Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
Torparn61

+1 Avloppstank

Rekommendera Poster

Har en äldre avloppstank i båten (utan anslutning för sugtömning). Den känns lite liten ibland,
så av en händelse fick jag tag på ytterligare en avloppstank, nu med anslutning för sugtömning.
Tänkte därför koppla ihop dessa tankar så får vi 80-100 liter, perfekt!
Men då undrar jag hur man bäst kopplar ihop dem. Ska den ena tanken placeras högre än den andra,
finns inte jättemycket utrymme (max 30cm).
Vore tacksam om någon/några kan komma med förslag hur jag gör det bäst!

Sammankoppling 2 tankar.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan bli litet knepigt.

Hade du tänkt att bara använda befintliga anslutningar, eller skall du ta upp nya hål i tankarna?

Och det är stående montering som gäller..? Om dom hade legat ned hade man kunnat seriekoppla dom.

 

Möjligen kanske det kan fungera om du kopplar ihop de båda utloppen med en slang eller ett rör, och mitt på denna/detta sätta en T- koppling med en kulventil till nödtömningen genom bottengenomföringen. 
Om det skall fungera bra skall du ha ordentliga avluftningar på båta tankarna, och en toapump med kvarn så att toalettavfallet blir mer visköst.

Om jag hade gjort så hade jag testat det hela med vatten först, och då helst en uppkoppling utanför båten, för att då säkerställa att det öht kommer att fungera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Torparn61:

Har en äldre avloppstank i båten (utan anslutning för sugtömning). Den känns lite liten ibland,
så av en händelse fick jag tag på ytterligare en avloppstank, nu med anslutning för sugtömning.
Tänkte därför koppla ihop dessa tankar så får vi 80-100 liter, perfekt!
Men då undrar jag hur man bäst kopplar ihop dem. Ska den ena tanken placeras högre än den andra,
finns inte jättemycket utrymme (max 30cm).
Vore tacksam om någon/några kan komma med förslag hur jag gör det bäst!

En idé: (å bortse från att slangarna inte hänger ihop...)

Byt plats på de båda tankarna

Återanslut inloppet till tank A

Anslut tank A till sugtömning via däcksanslutning

Anslut tilloppet på "gamla tanken B" till extern avluftning

Koppla samman de klena avluftningarna på A o B

Sätt en T-koppling mellan tank A o bottenutloppet

Anslut tank B till T-kopplingen

 

bild.png.fe3d5b867a82534439d770916dda621d.png

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@Lintott Skulle inte den övre kulventilen vara öppen? Vid påfyllning bör då sörjan balanseras mellan tankarna. Men oj oj vilket jobb om man skulle råka överfylla dem så skiten sätter igen alla tre avluftningar. Jag skulle nog stängt det gamla inloppet på B ovan och ha två avluftningar ut från vardera tank kanske med en Y-koppling innan den ser dagljuset för att undvika en ny däcksgenomföring.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev Dany_ms:

@Lintott Skulle inte den övre kulventilen vara öppen? Vid påfyllning bör då sörjan balanseras mellan tankarna. Men oj oj vilket jobb om man skulle råka överfylla dem så skiten sätter igen alla tre avluftningar. Jag skulle nog stängt det gamla inloppet på B ovan och ha två avluftningar ut från vardera tank kanske med en Y-koppling innan den ser dagljuset för att undvika en ny däcksgenomföring.

Jag skissade bara installationen (å snodde TS fina grundbilder). Det är klart att den övre kulventilen ska vara öppen, annars blir ju hela installationen meningslös...

Avluftningen mellan tankarna tänkte jag för att sörjan ska "balansera sig" mellan tankarna.

Vid tömning finns det en grov avluftning via B och så töms "extratanken" först.

Om det blir stopp i den grova avluftningsslangen så är det ju bara att sugtömma ur A, då lär ju även  avluftningsslangen från B bli tom.

Om det blir stopp i slangen mellan tankarna så stänger TS kranen under tank A så blir även den klena slangen tom.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
40 minuter sedan skrev Dany_ms:

@Lintott Skulle inte den övre kulventilen vara öppen? Vid påfyllning bör då sörjan balanseras mellan tankarna. Men oj oj vilket jobb om man skulle råka överfylla dem så skiten sätter igen alla tre avluftningar. Jag skulle nog stängt det gamla inloppet på B ovan och ha två avluftningar ut från vardera tank kanske med en Y-koppling innan den ser dagljuset för att undvika en ny däcksgenomföring.

Precis, jag är tveksam om det verkligen kommer att bli en bra lösning på problemet.

 

Ett förslag:

Det finns väl förstås ingen plats på höjden.

Och om det skulle funnits skulle tanken B placeras över tanken A.

B’s utlopp skulle anslutas till A’s inlopp.

Toaletten ansluts till inloppet på B. Avluftningen på B ansluts med ø20 mm slang till bordsgenomföring.

När man spolar på toan rinner vatten och fekalier genom tank B till A, när A blir full fylls istället B. 
Nu kommer det även att fyllas på i anslutningen till sugtömningen, så det gäller att den slangen är tillräckligt lång, eller rättare sagt, avståndet upp till däcket skall vara minst höjden av A + höjden av B.

Likaså kommer det att stå ”innehåll” i avluftningen från A, så den anslutningen borde ju pluggas.

Men detta är ingen optimal lösning på något vis.


Ett annat förslag:

Man skulle ju kunna tänka sig att man har tankarna A och B parallellt och ansluter sugtömningen via ett Y-rör i båda tankarnas undersida på utloppen. Sedan då ett Y-rör eller ännu bättre en trevägsventil från toaletten och tank A och B på toppen av tankarna till dess inlopp  Båda tankarnas avluftning med var sin Ø 20 mm slang till var sin bordsgenomföring. Men fyller således en tank i taget, men tömmer båda samtidigt. Nu blir A-tankens sugtömingsanslutning överflödig och måste pluggas. Likaså blir bottengenomföringen utan funktion, således saknas det möjlighet att nödtömma.

 

Erfarenhetsmässigt vet jag att man måste ha en möjlighet att nödtömma eller ”fultömma” vilket då skall ske ute på internationellt vatten naturligtvis…

 

Jag skulle ju tro att det är betydligt enklare att antingen byta ut B mot den nya tanken A. Eller köpa sig en större tank. Om du har plats för en liggande tank kan jag rekommendera Diablos tankar som Seaeas säljer, jag valde en 108 liters som septiktank. Senare bytte jag även färskvattentanken till en likadan. (Dom kan användas till septic, diesel eller färskvatten, man köper bara till olika lock för resp ”vätskor”)

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett jättestort Tack för dessa tips & idéer!
Jag inbillade mig att detta skulle vara en enkel lösning, naiv som man är.
Ska läsa igenom (och förstå) vad ni skriver när jag får tid. Ska försöka
rita om tankarna efter era förslag, men kan ta ett litet tag. Måste tyvärr
lägga 100% på avloppet här hemma nu, gjutjärnsrör som pajat,
förbereder nu inför relining av några av rören. 

Åter igen, Tack!
Kommer ni på fler idéer, så skriv.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2024-01-27 vid 12:10 skrev Torparn61:

Har en äldre avloppstank i båten (utan anslutning för sugtömning). Den känns lite liten ibland,
så av en händelse fick jag tag på ytterligare en avloppstank, nu med anslutning för sugtömning.
Tänkte därför koppla ihop dessa tankar så får vi 80-100 liter, perfekt!
Men då undrar jag hur man bäst kopplar ihop dem. Ska den ena tanken placeras högre än den andra,
finns inte jättemycket utrymme (max 30cm).
Vore tacksam om någon/några kan komma med förslag hur jag gör det bäst!

Sammankoppling 2 tankar.JPG

Om du ska utnyttja volymen i tankarna och de är tänkta att kommunicera så måste båda ligga i samma nivå….

kanske någon redan nämnt

 

/mikael

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Torparn61:

Ett jättestort Tack för dessa tips & idéer!
Jag inbillade mig att detta skulle vara en enkel lösning, naiv som man är.
Ska läsa igenom (och förstå) vad ni skriver när jag får tid. Ska försöka
rita om tankarna efter era förslag, men kan ta ett litet tag. Måste tyvärr
lägga 100% på avloppet här hemma nu, gjutjärnsrör som pajat,
förbereder nu inför relining av några av rören. 

Åter igen, Tack!
Kommer ni på fler idéer, så skriv.....

 

8 timmar sedan skrev Triobatar:

Om du ska utnyttja volymen i tankarna och de är tänkta att kommunicera så måste båda ligga i samma nivå….

kanske någon redan nämnt

 

/mikael

Ja visst, Principen för kommunicerande kärl är inte att förakta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...