Jump to content
Tuesday 11 August 2020

Torparn61

Medlemmar
  • Content Count

    125
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

3 Neutral

About Torparn61

  • Rank
    Örlogskapten

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Tack för svaren. Linlott, som jag skrev så är jag skapligt okunnig på detta område. Så måste fråga vad Järnmönja är för något, och var kan man få tag på det? Den Ståltrådskopp som du beskriver, är det den som hos Jula, har artikelnummer: 256052? /Tomas
  2. Sorry, men här kommer ett sent svar på vad felet var. Det var generalkortis i startmotorn. Så det blev en snabbsväng till TK Traktordelar AB strax utanför Linköping. Och efter letande på lagret så hittade vi en som suttit på en traktor. 1500 kr och sedan var det klart. Var lite tveksam först för jag hade ju tagit hem startmotorn och kört den utan belastning, och då snurrade den runt jättefin. Ett jättestort TACK till alla som kom med förslag och idéer. /Tomas
  3. Hej alla kunniga. Har en fråga ang. min stålbåt. Har blivit några mindre skavmärken under vattenytan på båten (hade bryggplats med nära till botten, och i somras varierade vattenståndet mycket). Så nu vill jag blästra dessa ställen, men vad ska jag använda sedan? Ska man använda någon Rostskyddsfärg (2-komp.?), Primer, Epoxi eller vad? Är tyvärr totalt okunnig på detta område. Så mottager tacksamt riktiga förslag. Önskar alla en varm/skön båtsommar /Tomas
  4. Usch! Sådant här arbete tycker jag inte om. Då testar jag att lossa muttrarna några varv och ser vad som händer. Hur löste du problemet? Ny limpa förmodar jag....
  5. Jaha, nu är jag tillbaka. Båten är uppe, men kom inte till upptagningen för egen maskin, utan blev bogserade. Och givetvis så får man massor "goda" råd av gud och alla människor. De flesta var eniga att det är någon vätska i en eller fler cylindrar, allt från vatten till diesel. Vad tror ni? Fick tipset att lyfta spridare och köra lite snabbt på starten, för att se vilken cylinder och vilken vätska. Vad anser ni, ska man lyfta en spridare i taget eller alla på en gång. Kan det räcka att skruva upp muttrarna några varv, kan spridaren "ploppa" ut, så det är risk för bränslerören? Har aldrig lossat en spridare tidigare........ Så gärna lite tips hur jag gör smidigast. /TACK!!
  6. Förresten, någon som har några idéer på andra mätningar? Kan en Batteri-separator ställa till med liknande problem? (Har en BSR-52 från Dick Leonard AB, gammal modell.) Likaså om Kontroll-lampan från generatorn kan strula till det? Funderar så pass, så det börjar väl snart ryka från skallen...
  7. Okej, tack för info bhemac. Tar med mig ett par extra batterier i morgon, och testar med startkablar. Om jag får dem att sitta ordentligt på startmotorn, diggar inte gnistbildning och elsmällar om klämman släpper från startmotorn och lägger sig mot skrovet (plåt). Är tyvärr ensam i morgon också.
  8. Jaha, har varit och mätt lite vid båten idag. Tyvärr glömde jag utskriften från forumet så fick gissa lite vad jag skulle mäta. Blev följande i alla fall: Batteri + till Startmotor + : 1,2VDC vid startförsök Batteri - till Startmotor - : 0,8VDC vid startförsök Batteri - till Startmotor + : 7 - 9VDC vid startförsök, annars 12,8VDC Batteri - till Startmotor + med huvudbrytare i OFF-läge : 1,3VDC (bakspänning ?) Batteri + till Huvudbrytare utgång : OFF-läge : 12,2VDC / ON-läge : 0V / Startförsök : 0,1VDC Någon som kan tyda bättre än vad mitt huvud klarar just nu? Och torsdagen kommer givetvis närmare med stormsteg.......... Ska ner och fortsätta i morgon. /Tomas Ps. Så bra det blev med 4 meter långa kablar till mätinstrumentet 😄
  9. Hej och ett stort tack för tipsen. Hade tänkt att utföra dessa mätningar, ska bara hitta någon som kan följa med, för är svårt att vara i maskinrummet och styrplatsen samtidigt. Kan väl förvisso försöka att förlänga kablaget till instrumenten. Har även en Tångampermätare, men såg precis att den endast mäter ström på AC, shiiitt!!! Skrev inlägget mest för att, som Mackey skriver, "om det är ett elfel vill säga". Är mest rädd att det kan vara något annat, men har inte en susning vad det skulle kunna vara. Blir nog att åka till Kjell & Co. i morgon bitti och köpa Banankontakter och Krokodilklämmor, för att göra nya långa kablar till mätinstrumenten. Det värsta är att jag ska ta upp båten på Torsdag, och måste flytta den några hundra meter först. Än en gång, TACK! Och återkom gärna. Jag återkommer med info om mina mätningar.
  10. Har haft alldeles för mycket problem i år, och nu i elfte timmen kom ett till. Skulle ta upp båten härom dagen, men när vi skulle starta så gick inte det, motorn gick runt väldigt sakta och bara några varv. Var 100% säker på att startbatterierna hade gjort sitt, 2 stycken 60Ah Biltemabatterier som är 8 år gamla. Så åkte in härom dagen och köpte 2 nya, laddade på hemma och sedan ner och bytte dem, ingen skillnad!!!! Va f...n är det som hänt? Motorn är en Perkins 6354, emotser tips och idéer på vad som kan ha hänt....
  11. Testade ett av programmen, fattade inte ett av dem (min okunnighet). Körde 'GPS Visualizer' och var bara att lägga in resultatet i Word, kanon!! MEN SeaClear skriver ut WGS84 (DD) alltså typ 58.479166700 / 16.419700000 Så vill jag ju inte ha det. Någon som vet ifall det är något man kan ändra i SeaClear, eller om det går att lösa på något annat sätt?
  12. Tackar så mycket. Jag ska testa programmet(-en) så kanske jag får fram alla Positioner.
  13. Skulle vara tacksam om någon kan berätta hur man kan läsa .srw filer, används bl.a. av Positioner i Seaclear. Anledningen är att jag vill kunna få ut alla Positionsplatser, och t.ex. lägga in i Word. Har googlat lite men blir inte riktigt klok på det, står på många ställen att det är en Samsung bildfil, vilket jag betvivlar. Någon som har en lösning på detta?
  14. Tack så jättemycket för dessa förslag. Nu har jag lite att jobba med, hoppas att det blir en väldigt lång vår....... för jag har rätt mycket att fixa med
  15. Torparn61

    Isfritt

    Thallatha: Helt rätt, bosatt på Ostkusten, Söderköping, Sankt Anna. bhemac: Några sömnlösa nätter blev det i början, när vädret var dåligt. En kompis till mej sålde sin plastbåt för 3 år sedan, och han hade haft den i vattnet i 34 år, tog upp en vecka var 5:e år för att byta anoder och på med ny bottenfärg. Jag kommer nog att fortsätta med att ha båten i på vintern, är ju himla smidigt faktiskt. Kommer troligen att beställa 1-2 kompressorer och en rulle trädgårdsslang, då väntar jag bara på uppgifterna om hålstorlek och avstånd då. Lintott: Okej, tack för det. Misstänkte att det kunde vara sådana, men tänkte att "Nä, inte sådan liten". Hur har ni haft det med inbrott i båtar i "era" områden? Ett par mil härifrån så gjordes inbrott i över 30 båtar för några veckor sedan. De stal för runt 1 milj. Försvann gjorde; Plottrar, GPS:er, Radar, Värmesystem (kompletta), och mycket annat. Man kan ju lätt bli heligt förbannad. Ett avsågat hagelgevär, mot det ställe där inte solen skiner. På andra ställen har också stulits;Propellrar, Drev och mycket andra tingestar..........
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy