Jump to content
Wednesday 21 August 2019
Havskatt

Yamarin 76 DC - Samlingstråd

Recommended Posts

Följ slangen till där den slutar. Koppla loss. Blås. Koppla tillbaka.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Detta gäller en 79 DC, vad är det för skillnad mot en 76 DC förutom att badbryggan är förlängd så motorn inte går att komma åt på 79?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Vilken kanontråd!

Har haft en Yamarin 76 DC 2007 med Yamaha F250, bogpropeller och Wallas-värmaren sen i påskas, men råkade helt av en slump hitta den här tråden. Det gick till så för oss att vi hade kollat in en begagnad 76 DC nära platsen för påskfirandet, men på vägen dit körde vi förbi ett Yamaha-center där en dylik just kommit till salu. De hade sålt den som ny, servat den hela tiden och förra ägaren hade på tolv år endast lyckast köra 156 timmar med båten som utvändigt var i fint skick, så det blev inget mer båtkollande, kunde inte lämna den i butiken...

 

Båten är annars mer eller mindre helt original och därför är infon på denna tråd kononintressant. Jag hade redan kollat upp och gjort en shoppinglista på jag tror exakt samma grejer Havskatt använde för att sätta till fler förbrukningsbatterier. Det är ju inte riktigt tillräckligt med ett ifall man använder kylen och värmaren över ett veckoslut. Generellt kan jag också instämma i samma konstateranden som finns på tråden; lutning åt babord, bensinlukt i ruffen och bakre luckan, vindkänslighet, solbäddsbenet som fastnar osv. Det sagt, så är jag mycket nöjd med båten. Det är en bra kompromiss och man har fått till det rätt bra på många plan och lyckats hålla en sportig känsla trots ganska bra övernattingsmöjligheter, inbyggd toa osv.

 

Som första uppdatering blir det dock ett hemgjort lock till vasken. Det fanns tydligen inte på 2007, eller så saknades det i vår:

sinklocket.jpg.97239cad5485251139da6c3ae4624df3.jpg

Edited by Johan75

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tröttnade på Wallas spisen som inte ens orkar koka upp kaffevatten om det blåser litet, så idag beställdes det en gas-spis istället:

 

 

Can.JPG

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 minutes ago, Kaj1 said:

Tröttnade på Wallas spisen som inte ens orkar koka upp kaffevatten om det blåser litet, så idag beställdes det en gas-spis istället:

 

Blir den inte tillräckligt het? Vår (och som nån annan tidigare kommenterat) är skitlångsam att komma igång, men sen när den väl är igång blir den nog het så det går att steka biffar, koka pasta osv också i ruskväder. Gas är givetvis en helt annan grej, nu kan du ställa temperaturen i realtid, också neråt (bra då man steker biff o. fisk).

Share this post


Link to post
Share on other sites

En nybörjarfråga:

 

Orkar hydraulerna till de bakre luckorna hålla luckorna uppe också med dynorna på i era båtar? I vår 76:a så gör de det inte och det är rätt irriterande tycker jag. Funderar på att byta ut alla tre pumpar till nya, men tänkte först kolla att de faktiskt håller luckorna öppna också med dynorna på. Om inte blir det att hitta starkare pumpar.

 

//

Johan

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 minuter sedan skrev Johan75:

En nybörjarfråga:

 

Orkar hydraulerna till de bakre luckorna hålla luckorna uppe också med dynorna på i era båtar? I vår 76:a så gör de det inte och det är rätt irriterande tycker jag. Funderar på att byta ut alla tre pumpar till nya, men tänkte först kolla att de faktiskt håller luckorna öppna också med dynorna på. Om inte blir det att hitta starkare pumpar.

 

//

Johan

Är det hydraulstyrda luckor på 76'orna?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nej. Jag köpte en lite starkare men inte ens den orkade. Det slutade med att jag monterade den gamla också. Nu funkar det.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 minute ago, Kane said:

Är det hydraulstyrda luckor på 76'orna?

Inte styrda. Det samma typ som många bilar har till bakluckorna: en "pump" som trycker upp luckan bara, tror nog Yamarin har haft samma system på de flesta modeller. Men våra verkar dock verkligt slöa. De funkar utan dynor, men man har ju i princip på dynorna hela tiden...

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 minutes ago, Baxlaget said:

Nej. Jag köpte en lite starkare men inte ens den orkade. Det slutade med att jag monterade den gamla också. Nu funkar det.

Tusen tack! Det var just det jag var rädd för. Det blir att sätta två pumpar då. Hur satte du fast dem, ett nytt fäste för den andra? Bild?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Just nu skrev Johan75:

Inte styrda. Det samma typ som många bilar har till bakluckorna: en "pump" som trycker upp luckan bara, tror nog Yamarin har haft samma system på de flesta modeller. Men våra verkar dock verkligt slöa. De funkar utan dynor, men man har ju i princip på dynorna hela tiden...

Är det gasfjädrar alltså?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Just now, Kane said:

Är det gasfjädrar alltså?

Ja de torde kallas så ja.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Just nu skrev Johan75:

Ja de torde kallas så ja.

Viss skillnad....;)

 

Då är det bara att hitta variant med bättre styrka. Här kanske, Stabilus

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fråga två, batteri för bogpropellern:

 

I vårt fall är bogpropellern kopplad till startbatteriet, har era äldre Yamariner också varit utrustade utan skilt batteri för bogpropellern? Skulle anta att åtm. nyare har ett separat batteri i boxen vid bogpropellern eller så nånstans i akterutrymmena?

