Gå till innehåll
fredag 19 april 2024

Rexco

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    1 301
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

2 Neutral

Om Rexco

  • Placering
    Vice Amiral

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Ja tror att Peter K (och undergångsforskarna) behöver prova på o byta arbete med någon av oss som ser ut att dragit några av dom kortare stråna, så kanske även han vaknar till .. För hade de gått så bra hade vi väl inte gnällt??? Inte jag iaf... !!!MVH REXCO!!! Senast ändrad av Rexco | 07 december 2011 | 23:57
  2. Nåja förr eller senare som allt annat dör även detta ut.. Blir ju roligt för alla som sympatiserar med dessa forskare som håller världens undergång så högt, när alla måste betala dyrt för att få nöjet o komma till jobbet... Ja tycker personligen inte att de e så roligt.. Ja tycker heller inte om att folk slangar lastbilar, båtar och grävmaskiner var och varannan dag för att dieseln kostar 15kr litern.. För så e de nu och så illa va de inte när dieseln kosta 10kr litern.. Den klimatforskare som löser dom problemen ska ja börja tro på.. Politiker (den etablerade toppen) har så som förbrukat sina chanser i detta land, i nästa omgång kommer arbetsmarknaden stå i fokus... Det som hindrar den (höjda skatter på drivmedel bla) kommer ju knappast någon att bry sig om när samhället iövrigt e nära ett förfall.. Man KAN inte tok höja skatter och avgifter utan att ha ett färdigt alternativ.. Det har vi inte (etanol, biogas, el etc) är inte användbart för en bråkdel av detta lands befolkning.. Eljumbojet, Eltanker, och Elfinlandsfärja finns inte. De närmsta vi kommer detta är större hangarfartyg med kärnreaktorer. Denna teknik måste bli så billig och säker att den kan få plats i en V70 för att överhuvudtaget ha en chans på marknaden... Vem bryr sig om man idag kan få en elbil att gå 10 mil på en laddning när den kostar en halv miljon kr att köpa och förmodligen kommer sjunka som en sten på begmarknaden där ingen vågar köpa den... Samma sak blir det med Elbåtar, Elflygplan Elgräsklippare osv osv.. Folk är konservativa och i dessa tider håller man i pengarna.. Eftersom allt blir dyrare (även elen) så har den genomsnittliga familjen (min tex) inte råd att bränna iväg 2 årsinkomster på en ny bil eller en ny båt.. Dom har i dagsläget fullt upp att klara av matransonen.. Alla som har åkt tåg och buss på senare tid har ju sett hur underbart smidigt de går Och hur otroligt billigt de är Konstigt för förr åkte ja en hel del tåg o buss och då fungerade de, fast de va stormar och snö även då När all infrastruktur var statlig fungerade den också oftast.. Nu när så gott som allt är privatiserat så fungerar de dåligt eller inte alls och är dyrare än de var innan.. Oavsett hur de blir med klimatmöten så kommer ett land som inte har några jobb att gå under och tackvare våran byråkrati och envishet kommer vi innom en snar framtid vara ett U-land !!!MVH REXCO!!!
  3. Hmm vad va de ja sa...... Och ja det finns mycket mer felaktigheter som våra myndigheter envist driver vidare till absurdum.. Detta är bara ett i mängden.. Och ja ställer mig till skalan som gått sin egen väg på sunt förnuft... Vilket ja visste skulle betala sig i längden.. Har förmodligen sparat 10 000 tals kronor om inte mer på bara soppan.. Hade man lagt krut på o bekämpa riktiga problem hade myndigheterna även fått min respekt.. Men nu hade ja inte ens slösat med pisset på dom.. !!!Mvh Rexco!!!
  4. Ska väl inte säga att ja gapar... Men nämner kanske ett o annat allternativ... Sedan är det upp till allas goda samvete... Ang 0,2 lagen så har ja varit på det klara hela vägen att det är utformningen av lagen som retar mig... Sedan har andra åsikter om både det ena och det andra.. Kan väl knappast ja rå över eller???? Men ska man försöka ställa sig själv i bra dager som någon form av mönstermedborgare så ska man också vara berädd på att följa lagbokens alla lagar... Och det är välkänt här på forumet vid det här laget att alla inte ligger på samma nivå.. Dvs vi tycker olika, och fullt normalt.. Sedan så är debatten ganska urvattnad vid det här laget.. De är mer eller mindre samma kölvatten som skummas av här vad ja kan se... Mitt inlägg var mer en belysning på att myndigheter och individer inte klaffar så bra ihop alltid.. Dvs byråkratin sätter käppar ihjulet för annars laglydiga och hederliga medborgare. Punkt slut!!!! Senast ändrad av Rexco | 25 oktober 2010 | 21:43
  5. Vi kan uppenbarrligen inte ta ansvar för något då d ideligen kommer nya lagar och regler som vi ska ta emot med öppna armar... Nu väljer några av oss att ingå i någon form av antibyråkratiska anarki kulturer för att vi helt enkelt inte orkar med mer plågoris... Man kan gå tillbaka så lite som 20 år och visst fan var det en bättre tidsålder än den vi har idag.. Kanske bara för att då fanns det fortfarande en gnutta sunt förnuft kvar i både folk och fä.. Men nu ska man inte behöva ta ansvar för att ens ha rätten till o andas. Man får inte heller ha några åsikter, tycker man olika så ska man pungslås omedelbart för o säkerställa att man aldrig gör om det.. Och detta skitsamhälle som håller på o skapas där den ena skandalen efter den andra genomsyrar dom svenska myndigheterna o detta ska man bara acceptera???????? Nä ni som sätter stor tilltro till våra fina myndigheter tänker nog annorlunda när ni själva hamnar i klistret.. Sedan har inte detta något med just 0,2 lagen att göra.. Men dom petar på saker som beviserligen inte gör någon nytta, när vi har grov organiserad brottslighet som ingen råder någon bot på... Ja anser att man inte ska sparka på dom svaga (Svensson) för att få upp statestiken och bidrag till kassan.. Gör man medvetet detta får det tillslut konsekvenser, det har det uppenbarligen fått nu... Vad gör man nu då?? En helomvändning?? Eller visar man lite ryggrad och erkänner att man hade fel och tänker sig för nästa gång det kliar i fingrana och regelboken ska skrivas om... Ryggrad finns i mina ögon bara ett parti som visar, resterande kör vidare på sin strutspolitik som viserligen håller dom med jobb men som inte löser några problem.. Med att hålla sig med jobb menar ja att dom har ett problem som ska lösas men att dom på sin väg att lösa ursprungsproblemet lyckas skapa minst 10 nya... Sedan så kommer vi till ämnet båtbesiktning.. Ja just det Ni målar väl inte med av våran kära myndighet (Kemikalieinspektionen) Otillåten färg ???? Förbudet har funnits länge nu men ja ser att endel av moralivrarna som vill att alla ska följa lagen även acceptarar detta (Det är ju trotts allt en lag)... !!!MVH REXCO!!! Nu får ni läsa fint och tänka efter lite.. Gillar man reglering och lagar så ska man också följa alla.. Börjar man välja ut lagar och följer dessa när man själv tycker så är ni precis lika usla som mig och det vill ni väl endå inte?????? Ni får tänka länge för ni kommer inte hitta någon mönstermedborgare här iaf... Vi har ju båtar så något jävelskap har vi alla gjort om d så var för 100 år sedan så bröt man säkert mot något regelverk då med...
  6. Vanlig service är olja, filter, bränslefilter. Kontroll av remmar etc.. Lite allmän översyn.. Kontroll av turbo, kompressor och spridare etc görs vid olikia intervall.. När det görs vet ja inte men ja vet vilka som vet.. www.drevia.se Dom har också handböcker till dessa maskiner och mycket stor erfarenhet av VP maskiner.. !!!MVH REXCO!!!
  7. Peter K du säger emot dig själv i mångt o mycket.. En styrpulpetbåt som gör 25 knop ska kunna köra på rätt sida om en prick och kunna vejningsregler.. Medans en snipa som gör 7 knop inte behöver kunna ett skit.. Hur kommer det sig då att du så fint förespråkar att en viss typ av båtfolk ska kunna sjövägsreglerna??? Spelar väl ingen roll om det går i 7 eller 15 knop man har ju skyldigheter även med dagens lagstiftning... Sedan så finns det ingen lag på att du i farledens riktning ska gå på en viss sida om en grön respektive röd prick.. Samma sak med övriga sjömärken, det är väl upp till var o en hur nära man vågar gå.. I kända farvatten kör ja inte på rätt sida om ett enda märke, ja vet att båten ja framför går klar och tar på så vis den snabbaste vägen.. Sedan om det bara är kanske 1 meter djupt spelar ingen roll ja vet att ja kan åka säkert där andra kanske får ta en omväg.. Men det beror inte på några navigationskunskaper eller andra läromedel.. Det handlar om erfarenhet.. Är man i okända vatten där man har noll koll behöver man inte hålla full gas.. Sjömärken existerar bara i farleder med endel undantag och är knappast något att lita till 100%... Många större fartyg går på grund varje år med skeppare som har den högsta nautiska behöriheten. Och det i stora väl utmärkta farleder där merparten av världens lastfartyg trafikerar dygnet runt... Om så är att ett 100 talet fritidsbåtar går på grund om året så är det väl inget att dra i stora larmsnöret för.. Sker säkert flera miljoner mer allvarliga olyckor i landet som är viktigare att lägga krut på...
  8. Emot just pga att ja vet hur dessa saker kommer missbrukas... När ja var aktiv i mitt läsande så talade man om sunt förnuft.. Idag talar man enbart i byråkratiska termer som gör saker obegripliga och fruktansvärt tråkiga. Men framför allt DYRA... Suntförnuft är svunna tider.. Nu ska ingen behöva ta något ansvar och det är detta som ja har som argument för att allt blir som det är.. Nämn sedan ett område där byråkratin varit inne o petat och som efter det har blivigt bättre så ska ja vara tyst.. Men ja tror den siffran kommer bli lika låg som politikernas IQ så ja förväntar mig inga höjdare.. !!!MVH REXCO!!! Och nämde ja att ja är emot förslaget!
  9. Nåja efter att SD formligen stormade in genom portarna i riksdagshuset så är miljödebatten stendöd.. Politikerna skiter helt i miljöfrågorna. Om så hela planeten skulle fara i luften bara inte SD får en syl i vädret så kan man backa på vad som helst verkar det som... Hur ska man som enskild medborgare tyda detta.. Jo att sparka på dom svaga tills man får egna bekymmer.. Det har dom fått nu och därför skiter dom helt i miljöfrågorna.. Inte heller några som propagerar för alternativa bränslen längre.. Vi får väl se om några månader hur det blir. Men ja skulle nog tro att dom prioriterar hur dom ska bli av med SD och samtidigt inte öppet visa för folket att dom pissar på Demokratin.. Hur dom än gör så är det kört, dom har satt sig i en rävsax som snart smäller igen.. !!!MVH REXCO!!! Senast ändrad av Rexco | 30 september 2010 | 17:06 Senast ändrad av Rexco | 30 september 2010 | 17:07
  10. Tror inte heller att Hydrolock är orsaken då hade du inte kunnat kört maskinen överhuvudtaget.. Den hade nypt i startögonblicket eller precis efter start.. Eller inte gått alls, men det är klart allt kan ju hända.. Vet en till som blivigt drabbad av detta men där var det färdigåkt på inte mycket mer än några få varv på starten.. Alla flercylindriga (nåja dom flesta) maskiner som drabbas av detta nyper ju som regel på en cylinder.. Resultatet är vevstaksbrott med blandade följder.. På en V8 lär blocket ryka = dyrt.. På en äldre maskin med slitna kylkanaler, toppar etc är detta vanligare.. Men en förhållandevis ny maskin ska det till mycket för att detta ska inträffa.. (Dock har det ju hänt men inte vanligt).. Vatten expanderar fort när det hettas upp och om det beror på vatteninträngningar i cylindern kan man som regel räkna kolvslagen på fingrarna när man ökar varvet.. Men som sagt skadar ju inte att kolla, det kostar ju inte mycket mer än någon timmes jobb.. !!!MVH REXCO!!!
  11. Är skallen rund, skadad eller vågar du helt enkelt inte ta i mer med risk att skada eller göra skallen rund??? Tryckluftsdriven muttermaskin om man kommer åt kan funka, är bulten skadad eller rund så kan man tvinga på en något mindre hylsa (gärna kraft) och med hjälp av ett längre handtag lossa bulten.. Antar att du redan provat rostlösare av alla sorter??? Sedan finns special hyls för skadade och besvärliga bultar dessa har ofta fler tänder och tål mer,. Finns även koniska hylsor som är riktigt bra... Hade inte försökt värma loss bulten eftersom det rör sig om en maskinkomponent och hög brandrisk, Och risken är ju ganska stor att det börjar ta sig lite här o där.. Detta kan även hända om du försöker svetsa på en mutter på bulten och på så vis dra loss den.. Så undvik det!!! Går det med handkraft så använd det i första hand.. Är det trångt om plats så kan en slagmejsel fungera minst lika bra som en muttermaskin.. Eftersom det rör sig om en monterad maskin så vitt ja kan förstå så är man ju lite mer begränsad.. Är det helt kört och bultskallen går åt fanders totalt, så köp ett kitt med räffelpinnar, dessa har räddat mig mer än en gång och var dyra men väl investerande kronor.. Obs köp proffsvarianten i så fall, finns enklare men dom är ungefär lika värdelösa som grispittarna.. Swedol säljer bla koniska hyls samt räffelpinnar. Kostar nog kanske 1500kr eller nått sådant men enligt min mening värt det flera gånger om.. Nu vet ja inte alls hur det ser ut i din båt ja kan bara jämföra med vad man kommer åt med i dom båtarna jag besökt.. Och ja alla metoder fungerar inte alla gånger.. !!!MVH REXCO!!!
  12. Hmm ja vad hade du väntat dig?? Förmodligen kommer det ta minst 10år innan det finns något vettigt alternativ.. Sedan kommer det ta ytterligare 20 år att fasa ut fartygsfärgen.. Vi är konservativa därför kör vi så länge det går med det som vi vet funkar i alla lägen... Fartygsfärg finns från lite olika tillverkare, men är inte särskilt svår att skaffa fram.. På varje ort där båtliv finns så finns där också oftast en fiskeflotta eller annan verksamhet som nyttjar dessa färger i parti och minut.. Bor man i ett sådant samhälle känner man alltid någon som har daglig och god kontakt med dessa individer.. Eftersom man börjat göra stickkontroller så säljer varven ogärna till folk dom inte känner. Sverige är ensamt land i världen om dessa förbud vad ja vet iaf.. Vi är ensamma i Norden, våra grannländer har inte dessa förbud men besöker oss gärna.. Vi har gång på gång bevisat att vi inte är smartast i världen och har sedan slutet på 90-talet blivit en förgångare världen över i ämnet Förbud utan tillsynsmöjlighet eller motsvarande myndighet.. Oftast saknas helt oberoende och vettiga undersökningar utan förbudet baseras på åsikter och någon form av snedvriden försiktighetsprincip som man tillämpar lite som man vill.. Detta ger till följd att vi har en massa lagar och regler men som bokstavligt talat inte fyller någon som helst funktion... När ja tog upp båten så såg ja båt på båt som hade helt ren botten inte en snäcka.. Detta talar sitt tydliga språk, att folket lär sig och fler o fler väljer att leva i någon form av anarki.. För att lagföra båtägare för detta brott är mycket svårt och i det närmaste omöjligt utan något form av register och årlig besiktning vilket vi lär få inom en snar framtid.. Eftersom färgen inte är olaglig förens du sätter båten i sjön så kan man ju inte heller tas på bar gärning.. Du kan ju bara säga att du sålt båten och att den är på väg till Norge, Danmark etc och att kunden ville ha den målad innan leverans.. Eftersom ja har sett andra branscher där kontroller faktiskt existerar så har man sagt ifrån innan det varit försent och allternativ som funkar har snabbt växt fram och delvis börjat konkurera ut dom olagliga prylarna.. Undantaget är fritidsbåtar och drivmedel.. Fritidsbåtarna har man på senare år börjat o peta i, men eftersom folket är som en ilsken myrstack och iprincip fått nog av både politiker och byrokrater. Så kommer det inte bli lätt att gå folkets väg i dessa frågor.. En folkomröstning hade således inte funkat då detta berör för få i landet.. Miljöprat och världens undergångshistorier funkar inte längre.. !!!MVH REXCO!!!
  13. Har du sett över startrelät?? Startmotorn i sig hur är skicket på den?? Vanligt med korrosion på dessa med liknande symtom som följd.. Om du har huvudbrytare och den slås av när du lämnar båten och batterierna laddar ur sig så kan ja bara finna 2 möjligheter.. 1 batterierna har en eller flera döda celler, 2 brytaren är felaktig och släpper igenom spänning fast den är avslagen.. Tändningslås och korroderade dödmansgrepp är också felkällor, men det senare brukar yttra sig mer under gång.. Detta är dom billiga enkla lösningarna på problemet.. Om inte detta hjälper eller om det rör sig om ett sporadiskt jordfel så bör du inte mixta för mycket om du inte är tillräckligt insatt.. Dvs inga tjuvkopplingar eller garagebyglade styrboxar.. !!!MVH REXCO!!!
  14. För en ovetande, naiv och lättlurad ägare så kan ju vad som hellst fungera som argument för att slippa ta fajten med Yamaha och samtidigt tjäna en exrta hacka vid sidan av... Säger inte att du är en sådan men nämner iaf att det förkommer... Det du kan göra är att vända dig till genaralagenten. (Antar att du redan varit där du köpte prylarna eller är det någon extern meck du anlitat???) Idag är det vanligt med auktoriserade firmor, var mecken en sådan??? Om inte så får du förmodligen varken upprättelse eller garantiåtgärder... Om det nu e så, så ska mecken ha väldigt starka bevis att överlämna till generalagenten dvs Yamahas reklamationsavdelning.. Skit i förgasaren beror väl på vad det var för skit.. Funkar liksom inte med vad som hellst, han måste kunna bevisa att du har orsakat felet och att det inte rör sig om ett fabrikationsfel.. Yamaha brukar sköta reklamationer mycket bra, det är endel återförsäljare som tyvärr inte sköter sig.. Klaga hos någon konsumentrådgivning hade ja väntat med. Om du och återförsäljaren (auktoriserad meck) är oens så ta och slå en pling till Yamaha direkt och beskriv probelemt för dom.. I sista hand om inget hjälper kan du blanda in våra tafatta myndigheter... !!!MVH REXCO!!! Senast ändrad av Rexco | 21 september 2010 | 21:38
  15. Hmm så va d gjort då... SD över spärren och in i finstugan.. Hade inte räknat med att Sossarna skulle få så högt resultat.. Helt otroligt vad naiva folk är, men problemet är att Blåmesarna fick lite för mycket gehör.. Den mest tröttsamma under hela valvakan måste ha varit Lars Ohly. Fick byta kanal varje gång gapstaren skulle försöka hålla sina pinsamma tal eller psykologisk krigsföring kanske är mer rätta ordet för hans utspel... Helt klart är att alla etablerade partier propagerade för en sak. Och det är skjut SD i sank med alla tillbuds stående medel.. Frågan är bara vadför följder detta kan få för en fortsatt demokrati i detta land??? 90% av uppmärksamheten fick iaf SD och deras partimedlemar var sakliga och försökte inte föra några som helst hatkampanjer eller minikrig under valvakan.. Det vinner dom i slutändan på... Folket har som sagt talat och dom tycker uppenbarligen att SD bör vara en del av ett demokratiskt samhälle.. Om övriga partier talar mot folket som dom gjorde under valvakan så sjunker förtroendet för dom.. Vägrar dom sammarbeta så kommer röster höjas så länge vi är en del av EU.. SD har i mina ögon 4 år på sig att driva sin politik, får dom inget gehör alls eller blir motarbetade hela tiden kommer dom bara få mer och mer stöd av folket.. Hur det än blir så står SD inte Alliansen som vinnare i detta valet.. Folket har öppet visat sitt missnöje mot Invandringspolitiken bla.. Alliansen blir tvungna att göra något åt Invandringspolitiken annars lär SD hänga på låset mer än vanligt.. Om inte Alliansen gör något kommer stödet för SD bara att öka och öka tills dom är ikapp och förbi... !!!MVH REXCO!!!
×
×
  • Skapa nytt...