Jump to content
Tuesday 22 October 2019
Sign in to follow this  
Ljungbergarn

UPPROP MOT SJÖFYLLERILAGEN !

Recommended Posts

Vill du för sista gången vara vänlig att sluta lägga ord i min mun!

Om du inte ens förstår att man skulle kunna friställa ett helt lass med KBV-tjänstemän, för att i stället använda dessa pengar till vettigare saker, exempelvis att ha mer vaktpersonal/ poliser på stökiga T-baneperronger (och obs detta är bara ett exempel, apropå fallet Gunnar)  så verkar det inte vara meningsfullt att diskutera detta vidare med dig. Det finns ingen naturlag som säger att KBV måste ha si eller så många tjänster.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Absolut INTE! Mitt lastbilskörkort kostar i runda slängar 50 tusen och det har iallafall inte jag råd att förlora för en fyllekörning, så mitt svar blir nej i den frågan. Har du?



Senast ändrad av pseudonym | 28 februari 2012 | 10:33

Share this post


Link to post
Share on other sites

Skriv det då...

Men det drabbade ju ingen fattig. 
Det är ju dagsböter vi pratar om. Som alltså är olika beroende på hur mycket man tjänar, om någon mot förmodan inte visste det.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har ALDRIG hänt och kommer ALDRIG att hända!

Jag är definitivt inte absolutist men alkohol och körning, av fordon eller farkoster av slag vara må, hör definitivt inte ihop!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fallet Gunnar är helt klart tragiskt, och det var säkert ingen engångsgrej av våldsverkaren.
Och inte ens indirekt hänger detta ihop med 0,2-lagen, för i så fall skulle dessa typer av brott ha ökat sedan 0,2-lagen infördes.
Och - en gissning utan att ha egentliga belägg för det - är att nu när isen ligger på stora delar av Östersjön tär 0,2-lagen ganska lite på polisens resurser.

Så, släpp Gunnar och debattera istället lagen på riktigt.
 

Share this post


Link to post
Share on other sites

60 dagsböter...
Tjänar man då c:a 1 Mkr/år blir det dyrt.
Tjänar man hälften, blir det hälften så dyrt.
Gränsen för grovt sjöfylleri ligger på 1,0 promille.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eftersom mig veterligen ingen ny personal anställts på Kustbevakningen till följd av den nya sjöfyllerilagen så menar du alltså att man ska avskeda befintlig personal?

Därmed minskas alltså resurserna till oljesanering, fiskeritillsyn och sjöräddning mm,

Är du tjuvfiskare?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jo, det vet vi ju alla att våldsbrottslighet och annan grov kriminalitet inte ökar år för år (jaså?)......men jag skulle ju gärna se en källa på det, Peter. Jag tror nämligen att du är ute och cyklar här.

 

För övrigt är det inte bara polisens resurser det är frågan om, även KBV har väl ett ganska fett statligt anslag? Men KBV-besättningarna kanske bara är säsongsanställda? Eller? Vad tror du?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Skäms!

Jag har rapporterat ditt inlägg, och om det överhuvud taget finns någon moderering värd namnet på MG, så borde du stängas av ett par veckor.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det sämsta med Båtfolket.se är att de, redan med benämningen, vill ge sken av att representera båtfolket vilket de inte gör.

De representerar enbart sig själva!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Intressant!

I en demokrati är det så det fungerar, så vitt jag vet. Man startar en organisation, eller ett parti för att man vill försöka påverka utvecklingen av någon anledning. Tycker du det är fel?

Undrar hur många av dem som kastar smutsiga personangreppsargument i trådarna som handlar om den nya sjölagen, undrar hur många som talar i egen sak? Har vi exempel någon KBV-are här? Eller någon som jobbar inom sjöpolisen?

 

Det vore intressant att få veta.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Undrar hur många promille de utgör av den totala gruppen båtägare i landet?

0,2 promille?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, vi får väl se angående modereringen. Detta är den första anmälan jag någonsin fått på alla de forum jag bevistat genom åren.

Jag är mycket nyfiken på vad som kommer att hända.

Ses vi skärgården i sommar Labbibia ska jag bjuda på en god Ale eller Porter.

(Hoppas nu bara jag hinner skicka detta före min förestående uteslutning.)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag tror du satte huvudet på spiken. Tror. Och det är det ni som följer Ljungbergarn och hans sekt gör; tror. Ni är troende. Ni läser hans evangelium, tror allt som skrivs, ifrågasätter inget.

Ni tror att brottsligheten på land ökar.

Ni tror att ni kan köra med 0,4 promille utan att bli en sämre förare.

Ni tror att en omfördelning av resurserna skulle leda till högre uppklaringsprocent.

Jag tror att ni har problem med att övertala den stora massan, inklusive våra politiker.'

Och ja, KBV har säsongsanställda på sommaren.

Jag kan lätt påstå att era argument inte imponerar

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kommentar till stycke 1:

Det som enligt min åsikt är fel är att Båtfolket.se tar båtfolket som gisslan/sköld i sitt argumenterande. Hade benämningen varit typ Organisationen mot nya 0,2‰-lagen hade ingen skada skett. Men då hade också värdet av benämningen var noll.

Kommentar till stycke 2:

Smutsiga personangreppsargument dansar in från båda sidor. Gör inte sken av något annat.
...talar i egen sak? Det gör nog alla både officiellt och inofficiellt utom Båtfolket.se som officiellt gör sig till talespersoner för annans sak för att framstå med mer pondus men inofficiellt talar i egen sak.

Jag är inte KBV eller sjöpolis. Jag är officiellt och inofficiellt båtfolk sedan tidigt 60-tal.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ganska nära, men jag tror det är ännu färre...

Mackey

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nja, antalet ANMÄLDA brott ökar i alla fall, huruvida antalet faktiska brott ökar verkar inte gå att få klarhet i.

Men skit samma.
Kustbevakningens budget låg 2011 på 999 Mkr, http://www.kustbevakningen.se/om-oss/nyhetsarkiv/Kustbevakningen-i-regeringens-budget-2011/
För den summan jagar de inte bara fyllskallar, utan bevakar faktiskt också Sveriges gränser mot smuggling, sjöräddning, hantera krissituationer såsom oljeläckage och annat skoj. http://www.kustbevakningen.se/sv/om-oss/vart-uppdrag/?mode=comment

2012 föreslås polisen få en budget på 20 067 Mkr, vilket är 20 ggr så mycket. http://www.regeringen.se/sb/d/1912/a/70938

Då talar vi bara om Kling & Klang-poliser, inte säkerhetspoliser, åklagare osv osv.

Hur mycket av KBV´ s resurser anser du att man kan föra över till polismyndigheterna innan KBV blir underfinansierat och vi får problem med gränsbevakningen?
 

Share this post


Link to post
Share on other sites

De ställer visst ut på Allt För Sjön.
Har god lust att säga det i ansiktet på dem, men...
Jag måste nog gå förbi montern snabbt, annars kommer jag att stå en hel dag och fruktlöst tjafsa med de som gillar att köra båt på fyllan hela mässan.
INte därför jag är där.

F ö är det kanske ett av svaren till vad pengarna de äskar om går till?
Ställa ut på båtmässan?
 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Undrar vad de ställer ut? Tompavor, och bilder på glamourösa fester på en holme som de går miste om kanske?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kommer ihåg jag sett bilder i Dagens nyheter på snabba motorbåtar i Stockholms skärgård som hamnat långt upp på öarna pga att förarna inte sett dom. Festliga bilder från aktivt midsommarfirande.

En snabb motorbåt lyckades  köra in fören i salongen på en Waxholmsbåt. Med mera med mera.

Var det bättre förr?

