Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Ljungbergarn

UPPROP MOT SJÖFYLLERILAGEN !

Rekommendera Poster

Du är rolig du. Två saker.

Lär dig skilja mellan sak och person. Jag har aldrig angripit något person på något annat ämne än det som diskuterats; alkohol och båtliv.

Och är man med i leken får man leken tåla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med risk att få höra att jag är en forumpolis - men om ni håller er till ämnet kanske inte tråden låses...
Ämnet = 0,2-lagen.
Ingen nämnd, ingen glömd - ingen ska känna sig påhoppad.
;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Arne.

 

Det här är ingen lek. Det handlar om lagstiftning, det fundament som bygger ett fungerande samhälle. Det handlar hur vi ska fördela resurserna i samhället, vad vi ska betrakta som kriminalitet, och  överhetens, dvs politikernas syn på  vuxna människor, och deras förmåga/ oförmåga att ta eget ansvar.

Ok. Jag ska gå igenom tråden lite snabbt. Sedan ska jag visa vad jag menar. jag återkommer efter hundpromenad....

 Du verkar ju tyvärr inte ens förstå att du inte argumenterar i sak, utan återkommande, genom insinuationer osv, förfaller till fulretorik och personangrepp.

 

Och du. Den som är med i leken..... var nog ditt absolut sämsta argument hittills i den här tråden......

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Får jag fråga en sak; hur många som är på din sida har du rapporterat? För en viktig del av rättvisebegreppet är att alla ska vara lika inför lagen. Så ska du leka forumpolis föreslår jag att du är konsekvent, och även rapporterar de som gått över gränsen som talar för din sak. Men det är inte så du fungerar. Istället letar du godtyckligt igenom tråden för att hitta saker som du (inte personen som jag kommenterat) anser vara olämpligt.

Labbibia, vi är alla olika. Jag har väl sydeuropeiskt påbrå, så jag gillar att debattera, med stora bokstäver och yviga rörelser (och motsvarande på nätet). Det är sån jag är. Om personen jag debatterar med har åsikter och anser att jag går över gränsen så lovar jag dig, jag kommer att lyssna på denna. Men jag rapporterar ingen som går till personangrepp mot mig. Och jag hoppas ingen gör det i mitt ställe.

Men om du ska vara godtycklig forumpolis där du vill censurera de som inte tycker som dig, kör hårt. Men jag kommer då rakt inte lyssna på dig. För du bryr dig uppenbarligen inte om att samtalstonen ska vara god, du bryr dig snarare om att censurera oliktänkande.

Men visst, det är väl en strategi som alla andra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Orka!!!

Forumet måste vara fyld med fyllskallar!!! Måste vara det enda forumet som tillåter upprop för sjöfylleri. (illa tyker jag)

0,2 är tillräkligt för att fyllskallarna som bara måste kan ta sig öl till maten utan att blåsa rött. Två timmar senare så kan fyllskallen med gott samvete ta en öl till utan att blåsa rött.

Vad är problemet kan man inte köra båt och njuta av sjön utan att ha öl innanför västen. 

// Pillertrillaren....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för din cred och skall försöka svara på din fråga. Jag menar att ett av problemen med den nuvarande utformningen av lagen är är just situationer där man av olika skäl anser det nödvändigt att flytta sin båt trots att man har mer än 0,2 promille i kroppen. Bl.a. därför anser jag att lagen behöver en översyn och då blir det lagstiftarens uppgift att hitta en bättre formulering. 

Nu frågar du om min uppfattning i den frågan. Av lagens nuvarande utformning framgår tydligt att överskridande av 0,2 promille anses vara ett problem bara om båten framförs i en hastighet över 15 knop. En enkel lösning är i så fall att KBV bara kontrollerar båtar som framförs fortare än 15 knop, eller naturligtvis på ett ansvarslöst (fylle-)sätt, p.s.s.  som när den gamla lagen gällde. De är ju utrustade för att kunna göra fartkontroller. 

Den allra bästa lösningen vore nog att gå tillbaka till den tidigare lagstiftningen, eventuellt utvidgad med några förtydliganden om det skulle anses behövas - och det skulle det säkertlaugh.  I det här sammanhanget verkar inte klåfingrigheten ha någon gräns.

Mvh/Sea Maniac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tar aldrig sådan skit att bli kallad för fyllskalle.

Givetvis jag som rapporterat och kommer fortsätta diskussionen med ägare här på MG om vad de vill med sitt forum.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

NU JÄVLAR RÄCKER DET!

