Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Havskatt

Yamarin 76 DC - Samlingstråd

Rekommendera Poster

On 7/19/2019 at 4:30 PM, Jangullb said:

Er det noen som har montert TV i kabinen? Hadde vært kul å ha TV :)

 

Nej, funderade på det men vi kom till att det för oss inte är värt att "krångla till" utrymmet vid toan. Allt (= mycket lite) TV-tittande klarar vi av med en iPad. Funderade också på att använda en LED-projektor med inbyggt batteri istället för en riktig TV. Det hade blivit att installera högtalare ovanför toan och vid klädskåpet isf. De båtar med TV jag sett har haft den i hörnet vid toan (som den här tex. https://www.nettivene.com/en/yamarin/76-dc/693553), eller på väggen bredvid skjutdörren. Det skulle väl gälla att se till att man inte slår huvudet i TVn då man sitter på byttan, men det torde ju gå. Det finns ju nog utrymme där.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, jag tänker byta min bränsletank pga bensinlukt. Det sägs att plasttankar svettas. I manualen står det att den kan bytas genom innerdäcket. Är det någon som förstår hur? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-07-26 vid 13:42 skrev Johan75:

 

Nej, funderade på det men vi kom till att det för oss inte är värt att "krångla till" utrymmet vid toan. Allt (= mycket lite) TV-tittande klarar vi av med en iPad. Funderade också på att använda en LED-projektor med inbyggt batteri istället för en riktig TV. Det hade blivit att installera högtalare ovanför toan och vid klädskåpet isf. De båtar med TV jag sett har haft den i hörnet vid toan (som den här tex. https://www.nettivene.com/en/yamarin/76-dc/693553), eller på väggen bredvid skjutdörren. Det skulle väl gälla att se till att man inte slår huvudet i TVn då man sitter på byttan, men det torde ju gå. Det finns ju nog utrymme där.

Tenkte med et justerbart feste/svingarm..bør gå ja:) takk for svaret:) Prøver nok å montere så skal jeg legge ut bilder:))

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-07-30 vid 20:48 skrev Molinho:

Hej, jag tänker byta min bränsletank pga bensinlukt. Det sägs att plasttankar svettas. I manualen står det att den kan bytas genom innerdäcket. Är det någon som förstår hur? 

Er det ikke en plate man skrur ut? Så ligger tanken under der? I midtre bakre oppbevaringsrommet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 timmar sedan skrev Molinho:

Jo men hålet är för litet för tanken. 

Det hørtes merkelig ut:( skal sjekke med forhandleren jeg brukte...kan ta noe tid men sender de en mail.Lukter bensin i min også så et interessant spørsmål å få svar på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Byte av bensintank på årsmodell 2007:

Koppla loss samtliga slangar mm.

Såga upp väggen/skottet under skarndäcket vid kojen mot bensintanken.

Nu ser du bensintanken, försök med handkraft dra ut tanken, om det ej går(väldigt troligt) så använd ett Kedjehandspel för att få ut plasttanken.

 

Tillverka en ny RF-tank hos smed, ta med den gamla plasttanken som smeden kan måtta ifrån.

Viktigt att ta en ca 1cm mindre tank på alla ledder annars får ni inte tillbaka tanken i båten igen.

 

Montera tillbaka den bortsågade väggen, dölj skarv med list eller klä med nytt tyg.

 

Hårt jobb men klart värt besväret.

Lycka till!

Redigerad av J80

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack J80!

 

Då har man ett höst/vinterprojekt... Hur tjock är plasten som måste sågas upp?  Borr och sen sticksåg? 

 

Ca Kostnad för att svetsa en RF tank, vet att det såklart skiljer i landet var man lämnar uppdraget, men ungefär vad man kan vänta sig?

 

Mvh Terry

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag pratade med ett varv och de sa

töm tanken

såga itu den så du får upp den genom akterluckan

montera ny tank som du får ner genom luckan. Detta kanske leder till reducerad volym men du slipper såga under däck

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-08-06 vid 22:25 skrev TerryN:

Tack J80!

 

Då har man ett höst/vinterprojekt... Hur tjock är plasten som måste sågas upp?  Borr och sen sticksåg? 

 

Ca Kostnad för att svetsa en RF tank, vet att det såklart skiljer i landet var man lämnar uppdraget, men ungefär vad man kan vänta sig?

 

Mvh Terry

Jeg betalte ca 5000,- Nkr for en tank på 109 liter...men da hadde de tegninger på tanken.Dette var tank til en Scand 25.Vet det er stooore prisforskjeller der ute så hør med flere ang pris.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Är det någon som kan lägga upp en bild på den metallskena som stödjer bodet/solbädden i framkanten i lägsta läget.

Kanske någon som vet var jag kan få tag på en?

mvh HD

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-07-16 vid 16:51 skrev Kaj1:

Tröttnade på Wallas spisen som inte ens orkar koka upp kaffevatten om det blåser litet, så idag beställdes det en gas-spis istället:

 

 

Can.JPG

Kaj,

Den ser snygg ut. Vad är det för spis du köpt?

Har du länk och kanske tips på andra spisar du övervägde?

Vore kul att höra lite mer om denna.'

mvh HD 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minutes ago, Othaya said:

Kaj,

Den ser snygg ut. Vad är det för spis du köpt?

Har du länk och kanske tips på andra spisar du övervägde?

Vore kul att höra lite mer om denna.'

mvh HD 

Det blev en CAN-spis, https://www.cansrl.eu/boat/catalogue/built-in-glass-gas-stoves-5/built-in-glass-gas-stoves--34.html

Övervägde inga andra spisar, fastnade för denna direkt. nu är den limmad på plats (bilden). Wallas styrpanelen skall ersättas av två brytare, en för gasventil och en för vattenkranspumpen.

CAN_2.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
50 minuter sedan skrev Kaj1:

Det blev en CAN-spis, https://www.cansrl.eu/boat/catalogue/built-in-glass-gas-stoves-5/built-in-glass-gas-stoves--34.html

Övervägde inga andra spisar, fastnade för denna direkt. nu är den limmad på plats (bilden). Wallas styrpanelen skall ersättas av två brytare, en för gasventil och en för vattenkranspumpen.

CAN_2.JPG

Ser mycket vackert ut!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 hours ago, Othaya said:

Är det någon som kan lägga upp en bild på den metallskena som stödjer bodet/solbädden i framkanten i lägsta läget.

Kanske någon som vet var jag kan få tag på en?

ckvlU1slTBe003GmjPFt9A_thumb_5aee.jpg.14bdd9bed5ee85e6e3f61ae939b40c4d.jpgUNADJUSTEDNONRAW_thumb_5aef.jpg.1a3ee1ab4796fca255670cfc29e17f28.jpgdxqCLXGHTH6Wo9sxe26irw_thumb_5af1.jpg.93e9710a555df160e44f0c52bbd80215.jpg

 

Det torde vara rätt smidigt om du kunde låna en skena av nån som har båten nära dig. Sen tar du  med skenan till en metallverkstad och ber dem kopiera den. Kan ju förstås bero lite på var man bor hur lätt det sen är i praktiken...

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 hours ago, Wilma0812 said:

Hej! Är det någon som vet måttet på midcabin? Bredd/längd? Mvh Maria 

 

Cirka-måtten torde vara 180/100/50 cm längd/bredd/höjd med madrass. Utan madrass är höjden 158,5cm mot fören och 42cm under fönstret.

 

0179BEF8-B638-4EF7-A130-0CF908A23DC2.thumb.jpeg.73fa13db9c378e92b2ed0d89a04d9fd1.jpeg

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 8/14/2019 at 6:52 PM, Johan75 said:

158,5cm

--> 58,5cm skall det stå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Ytterligare en fråga till er Yamarin 76-ägare: Hur är det med förvaring? Finns det förvaringsmöjligheter under sofforna? Var försvarar ni tex kaffekoppar o dyl? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 8/18/2019 at 9:40 PM, Wilma0812 said:

Hej! Ytterligare en fråga till er Yamarin 76-ägare: Hur är det med förvaring? Finns det förvaringsmöjligheter under sofforna? Var försvarar ni tex kaffekoppar o dyl? 

Hej.

 

Under sofforna/sängen i ruffen finns det bara en box där bogpropellern är installerad och det är inget speciellt bra utrymme for kaffekoppar o. dyl. Vi har verktyg och manualer i den. Kolla en eller två sidor tillbaks. Där finns bilder på förpiksboxen.

 

Sen beror det lite på hur gammal båten är vad man har för möjligheter, Yamarin installerade tex en "besticklåda" bredvid kylen och ett skåp i ruffen i nåt skede. Minns inte året, det torde vara diskuterat tidigare i denna tråd. Vi som har en båt från 2007 har inga sådana och vi har inte eftermonterat heller, fast det är ju ett alternativ.

 

Generellt så gör vi så att vi har kläder, skor, flytvästar, källvatten, läsk och mat inne i ruffen i sidostuvfacken bredvid stickkojen (midkabin). Vi packar grejerna i passande plastlådor med lock samt i väskor. Eftersom att vi inte använder stickkojen a.k.a "källaren" att sova i så blir det ofta så att en del saker är blir instuckna där under resorna, men när båten är städad är det rätt tomt där, med undantag för madrasserna. Sidofacken är rätt stora. Det finns också massor med rum under sofforna i aktern och där har vi bordet, hamnkapellet, ämbaren, o.dyl saker, samt alla bestick, glas, koppar och tallrikar. Besticken, tallrikarna, glasen osv. packar vi i små väskor som rymmer just den mängd som vi behöver, dvs de hålls tight i paketen. Vi skaffade väskorna från IKEA faktisk. Just dessa har vi på babords sida vid tankarna för spisen och värmaren, dvs akterom vattentanken. Fendrarna sticker vi in under förarstolen (4 st). Ett par extra har vi under soffan i aktern. Det finns boxar i aktern och fören för rep och ankaren, så dem behöver man inte ta in i båten. Sen har vi som säkert de flesta andra alla möjliga småsaker på hyllan som går runt i hela ruffen i fören. När vi är ute på tur har vi sängen i fören utbäddad och då får man ett litet stickutrymme till under ändbiten. Det funkar fint för en-två personers kläder i en lite större eller två mindre mjuka väskor, alt en större proviantlåda.

 

//
Johan

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Ni som satt in extra batterier hur har ni förankrat dessa?

Har ni lust att lägga ut lite olika bilder med förslag och vad som är bra att tänka på vid fastsättning av fler förbrukningsbatterier?

Jag funderar på att sätta in ett eller två extra och lägga dem på styrbord sida, ungefär som de två originalbatterierna sitter.

 

mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, jag har satt ett extra batteri i mitten ovanför luckan ner till bensintanken. Skruvade fast en batterilåda köpt hos lokala marinan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, tänkte köpa ny toalett till min Yamarin 2010/11. Har min båt på förvaring. Är set någon som vet vilken toalett som sitter där idag?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-10-24 vid 13:16 skrev Molinho:

Hej, tänkte köpa ny toalett till min Yamarin 2010/11. Har min båt på förvaring. Är set någon som vet vilken toalett som sitter där idag?

Jag satte in en sanimarin maxlite eltoa. 
använder mindre vatten 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En fråga från Norge, og gjelder 65 DC, selv om det er likt som på 76 DC:

Det store ihopfellbara bordet/solsengen tar i vår 65 dc  altfor mycket plass i cockpit, så jeg funderer på å kjøpe et mindre teakbord og anvende samma bordsøylen.

Aluminiumssøylen er ca 60mm i diameter, og konad i båda ender - ned til ca. 55 mm diam.. 

Jeg må altså kjøpe ny/ekstra bordsøylebrakett til å skru under nytt teakbord, men hittar ingen med disse mål som tar denne type konad søyle.  Noen som vet om dette kan skaffes? Tacksam....

bordsøyle.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, är det någon som har tips på var jag får tag i ett bra kapell till ok pris? Ett hamnkapell (det platta).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det någon som har tips på hur man på riktigt får Wallas spisen att funka som den ska? Oftast tänder den inte och felsökningen tyder på att det är spänningen. Rimligtvis borde det finnas en enkel åtgärd förutom att byta batteri eller spis. 

Någon som har ett grymt bra tips?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minuter sedan skrev Othaya:

Är det någon som har tips på hur man på riktigt får Wallas spisen att funka som den ska? Oftast tänder den inte och felsökningen tyder på att det är spänningen. Rimligtvis borde det finnas en enkel åtgärd förutom att byta batteri eller spis. 

Någon som har ett grymt bra tips?

 

Grövre kablar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev pseudonym:

Grövre kablar?

Bra förslag. Har du/någon testat detta och fått till det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...