Jump to content
Tuesday 19 November 2019

Jocke-SeaRay

Medlemmar
  • Content Count

    3,019
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

12 Trovärdig

About Jocke-SeaRay

  • Rank
    Hedersmedlem

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Hej . Mitt kök fanns nere i båten . Men det tog jag bort . När jag skriver , kök , så menar jag den kokplattan som är både på el och sprit ! hålet blev till förvaring / disklåda . Som tidigare nämnts om portabel gasolplatta , så är det just en sådan jag använder ,viktigt med vindskydd runt plattan. Jag vek en plåt runt , U formad . Även kompletterat min lilla waber med en primus gasolgrill ( sån med engångstuber , samma som kokplattan) . Nu har man friheten att laga mat precis vart man vill , för nästan inga pengar ...... Jag ska utveckla lite , samt sukta er inför kommande sesång . Jag lagar mat på,båten , bryggan , Klippan, en bänk , hos grannen, båtklubbsfester, ...ni anar , inga begränsningar alls ! Koka kaffevatten eller potatis/pasta går bra nere i båten med gasolplattan .
  2. Jag har ägt många och äger fortfarande motorbåt med bensinmotorer , senast dubbla V8 or , Min egna uppfattning är ...doftar det bensin , så är det inte ok i maskinrummet ! Det ska inte lukta något ting ............ Så har jag det ! Det borde vara den första indikationen ! Läcker det bensin , så är det ingen hjälp med motorrumsfläkten ..( alla borde sniffa i utblåset av fläkten , säger en hel del ) ..för då har man större problem än lite bensinångor , som trots allt inte borde vara där ! - Det måste /borde nog alla fatta .. ..
  3. Hej... Låter som du har för stor stigning på proppen . Jag skulle vilja veta vad varvtalet är på fullgas ! Kommer du inte upp i rekommenderat Max varvtal så har du fel stigning .... Och så skall man INTE ha det .... Marschfart och varv är mycket känsla , om man inte har en flödesmätare som bekräftar sanningen !
  4. Men .... Ser det inte ut på -81an . Just kollat :-( J-la skit :-/ På ruta ett , igen ...
  5. Ahh......ok. Så långt kom jag inte ! Tack :-)
  6. Om man fäller upp locket, nav-bordet, framför ratten så sitter dom där. I min gamla -79:a så var det rejäla snabbsäkringar liknande dom som sitter i starkströmsinstallationer. Under och runt var det ett föredömligt snyggt elarbete. /B Va ner och tittade under locket....inte en säkring så långt ögat nådde :-0 Tillbaka på ruta ett ...
  7. Hej.. Jag hittar inte säkringarna på SRC 34. -81 Har en tavla med säkrings nr samt kabel markeringarna ... men sen tar det stop :-0 Var har ni era sittandes ? ( jo..jag har tittat bakom alla strömbrytare , panelen man fäller ut på BB sida.. men inget som ser ut som säkringar)
  8. Finns det någon anledning att inte uppdatera ..... ? Bättre att göra det innan det blir mer och större problem . Bit ihop ;-)
  9. Jag har två v8or i min 30ft chriscraft . Vet att bensinåtgången är inte till fördel vid låga hastigheter . Nästa så att det blir lika med lämplig marschfart . Har även förmånen att ratta en Storebro Rc 34 med yanmarin X2 nästan nya , och där ser jag stor skillnad vid putterfart och förbrukningen .... Det enda jag kan komma på är att diesel är mycket mer service kostsamt ,jämfört med mina bensinare . Här kommer många parametrar in i totalkostnaden . Ett trick med bensinare är att köra bara på en motor vid 'putterfart ' ..för det funkat också , samt att förbrukningen går ner betydligt . Fast nu vet jag inte om det är en eller två motorer i den 27a du kollar på .. Brandrisken ....jo det händer bara dom som inte har koll på alla signaler skall uppmärksammas. Läs ...okunnighet !!!!!!!! Typ...oj , det luktar bensin i motorrummet .......... Det ska ALDRIG lukta bensin i ett motorrum . Där olyckor händer är bara slarv och ingen koll ! Fast...dom är inte många som tur är .....
  10. Fast jag tror inte 4.3L är mer än 190hp ...det är Mpi modellen som har den högre effekten ! Har själv 2x V8. 5.0 efi i min Chris craft 30 ft ..ligger på 2.5-3 l/nm . Varför skillnad , jo..små motorer får alltid jobba hårdare och drar då mer soppa . ( vet inte själv om 3-3.5 stämmer , men det låter rimligt )
  11. Tre (eller var det två ?) tryck på vänstra gula knappen , och du ser hur mycke amp solcellen ger.... Enkelt ;-)
  12. Impellern behöver vara lite under eller vid vattenlinjen ! (Den sitter ju fram på motorn ) Det blir det inte med "hinkmodellen " ..... impeller suger inte luft , måste vara fullt med vatten i slangarna och in till impellerhuset !
  13. Allt hänger på hur utsatt läge båten är placerad på . Ju mer vind desto fler stöttor ! Så, varför snåla ..... Står den inne kan faktiskt bara två rep balansera båten ...men det är nog det du är efter !?!?! :-)
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy