Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Ljungbergarn

UPPROP MOT SJÖFYLLERILAGEN !

Rekommendera Poster

Ljungbergarn, din länk fungerar inte.
http://cdon.se/böcker/eberhard,_david/i_trygghetsnarkomanernas_land_:_sverige_och_det_nationella_paniksyndromet-736515

Fungerar bättre..?
Tror det var den du menade.
Vad nu den boken har med saken att göra.
Förutom att du redan bestämt dig för att 0,2-lagen behandlar ett icke-problem som inte leder till något gott alls, utan att det bara är staten som är klåfingrig, för du vet ju att du inte är berusad av ett par öl...
(...jag vet, halmgubbe...)
;-)


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har absolut helt rätt FredrikB. Motionerna kommer att röstas ned. Politikerna vill givetvis ha locket kvar för att de inte gjort sitt jobb.

De har gått emot samtliga instanser utom MADD och IOGT,

Lagstiftat för de båtar som inte förekom i statistiken men ny-kriminilaseradde dem som inte förekommer i statistiken. Fint. Så ökar man sjö-säkerheten.

Där slog t.om Sv.Livräddningssällskapet näven i bordet. politikerna började i fel ände när de inte lagstiftade om flyvästar, det hade räddat betydligt fler liv.

Dylika utlåtanden finns det mycket av men alkoholdemonerna och hjärnspökena var för starka än de empiriska beläggen så den ökade sjösäkerheten var och är en blåsning, tyvärr. Otroligt att vissa inte genomskådat detta men sannolikt är de så fanatiska att det inte går in. Taliban-mentalitet. Många som inte lider av  taliban-syndromet är faktiskt inte upplysta om lagen. När jag informerar icke-fanatiska människor så tar de sig för pannan. Saknas objektivism så saknas det och då är det lönlöst att ta debatten. Som att övertyga en Islamist att bli ateist och att Muhammed var ett troll.Dumt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ljungbergarn - är inte att lagstifta om flytväst lite samma-lika som exemplet om en lagstiftning om cykelhjälm, dvs det som tas upp som skräckexempel i boken du tipsade om?
Dvs, en lagstiftning som reglerar folks självbevarande, till skillnad från 0,2-lagen som främst är tänkt att skydda andra att bli påkörda av en alkoholpåverkad båtförare?
Både cykelhjälmstvång och flytvästtvång skulle sannolikt rädda liv, det tror jag vi båda kan skaka tass på?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hehe..beklagar länk-knaset, jag får nog gå med i länk-arna..skratt!

den finns på alltom2 till vänster, I trygghetsnarkomernas värld

Boken glädjedödarna läser jag just nu. Fascinernade hur man alltid utmålat alkohol som djävulen själv i Sverige. Kan bara vara Islamistiska länder som har nästan samma inställning.

Just fått mail om fallet Anders, eftersök pågår Peter.

Oxå intressant: http://hagwall.wordpress.com/2011/08/21/de-sma-stegens-absolutism/

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såg att någon kritiserade Prof. Edenius.

Edenius är även statsvetare.Hans professur inkluderar även övervaknings-samhället. Kanske inte konstigt att han reagerar på denna vansinnes-lag med sådana insiktsfulla kunskaper som jag förstår att de som kritiserar honom för att bara vara IT-professor besitter betydligt bättre kunnande och har titlar som smäller högre.


Kritisera då även Prof. Hugo Tiberg, Sarniecki, GW Persson, Nils Jareborg. Om dem kan ni läsa på startsidan alltom2. 5 professorer.



Senast ändrad av Ljungbergarn | 29 februari 2012 | 12:00

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, så för att summera:

- De rättsfall som det hänvisas till på båtfolket föreligger det viss tvivel runt. Inte att de inträffat, utan omstädigheterna runt om dessa då det helt plötsligt inte går att ta fram domarna. Båtfolket har tagit den dömde gärningsmannens sida och utgår ifrån att allt denne säger är sant. Att denne skulle ha något  att vinna på att ljuga är de helt främmande.

