Jump to content
Thursday 29 September 2022

Simskar

Medlemmar
  • Content Count

    11
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

4 Neutral

About Simskar

  • Rank
    Kadett
  1. Jag kör med den pumpen från Biltema. Upplever att den ger mer än den gamla, den var nog lite trött. Den sitter nere i tanken. Min var dumt monterad med sladden genom ett hål och slangen genom ett annat. Så jag fick trilskas med att ta loss pumpen nere i tanken. Har nu gjort om så att både kabel och slang går ner genom samma hål. Lätt att lyfta ut om jag måste byta pump igen. Biltemas passade direkt på min slang. Blev nu också mycket enklare att ta ut tanken för rengöring.
  2. Hade liknande fel förra året. Köpte ny pump på Biltema för en spottstyver och den fungerar än. Just nu ligger vi ute på andra veckan.
  3. Tror vi har en TK 3000, men den är ändå lång att dra. Standardutförande. Egentligen borde vi ha köpt en 3500, eftersom då maxar man lastvikten, behövs ändå E-kort. Det blir lite mer flexibelt vid en ev försäljning. Vill man kosta på så är det en elektrisk vinch.
  4. Vi har en 76:a och ingen båtplats. Istället drar vi den runt Sverige, eftersom vi bor i Norrlands inland. 3 tons TK trailer, men vinchen är lite gränsfall. Man får byta av varandra med att veva. Jag har byggt om den så jag kan använda en skruvdragare. Drar vagnen med en 240hk Touareg. Krävs dock E-kort. Det går förvånansvärt bra att dra den. Har satt husvagnsspeglar på bilen, men båtens 260cm bredd upplevs inte som besvärligt eftersom speglarna ser under den bredaste delen. Däremot är det ett långt ekipage, vagnen är 9,5m. Den genar alltså i svängarna. Men marchar lätt 90-100 och jag kör om lastbilar i uppförsbackarna. Motorn har vi haft i serviceläget, men hörde nyss att det inte är så klokt. Nu har jag istället tillverkat några rör som träs utanpå tiltstöden, och lägger ner motorn mot dessa. Den hänger då lite längre ner än på servicestöden. Använder hamnkapellet och ser till att det är sträckt. Problemet är att det blåser in skräp, så vi får städa igen. Vi har nyss åkt 75 mil och ligger ute några veckor. För några veckor sedan körde vi 50 mil. Förra sommaren minst 150 mil. Andra tycker vi är "tokiga" men det har hitintills funkat bra för oss. För övrigt så klämmer vi ihop två vuxna och tre barn i båten. Den funkar kanon.
  5. Simskar

    SeaComfort.se

    Beställningen fungerade. Varan fanns inte i lager utan beställdes från leverantör som i sin tur restnoterade varan. Paketet kom till slut direkt från generalagenten. Det tog lite för lång tid men det var inte Seacomforts fel. Tydligen mycket problem idag med en del importerade varor, antagligen pga corona.
  6. Simskar

    SeaComfort.se

    Jag har beställt prylar från www.seacomfort.se. Någon som vet om den firman verkligen finns och fungerar? Nu har jag väntat drygt två veckor och ingenting har levererats. De svarar inte vare sig på telefon eller mail. Firman ligger tydligen i Linköping och ägs av Peter Hesoun. Nu för tiden förväntar man sig snabba leveranser, så jag börjar bli lite orolig.
  7. Jag måste skryta över Mente Marine automatiska trimplan. Vi har nu kört en helg med den och de fungerar mycket bra. Kanske lite långsamma men avsevärt mycket snabbare än mitt vinglande med feltryckningar, man blir ju snabbt kräsen. Vi har original Bennet trimplan, båt -07, monteringen gjordes av min 15 årige son. Behövdes bara några större brickor till fastskruvande av enheten. Bra montagebeskrivning och ett enkelt jobb.
  8. Vår båt -07 måste vara modifierad av någon tidigare ägare. Motorn är kopplad direkt till motorbatteriet. Motorn bytt -11 och larm med startspärr monterat så kanske har med det att göra. Annars är det ju logiskt att gå via brytaren. Tack för utförliga förklaringar.
  9. Vi kan åtminstone starta motorn med motorbrytaren avstängd och förbrukningsbrytaren på. Har inte provat med båda avslagna. Sedan kan vi alltid hissa upp motorn med brytarna på motorn, men det borde vara rätt. Båten är från -07.
  10. Under vintern så har jag en fast monterad laddare inkopplad för underhållsladdning av batterierna, startbatteri och förbrukningsbatteri. Elinstallationen var gjord innan mitt ägarskap. Nu har jag insett att startbatteriet har inte blivit laddat. När jag nu kollar så är laddaren kopplad direkt till förbrukningsbatteriet. Finns det någon annan koppling emellan batterierna för just laddning av båda? Jag öppnade locket på säkringstavlan och hittade en lös anslutning, det verkar vara styrningen till ett relä. Vad har det relät för funktion? Bifogad bild. Jag har satt fast den, laddat startbatteriet och båten går. Men skulle vilja veta hur det fungerar med de båda huvudbrytarna och laddningen? Ska motorn ladda båda batterierna? Måste brytarna vara påslagna?
  11. Läser era inlägg med stort intresse. Vi har själva en 76:a sedan i höstas utan värmare. Hur är ljudet från andra värmare, ex, Wallas? Har även de en pump som låter illa? De skryter annars om att de ska vara tysta. Ett originalmontage av Wallas 1800 verkar vara bakom eller bredvid kylen. Är det för trångt för en dieselvärmare där? Läste någonstans att det kanske blir för varmt därinne. Vad är bättre, diesel eller fotogen. Även vi söker information för att kunna montera värmare inför sommarens turer i den norrländska delen av Bottenviken.
×
×
  • Create New...