 

//

J

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 minutes ago, Molinho said:

Kärt ämne: hur fick ni bort bensindoften i ruffen tillslut?

Om du menar oss har vi inte fått bort den. Inte alls... Håller på och snusar runt varje gång vi är ute för att utesluta mer och mer möjligheter. Trodde först det var bensinfiltret eller nån av slangarna därtill som inte var helt täta, men är inte så säker mera. Det fanns inlägg tidigare om själva tanken och jag misstänker den mer och mer. Dvs i vårt fall är jag ännu osäker. Störande är det dock. Det tycks också variera, förra veckoslutet var det extra besvärligt och då hade vi tankat just före läggdags. Så med lite tur är det bara mätaren till tanken eller nån av slangarna som fuskar, men jag har ännu inte hittat platsen isf.

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 timmar sedan skrev Johan75:

Tusen tack! Det var just det jag var rädd för. Det blir att sätta två pumpar då. Hur satte du fast dem, ett nyttste för den andra? Bild?

Har ingen bild. Köpte på Lesjöfors. De är bra

https://lesjofors.mobi/sv/gasfjadrar.asp

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er det noen av dere med baugpropell/bogpropell som kan ta litt bilder av installasjonen? Finner lite info på nettet...er det se40 dere har? Jan

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 hours ago, Jangullb said:

Er det noen av dere med baugpropell/bogpropell som kan ta litt bilder av installasjonen? Finner lite info på nettet...er det se40 dere har? Jan

I min 79.a är det en SE30/125. Tyvärr inga bilder.

/Kaj

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 hours ago, Jangullb said:

Er det noen av dere med baugpropell/bogpropell som kan ta litt bilder av installasjonen? Finner lite info på nettet...er det se40 dere har? Jan

Jag kommer att vara vid båten i morgon och kan ta bilder då. Vill minnas att modellen på vår är Side-Power SE30/125 S, men checkar det i morgon också. Vi har som sagt inte batteriet i själva lådan i fören, utan kablar dragna till startbatteriet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nylig kjøpt en 07 med Yamaha 250 som jeg kommer til å oppgradere og poste her! Skal skifte monteringsrammen rundt kjøleskapet pga korrosjon...den er ikke pen lenger😱 Baugpropell bllr det i slutten av August,landstrøm før eller tidlig neste sesong...så leser denne tråden med stor glede:) Ny Dab radio er kjøpt men ikke montert...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bogpropellerbilder:

 

Boxen i fören

IMG_5047.jpg.b88ac0f1a9386f92edc20f1f292b1e8d.jpg

Modellnr.

IMG_5048.jpg.6327fc4800c47f3f269eaae3ec1a93d5.jpg

Verkar vara 9m kontrollkabel som går ut med elkablarna vid batterierna, sen upp och runt till förarplatsen med motorkablarna osv.

IMG_5049.jpg.c04310263c48107da10b8e74200393ce.jpg

Borrningen i boxen

IMG_5050.jpg.e2f2e153e25599b181a4dc843f611ec0.jpg

Borrningen vid batterierna

IMG_5054.jpg.fe71e06c7fa244101e13775c8169e834.jpg

Strömbrytaren, säkringen och dragningen till startbatteriet (svarta kabeln)

IMG_5053.jpg.4e3f7e92280107ad5aaf8f3ea5274ed9.jpg

Standardplats för kontrollpanelen

IMG_5052.jpg.fcbed88f239c72e589f6c6eb799dfab4.jpg

En del av "inköpslistan"

IMG_5051.jpg.fe7bea32dfaafd351d1f4f72407672d8.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
23 hours ago, Jangullb said:

Er det noen av dere med baugpropell/bogpropell som kan ta litt bilder av installasjonen? Finner lite info på nettet...er det se40 dere har? Jan

Hoppas bilderna hjälper. Om man skall tro datumen så är också denna eftermonterad. Det intressantaste torde dock vara hur man hittade fram från boxen i fören till hålet vid batterierna. Det lär vara rätt besvärligt att pillra nåt igenom så man sen kan dra kablarna efter. Ett alternativ kunde kanske vara att sätta ett batteri i förboxen och dra kabeln för kontrollpanelen och laddkablar på nåt annat sätt, kanske via toan och septislangarna och därifrån upp, eller rakt in under luckan bakom instrumentpanelen? Rätt snyggt är det ju nog att ha allt draget direkt till aktern, så får man koppla och sköta allt där samt ha kvar det lilla förvaringsutrymmet i fören.

//

Johan

Edited by Johan75

Share this post


Link to post
Share on other sites

Se der ja:) veldig bra!! Tusen takk👍👍 fungerer den bra? Føler du at det er bra kraft i den? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Andra som haft sina båtar längre kanske tycker annorlunda, men de gånger vi använt den har den funkat utmärkt och också orkat skuffa fören i ganska hård sidvind. Några större vågor har det dock inte varit. Enligt specifikationen från Side-Power borde SE30 räcka. SE40 verkar passa i samma tunnel och ha samma propeller, så det är ju ett alternativ. Onödigt kanske?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg går nok for Se40 hvis det er samme dimensjoner på monteringen:) Fint å se bilder å høre dine erfaringef👍👍 Skal poste resultatet men blir ikke før i slutten av August.Kommer sikkert flere oppgraderinger før den tid:) Jan

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg går nok for Se40 hvis det er samme dimensjoner på monteringen:) Fint å se bilder å høre dine erfaringef👍👍 Skal poste resultatet men blir ikke før i slutten av August.Kommer sikkert flere oppgraderinger før den tid:) Jan

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.









×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy