Jump to content
Friday 06 December 2019
Havskatt

Yamarin 76 DC - Samlingstråd

Recommended Posts

Läser era inlägg med stort intresse. Vi har själva en 76:a sedan i höstas utan värmare. Hur är ljudet från andra värmare, ex, Wallas? Har även de en pump som låter illa? De skryter annars om att de ska vara tysta. Ett originalmontage av Wallas 1800 verkar vara bakom eller bredvid kylen. Är det för trångt för en dieselvärmare där? Läste någonstans att det kanske blir för varmt därinne. Vad är bättre, diesel eller fotogen. Även vi söker information för att kunna montera värmare inför sommarens turer i den norrländska delen av Bottenviken.

Share this post


Link to post
Share on other sites
22 timmar sedan skrev Simskar:

Läser era inlägg med stort intresse. Vi har själva en 76:a sedan i höstas utan värmare. Hur är ljudet från andra värmare, ex, Wallas? Har även de en pump som låter illa? De skryter annars om att de ska vara tysta. Ett originalmontage av Wallas 1800 verkar vara bakom eller bredvid kylen. Är det för trångt för en dieselvärmare där? Läste någonstans att det kanske blir för varmt därinne. Vad är bättre, diesel eller fotogen. Även vi söker information för att kunna montera värmare inför sommarens turer i den norrländska delen av Bottenviken.

 

Själv skulle jag inte montera värmaren bredvid kylen just på grund av värmen. Fördel med fotogen är att du kan använda samma tank som till kokplattan med diesel behöver du en till tank (förutsatt att du har kokplattan kvar) själv valde jag dieseln på grund av priset på värmaren. Wallas är dyra om man köper ny. Köpte själv en Kinavärmare (webasto-kopia) då motsvarande Wallas kostade typ 6 ggr mer. Angående ljudet så hade Wallas 1300 som jag hade i förra båten nog en tystare pump än vad kina-dieseln har.

/Kaj

Share this post


Link to post
Share on other sites
46 minuter sedan skrev Kaj1:

Wallas är dyra om man köper ny.

Tog du inte i lite nu ;)

Jag gillar Wallas, fungerar bra, mycket lång livslängd och ganska billiga om man köper begagnat.

Framförallt är de enkla att serva själv.

Går också att ljudisolera bra.

Fotogen är en fördel, får man soppatorsk så behöver man inte sitta och frysa i väntan på hjälp. Ofta har man ju ändå fotogen till lampor, spisar och rengöring.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Håller med Kaj, för en sådan båt räcker nog Kina värmaren. Jag har hört att flera kör kinavärmarna på fotogen utan några som helst problem!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Idag blev det en lucka till förvaringen under förarstolen.

/Kaj

Lucka.JPG

Share this post


Link to post
Share on other sites
2016-02-28 vid 10:19 skrev robst67:

Hej. Köpte en 76 DC 2008 på sensommaren förra året. Då sommarvädret kom och stannade i över 3 veckor här på västkusten upptäckte jag inte något problem förrän efter första riktiga höstregnen att förvarings "skålen" bredvid stickkojen på babords sida var fylld med vatten. Flera centimer djupt, säkert ett par liter. Detta fortsatte mer eller mindre efter varje ihållande regnskur. Upptäckte oxså att det kom ngr droppar vatten ur skuvhålen på lampan på styrbordsidan nere i kabinen.

Är det någon som känner till detta med sin båt eller hört av någon annan??

Mvh Robert

Hej,

kom du underfund med var vattnet kommer in i båten? Vi har precis köpt en båt årsmod 2009, endast kört hem den ca 80 distans i regn och höga vågor. Idag tvättade jag ur båten och märkte att det fanns vatten på exakt samma ställe, skålen på babords sida, men endast några deciliter. I en plastbytta i babords stuvfack fanns det också vatten, säkert en liter. Under den en lite pöl med vatten. Allt annat är torrt. Vet någon hur vattnet kommer in? Kan tänka med kapellgaraget baktill, men fram?

Hoppas på svar, det känns lite olustigt med en nyinköpt båt som läcker, uppifrån...

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Då har man köpt en Yamarin 76DC och lusläst denna tråd vilket hjälpt mig mycket. Dock är jag en gammal seglare och aldrig ägt eller nästan aldrig kört motorbåt så det blir en ny upplevelse. Det blev en -08 med en 200hk och både landström, bog och värmare. Mina frågor kommer nog (med anledning av min lilla erfarenhet av motorbåt) vara konstiga och triviala för er experter. Hoppas ni har överseende;)

jag börjar med att fråga om man kan köra med kapellet uppe i 28 knop? För mig skulle det bli som en spinnaker och fånga vind och därmed gå sönder? 