- Enligt Båtfolket är definitionen på ett icke-problem en företeelse som innan 2010 inte var mätbar. Om en person körde ihjäl en annan person med 0,49 promille i kroppen kunde mycket väl bli stämplad som spik nykter då apparaturen som polisen använde inte gav utslag. Sen kunde de dömas ändå, men det krävde att polisen bortsåg från resultatet av blåsapparaten och tog ett prov till.  Kort sagt är det inte ett icke-problem utan ett icke-känt-problem. För mig är det ganska stora skillnad.

- Alla referenser från Båtfolket går till en alltom02, vilket är en sida som driver samma agenda som båtfolket. Vänligen referera till objektiva sidor.

- Ljungbergarn har ingen som helst förståelse för att alkoholen skapar fruktansvärt lidande i Sverige. Vi är nästan ett muslismskt land. Detta är ett oerhört bra bevis på att du inte har någon som helst aning om vad du pratar om. Ett tips; kolla med Sveriges kvinnojourer, och fråga dem vad de tycker om alkohol.

- För övrigt tolkar jag allt intresse runt mig som person, hur länge jag ägt min egen båt (för man kan ju inte åka sin pappas båt varje sommar), vad jag arbetade med tidigare etc, som ett uttryck av desperation, och är inget annat än ett bevis för att jag har rätt. Och ni har slut på argument. Tack för denna bekräftelse.



Senast ändrad av Arne_Anka | 29 februari 2012 | 13:34



Senast ändrad av Arne_Anka | 29 februari 2012 | 14:32

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alltid lika intressant att se ett känsligt ämne debatteras. Jag har länge läst och argumenterat angående legalisering av cannabis och det är tamigfanken exakt samma argumentationsteknik som används. Nötter på båda sidorna bränner mer energi på att smutskasta den andra sidan och högst tio procent av både inlägg och debattörer håller en sansad nivå.

Jag kan hålla med om att alkohol ställer till en jäkla massa problem men förbud har aldrig varit något jag förespråkat. Den lag som alltid har funnits angående sjöfylleri borde räcka långt, där kunde man bli dömd för sjöfylleri med endast 0,1 promille om man visade att man inte kunde hantera sitt fartyg. Den stora skillnaden på den nuvarande utformningen är ju att man kan bli dömd utan att ha ställt till med något, eller varit på väg att ställa till med något, T ex det stora lastfartyget som var på väg rätt upp i Danmark om inte en välriktad helikopter hade gjort ett besök och väckt en stupfull rorsman. Jag tycker gott att den gamla lagen hade fungerat bra. Skall man minska sjöfylleriet hade det räckt med att formulera en lag som tillåter KBV/Sjöpolis att göra stickprover och kolla upp fartyget så allt är som det skall, oavsett om det är en oljetanker eller en luftmadrass. Samtidigt oroar det mig att man inte kan bita i det sura äpplet och hålla sig nykter när man framför sitt fartyg och försöker hitta kryphål och annat...

I mitt tycke är lagen fel utformad. Jag kan hålla med båda sidor i den här debatten men endast två eller högst fyra av er debattörers argument.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kloka ord.

Och det är väl så att den nuvarande lagen är ivrigt påhejad av snipåkare och seglare eftersom dom numera kan ta sig ett järn utan risk att åka dit. Förr kunde dom ju som du säger åka dit vid 0,1 men nu kan dom kröka på lite mera. Det kanske är där skon klämmer. Dom är oroliga för att inte kunna ta sig sina obligatoriska pilsner på sjön som dom tillåts göra nucool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Vi har fått in massor av rapporteringar i denna tråd. Kan ni inte sluta att hoppa på varandra så tvingas vi låsa tråden.

Hälsningar

siteadmin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Sea-ray

Den gamla lagen finns väl kvar så vi seglare och snipåkarna får nog se till att hålla sig kördugliga fortsättningsvis också. Själv brukar jag inte ta något annat än någon folköl när båten är på väg och ser inte problem med att hålla mig under 0,2, problemen uppstår ju precis på det viset som rättsfallet ovan beskriver, när man måste flytta på båten för sin och sina båtgrannars säkerhets skull.

För många år sedan, på det glada 80-talet var en vän till mig i Halmstad och krökade midsommar, bodde i bilen och gjorde så som många gör, dricker en massa sprit. På natten kom någon åt växelspaken så bilen rullade bak fem meter och min vän körde tillbaka den. En väktare uppmärksammade brottet och tillkallade polis. Det hela slutade med grov rattfylla med fängelse och indraget körkort som följd.

