-
Innehålls Antal
3 019 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
13 TrovärdigOm Jocke-SeaRay
-
Placering
Hedersmedlem
Senaste Profilbesöken
Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.
-
Hej . Mitt kök fanns nere i båten . Men det tog jag bort . När jag skriver , kök , så menar jag den kokplattan som är både på el och sprit ! hålet blev till förvaring / disklåda . Som tidigare nämnts om portabel gasolplatta , så är det just en sådan jag använder ,viktigt med vindskydd runt plattan. Jag vek en plåt runt , U formad . Även kompletterat min lilla waber med en primus gasolgrill ( sån med engångstuber , samma som kokplattan) . Nu har man friheten att laga mat precis vart man vill , för nästan inga pengar ...... Jag ska utveckla lite , samt sukta er inför kommande sesång . Jag lagar mat på,båten , bryggan , Klippan, en bänk , hos grannen, båtklubbsfester, ...ni anar , inga begränsningar alls ! Koka kaffevatten eller potatis/pasta går bra nere i båten med gasolplattan .
-
Jag har ägt många och äger fortfarande motorbåt med bensinmotorer , senast dubbla V8 or , Min egna uppfattning är ...doftar det bensin , så är det inte ok i maskinrummet ! Det ska inte lukta något ting ............ Så har jag det ! Det borde vara den första indikationen ! Läcker det bensin , så är det ingen hjälp med motorrumsfläkten ..( alla borde sniffa i utblåset av fläkten , säger en hel del ) ..för då har man större problem än lite bensinångor , som trots allt inte borde vara där ! - Det måste /borde nog alla fatta .. ..
- 51 svar
-
- 1
-
Hej... Låter som du har för stor stigning på proppen . Jag skulle vilja veta vad varvtalet är på fullgas ! Kommer du inte upp i rekommenderat Max varvtal så har du fel stigning .... Och så skall man INTE ha det .... Marschfart och varv är mycket känsla , om man inte har en flödesmätare som bekräftar sanningen !
-
Men .... Ser det inte ut på -81an . Just kollat :-( J-la skit :-/ På ruta ett , igen ...
-
Ahh......ok. Så långt kom jag inte ! Tack :-)
- 24 svar
-
- 1
-
Om man fäller upp locket, nav-bordet, framför ratten så sitter dom där. I min gamla -79:a så var det rejäla snabbsäkringar liknande dom som sitter i starkströmsinstallationer. Under och runt var det ett föredömligt snyggt elarbete. /B Va ner och tittade under locket....inte en säkring så långt ögat nådde :-0 Tillbaka på ruta ett ...
-
Hej.. Jag hittar inte säkringarna på SRC 34. -81 Har en tavla med säkrings nr samt kabel markeringarna ... men sen tar det stop :-0 Var har ni era sittandes ? ( jo..jag har tittat bakom alla strömbrytare , panelen man fäller ut på BB sida.. men inget som ser ut som säkringar)
-
Finns det någon anledning att inte uppdatera ..... ? Bättre att göra det innan det blir mer och större problem . Bit ihop ;-)
-
Jag har två v8or i min 30ft chriscraft . Vet att bensinåtgången är inte till fördel vid låga hastigheter . Nästa så att det blir lika med lämplig marschfart . Har även förmånen att ratta en Storebro Rc 34 med yanmarin X2 nästan nya , och där ser jag stor skillnad vid putterfart och förbrukningen .... Det enda jag kan komma på är att diesel är mycket mer service kostsamt ,jämfört med mina bensinare . Här kommer många parametrar in i totalkostnaden . Ett trick med bensinare är att köra bara på en motor vid 'putterfart ' ..för det funkat också , samt att förbrukningen går ner betydligt . Fast nu vet jag inte om det är en eller två motorer i den 27a du kollar på .. Brandrisken ....jo det händer bara dom som inte har koll på alla signaler skall uppmärksammas. Läs ...okunnighet !!!!!!!! Typ...oj , det luktar bensin i motorrummet .......... Det ska ALDRIG lukta bensin i ett motorrum . Där olyckor händer är bara slarv och ingen koll ! Fast...dom är inte många som tur är .....
-
Varför inte GFS10 flödesmätare ?
-
Efi är på 210hp ... Så det var nära :-D
-
Fast jag tror inte 4.3L är mer än 190hp ...det är Mpi modellen som har den högre effekten ! Har själv 2x V8. 5.0 efi i min Chris craft 30 ft ..ligger på 2.5-3 l/nm . Varför skillnad , jo..små motorer får alltid jobba hårdare och drar då mer soppa . ( vet inte själv om 3-3.5 stämmer , men det låter rimligt )
-
Tre (eller var det två ?) tryck på vänstra gula knappen , och du ser hur mycke amp solcellen ger.... Enkelt ;-)
-
Impellern behöver vara lite under eller vid vattenlinjen ! (Den sitter ju fram på motorn ) Det blir det inte med "hinkmodellen " ..... impeller suger inte luft , måste vara fullt med vatten i slangarna och in till impellerhuset !
-
Allt hänger på hur utsatt läge båten är placerad på . Ju mer vind desto fler stöttor ! Så, varför snåla ..... Står den inne kan faktiskt bara två rep balansera båten ...men det är nog det du är efter !?!?! :-)