Gå till innehåll
tisdag 19 mars 2024

rokj

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    8
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

3 Neutral

Om rokj

  • Placering
    Kadett
  1. Hehe ja det har du rätt i, jag behövde köpa och fixa allt detta med deadline idag (ska ut med båten ett par dagar). Men ja, på nätet finns ju allt såklart, jobbigt när det är akut bara 🙂 EDIT: Jag hade 15 mm rör visade det sig när jag kom ut och mätte, tog för givet att det var 16 mm (1/2 tum). Så det kanske hade gått att hitta en Whale-koppling med 3/8 utvändig gänga i andra änden, men nu hade jag allt för att lösa problemet så fick bli så här. Så läxan är att mäta innan!
  2. Tack för svaret, men jag vet inte hur den kopplingen ska kunna användas här. Det går inte att gå emot med en packning på befintlig PEX-koppling eftersom det är en presskoppling (vass kant, skär sönder packningen). Men som sagt, jag vet inte var du tänkte att den skulle på. Jag löste det idag som jag skissade upp tidigare. Den raka kopplingen med 10xR10 utvändig gänga var en utmaning att hitta, fanns inte i några konsumentbutiker alls, bara hos grossister. Lyckades handla på konto där tillslut så för mig löste det sig. Här är resultatet:
  3. Jag har nog hittat två lösningar på problemet, för framtida referens. 1. En lösning är att koppla om det med en liten 10 mm rörbit, se bild. Den utvändiga gängan som sitter på PEX-röret nu är samma dimension som på en 10 mm klämringskoppling, så muttern från en 10 mm klämringskoppling passar rakt på. Tyvärr finns det ingen övergång från 10 mm till R10 (3/8 tum). 2. Annars finns det att köpa Watts AquaLock (tidigare Sea Tech) 1/2 tum till 3/8 på typ Amazon, artikelnummer 3519-1006. Då passar blandaren rakt på. Det finns en Watts-filial i Danmark som jag pratat med, men de lagerför inte denna produkt specifikt och knappt några AquaLock-produkter. Dahl ska vara Återförsäljare för Watts men de kan således inte heller få tag på delen. Så amazon eller liknande gäller. Övrig info: 16 mm PEX-rör är alltså 1/2 tums och kopplingen på vanliga blandare i Sverige är 3/8 tum. Så 1/2 tum till PEX-röränden och 3/8 utvändig gänga på andra sidan är målet. Nobless Marin (Sea Ray Center) hade ingen lösning på problemet, vilket var konstigt tycker jag.Koppla ihop bild.pptx
  4. Skulle byta köksblandaren lite snabbt men dels var det utvändig millimetergänga på på PEX-ledningarna, samt att ledningarna är 16 mm och inte 15 mm från exv. Whale/Uniquick som Campingvaruhuset, Hjertmans, Seasea mfl säljer. Blandaren är från IKEA och har 3/8 invändig gänga på anslutningarna. Detta är en Sea Ray så alla med en amerikansk båt med färskvattensystem som behövt byta blandare måste ha ställts inför samma problem! Eller bara att byta en av snabbkopplingarna blir utmaning om man inte hittar antingen en övergång från 16 till 15 eller 16mm-kopplingar. Någon som sitter på erfarenhet?
  5. Jag är på g att köpa en garmin 720s plotter och vill kunna se bränsleförbrukningen i realtid på den. Jag har försökt googla men det är ett komplicerat ämne verkar det som... Man ska kunna koppla någon flödesmätare på bränsleledningen som sen ska ge signalen till instrumentet som ska visa det. MPI-motorerna verkar det inte vara några problem att koppla till både det ena och det andra, men det blir värre med EFI och äldre. Helst av allt skulle man ju vilja ha en box som man skarvar på huvudmotorkontakten och tar allt den behöver därifrån, omvandlar till NMEA 2000 och så får man in all motordata. Nån som erfarenhet? Mercury smartcraft funkar inte på motorer som inte har MPI eller nyare teknik! Motorn är en mercruiser 454 magnum efi -96. (ej förgasare)
  6. Hej, någon som kan nåt om detta? Tog bort min bensinpump som är mekanisk och sitter monterad på den mekaniska, remdrivna vattenpumpen på en mercruiser 454 magnum efi -95. Utrymmet som stången (som styr membranet) går ner i vattenpumpen var fyllt med bensin. Alltså där vattenpumpens axel och stången från bensinpumpen möts. Det går ju en returledning från högtryckspumpen som sitter ovanpå motorn, som är en sight tube. Om det är bensin i den slangen skall man tydligen byta vissa saker, men hursomhelst så leds den eventuella bensinen ner i detta utrymme som jag beskrivit. Ska det vara bensin i det utrymmet, ska det vara olja eller ska det vara torrt där? Känns konstigt om det ska vara helt torrt, eftersom det är friktion mellan axeln på vattenpumpen och stången på soppapumpen? Den andra frågan är om det lagret som sitter på vattenpumpens axel, som stången trycker/glider mot, ska sitta löst? När jag känner på det så är sitter det inte fast på vattenpumpsaxeln. Ska det vara så? Stog för övrigt inget om det här i min bibeltjocka verkstadshandbok! Hoppas någon kunnig kan det här! På bilden ser man hålet där man stopper ner axeln på bensinpumpen in i vattenpumpen. Jag tömde ur bensinen som var där i. Man ser även lagret till vänster i hålet, som alltså går att snurra på och känns löst...?
×
×
  • Skapa nytt...