Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
ChalleJ

Hummerfiske 2012

Rekommendera Poster

vittjade i går, då tinorna hade legat ute i 5 dagar, agnet lukta värre än dött lik, blev 1 godkänd och 1 olovlig,

fiskar mellan 17 - 30 meter djup

 

någon som vet hur länge  saltad makrill o sill står sig i vattnet ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag menar att tömma ut gammalt agn på samma ställe som man skall sätta sin tina är ju inte det bästa sättet att få hummer. Tycker att det skall vara ganska enkelt att förstå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

i helgen har de varit uselt med fångst, 2 st blev de bara efter att tinorna hade legat i  i 5 dagar :/

påt igen nästa helg !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Måste bara fråga, när ni fiskar efter hummer, får ni mycket krabbor då, eller vad för annan bifångst får ni?

Jag får mest strandkrabbor och eremitkräftor, är det möjligt att det finns även Hummer då? Vad skall man hålla utkik efter?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

får krabbor i bland som bifångst  men oftast är de torsk eller sjöstjärnor där ja fiskar !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

3 st fina i lördags men igår var vinden lite för hård så vi vände om och gick in igen. 

16 i sumpen nu som väntar på att ätas upp, 13st har fått gå tillbaka med rom. 

Bästa året hittills. 

Vi får en del krabbor också, runt 20 per gång, det är ju gott det med. 

De gånger vi fått småkrabbor i burarna tror jag vi leget helt fel, oftast för grunt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm... Har varit ute 4 ggr utan att få nåt alls. Börjar bli lite frustrerad... Trist om säsongen ska sluta så här.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

håller med red_lobster har vart trögt den senaste veckan :(

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När man får strandkrabbor betyder det inte att det är för grunt, snarare att dina tinor ligger på sand- eller lerbotten. Fick förra året 51 strandkrabbor i en tina, den låg på 20-25  meters djup, och numera fiskar vi på 15-25meter med modifierade kräftburar med matpåse på länk med 8m mellan dem. Har 3 länkar med 5, 6 och 7 burar i varje för att det inte ska bli så mycket tamp och några rejäla skotska tinor.

Fick totalt 9 hummrar i torsdags(4:e) när vi drog, behöll 6, varav 6 i länkar och 3 i en stor bur, samt 5 st i en länk, och 2 i samma bur på länken( länken sträcker sig 40m på botten. Och julas tinor är bajs för att de har krabbingångar, samt att ingångsringen till svältkammaren har uppskattningsvis en diameter på 60mm, vilket är 6mm större än vad flykthålen är. Vill man ändå ha en lätt tina tycker jag personligen att man ska köpa en kräftbur och köpa större ingångar samt sätta in en matpåse,  då blir det ändå dyrare att köpa en julatina. Allt är bara råd, med det kan ge en tanke om hur mycket det lönar sig att göra lite själv...

Fiskar i stort sett med alla som man ser på bilden, men buren i mitten samt biltematinorna  är på land och mång av kräftburarna till vänster i bilden är omgjorda så de blir som de på länk(till höger om mitt i blid), alla har såklart flykthål, men majoriten är hemmgjorda av flykthålen är hemmagjorda(dock inte i trä). Blir mindre jobb i slutändan och man kan effektivisera sitt fiske om man har burar på länk. Själv har vi ingen lindragare, så det blir ca 400m tamp att dra varje gång som det ska vittjas, vilket man klarar om det inte blåser mer än 7 m/s och i den sjön som blir. Fiskar i göteborgs södra skärgård, mer vill jag inte säga, vill ju nte ha några tjuvkikare i tinorna. Dock fiskar vi utan ekolod vilket bevisar att det går att få hummer utan veta hur botten ser ut...

post-10023665-1394237265,1071_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

finns krabbor på stenbotten också !! det är där man brukar få dom, men för att inte få krabbor i tinan så agnar man med krabba istället, då får man inga krabbor !!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Alla.

Är det någon som har en åsikt om flytgickarna som dem flesta har uppknutna x-antal meter från välekulan? Jag tycker dom är ett otyg på sjön, svåra att se ibland och ligger långt från kulan ofta lite under vattnet! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

man blir så förbannad på folk som inte kan investera en riktig sjunklina, fastnar nått sådant i min proppeler då skulle ja skära av skiten, visst kanske är oshysst att göra så men lite jävla hyfs får de vara på utrustningen, personligen tkr ja att man inte kan låta flytlinor ligga hur som helst på vattenytan eller strax under !  får man en lina i proppelern när de är lite sjö ute så har man inte många minuter eller sekunder på sig att få loss linan innan man gått i ett berg eller på grund så !  håller nån med mig ????

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klart man håller med om att man inte kan ha flytlina närmast bojen, läste någonstanns att om kbv eller kontrollanterna hittar en tina med flytlina utan tyngd närmast bojen beslagtar de redskapet, vilket är jävligt bra. Men någon skrev tidigare idag att han/hon stör sig på kulor som sitter x antal meter från bojen, men det är nödvändigt att sätta strömflöten en (dryg)meter före bojen där det går hård ström. Dessutom gör den lilla kulan att linan blir 10ggr lättare att fånga upp med båtshaken... Men om man tycker det är jobbigt med bojar kan man ju köra runt om med goda marginaler slipper folk få sina linor avkörda, alt. sätta strömflötet närmare bojen så blir alla nöjda.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi kör med två välar (ca 50 cm mellan) på varje lina plus ett flöte ca 4 meter från tinan. Har både kombinerade tampar med 10m flytlina närmst tinan (resten sjunklina) och linor med enbart sjunklina. Har inte märkt någon skillnad.

Enbart flytlina borde vara straffbart - att få tamp i propellern är ju största skräcken, speciellt för oss som inte har utombordare..

Funderar på att installera en linskärare på propelleraxeln inför nästa år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi var ute idag och drog svärfar och jag ,på 4 tinor var det 2 soprena / Allt agn var slut Hmm.     1 med 2 fina matkrabbor i samt en med hummer som inte klara måttet riktigt & den var dessutom gröntaggad av Fiskeriverket i tbx med den.

Men gött väder var det i Gbg skärgård i alla fall,bara att agna om och lägga i på nytt sköna 2 timmar.

Får vi ut och dra igen om 2dagar ca.

Fiskelycka till er alla!

Jtr12.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag menar självklart inte att det är något problem när gicken ligger ca 1m från kulan, inga problem. Där jag fiskar är det vanligt med ganska långt avstånd mellan kula och flytgick kan vara upp till 5-6m ifrån varandra, väldigt luriga att ha koll på, lätt att få i proppellern. Jag personligen tycker det är ett oskick och en onödig riskfaktor!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mmm kanske inte helt korrekt uttryckt men ja,en lång inplastad märkning med deras namn på den/är upp fiskad av personal från dem/ som kontrollerar dom konstgjorda reven/Hummer barn kammrarna som ligger ute i Gbg:s skärgård....

Men som sagt för liten i mått så tbx med den.......

 

Fångade humrar könsbestämdes, längdmättes, märktes med individuella märknummer

på Floy Anchor Tags (Fig 5.3) och återutsattes på fångstplatsen. Märket sattes bakom

ryggskölden för att sitta kvar efter skalömsning. Märkmetodiken är väl utprovad och

har tidigare framgångsrikt använts inom hummerfredningsområdet

Fann en klart bättre förklaring....\smiley\http://www.maringuiden.se/js/ckeditor/plugins/smiley/images/regular_smile.gif\ title=\smiley\ width=\20\ />

 

/Jtr12.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blev bara 4 hummrar i 23 burar, där vi senast fick 9 st, något är fel!  Visserligen hade det inte blåst lika mycket som innan och våra laxhuvuden hade varit insaltade i en dryg månad, men i alla fall. Men humöret blev bättre når vi fick 4 regäla tinor (15kg styck) av en vänlig yrkesfiskare på vrångö i södra skärgården (Göteborg). Så till helgen är det lite fix med linor och dylikt innan de åker i havet! Kommer dock bli tyngre att dra då vi i nuläget har tinor som väger ca 11kg nu +  omgjorda kräftburar i länkar. Men än är det inte slut: När jag i hemmahamn drog upp sumpen i mörktet fann jag en lite fisk som jag inte vet vad den heter, men den hade relativt stort huvud i förhållandet till resten. Kan det vara en fjärsing(?) eller är det någon som har ett bättre förslag?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om ni fått flera hummrar på ett ställe tidigare och nu får färre kanske det beror på att det inte finns hur många hummrar som helst, det är ju ingen outtömlig källa vi pratar om... ;-)

Vi har märkt av samma tendens på de ställen vi fiskar på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fjärsing ser ju ut lite som en vittling men trubbigare nos och ögonen högre upp. Kommer mer att tänkar på ulk om den är brunaktig och knölig. Eller svartmunnad smörbult om den var väldigt slemmig. Eller kanske knorrhane om den knorrade :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förvisso, men jag tycker säsongen brukar hålla i sig längre än så här. Vad jag har hört verkar det generellt vara knapert. Kanske bestånden börjar bli överfiskade, kanske ligger dom och lurar under sina stenar...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter skumt att ge bort tinor? Kolla om du ser någon märkning på dem, kontakta i så fall polisen, annars blir det du som åker på det om den snälle har hittat tinorna. Det var en kille uppe i Strömstad som fick X antal dagsböter när han hade hittade tinor som visade sig ha dold märkning. Jag har själv ett antal olika märkningar både dolda och synliga för att minska risken för stöld. Som jag ser det, finns ingen som ger bort tunga tinor utan någon given anledning.

 

Låter som ox /rötsimpa för övrigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har fått totalt 32 hummrar på 8 dragningar, 22 av dessa ligger i sump, vi har 12 tinor. 

Vore kul att veta hur mycket ni fått, hur många ni behållt och hur många tinor ni har. 

Någon som vet när honorna tänker släppa sin rom? När brukar det ske, trodde att tiden för hummerfiskets start var satt så att de bör ha släppt sin rom. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

vi fiskar med 8 tinor, har fått 10 sammanlagt 6 godkända 3 för små och 1 romhona ! 

 

Jag tror de blåser för lite ute på sjön, för ja drar fast mina tinor ordentligt på botten, 

hoppas fisket blir bättre snart :) 

 

hur många dagar låter ni era tinor ligga i på veckorna ?  mina ligger i 5 dagar  på veckorna då ja jobbar, men agnet verkar inte klara sig så länge ? luktar bra illa när man tar upp dom efter 5 dagar  :/  hur brukar ni göra ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill man dela med sig av sina resultat kan man ju alltid lägga in dem här:

docs.google.com/spreadsheet/ccc?key=0AtMjcExScT1OdDZSSkNSVkpvS0ZSclliMEFTVXNnbFE

Platsen man fiskar på behöver inte anges med koordinater...

Den behöver faktiskt inte anges alls.

Är det någon annan info som skulle kunna vara av intresse?







- Totalt antal dagar tinorna varit  i vattnet?







- Ungefärligt snittcarapaxmått?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

5st till idag, 4 för små och en romhona. Noll hummrar hem. 

Men jävlar i havet vilken fin kväll!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De tinorna vi fick var inte i det skick han ville ha det, dessutom väger hans tinor 19 kg, och rör sig ändå, de vi fick har hans gamla innan han bytte upp sig till de nuvarande. Min storebror jobbar hos honom ibland, det var därför han frågade oss i första hand. Eftersom han fiska kräftor på heltid annars vet han hur det är förlora redskap... De vi fick var ärliga, och hade ingen någon synlig märkning förutom att det satt en carapax-skylt på som det gör på deras tinor...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...