Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Gäst Jonte

Bensinförbrukning - V8:or!!??

Rekommendera Poster

Gäst Jonte

Hej!

 

Jag har en fråga som kan tyckas konstig....MEN

Hur i he****e har ni råd att köra med Era V8-båtar...

Kollade på en Bayliner 2651:a för ett tag sen....den drar enl uppgift

2 - 2,5 L/nm.

 

Jag tjänar 26000:-/mån å tjejen 28000:-/mån....å det är ju rättså hyffsat ändå...men jag skulle ALDRIG ha råd att använda båten ordentligt...

 

Hur långt åker Ni på somrarna egentligen?

Vill inte verka spydig...men ligger ni å bryggseglar hela somrarna??

 

Tacksam för svar på detta...då nån kanske kan få mig att ha råd på nåt vis ändå :-)

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag ingen V8:a men väl en V6:a 2.gif och visst det kostar lite med en förbrukning på ca 1,5-1,7 l/distans.

Men det beror väl på vad man prioriterar. Har också bil, hus o familj och tjänar inga jätte summor.

I min värld är båtlivet värt några kronor, men man åker inte omkring för att det är roligt som man kunde göra när soppan kostade runt fem sex kronor.

Jag har båten ganska nära Skärgården så det blir inte många distans innan man är ute. Visst det går åt en jeepdunk varje helg med båten (ca 14 distans), mer därtill om man vill utöka vyerna lite mer. Men det behövs inte åkas så mycket längre för min del då jag har båten i StAnnas vackra skärgård.

post-4082-1394234455,5156_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vadå kostar!??14.gif

Ne det kostar inte så mycket egentligen, säg att jag tankar för 15-20000:- en vanlig sommar, å andra sidan åker vi inte så ofta iväg på annan semmester på sommrarna än båtsemmester.

Ta med kärringen o ungen till Grekland 14 dar DET KOSTAR.1.gif

Tilläggas att soppapengarna räcker då från maj tom augusti, alltså mycket kul för pengarna

MVH en V8 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man behöver ju inte fara fram i 40 knop bara för att man har en V8 men det är ganska skönt att kunna gasa på om det finns behov men håller man sig på en bra marchfart så drar våra V8 or inte så fasligt mycket mer än alla dislar och utombordare.

Ha de gott /Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Till att börja med låter det mycket med 2-2,5 på den båten. drygt 1,5 borde räcka med rätt motor/propeller osv.

 

I somras räknade  vi på att åka ända till Gotland med vår Bayliner 2455 (lika stor som en 2651 från tidigt 90tal, samma skrov) som vi bor hela familjen i ganska bekvämt. Det blev billigare än att ta färja, hyra cyklar (surrar vi på badplattformen)och hyra in sig i stuga!

För att inte tala om Åland som vi bara har 45nm till från Blidö där båten ligger. Försök att åka till Åland en vecka med boende för 3 personer för 2000 kr mitt i juli.....

 

/Fredrik

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom min båt är mitt största fritidsintresse så får det kosta.

Det hela handlar ju om prioriteringar.

Åker jag mindre när bensinen blir dyrare?

Nä, jag omprioriterar eller jobbar mer för att kunna åka med båten1.gif

V8:ans ljud och kraft är oslagbart!

Vid 2000rpm så planar min båt, och då är den inte heller speciellt törstig.

Givetvis så sörplar den friskt vid öppna spjäll, men det är det värt!!!

 

/V8dc, drygt 20fot och 415hk.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK

Ytterligare ett svar från en som inte har en V8 men väl en sexa.

Med min båt åker jag ca 350 nm /år. Det motsvarar ca 650 liter soppa.

Skitdyrt och en jävla massa pengar men...

Jämför med vad en båt för 500.000 kostar i räntor. 25.000/år om man räknar på 5%. Då är en bränslekostnad på 8.500 en piss i Mississippi.

Så frågan kanske ska vara hur folk har råd att köpa båtar som kostar en halv mille?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min V8 drar runt 1,5-1,7 l/nm, blandad körning om man så säger. Det blir mest dagsturer för bad och grillning, några riktiga veckolånga långturer som man gör med segelbåt ger jag mig inte in på, då rinner pengarna iväg...

Räknar med runt 10-12000kr i soppa för en normal sommar, det får det vara värt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej jag kör v8:a i min fjord 21 olympick det är en 350 båten gör 37 knop men jag ligger runt 26 knop när jag marschar visst det kostar men skulle jag sätta i en mindre motor till min båt som väger 2,2 ton skulle den nog dra lika mycket om jag ska upp över 20 knop pengarna det är det värt tycker jag visserligen har jag råd men titta på alla som åker mc försäkringen kostar ungefär lika mycket som bensinen till min båt och vad är trevligast att åka? båt tycker jag!!!!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja båten är ju en hobby så det får kosta lite...ca 300kr/h i bränsle. Kör mest kortare turer så det går inte så mycket(fördelen med en snabb båt man kör 30kn så hinner man långt på en kväll) Jag brukar sätta undan en summa varje månad under året så att det finns bensinpengar till sommaren(som ändå är för kort)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helgens båtåka blev 15 distans och ca 20 liter soppa a 11.48 ca 230 spänn.

Ok inte billigt, men vad får man för 200 spänn idagsläget, inte mycket.

Och helt klart är skärgårdsupplevelsen värt dom 230 kronorna

Så om man har båten på ett bra ställe så behöver det inte bli så dyrt, däremot om man är tvungen att avverka 40-50 distans per helg då pratar vi i andra termer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Åkte Göteborg Skagen t/r i helgen, en fantastiskt resa blev det!!!

Ca 80 nm t/r ca 1500 i soppa pengar, det va det värd!!!1.gif

Ps. åkte häm på en timma o kvart, inte illa..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Per

Den här frågan känns lite konstig?

Allt handlar ju om vad man tycker om att lägga pengar på.

Jag skulle aldrig lägga 45000kr  för en Tailandsresa, med familjen (5pers)

För cirka 10000 i bensin får jag en sommar, som barnen älskar.

Om man räknar alla kostnader som båten kostar en sommar så blir det max 15-17000kr,

Allt e ju relativt

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan trösta ägarna av bränsleslukare att även seglare har kostnader. Visserligen är vinden gratis (härligt att den är skattefri ännu) men att samla in den kostar c:a 5000-10000 kr per år för en 10-meters båt. Då har man ändå inte topptrimmat mer än första 2-3 åren (av 5-10 år). Sen ska järngenuan ha sitt men det är en roligare historia.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst xander

Hej! Jag har åkt 1400 nm sedan 29 april, min V8 drar mellan 1,6-2,0 L/nm vid blandad körning. Så vist blir det mycket pengar, men det värt. Mvh Xander.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller helt med V8DC.

 

Jag har inte V8 i båten för att spara pengar, -om det vore huvudtemat skulle jag ha en annan motor... -och förmodligen en annan båt också.

 

Min 260hp drar på 3/4 gas ca 1,8-2,0 l/nm, vad den drar på ekonomifart vet jag inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dagen tips ....

Jag tankar bara halvtank , blir bara halva pengen !?14.gif

(fick tipset av en kompis från Nässjö ..)

 

21.gif

min SeaRay vill ha ca 2L /nm 3400varv ca 26knop

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ett annat tips är ju att tanka för hundra kronor åt gången, då blir det ju riktigt billigt  1.gif  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst xander

Då hade jag inte kommit hem från närmaste sjömack, inte utan att paddla.1.gif Mvh Xander

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade en saga 24 som inte drog någon soppa alls för man orkade aldrig åka ut.Nu har jag köpt en sea ray med 7,4l V8 den vill man ju vara ute med jämt så på det viset kostar det ju mer men kännsla måste få kosta8-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Mange

Jag har en Pantera 28 med en Evinrude 300 (borrad, trimmad till ca 380Hk) i aktern.

 

Den drar ca: 3500:-/timmen vid full gas, men då å andra sidan så gör den 69,7knop (GPS).

 

Skare va, skare va ordentligt!

 

//Mange

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja..man tar sig råd å åka.....åker en ski boat me en ngt trimmad 454 på ca 500 hp som vill ha en 100 pannor hög oktanigt i timman men som ovan...man kommer långt i 70 knop2.gif

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen det är rätt enkelt om man ska prata om ekonomi och tycker att det ät dyrt med en v8.SKAFFA EJ BÅT så blir det billigt man kan alltid sitta i sin soffa hela sommaren och rör man sig väldigt lite i soffan så blir man inte lika hungrig och då har man spart in lite till!!!.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klart det ska vara en 8a minst. villken kraft vilken styrka villket ljud. jag säger då bara det V8... min drar bara 1,5 dist så det är inget att gapa om lilla 6an i samma båt drar lika mycket, den får ju varas ihjäl stackarn!!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En skiddag med familjen och liftkort till alla  i Åre kostar mer än att åka V8:a. Stugan i Åre.... resan....

 

/fredde

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man säger åt polarna som står och trampar på bryggan med öl kassen i handen att jag står för båt om ni står för soppa!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter helt OK Linde... Ska börja köra med den stilen t sommaren haha...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

-Ungar , pappa drar in veckopengen så får ni åka med !

 

-Ungar , skriv på här så får ni åka med ........hehehe

 

-Ungar , är det ok om vi flyttar till en husvagn ?

 

Kan inte de vara en lösning ? 2.gif\

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stampa slang på Statoil...Det räcker i allafall till att höra V8 muller en liten stund.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kommer att skaffa en Sea ray med en 5.7l V8 - helt inställd på att det kommer att kosta. Men det är det värt. Och dessutom kanske man är flera som åker ut och då kan man dela på soppan. Men vatusan, sommaren är kort.

 

Har för övrigt en Buster RS med en defekt Yamaha 70hk som drar 1.6l distansen så jag är väl förberedd haha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...