Share this post


Link to post
Share on other sites

De som tycker det var bättre förr ser väl inte verkligheten med verkliga ögon utan med en dåres?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Skiter fuLlständigt i den nys lagen. Har jag klämt ett par pilsner så får ungarna leka kapten hem. Eller någon annan i besättningen som är nykter trots att dom saknar nautisk kompetens och båtvana. Undrar själv ibland vilket som är säkrare en förare som kanske kört båt 3 timmar eller en person som druckit 2-4 folköl under 5 timmars tid? Men visst den nyktra föraren av båten är ju laglig och en annan olaglig så det är väl lika bra att den lagliga framför båten. Vet själv vem av dom om jag fick välja skulle ha mött i ett trångt sund eller hårt trafikerad farled.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det är nog dags att läsa på lagen.
Eftersom du är den ende som har nautiska kompetensen ombord i ditt exempel fyller du en viktig funktion i båtens framförande, och du lär åka dit så det dundrar om det om du låter ungarna styra när du är på fyllan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nej, du skiter inte i lagen. Det bevisar du genom att säga att någon annan får köra då du inte vill åka fast. Så lagen har haft önskad effekt. Och det faktum att andra som saknar nautisk kompetens får köra är väl ganska irrelevant, då det inte finns krav på nautisk kompetens för att framföra båt i allmänhet.

Och handen på hjärtat, hade du inte litat på nån annan hade du inte låtit dem köra båten.

Så tack mojja för att du är laglydig och gör som lagstiftaren önskade (om man bortser från det med barnen, det kan bli knepigt att förklara)



Senast ändrad av Arne_Anka | 28 februari 2012 | 14:38

Share this post


Link to post
Share on other sites

Då får väl jag bli den första som blir dömd för det då!! Varför skulle jag bli dömd för det och hur ska kbv eller polisen kunna veta om jag besitter mer kompetens än den som framför båten vid tillfället om ingen olycka sker och alla regler följs så har väl inte den som gasar o styr gjort något som är olagligt alternativt straffbart och därför bör ses som fullt kapabel att framföra båten? Sist jag kollade fanns det ingen åldersgräns för att framföra fritidsbåtar??

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag brukar alltid så gott jag kan följa lagar och förordningar visst missar jag ibland och åker lite för fort ej medvetet men det händer. Jag är inget fan av denna nya lag och jag kommer donera en slant till båtfolket på mässan då jag tycker det är en idiotisk lag på ett icke problem. Har jag under 10 års tid klarat att av framföra min båt efter en middag på en sjökrog med ett par tre pilsner till under 2-3 timmars tid så klarar jag det även idag. Dom riktigt fylletrattarna blir det inget mindre av ute på sjön. Folk sitter fortfarande apraka,utan flytvästar i sina ekor. Seglarna med med båtar upp till 10 meter går oxå trygga och inte dricker väl seglare mindre än motorbåtsfolk? Skulle jag seglat hade jag varit full jämnt kan ju inte vara kul att titta på när lakanen torkar:)!!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag tycker att lagen är bra för att den skapar en medvetenhet om sjöfylleri och ökar respekten för att inte köra onykter – precis som den skärpta lagstiftningen för rattfylla har gjort.

Med det sagt kommer däremot att fortsätta lägga om min båt vid vindkantringar (vilket dock inte skett mer än max 3 ggr på 25 år) även om jag druckit.

Vad det gäller dagen efter är det en svårbedömd fråga. Jag har definitivt kört båt lite för tidigt dagen efter, och det kommer antagligen att hända igen. Men jag kommer nog att vara lite mer uppmärksam på problemet nu.

Man brukar jämföra dagen-efter-körning med vattkoppor: 
99% av alla som tror att de har gjort det, har gjort det.
85% av alla som tror att de INTE gjort det, har också gjort det.

Alkohol går helt enkelt långsammare ur blodet än vad de flesta är medvetna om. 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Intressant. Hur tänker de bevisa att en person – vuxen eller ungdom – inte har nautisk kompetens för att framföra en styrpulpetare? (Under förutsättning att inga sjötrafikbrott har begåtts)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.
Sign in to follow this  








×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy