Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Yadis

Autosol rules

Rekommendera Poster

Piggar också upp min båt med det förvirrande namnet kromglans.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjaba! har alltid använt Autosol men den tog slut så frugan köpte Claes ohlssons EPA variant,,  Det var bara att sätta sig i bilen och införskaffa Riktiga grejor..  Hur va det nu igen?  man får vad man betalar för.... Länge leve Autosol
 
 Lägger i båten på Lördag     :Stefan 

post-13014-1394235026,0947_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här såg min bb-sida ut innan autosol och vaxning..

post-20373-1394235026,4416_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Till slut så blev det såhär..
Sjösättning på söndag!:) 

post-20373-1394235026,4982_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska du ha riktiga grejor ska du ha Meguiers Diamond cut #85 .
Allt annat är för dom dödliga..  =P

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har provat lite olika medel när jag hade motorbåt, autosolen funkade bäst.

Enligt en vän till mig som har hållit på med lack rekond, så ska man vara lite försiktig med autosolen.

Den är lite slipande, så det där med att tunna ut den är nog vettigt.

Har någon provat nano tekniken? Turtel har något sådant.

Det ska tydligen vara kanon bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Hej alla,
Har vart och köpt Autosol Rubbing och Autosol Båt Wax - men efter att ha läst i forumet blivit lite brydd.
 
När man läser på flaskorna får man intrycket av att det är himla bra att först rubba och sedan waxa - men när jag läser här blir jag osäker på om jag ska rubba..
 
Gelcoaten är inte direkt kanariegul men den går inte heller att kalla för vit.
 
Att rubba eller inte rubba det är frågan?
 


 
ekke

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det skadar aldrig att rubba före vaxning. Är den mer gul än vit kanske man måste ta till starkare slipande medel så som Autosol kromglans.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

blev besviken på autosol idag, visst den polerade bra, detta utfördes på en bil iofs ,men det borde inte spela någon större roll tycker jag.

saken är den att efter man polerar så blir det alltid en hinna kvar som måste torkas bort med en torr trasa, så är det bara och har alltid varit oavsett vilket sorts polermedel man använder, MEN , hinnan som vart kvar efter autosolen fastnade som satan, känner att jag kunde gnuggat ihjäl mig om det inte varit för den flaska T-röd som hjälpte mig, hinnan som blir kvar efter T-röden torkas däremot enkelt bort med en torr trasa.

 

Är det bara jag som haft detta problem ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Har snart gjort av med en burk, så här gjör jag

 

Tvättar skrovert med vim

 

Penslar fläckvis med autosol och sprayar lite vatten

 

Polerar med biltemas dubbelhuvudmaskin på låg hastighet och torkar av med trassel.

 

Tvättar av med polish

 

Vaxar

 

Lite omständligt men inget tungt jobb och det blir BRA!


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ahh det är alltså flerstegsprincipen som behövs, men personligen tycker jag det låter som dubbeljobb att först polera med autosol och sedan trassla för att ändå måsta tvätta bort hinnan med (du använde polish , jag använde T-röd) innan man kan lägga på vax.

 

om man använder vanligt polercreme eller flytande rubbing istället så räcker det ju med att torka bort hinnan med en torr trasa/handduk å sen på med vaxet,

 

men men , nu har jag provat det iaf smiley-cool.gif\

 

för mig så blir det INTE autosol på båten, det blir vanligt polermedel som jag har till bilen och sen vax.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ja jädra vilken skillnad. jag brukar köra Autosol kromglans på burk till en ganska dålig yta. men på båtar med bra yta innan räcker det med att köra international polish.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med om att inte polera mer än nödvändigt.

 

Trasslet efter poleringen behövs kanske inte men man ser resultatet direkt och blir motiverad att jobba vidare.

Förra året stressade jag och fick inget bra resultat. Nu i år fick det ta tid och det blev bra.