Många brott i Sverige saknar offer, då är det i min mening ett politiskt eller ett moraliskt brott, jag har svårt att ta sådana lagar på allvar och jag tror att det på sikt urholkar respekten för lagen. Som lagens arm, d v s polis/kbv måste man ju ha lite sunt förnuft men Sverige är bra på att omyndigförklara både sina invånare och sina anställda. Paragrafrytteri och påföljder som saknar rimlighet gör bara att man till slut ger upp slutar respeterar lag och rätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade egentligen inte tänkt att skriva något i denna tråd... Men med anledning av ovan inlägg, så...

Min båt är 7,43 meter lång, den maxar 22 knop... Och jag är FÖR lagen!!! Så skippa skitsnack om att det bara är snipägare, nykterister eller annat skitsnack om oss som är för lagen... Försök att föra en saklig debatt istället... Något som kan verka som ett mission impossible då det kastas paj åt både ena och andra hållet här nu...

Jag dricker alkohol, tycker det är lattjo med en blecka då och då, tar mig gärna en jamare mitt i veckan när andan faller på... Men jag framför inget fordon (jo, trampcykel... Där syndar jag...) när jag tagit första ölen/groggen/vinet/whiskyn/konjaken/gammeldansken eller vad det nu är jag behagar stoppa i mig för tillfället... Min båt gör 22 knop, jag tar mig gärna en och ett par tutingar... Och jag är alltså FÖR lagen... Lite utanför dina ramar om oss som är för lagen, va...

Så: Det var mitt första och SISTA inlägg i denna tråd!



Senast ändrad av Kenneth_S | 29 februari 2012 | 14:42



Senast ändrad av Kenneth_S | 29 februari 2012 | 14:43

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaha då är det för min del slutligen bevisat att du är en lögnare. Att påstå att sjöpolisen blivit fördubblad sedan införandet av den nya lagen är ju ett så skrattretande horribelt påstående att jag uppriktigt sagt inte vet hur man ska bemöta det?

Samma väg verkar det gå med de så kallade rättsfallen som din sida batfolket.se tar upp? Det finns alltså inga domar i de här omnämnda fallen?

En sådan sida tänker jag inte besöka. Jag förstår att du tjänar pengar på att så många som möjligt besöker sidan. Eventuella allmosor från lättlurade är en bonus.

Gratulerar till en lönande affärsidé. Synd att den helt och hållet bygger på att du förväxlat Kustbevakningens nya uppdrag med den nya lagen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja, den gamla lagen gäller ju för snipåkare och seglare...
Vi kan alltå åka dit på 0,1 promille om vi bedöms inte kunna hantera båten, och det är anledningen till att jag vill att 0,2-lagen skall gälla för så gott som alla båtar/fartyg. Den gamla lagen hade/har en otydlighet i sin gränsdragning, och ett av problemen med alkohol är ju att man överskattar sin förmåga under påverkan, risken är att man tror man är i skitfin form fast man egentligen är rätt stukad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mina sista rader till dig Arne Anka, du greppar desperat och hittar på hejt vilt.

Kvinnojourer och vad de tycker om alkohol? vad har det med denna lag och ökad sjösäkerhet att göra? men dina alkoholdemoner blev ytterst påtagliga.

Båtfolket har tagit den dömde gärningsmannens sida och utgår ifrån att allt denne säger är sant

Det är fakta från ca 400 domar. Oförvrängda.

Nej, nu har detta sjunkit till en väl låg nivå, mer smörja av osakligheter som du anför avstår jag att ta del av och kommer inte bemöta. Från flygplan till din dotter och nu kvinnojourer. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Peter_K har bilden helt klar, tummen upp.

Finns en som åkt dit på den gamla lagen med 0,16. Vållande.

Alkohol måste dock sättas in i sitt rätta sammanhang, på sjön. Var sker olyckorna med alkohol? Svaret har vi alla.

Lagen letar efter fisk..på månen...resursslöseri etc.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men har du ingen skam i kroppen människa?!!

Vem är det här som ljuger och hittar på hej vilt? Skämmes tamefan!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kära siteadmin

Låser du tråden ger du bara de som missköter sig rätt.

Ta tag i verkliga problemet istället om du har lite civilkurage

 

Skulle jag som chef och ledare hantera problem på min avdelning mellan medarbetere så skulle bara problemen öka. 