Denna tråd började lugnt och städat och har slutat i ett fulländat kaos där alla verkar kasta skit på alla. Finns det någon mening att överhuvudtaget finnas i detta forum när det går såhär?

Nu är det på tiden att maringuiden tar sitt ansvar och ser till att moderera detta forum innan det imploderar och upphör. Vem orkar delta i denna sandlåda?

Det finns flera debattörer som säkert vi påta sig denna uppgift och jag tror ärligt talat att det är lösningen för att få forumet att hålla den nivå som vi alla vill men som många tydligen skiter i.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inledningsvis: Arne, det var jag som rapporterade i ditt ställe. Inte för din skull eller för att jag inte tror du kan/vill rapportera själv utan bara för den skull att det var ett äckligt personligt påhopp som inte hör ihop med god forumsed oavsett vilken sida man valt i ämnet. Hör inte ihop med god sed öht iofs... När det dessutom inte ens kom tillsammans med en replik till honom själv och han heller inte tillfört något av värde rann det bara över. Jag har försökt läsa båda sidors argument för att försöka bilda mig en uppfattning som ev skulle kunna ändra min egen ståndpunkt utan att ha sett något speciellt som sticker ut. Mer än då några särskilt fula påhopp och det inlägget var liksom den berömda droppen.

Sen måste jag säga att jag både skrattat och mer el mindre skämts å andras sida för många av de inlägg som gjorts i tråden. Det verkar som om de flesta (Nej, inte alla) tror att diskussioner går ut på att sänka personer, inte deras argument. Sorgligt. Lagivrarna kallar motståndarna för fyllskallar i var o varannan mening medan den andra sidan verkar tro att bara för att en person tycker lagen är bra så hör dom hemma i IOGT eller är nyktra alkoholister. Igen, sorgligt att se.

Ena sidan gillar att komma med -mer el mindre- underbyggda fakta som ses som absoluta sanningar oavsett samtidigt som man påpekar att det inte finns statistiska underlag för än det ena o än det andra. Saknas statistiska underlag som visar på det ena så visar det ju knappast på det andra heller.... Det andra lägret verkar å sin sida alltsomoftast (grovt förenklat) att fakta inte ska behövas för att inse det absurda i att åka omkring smålullig på sjön.

Nån vidare givande diskussion blir det inte i den här tråden, lika lite som i de andra fylletrådarna (inom citationstecken så ingen tror att jag tycker att 2 burkar öl leder till redlöshet för konsumenten i allmänhet) utan mest en massa tyckande från båda sidor. Vilket givetvis SKA vara ok i det här ämnet.. att INTE ha en åsikt om det är inte särskilt friskt men ingendera sidan verkar tycka att motståndaren ska få ha en åsikt, än mindre få framföra densamma.

Att hänvisa till Vitboken o dyl som absolut sanning är inget som imponerar på mig. Det är ena sidans tolkningar av bl.a. diverse åsikter och rätssfall. Tolkade till sin fördel givetvis. Det är ju så lobbying fungerar, på gott o på ont. Att dessa sammanställningar endast (?) finns på motståndarsidan är ganska naturligt, De vill ändra på något man inte gillar och lobbar för det. Den andra sidan har ju faktiskt inget emot lagen och har således ingen anledning att lobba alls..

 

För egen del: Min åsikt är klar. Den bygger inte på statistik som finns eller inte finns. Den grundas bara på en känsla av att jag blir berusad när jag dricker. Inte efter 2 öl, men efter 2 kommer gärna en 3e. Därefter har man inte samma omdöme som innan och en 4e öl kanske trillar ner också.. Alltså är lagen I SIG helt ok för mig. DÄREMOT har jag lite problem med HUR den kom till, på vilka grunder osv eftersom jag gärna ser att de som stiftar lagar gör det på sakliga väl underbyggda grunder. Dessutom har man i detta fall totalt glömt bort en stor del av båtåkare som i dagsläget mer el mindre får fribrev. Så länge inget händer eller man vinglar omkring av den ena eller andra anledningen.

 

Ett par funderingar på en del av argumenten i tråden:

Det har anförts att man inte ska få sträcka vanten om man har över 0.2 prom. Hmmmm, varför skulle man inte få det? Om man utgår fr att båten med vant är en segelbåt så fixar den knappast 15kn. Väldigt många är dessutom inte 10m långa.

Om man inte är påverkad negatvit efter 2 öl (säg kanske 0.25-0.3 prom, är det då ok att ta sig ett par öl på lunchen på jobbet? Man gör ju ett lika gott arbete ändå? Nej, det har inget med sjösäkerheten att göra, lika lite som att jämför med bilar (som många Pro-lagen gärna gör) som att jfr med piloter (som åtm en anti-lag förespråkare gör) men relevansen finns ändå menar jag: Är det lika acceptabelt att ta en bärs på jobbet eftersom man inte påverkas alls? (oavsett om du sitter på ett kontor o vänder papper eller om man sitter i en travers med 15 ton hängande i kroken). Bara en reflektion, inget argument åt ena el andra hållet.. Jag är som sagt inte mot lagen men öppen för diskussioner för en ev omvändelse., Inget av vad som skrivits här har å andra sidan kommit ens i närheten av att övertyga mig om motsatsen dock. Snarare tvärtom med tanke på hur man debatterar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det har försökts. Funkade ej. Det var intressantare att ifrågasätta moddarna än att diskutera ämnena :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra rutet!

Men om du tittat tillbaka till trådstarten, så ser du att pajkastandet började redan med det första svaret på tråden.

.... Det skall inte vara en massa fyllskallar på sjön ......

 

Jag tackar för mig för denna gång.

 

PS. Till  Arne, Jag har ägnat en stund åt att läsa dina inlägg. När papperet jag noterade på var fullskrivet hade jag hittat 15 inlägg från dig som kan klassificeras som fulretorik, halmgubberetorik eller rena förolämpningar. Som att ex först antyda, och sedan påstå att de som är emot 0,2-lagen av olika anledningar, skulle vara någon slags sekterister. (27/2 kl 19,53 och 27/2 kl 20,03) jag antar att det enligt ditt sätt att se på saken måste gälla även de riksdagsmän som inte delar din syn i frågan?

 

Ha en bra båtsommar ändå, allihopa! :-)

over and out.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som jag sagt så många gånger förr...

Det största problemet denna diskussion är att nästan ingen kan hålla isär lagen och framförallt Kustbevakningens nya sätt att arbeta.

Många av lagmotståndarna minns den gamla goda tiden med den gamla sjöfyllerilagen då man oantastad kunde färdas genom skärgården och vinka åt kustbevakarna och förknippar därmed de nuvarande nykterhetskontrollerna med den nya lagen. Plötsligt kan man inte vinka lika glatt utan att riskera att bli stoppad för nykterhetskontroll!

Med dagens sätt att arbeta i kombination med den gamla lagen är jag inte så säker på att det skulle bli som på den gamla goda tiden igen, även om lagen bröts upp.

Enligt kustbevakningens nya direktiv så har den enskilde tjänstemannen rätten att utföra nykterhetskontroll, samt rätten att avgöra om det föreligger skälig misstanke, på plats.

I praktiken, går du utanför en farled, kör på fel sida om en prick, kör om någon på styrbord sida, möter någon styrbord/styrbord så skulle det kunna utgöra skälig misstanke för sjöfylleri.

Detta har ingenting med den nya 0,2 lagen att göra! Blåsa kommer vi få göra ändå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det med sekter var det värsta jag skrivet, så anser jag att du ska kolla igenom tråden efter personliga påhopp.

Jag gjorde en liknelse där jag påstod att tankesättet var sekteristiskt i avsaknad av kritiskt tänkande, där allt är svart eller vitt, och man valde att svälja sanningar som stod i Vitboken helt utan att ifrågasätta någonting. Det står jag för. Med det inte sagt är någon av er är sektmedlemmar. Eller är mindre värda. Bara att ni lättvindigt sväljer sanningar bara för att det råkar sammanfalla med era åsikter.

Det är dock trots allt irriterande när någon med lögner tar upp min tid. Jag säger det igen, om någon missat det; jag anser att lagen bör utvärderas, framförallt från ett rättssäkerhetsperspektiv. Men när någon tar sanningen lättvindigt och tar sig rätten att förvanska denna för att driva igenom sin egen agenda, då blir jag irriterad. Framförallt när man gör det så ogenerat som Ljungbergarn. Och när det dessutom är saker som kan kollar upp, men man hoppas att det inte ska ske för att komma undan med sin osanning, då är et dessutom ett tecken på at personen idiotförklarat mig.

Lägger vi till det faktum att man frågar efter donationer, då anser jag att det är.... magstarkt. Fråga gärna om donationer, men gör det med fakta på bordet...

Men det är en högst personlig åsikt.

 

P.S Detsamma labbibia



Senast ändrad av Arne_Anka | 01 mars 2012 | 14:31

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej alla, att ni orkar.

Jag vill läsa positiva saker om kommande båtsäsong, INTE DENNA FÖLJETONG dä man gömmer sig bakom olika nick

 

KONKRET FÖRSLAG TILL ER SOM SKRIVER I DENNA TRÅD

NI KAN VÄL SES ÖVER EN ÖL ELLER TVÅ NU PÅ BÅTMÄSSAN TILL HELGEN OCH GÅ IGENOM ERA FUNDERINGAR, 90 SEKUNDER VAR, MEN SKA NI SLÅSS OCH INTE KLARAR AV NÅGRA ÖL SÅ TA MÖTET PÅ PARKERINGEN

 

wink

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja utvärdera gärna lagarna,

Det ska man väl alltid göra med alla lagar vi har...

 

OBS OBS OBS!!!

Men man ska fortfarande inte köra berusad på sjön.

Tycker diskutionen är orelevant. Är det någon här som tror i sin vildaste fantasi att man kommer skriva ner en lag som gör det lättar och att man får dricka mer när man kör? Nu är jag inte insatt i lagen och vad den säger efter som mitt sunda förnuft håller sig nog inom lagen gräns skulle jag tro, men vist ibland kör man imot gult. 

 



Senast ändrad av patrikholmqvist | 01 mars 2012 | 18:58

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Han var en vanlig fyllskalle. Han hade hela 0,28p. 1 starköl ungefär. Detta utspelar sig på v-kusten. Efterhandskontsruktionen är riktig den med precis som fyllskalle, bara det att det var polisen som kom med efterhandskonstruktionen, så ditt kom-ihåg är nära.

Sommartid kan det bralla på ordentligt. 28m/s kan förekomma. Allt rostar, vi brukar skämta om att t.om plast rostar där. Vad som händer den brallar på så där att bojstenarna börjar dragga eller att något går av. detta är mycket vanligt förekommande. Detta var vad som hände, eller kunde  hända. Anders då skulle flytta sin båt från utsidan av bryggan till insidan. Då får bryggan ta belastningen istället för boj och bojsten. Anders har då velat undvika skador dels på sin egen båt, båtgrannar och brygga, materiella skador. För detta fyllskalle-tilltag så är han dömd och bötfälld.

Men detta slutar inte här. Anders båt är kapabel att göra mer än 15knop. Om motorn var hel, vilket den inte var. Detta finns verkstadsintyg på. Anders blev frikänd i tingsrätt. Åkl. överkl. till hovrätt.

I tingsrätten fick Hugo Tiberg Anders frikänd för att hans båt inte kunde går fortare än några knop.

Nödhandling ville man däremot inte godta - han kunde ju ha bett någon annan annan!

Efter frikännandet kom polisen plötsligt på en massa ytterligare om hur det gått till och skrev en ny rapport
- Anders hade före och efter mätningen kört RIB-en 6 km fram och åter till sitt hem med 3 passagerare
han hade utan problem kört till plats etc. Överklagan till hovrätt. Inför hovrätten:
Polisen F hörde inga fel på RIB-en som puttrade på till sin plats. 
Båten måste ha kunnat köra upp till normalfart långt över 15 knop om Anders velat! 
Hovrätten: Finns ingen anledning misstro polisens uppgifter. Fälld i hovrätten. Avslag i HD.

Aftonbladet: Forskare: Polisen myglar, de anklagar oskyldiga och fuskar med brottsstatistiken.
Allt för att få upp statistiken

Polistidningen skriver bl.a (mycket läsvärt) Hela trixandet med statistiken och timredovisningen skulle kunna liknas vid ett osant intygande rakt igenom hela polisväsendet • bara spela med och ge sken av att allt är bra och illusionistiskt visa hur väl vi uppfyllde målen.

http://www.alltom02promillepasjon.se/index.php/component/content/article/1-latest-news/140-resursbrist-

 



Senast ändrad av Ljungbergarn | 01 mars 2012 | 19:25

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det här blir bara mer och mer bisarrt... När domen efterfrågas går den inte att få fram, du ska kolla med nån kontakt som kanske kunde hjälpa till. Men du förväntar dig att vi litar på din utsago.

Återigen, jag påstår inte att du ljuger, men förtroendet har som någon tidigare sagt naggats i kanten.

Man kan ju även ifrågasätta vad polisen skulle ha för anledning att lägga ned all denna energi för ett enskilt fall. Jag är övertygad om att du har en teori på ämnet Ljungbergarn, jag har dock ingen aning.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Lika barn leka bäst - och tråden bara fortsätter...no

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla som sagt. Men denne har inte hört av sig.

leta själv. Lissåker, ring Uddevalla tingsrätt och fråga på namnet om fyllskallen som druckit en starkis. Att han ens kunde stå på bena..wink fyllskallen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haha jag tycker detta är ett skit viktigt ämne som vi dikuterar, men känns som att vi kanske kommer lite off topic. :)

Sluta med massa påståenden och historier om att min kompis mm mm och jag tror mmm mm.

Håll er till fakta, och håll er till vad du tycker är rätt för just dig. Men ni kan ju klaga på oss varandra hur mycket vi vill hit o  dit men kommer endå inte vara någon skillnad i slutändan. 

Det är så att jag slutat läsa det ni skriver för länge sedan, läser kanske det som är det sista som står. försöker man hitta sitt inlägg utan sök funktionen så är det ju kört :) den är ju 30 inlägg borta. 

Men roligt att det är en diksution. 
Vi tycker alla olika tydligen, ibland skrämande för mig men kanske självklart för dig.

 

Håll er till lagen. Vi väljer regering och regering väljer lag.

Puss o kram på er. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte ett bevis som håller i hela tråden från din sida, bara hänvisningar till en massa andra personer eller att man kan söka själv, förtår att du är jäkligt glad över att båtfolkets sida har tillkommit i debatten som bara stöds av ett fårtal personer med intresse för sjön, din egen sida har också snyggats till lite, dock med samma text, men innan såg det ut som en 8-åring hade skapat den, på samma nivå som din argumentation.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men ni måste alla tycker att det kommer bli intressanta diskutioner uppe i mässan.

Det kommer ett par tusen besökare ditt och jag tror iaf 90% ligger på samma förnuft, att alkohol och köra båt inte är god sjövana.

Ser fram imot att komma upp på mässan och diskutera lite, är alltid roligt och diskutera. 

 



Senast ändrad av patrikholmqvist | 01 mars 2012 | 21:10

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

PS!

en till Aktionsgruppen Båtfolket

Den nya alkohollagstiftningen med max 0.2 promille för att lagföras som full på sjön är inte är stiftad på saklig grund och uppfyller inte fundamentala krav på rättsäkerhet. Vi är en grupp sjöfarare som mobiliserar för att stoppa kriminaliseringen av båtfolket. Lagen är en lösning på ett problem som inte finns! Närmare en halv miljon båtägare samt besättning omfattas av en lag som saknar motstycke i hela världen.

 

Som det står,

Om problemet inte finns varför diskuteras lagen då? Vad är det med lagen som är fel om inte problemet finns? eller är det att det finns en lag som är fel? men då är det ju ett problem eller hur? Problemet är ju vad problemet gör. Och inte att det inte finns något problem.

Vad är det för motstycke i andra länder får man köra hur full som hälst där? skulle inte tro det??? 


Kan inte förklara för mig vad ploblemet i problematiken är i detta fall?
Vad är det som gör denna lag till ett problem?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu tror jag att du har helt fel. Jag tror och hoppas att minst 90% av båtägarna gillar att åka 1 distans ut tex och grilla med familjen och ta ett eller kanske två glas vin och mysa och sedan när solen går ner åka hem igen. men jag är turbo alkis när jag tycker det

Det finns jäkligt gott om moralkärringar i denna tråd. och jag hoppas för guds skull att dom inte tar sig ett glas rött och ger sig ut på trottoarerna efter som dom enl dom själva är så jävla packade då att dom utgör en fara för andradevil

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det största problemet med denna lag är att innan lagen fanns kunde man köra båt och dricka samtidigt, men nu finns det ett fåtal människor som inte kan var på sjön utan att dricka alkohol som helt plötsligt har kriminaliserats. Skall dessa stackars medborgare behöva avsluta sitt sjöintresse för att dom inte kan hålla sig nyktra, nej nej nån jävla ordning måste det vara.....



Senast ändrad av Westfjord26 | 01 mars 2012 | 21:22

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

Jag är ganska ny här, så jag undrar lite.

Blir det alltid så här grinigt under vintern?

Ena halvan av det här forumt behöver få ligga, andra halvan behöver få presseningarna av båten.

Cyklistforum har lika grinig vinterstämmning, under sässong är allt frid och fröjd, med vintern kommer tangentbordstourettes :-)

Undrar om det mjuknar vid sjösättning.

Kramar på alla :-)
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaha, så det är MITT ansvar att ta reda på saker nu? Aha, ännu en ny strategi från Ljungbergarn. Jag antar att din kontakt som kunde hjälpa dig inte var så.... hjälpsam. Attan, jag som trodde att om man ville ha pengar från andra så borde man åtminstone kunna visa på att det man förespeglade var sant.

Men tydligen inte.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...