Förhoppningsvis har jag nu en bra yta som kräver mindre jobb nästa år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

är autosol grövre än yacht rubbing? Efter en första test så tycker jag att rubbingen tar lite dåligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

också repig ruta ska köpa autosol å pröva hoppas på bra resultat =)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Också imponerad av att någon faktiskt har väntat in en fortsättning... Ämnet verkar inte ha ett bäst föredatum.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

köpte och prova polera framrutan på min båt.. inga repor försvan inte ens dom allra minsta=( rutan va liksom falmmig/mjölkig men de försvann heller inte..

vad gjorde jag för fel? applicera och polera med en trasa/svamp lät det torka in sedan polera jag med en torr trasa, efter använde jag förnsterputs men skillnaden blev ytterst liten..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

 

Igår när vi höll på med båten så stod ett gäng killar från Beneteau och jobbade med grannbåten. Man polerade fönster med en slags polish. Imagemirror heter det visst. Fick en kopp att testa och det skall vi göra idag. Detta var något helt nytt för mig men säkert kan någon berätta om de fantastiska positiva effekterna, eller inte.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

okey skriv gärna hur det fungerade. kanske något jag skulle pröva?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemet med Autosol är att det innehåller amoniak. Det blir blankt en kort tid sedan blir kritningen ännu värre än tidigare på grund av amoniaken. Så använd inte autosol om man inte vill göra problemen värre

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

 

Killen la på polishen och körde med maskin, torkade av och resultatet blev otroligt. Vattnet fastnar inte utan rinner av.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är en polish med vax. Ger ingen effekt åt repig yta. SÄkert bra och billigare än många andra produkter.

Resultatet beror mycket på status på den yta man vill få blank.

Redan fin yta men lite oxiderad och även ska skyddas är det nog ok till.

Men är ytan behov av polering i olika grad så behöver man göra det före man går på med detta mirakelmedel

 

Länk till mer om medelet

http://shop.bollnasbilvard.se/autosmart-mirror-image-1l-p-564-c-679.aspx

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

 

Du är medveten om att vi i just denna fråga diskuterar glasrutor?



Senast ändrad av Seari | 05 maj 2012 | 18:10

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Någon som har erfarenhet av Autosol Combi polish med Wax?

Har en ny båt från 2011 som jag hämtar ut i April och tänkte vaxa den i förebyggande syfte.

Har dock ingen erfarenhet av detta men efter att ha läst runt lite tolkar jag det som att man ska smeta ut vaxet med en polertrasa och sedan låta torka? Och sedan torka av med trassel?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Denna fråga är ju alltid aktuell :)

Till bilar vet man att det är stor skillnad mellan produkterna för polering/rubbing och vaxning, och det bör det vara för båtar/gelcoat också.

Jag har använt produkter från International de senaste åren och tycker de är väldigt tungjobbade, det borde finnas bättre alternativ!?

Vilka produkter anser ni är bra och lättarbetade?

Stämmer påståendet i denna tråd att Autosol bara ger en kortvarig effekt, och därefter blir ytan sämre än tidigare?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det stämmer inte att Autosol ger en kortvarig effekt. Varför skulle det vara så? Nackdelen är att slipeffekten hos Autosol är hög. Du slipar helt enkelt ner gelcoaten. Autosol är relativt billigt (150 - 200 kr /kg) och det är en fördel. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Några inlägg högre upp anser en person att ammoniaken i Autosol medför att effekten blir kortvarig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag har polerat segelflygplan med autosol i många år ( gealcoat på dem med. Samt är vanligaste metoden)Vilket är väldigt drygt och räcker länge. Ja, det är grövre polerkorn i autosol än vanlig polish. Men, kör man med maskin. Så finfördelas autosolen och blir finare och finare. Kräver dock lite övning. Dock bör man samtidigt spraya ytan med vatten som även fördelar och kyler ytan. Att det är en kortvarig effekt stämmer inte. Men, man måste vaxa för att skydda ytan. Rubbing, polish m.m fixar glansen. Vax skyddar ytan. Gealcoat behöver mycket och ett bra vax. Själv använder jag 3M proffs polish och vax efter autosol. För att få en spegelblank yta. Allt hänger på hur mycket energi man orkar lägga.

Har alldrig sett ''super'' produkter som med ett lätt handtag, polerar och vaxar och består länge.

 

Har man en nyare båt som ej har oxiderad gealcoat. Behövs det '' bara'' vanlig polish.

 

Autosol ska användas med försiktighet. Det är inget undermedel. Men, rätt använt är det riktigt bra. Osäker? Prova handkör på en yta!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...