Den andra frågan är, vilken gps plotter tycker ni är bäst/prisvärdig? Jag får en som täcker ostkusten där jag köpte båten men har båten i Domsten utanför Helsingborg så jag måste göra något.

tacksam för svar 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 6/9/2019 at 8:09 AM, Jumalo said:

 

jag börjar med att fråga om man kan köra med kapellet uppe i 28 knop? För mig skulle det bli som en spinnaker och fånga vind och därmed gå sönder? 

 

 

 

Max 30 knop säger instruktionsboken

Share this post


Link to post
Share on other sites
13 minuter sedan skrev Kaj1:

jag börjar med att fråga om man kan köra med kapellet uppe i 28 knop?

Om du inte har kört med kapellet uppe i 28 knop tidigare, så testa.
Det kommer bli den enda gången du gör det.

 

Själva kör vi aldrig med kapellet uppe om vi inte måste förflytta oss i busväder. Då max runt 20 knop. Inte kul.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej!

Jag har ofta främre delen av kapellet på min 76DC 2008 uppe om det är lite sämre väder och har då legat i farter mellan 25-30knop kolla dock att sömmar till framrutorna är hela och att rutorna inte blivit sköra i solen under lång tid. Mitt kapell är original från 2008.

Mvh/Lars

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2012-08-17 vid 06:09 skrev Havskatt:

Så nu hoppas jag att det ska fungera att ligga i naturhamn i 3 dygn utan att starta motorn.

Det kommer det säkert göra.  Hur lång tid tar det sedan att ladda upp batterierna igen?

Share this post


Link to post
Share on other sites
2019-06-06 vid 16:25 skrev KajsaKavat:

Hej,

kom du underfund med var vattnet kommer in i båten? Vi har precis köpt en båt årsmod 2009, endast kört hem den ca 80 distans i regn och höga vågor. Idag tvättade jag ur båten och märkte att det fanns vatten på exakt samma ställe, skålen på babords sida, men endast några deciliter. I en plastbytta i babords stuvfack fanns det också vatten, säkert en liter. Under den en lite pöl med vatten. Allt annat är torrt. Vet någon hur vattnet kommer in? Kan tänka med kapellgaraget baktill, men fram?

Hoppas på svar, det känns lite olustigt med en nyinköpt båt som läcker, uppifrån...

Hej.

 

Vattnet trängde in via skruvhålen för fönsterpartiet.

Det fanns förborrade hål i båten som inte användes för fastsättning av ovan, dessa var inte tätade. När jag gjort det trodde jag att det var bra så. Men problemen fortsatte, i ngt mindre skala. Det visade sig att jag inte fått tätt i de skruvhål som jag dragit fast fönsterbågen med.

Fick lossa varje skurv var för sig. Fylla hålet med sikaflex använde en storlek kraftigare skruv och drog åt så att jag kände att skruven "tog" ordentligt. efter det har jag bara ett liten inträngning och jag tror jag vet vilken skruv jag skall göra om allt på.

Du kan med hjälp av mobilkameran videofilma uppe i lamphålet i cabinen samtidigt som ngn häller vatten över "skruvhålen". Så ser du vart det kommer in vatten.

 

Lycka till.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej,

 

Vilken guldtråd, har suttit klistrad här ett tag nu! Jag har en 79 DC sen ett år tillbaka. Jag har upplevt en del fukt i fören, bla under stickkojens dyna. 

 

Köpte förövrigt en måttbeställd dyna till fören idag då jag tycker det är lite hårt att ligga på. Personalen tipsade då om att jag även bör köpa ett ”nät” som är drygt 2 cm högt att lägga under alla dynor för att motverka mögel och fukt, dock ganska dyrt..! Har ni någon bättre lösning?

 

mvh

Simon

Share this post


Link to post
Share on other sites
39 minuter sedan skrev Simonand18:

- - -

Personalen tipsade då om att jag även bör köpa ett ”nät” som är drygt 2 cm högt att lägga under alla dynor för att motverka mögel och fukt, dock ganska dyrt..! Har ni någon bättre lösning?

 

mvh

Simon

https://www.bauhaus.se/golvplatta-bergo-xl-graphite-grey-1m?gclid=EAIaIQobChMIl9eYxfjp4gIVweeyCh084gK_EAYYAiABEgLFNfD_BwE

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nya frågor dyker upp...solbädden: vi tittade tidigare på en yamarin 68 dc  och där vill jag minns att det fanns en vit platta under akterdynan. Den fälldes ut över bordet så att solbädden blev stadigare.Verkar inte finnas på y76, eller saknas den? Lägger man alltså bara extradynan över det nedfällda bordet? Funderar isf på att tillverka egen platta, känns lite klent med bara bordsskivan.

 

Vi har även märkt att båten slingrar sig en hel del när man kör 3-4 knop, svårt atta åka rakt. Blev bättre när en person satte sig på fördäck. Kan man justera detta med trimplanen på något sätt?

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 timmar sedan skrev KajsaKavat:

Vi har även märkt att båten slingrar sig en hel del när man kör 3-4 knop, svårt atta åka rakt. Blev bättre när en person satte sig på fördäck. Kan man justera detta med trimplanen på något sätt?

 

Jag brukar fälla ned trimplanen max och tycker att blir lite bättre.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det följer med ett metallstag som skall läggas tvärs under bordet i framkant om man sänker ned för solbädd

Share this post


Link to post
Share on other sites

Trimplanen fullt ned. Då trycks fören ner och den smala fören bromsar "vingligen". Dock lär man sig sin båt och efter en månads "vingande" är det inte lika akut längre. Prova själv 👍

Share this post


Link to post
Share on other sites

Trimplanen fullt ned funkar utmärkt som botemdel mot vinglandet precis som Baxlaget sa.

 

En helt annan fråga:

Hur gör ni med skräp ombord på era 76/79.or?

Har ni skild skräpkorg nånstans eller kör ni med en påse i nåt av stuvfacken?

 

/Kaj

Share this post


Link to post
Share on other sites

Separat liten platpapperskorg fastsatt med kardborrband på väggen bakom förarstolen. En rulle med soppåsar däri. Bara att montera en ny när den förra är full.

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 timmar sedan skrev Baxlaget:

Separat liten platpapperskorg fastsatt med kardborrband på väggen bakom förarstolen. En rulle med soppåsar däri. Bara att montera en ny när den förra är full.

 

Kreativt! Vill du lägga upp en bild på hur det blev?

 

Någon annan som upplevt att handpumpen till TMC originaltoan blivit så trög så att det knappt går att pumpa/spola och vad man kan göra åt det? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej

Jag har samma problem med min nyinköpta -08, dvs vatten i skålen vid stickkojen men på styrbords sida. Inget vatten vid toan, i stickkojen utan bara i skålen. Har ni någon bra idé vad det kan vara? Ca 3 dl efter en dag till havs

tack

Share this post


Link to post
Share on other sites
2019-06-16 vid 21:07 skrev Simonand18:

 

Kreativt! Vill du lägga upp en bild på hur det blev?

 

Någon annan som upplevt att handpumpen till TMC originaltoan blivit så trög så att det knappt går att pumpa/spola och vad man kan göra åt det? 

Hej,

 

Två matskedar Extra Vergine Oil i skålen, pumpa igenom och så fungerar det igen.

 

/Christer

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
22 minuter sedan skrev strompost:

Kreativt! Vill du lägga upp en bild på hur det blev?

Har ingen bild tyvärr. Liten universalhink på ÖB.

23 minuter sedan skrev strompost:

Någon annan som upplevt att handpumpen till TMC originaltoan blivit så trög så att det knappt går att pumpa/spola och vad man kan göra åt det? 

Silikonspray på pumpstången plus Christers tips.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
2019-06-17 vid 14:44 skrev Jumalo:

Hej

Jag har samma problem med min nyinköpta -08, dvs vatten i skålen vid stickkojen men på styrbords sida. Inget vatten vid toan, i stickkojen utan bara i skålen. Har ni någon bra idé vad det kan vara? Ca 3 dl efter en dag till havs

tack

Hej. Läs ovan. Garanterat att vattnet kommer samma väg. Genom fönsterbågs infästningen. Jag har haft exakt samma problem.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej.

Jag har problem med tryckloggen/Takometern.

Knopmätaren på vår båt fungerar inte efter ett byte av växelhuset. Det gäller en Yamaha F250. Det visade sig att det var tätt i hålet i det nya växelhuset. Efter att ha rensat och fått flöde i hålet (testat att blåsa i slangen) har jag samma problem: knopmätaren står och hoppar mellan 2-4 knop oavsett vilken hastighet vi kör i.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.









×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy