Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024

Thorre

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    127
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Thorre

  • Placering
    Örlogskapten
  1. Thorre

    Proppeller

    Har en Yamaha F100 -16 som ska bytas proppeller på. Idag har jag 12 5/8 x 21 men tycker den är lite seg i start, varvar inte fullt och skulle vilja gå ner i stigning för att få lite mer kraft. Dock innebär en lägre stigning att diametern blir större. Dvs 13 x 19, borde inte detta motverka det jag är ute efter så rent vartalsmässigt blir det samma ? Verkar inte ha något val då det inte finns något annat att välja på dock. Är det normalt att när stigningen blir lägre så blir diametern större?
  2. Gammal tråd jag vet men tänkte tipsa om en film ang detta. Kanke finns någon mer som tänker samma sak. http://www.youtube.com/watch?v=rpL_9NlVfHU
  3. Hej Kan inte svara på vad som är fel bara att jag har samma problem. Har en Askeladden 475 som jag köpte en ny Yamaha 50hk till. Och upplever samma problem som du har, den varvar inte ut som den ska och jag når inte mer än 25 knop. Med orginal propellern så varvade den ca 5300 oavsett om man är 1 eller 2 i båten på fullgas. Köpte då en ny med lägre stigning och nu varvar den max 5400. Men hastigheten har inte ändrats något. Och jag märker att den drar bara till en viss gräns på gasen , sista biten händer ingenting. Men jag kollade oxå gasvajern och justerade den så den verkligen gick i botten men utan skillnad. Kav platan är precis vid botten som den ska. Vet inte om bottenmålning kan ändra något. Har polernade färg som suttit i nått år nu och börjar försvinna, ser epoxin på vissa ställen. Vet inte om det är nått som kan bromsa farten. Har som du hoppats på att den ska gå bättre efter att den har gått lite. Men efter 100 timmar så är det ingen skillnad. Det konstiga är att farsan har en ryds 485 som är 200 kilo lättare med samma motor som oxå har samma problem. Det händer inget sista biten på gasen. Och den varvar oxå bara 5300 oavsett om man är fler eller själv i båten. Stannar runt 25-26 knop. Den borde ju gå fortare.
  4. Jag har en Yamaha från 08 som jag inte gjorde mer på än en service förra året. Fanns bensin kvar i motorn men jag lät det vara. Funkade felfritt i våras, inte ens lite mörkare rök kom ut när den startade på första tändningen, blandade ut det som var kvar i tanken med lite ny bensin och den gick lika bra på det. Så nej det behöver man inte.. =P
  5. Tjena Jag fyllde igen ett hål igår i båten med Marine Filler. Nu undrar jag om jag ska täcka över det med nån sorts gelcoat/topcoat eller annan färg för att skydda fillern? Det är över vattenytan men kommer få en viss vattenkontakt. Behövs det eller vad ska man göra? Kan man lägga ett lager sikaflex över kanske? Och ge gärna tips på något man kan använda, hålet är 3 cm brett så helst en mindre tub eller burk.
  6. Det ska nog fungera med vilket märke som för alla tryckloggar har samma funktion. Det trycks ju bara luft genom en slang så det är nog inte så märkvärdigt.
  7. Ok detta verkar ju kanon , konstigt bara att jag inte kan hitta nått i instruktionsboken ifrån Yamaha. Dom nämner inte nått om den slangen och vad den har för funktion.
  8. Undrar ifall det kan stämma att det finns en inbygg trycklogg i min Yamaha F50 från -08 ? Vore isf kanon då min andra trycklogg inte fungerar särskilt bra då jag tror att givaren strular. Är det bara att dra på slangen på munstycket ifrån motorn (röd pil) eller hur funkar det? Tacksam om nån vet.
  9. Lösning. Att ibland resa sig upp och kolla var man kör när man ligger och solar på durken o dricker öl.
  10. Lycka till med piraterna . Jag personligen hade inte satt min fot nånstans i närheten av afrikas kust nu även om jag hade fått väääldigt bra betalt.
  11. Hur kan man tillåta i ett publikt forum att låta företag få skriva inlägg som tolkas som en privat person? Inget fel på motorerna men tycker det är konsigt att det är ok att få göra sån här smygreklam för vi vet ju alla att du förbättrar siffrorna en liten anning, 25% billigare på tomgång? haha skämtar du... Det hade aldrig varit tillåtet på andra forum.
  12. Jag betalade oxå runt 1700kr för service på en 50hk 4takt -08. Tycker det är i översta lagret, kan ju inte mer än max 30 min att fixa.
  13. För den ovetande låter det som nån med dålig mage tyvärr.. Dvs inte kul i kön på ica..
×
×
  • Skapa nytt...