Gå till innehåll
tisdag 21 oktober 2025
Mackey

Varför finns det ventiler (inte sådana man kan se igenom) på sittbrunnens självlänsar?

Rekommendera Poster

Når vi köpte båten var dessa redan orubbliga och jag gar aldrig haft något behov av att kunna stänga dem. Några alternativ jag komma på när det är bra att ha dessa är:

1. Om slangen går av.
  2. Om man vill byta slang när båten ligger i vattnet.
  3. Om man vill fylla sittbrunnen med vatten för att låta barn eller barnbarn bada i sittbrunnen.
  4. Om man själv vill bada.
  5. Om man lever på att sälja dessa ventiler är de också bra.
  6. Om man vill testa hur länge det kan regna innan vattnet rinner in i båten.

Det är ungefär så långt min fantasi sträcker sig.

Finns det flera förslag?

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På en tidigare båt rann det in vatten i sittbrunnen från den lägre självlänsen när båten lutade mycket. Det handlade bara om några liter, men ändå nog för att ge ganska blöta skor. Seglar man länge med vinden från samma håll skulle det vara smidigt att stänga den så det inte blir så fuktigt i sittbrunnen.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om båten tar in vatten när det är många personer i sittbrunnen och man inte vill att gästerna ska bli blöta om fötterna. Kompisen tyckte det var enklare med två termoskorkar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Minns när föräldrarna hade bjudit in till kräftskiva i sittbrunnen på Vindö 28:an.

Sex personer och några barn, ingen var anorektiker, snarare var det tvärtom för somliga.

Det skvalade rätt bra när det rann in bakvägen genom självlänsarna, avstängningskranarna satt under durken, så alla fick gå i land en stund innan det var avstängt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har faktiskt aldrig varit med om att självlänsar tar in vatten annat än på jollar, men jag inser fördelen med ventiler om man har en sådan båt.

Vår sittbrunn ligger nog 50 cm över vattenytan så vi måste vara typ 50 - 75 personer i sittbrunnan för att få in vatten genom självlänsarna och i det läget finns det många andra viktigare problem att lösa.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det räcker väl att avstängningventiler kan behövas enligt första punkten: "1. Om slangen går av."

Alternativt slå in en träplugg innan båten sjunker.

Sedan bör man ha koll så att det inte uppstår korrosion i avstängningsventilen som numera oftast är en kulventil på våra båtar.

Jag har numera kulventiler i brons som borde hålla många år. De ursprungliga skjutventilerna gick sönder och kunde inte stängas.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
18 timmar sedan skrev per_62:

Det räcker väl att avstängningventiler kan behövas enligt första punkten: "1. Om slangen går av."

Jo, så klart.

I vårt fall kommer inte slangen att gå av på ytterligare minst 100 år, men med en sämre slang kan det ju vara bra.

Om jag skulle byta slangar, vilket ju inte ska ske de närmaste 100 åren, så skulle jag satsa på bra kvalitet i slangarna och skippa ventilerna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan skrev Mackey:

Jo, så klart.

I vårt fall kommer inte slangen att gå av på ytterligare minst 100 år, men med en sämre slang kan det ju vara bra.

Om jag skulle byta slangar, vilket ju inte ska ske de närmaste 100 åren, så skulle jag satsa på bra kvalitet i slangarna och skippa ventilerna.

Kolla med ditt försäkringsbolag, så ser du nog att samtliga genomföringar skall vara försedda med avstängning och dubbla slangklämmor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Standard innom regler för fartyg brukar vara att alla genomföringar ska vara försedda med en avstängningsventil så nära genomföringen som praktiskt möjligt. Det kommer från International Convention of Load Lines (ICLL 69) och dess föregångare. Den grundar sig dock på att man har stålrör som gärna kan rosta sönder efter några år. Denna standard vittrar sedan ner i regelgivning för nationella fartyg och mindre fartyg (<24m).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
10 minuter sedan skrev Boanjohan:

Standard innom regler för fartyg brukar vara att alla genomföringar ska vara försedda med en avstängningsventil så nära genomföringen som praktiskt möjligt. Det kommer från International Convention of Load Lines (ICLL 69) och dess föregångare. Den grundar sig dock på att man har stålrör som gärna kan rosta sönder efter några år. Denna standard vittrar sedan ner i regelgivning för nationella fartyg och mindre fartyg (<24m).

Borde dock vara skillnad om det inte är under vattenlinjen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev raol:

Borde dock vara skillnad om det inte är under vattenlinjen.

Det är det. Förenklat beror kravet på vad genomföringen går till och höjd över vattenlinje. Varianter på krav är  manuell ventil, manuell ventil + backventil eller enbart backventil/backventiler....och så kan man undvara vissa saker om man har så kallat tjockväggigt rör  etc.

Det ska inte vara enkelt🙂

(Ovanstående taget från minnet, det är mycket om och men, så svårt minnas exakta krav)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om segelbåten (i detta fall en Vega), sjunker vid bryggan p.g.a dyvikan släppte fr kölen blir det omöjligt att pumpa läns och bärga fanskapet.

Gissa vem som upptäckte dessa öppna ventiler efter ett tag och fick "dyka" under akterdäck i Oktober??? 

Lyckligtvis gick de att stänga så vi kunde pumpa tort och bogsera till varv..

// Mats W

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2025-10-17 vid 20:35 skrev Rascal:

Kolla med ditt försäkringsbolag, så ser du nog att samtliga genomföringar skall vara försedda med avstängning och dubbla slangklämmor.

Jag var mera ute efter varför avstängningsventilerna ska finnas för funktionens skull.

Vissa båtar verkar ha ett praktiskt behov av att kunna stänga självlänsarna, medan andra inte har det behovet.

I vårt fall finns aldrig någon praktisk anledning att stänga självlänsarna och de slangar som använts har som jag skrev ovan säkert 100 års livslängd kvar. Då är det bara en skrivbordsprodukt att ha ventiler, ventiler som i praktiken gör konstruktionen sämre.

• Längre hävarm gör det lättare att knäcka genomföringen.
  • Blandning av olika metaller ökar risken för galvanisk korrosion i genomföringen eller avzinkning.
  • En kulventil kan frysa sönder utan att man märkt det.

Jag är ofta för regler, men inte i det här fallet. Det måste vara bättre att göra en hållbar säker konstruktion.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2025-10-20 vid 09:16 skrev Wergis:

Om segelbåten (i detta fall en Vega), sjunker vid bryggan p.g.a dyvikan släppte fr kölen blir det omöjligt att pumpa läns och bärga fanskapet.

Gissa vem som upptäckte dessa öppna ventiler efter ett tag och fick "dyka" under akterdäck i Oktober??? 

Lyckligtvis gick de att stänga så vi kunde pumpa tort och bogsera till varv..

// Mats W

Här gjorde uppenbarligen ventilerna nytta, men det hade ju fungerat bra att sätta i ett par pluggar/korkar i självlänsarna i sittbrunnen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...