Ett tips.yes



Senast ändrad av crabfish | 29 februari 2012 | 17:36

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sant! Jag uppfattade det så att du ifrågasatte att rättsfallet ö.h.t. existerade. Tycker för min del att Hugo Tibergs överklagande, oberoende av vad man tycker i sakfrågan, ändå belyser rättsfallet väl. Har däremot, precis som du misslyckats med att hitta domslutet poå nätet, både i tingsrätt o hovrätt. Man kan tydligen beställa det från tingsrätten, men tycker för min del inte att det är värt besväret. Att det inte rör sig om en bluff från Båtfolkets sida är ändå helt klart, vilket gör att jag framhärdar med att donera en slant. 

Mvh/Sea Maniac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men vänta här nu... om INGEN olycka finns inrapporterad och registrerad där föraren har haft 0,49 i promillehalt eller lägre, hur kan någon dömas som VÅLLANDE med 0,16 promille i blodet?!! Utan att dra för vågade slutsatser, men bör det inte ha skett en olycka om nögon ska kunna vara vållande till något? Vad är det som gäller här?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det här är för länge sedan Peter.  det var en olycka och samtliga fick blåsa. den som ansågs vara vållande hade 0,16 och det blev sjöfylleri.

Nu är det här länge sedan så mitt minne sträcker sig inte längre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Instämmer helhjärtat!!

Lever inte denna sida på reklamintäkter? Betalar trådskaparen för marknadsföringen av sin kommersiella hemsida tycker jag att det borde framgå i dennes profil.

(Crabfish, du kanske borde läsa igenom din sista passus) Hoppas du menar något annat för dina eventuella medarbetares skull.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Troligtvis så är det de som lider brist på sakliga argument som önskar få tråden stängd. Lite synd om så. Jag har just fått ett tips som jag skickat till media. Kan inte berätta mer gör om det leder till något. Jag hade hoppats på att inlägg här kunde leda till att vi kunde få till en ändring av lagen så den kan leda till ökad sjösäkerhet, vilken den de facto inte gör. Politikerna (m.fl)  måste ta till sig kritiken och protesterna och sluta jaga alkoholdemoner och titta på fakta.

Först då kan vi kanske få lite ökad sjösäkerhet med tveksamhet. Trots allt är olyckorna inte mätbara och även TRPT-styrelsen skriver att båliv är säkert baserat på statistik före lagens tillkomst.

Säger ju en hel del att den är dessutom helt unik i världen. Sverige är en stor sjöfararnation med extremt få olyckor. Att då belöna detta med en lag som är rena tvångströjan är besynnerligt.

Att plocka folks egna goda omdöme och ansvar utan saklig grund är en farlig inslagen väg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast nu har du ju precis erkänt att allt du skrivit tidigare är ren lögn. Hur många gånger har du och ditt entourage inte  skrivit att det inte inträffat olyckor med människor som har så låga alkoholhalter...

I ett annat inlägg skriver du att antalet olyckor är extremt ovanliga.

Den fula ankungen drar då följande slutsats: det sker få olyckor, men en av dessa få olyckor vållades av en person med 0,16 promille i kroppen => alltså behövs lagen, och den övre gränsen borde sänkas till 0,1 promille.

Tack Ljungbergarn för detta guldkorn. Det gjorde min dag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är också för en ändring av lagen.

Men att plocka folks pengar genom lögner och argument utan saklig grund är en farlig inslagen väg.



Senast ändrad av coppertail | 29 februari 2012 | 18:23

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du får skaffa dig en annan retorik om du skall få med dig förespråkare för lagen på din sida, så fort jag läser en del av dina argument så kommer det floskler när argumenten tryter, som..Att då belöna detta med en lag som är rena tvångströjan är besynnerligt.  År det en bra jämförelse att vara nykter på sjön? Dina argument är urusla Ljungbergarn!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej......men det finns seglare över 10m också.

Jag är neutral i frågan men det kommer nog bli en del tvister.

//Jonas



Senast ändrad av Flayban | 29 februari 2012 | 19:29



Senast ändrad av Flayban | 29 februari 2012 | 19:30



Senast ändrad av Flayban | 29 februari 2012 | 21:15

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...