Gå till innehåll
fredag 06 februari 2026
Triobatar

Inkopplingspunkt olika laddare

Rekommendera Poster

Hej, har en fundering om hur man lämpligast tänker med inkoppling av de olika laddarna i båten. Kedjan av inkopplingar är idag.

generator>startbatteri>batteriskiljare (si-acr)>förbrukningsbatteri. All laddning (generator,landström,solpaneler) är lagda i samma punkt före startbatteri. Det innebär att när spänningen blir hög nog öppnar batteriskiljaren och alla batterier i båten får alltid laddning. Så tänkte jag när systemet byggdes att det borde funka bäst. Har nu funderingar att kanske tex. Solcellernas laddning borde gå direkt till förbrukningsbatteri istället. Tänker att detta borde optimera laddningen bättre i de låga strömmar som laddningen från solen ger i förhållande till övriga laddare. Eller ska man tänka att startbatteriet ändå är fullt hela tiden och mest en ”bubbla” på ledningen (ursäkta ,är skadad från processindustrin i mitt sätt att uttrycka mig) och inte ger någon nackdel. Nackdelen skulle väl isf. vara spänningsfallet på vägen genom startb. och batteriseparator? Hur tänker ni?

Hälsningar Mikael 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

All laddning förutom generator till förbrukningbanken är mitt korta svar.

Micke

Redigerad av micke_102

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan skrev Triobatar:

Hej, har en fundering om hur man lämpligast tänker med inkoppling av de olika laddarna i båten. Kedjan av inkopplingar är idag.

generator>startbatteri>batteriskiljare (si-acr)>förbrukningsbatteri. All laddning (generator,landström,solpaneler) är lagda i samma punkt före startbatteri. Det innebär att när spänningen blir hög nog öppnar batteriskiljaren och alla batterier i båten får alltid laddning. Så tänkte jag när systemet byggdes att det borde funka bäst. Har nu funderingar att kanske tex. Solcellernas laddning borde gå direkt till förbrukningsbatteri istället. Tänker att detta borde optimera laddningen bättre i de låga strömmar som laddningen från solen ger i förhållande till övriga laddare. Eller ska man tänka att startbatteriet ändå är fullt hela tiden och mest en ”bubbla” på ledningen (ursäkta ,är skadad från processindustrin i mitt sätt att uttrycka mig) och inte ger någon nackdel. Nackdelen skulle väl isf. vara spänningsfallet på vägen genom startb. och batteriseparator? Hur tänker ni?

Hälsningar Mikael 

Jag tänker precis som dig. Start av motorn tar mycket effekt men under kort tid. Belastningen på startbatteriet är hög så det krävs ett batteri som tål många ampere i uttag. Tiden är kort så det är obetydligt med Ah som tas ur batteriet. Återladdningstiden från generatorn efter en start är väldigt kort.

Förbrukningsbatterierna belastas normalt med låga uttag av ström men under lång tid. Tåligheten mot belastning kan vara rätt måttlig. Antalet uttagna Ah vid stillaliggande blir rätt avsevärt under semesterperioden. Förbrukningsbatteriet mår därför bra av att kontinuerligt fyllas på av en solcell. Dessutom mår blybatterier bra av att bli fulladdade av solcellerna när båten ligger i hamn.

Jag har aldrig haft solcellerna anslutna mot startbatteriet förutom på den tiden när jag bara hade ett enda batteri i båten som fick fungera för både motorstart och förbrukare. Då var motorn så liten att det gick att starta med handkraft (vilket hände men det var innan jag installerat solcell...)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...