk metall som avses. Finns i byggvaruhandeln, biltema etc. Mycket starkt och motståndskraftigt. Tycker man det är kul att mecka kan man ju prova det, tycker man mer om att åka båt skulle jag nog satsa på en ny krök. Finns en kille på blocket som handlar med beg pentadelar och motorer. David i Göteborg. Snacka med honom så löser han säkert en krök till rimligt pris åt dig. Lycka till
  4. Hade en polar22 utan mätare. Enkelt löst genom att pejla med sticka då och då. Förutsätter dock att man inte har böj på tankröret.
  5. Finns en del att läsa här på forumet om du söker... Den där martecen, hur länge har den suttit på? säkert inte sedan ny. På min md3a så var kylkanalerna på ena cylindern upprostade så avgasläckaget var ytterst svårt att upptäcka, såg det först när jag mekade i mörker med ficklampa... då först såg jag rökstrimman. Om du vill ha tag på reservdelar finns det en snubbe i Gbg som annonserar på blocket, David, han har det mesta till md3. Har du gjort allt med kylsystemet och vet att du har fullgod cirkulation så är det bara att börja riva. Du har ju en gammal motor som inte är raketvetenskap direkt så med sunt förnuft kan man meka det mesta själv. Lycka till
  6. Bärplanen är en simulering av en platt akter och underlättar för båten att släppa taget om vattnet bakom. Båten bildar ju ett hål i vattnet, när båten rör sig framåt vill vattnet bakom båten falla ner i hålet detta håller fast båten med en bakåt riktad kraft. Det man vill för att uppnå fart är att köra ifrån vattnet så att det inte faller ner på båten. Bärplanen hjälper till att öka avståndet mellan snipans akter och det nedfallande vattnet och i viss mån hindrar den även aktern från att gräva ner sig.
  7. Hade en 150kg styrpulpet med en sjuttiohästare på vid namn STALIN. Den var illröd, lynnig och fullständigt livsfarlig.
  8. Engångsgrill! Stående direkt på bryggan så att alla kommer ihåg att man var där
  9. Hmmmm... inte helt lätt att hänga med här men ok... Tror du skall lägga fokus på att få ner dina hk i vattnet. Om motorn är ok så har du gott om kraft att ligga väl uppe på ytan. Försök att skaffa dig egen kunskap om riggvinklar och höjdinställning av motorn, det är viktigt att kraften skjuter på rätt ställe annars motarbetar krafterna varandra. På första bilden ser båten nästan nedlastad ut. Är du säker på dina 300kg? inget vatten som ligger och skvalpar i någon dubbelbotten... och som någon sa, den ska inte bluddra, den ska illvråla på fullgas. Har motorn och propellern tjänstgjort på samma båt förut? Om inte så försök ta reda på vad för båt den har drivit. Har du för kraftig stigning på proppen är det som att köra omkring med ett drivankare efter båten. Om detta var en vadslagning hade jag satsat på: a) fel propeller. fel i soppatillförseln c) tändinställning som inte hänger med. Lycka till /D
  10. Givaren kan ha pajat... mät ledningen med multimeter... Strömförsörjningen till mätaren... mät Jordfel. lösa kablar, ärg, glapp Lycka till
  11. Jag antar att det är volymstölderna du är ute efter. Då har du män mellan 18 och 50 som reser runt i västeuropa och gör grovjobbet och får betalt för varje stulen motor de levererar till uppköparen enligt spec. Dessa går till gamla öststaterna för vidare distribution ut på marknaden. En väloljad verksamhet som ger god avkastning för skurkarna. Sen finns ju de vanliga pundarna som stjäl motorer som snabbt och lätt skall gå att avyttra i mindre avancerade nätverk på hemmaplan. De går ut på blocket, tradera och småhandlare efter att ha legat på is över vintern då ägaren och polisen insett att motorn är borta för gott. De senare är kända av polisen och gör kortare voltor då och då för vad de råkar ha hemma eller i bilen då polisen råkar ta dem. Den första kategorin är lurigare då det är grupper sammansatta av både kända skurkar som har vett på att hålla sig i periferin och nyrekryteringar från ställen med hög arbetslöshet och lite framtidshopp. Att stjäla utombordare är ju inte direkt raketforskning i jämförelse med t.ex. värderån och kassaskåpsjobb så rekryteringsbasen är ju ganska bred. Att få stopp på detta kan, som jag ser det, bara ske genom att konsumenterna kräver stöldskydd på samma sätt som bilar har idag. En stulen motor skall helt enkelt inte gå att få igång utan ägarens orginalnyckel. Bilindustrin har lyckats så varför inte båtmotorer? Till sist, riktigt åtråvärda bilar stjäls fortfarande och så kommer det att förbli, likaså riktigt åtråvärda båtmotorer. Men ingen biltjuv stjäl en vanlig V70 idag, det är inte mödan lönt. Man måste ha samma skyd på en vanlig Mercury 115. Kriminologi är intressant tills man blir drabbad av den. mina fem öre... /D
  12. Har kört ett antal olika båtar genom åren och det enda tipset jag kan ge är träna, träna och träna. Ge dig gärna ut i skitväder och träna mot en boj eller liknande. I strömmande vatten kan det ju bli så jäkligt att naturlagarna råder över den skickligaste och då får man ta till tekniska lösningar såsom bogpropeller eller i värsta fall byta båt eller båtplats. Tekniken du beskriver med att kasta in backen funkar ofta med lite träning men kolla så att din drivlina pallar det. Pentas tidiga 2003T serie gillar det inte... Lycka till /D
  13. Tempproblem på gammal motor kan vara vad som helst. Mina problem började så som du beskriver. Det var två mm gods kvar i aktre cylindern... kan lika gärna vara att någon satt i fel termostat...
  14. Polar22, Joda24 eller nidelv är trevliga snipor. Sitter ofta VP MD2;or i som, om de är väl omhändertagna och sötvattenkylda, kan vara länge än. Annars kan man sätta i en beg. Penta ur 2000 serien för 20 - 30kkr. Ytterligare alternativ är att byta de rostskadade cylindrar/limporna. Finns en hel del på begmarknaden. Köpte själv en skäreleja i somras med en MD3 för ca 10kkr, aktersta cylindern var på upphällningen och jag ville ha några hk till så jag köpte en renoverad VP2003T för 23kkr och slängde i. Kringkostnader tillkom på ca 10kkr. Nu har jag båten jag vill ha och den kommer att gå länge än. Ett annat våghalsigt alternativ om man åker på motorbyte är ju en kina-diesel. Nu är ju inte alla gamla motorer skrot och det är till sist DINA krav som måste styra men ovan nämnda idé att anlita besikningsman är aldrig fel. Lycka till med båtbytet /D
  15. Om mätaren passar till dieselmotorn så skall din 1 ihop med ett stift på generatorn som heter W. Sedan behöver du kalibrera den om du inte har en otrolig tur. Det gör du genom att låna/köpa en varvtalsräknare (finns på biltema) och ställer in rätt rmp med en skruv/knapp som ev. finns på varvräknarens baksida. Försök leta rätt på en bruxanvisning genom att googla på mätarens artikelnummer, står oftast instansat på sidan av mätaren. Lycka till /D
×
×
  • Skapa nytt...