Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024

Nineleven

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    13
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

3 Neutral

Om Nineleven

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Tack för svar, Timo är försäljare av båten. 😬 Kollar genom listan.
  2. Hej, Är spekulant på en 80-tals 13,5m motorbåt som finns i Åbo. Har ni tips på erfaren båtbesiktigare man kan anlita där? Med vänlig hälsning, Jörgen
  3. Hej, Kylen var helt ny i kartong, tyvärr har jag bara en Volt-mätare. Säkringen är någon form av liten automatsäkring och den har inte löst ut. Jag kan inte se vilken amperestyrka den har men jag antar att den är avpassad för kylen som monterat original med snarlika prestanda.
  4. Hej. Jag satte i ett nytt Coolmatic-kylskåp i båten. Det gamla kylskåpet gav 4-5 ampere på det Nasa-instrumentet jag har. Efter bytet visar nu Nasa-instrumentet 45 ampere när kylskåpet går igång och under drift. Vad kan ha hänt? Jag har inte gjort något annat än att byta kylskåpet. Var börjar man felsökningen?
  5. Hej. Vad görs på årsservice på Kad 43 samt vilka timtal gör man större ingrepp på? Vad kan man säga om turbon och kompressorns hållbarhet i en båt med dubbla Kad 43? Är det någon som servar sin Kad 43 själv? Har någon en länk till VP:s manual för denna motor? Tack på förhand! Mvh Jörgen
  6. Hej! Vi lyckades veckan innan upptagning sälja vår 26-fots dc till förmån för att skaffa en kabinbåt mellan 29-34 fot. Jag har kollat blocket till leda och kan varenda båt i sverige och europa för den delen. I dag var vi i Göteborg och tittade på två av de båtar som känns mest intressanta för vår budget på dryga miljonen. Men, vi har en faslig ågren över vilken vi skulle välja. Det är två helt olika båtar! Den 10 år gamla är en Marino Barracuda fly med dubbla KAD 43 och drev. Den nya är Greenline 33 med 165 hk motor utan eldrift. Marinon är ett planande skrov och en för sin storlek väldigt snabb båt, jag är dock orolig att det blir som i vår amerkanska dc ett spann mellan 8-18 knop som båten inte går att köra. Så antingen krypa eller upp i planing. Den känns baktung och jag undrar om den har en plantröskel eller planar snällt utan någon märkbar tröskel. Greenline är mer en flytande sommarstuga med mycket generösa utrymmen (Vi är bara två) Jag vet inte om jag kommer bli frustrerad av att inte färdas snabbare än 12 knop. Man får en helt ny båt för ett par hundra till. Har ni erfarenheter av respektive båtmodell? Marino verkar vara stora i finland och jag måste säga att jag gillade detaljkvalitén och utförandet i den båten. Snygga instrumentpaneler och knappsatser inte bara slentrianmässigt utkastat som andra premiummärken. Alla åsikter och tips mottages tacksamt! Mvh /Jörgen
  7. Igår var jag och mätte upp kablarna till kylen. Det går in en 12/24V och en 110-240V-sladd i en omvandlare. Ur den kommer en sladd. När man har båtens ström igån går det in 12,5-13V och det kommer ut samma voltantal på andra sidan omvandlaren. Men med 110V igång kommer det ut 27V! Ska kylskåpet gå från 12V och uppåt, eller är det tänkt att omvandlaren ska köra upp 12V till 24V? Jag blir inte klok på detta?
  8. Hej. Kylskåpet i vår Four Winns 258 2007 har slutat fungera på båtens ström, det går på landström. När man kopplar av landströmmen hör man att det tappar effekt men det surrar fortfarande och lampan lyser. Men det känns som det kanske inte får tillräckligt med kräm för att orka runt i kompressorn. Är de känsliga? Det som gjorts från att det fungerade till att det inte fungerar är att ett extrabatteri kopplats in på förbrukningssidan. Sen byttes alla batterier till nya. Så det ska ju vara tipp topp med spänningen. Tips & Ideér om hur landström/båtens egen ström kan vara dragen mottages gärna. Mvh Jörgen
  9. Hej. Vi har precis köpt en Four Winns från 2007. Det finns targabågar till den i metall i Usa, jag har försökt komma i kontakt med dem men ingen lycka ännu. Finns det någon duktig firma i Sverige som skräddarsyr targabågar? /Jörgen
  10. Tack för svaret. Jag ringde Micab och frågade. Det stämmer att den är mer anpassad för saltvatten med Neutrasaltsystemet. Drevet i komposit var dock enl Micab inte sämre än de i aluminium, dock färre som meckar med dem då det krävdes en speciell verktysuppsättning för dem.
  11. Hej! Det finns ju en rad motorer att välja mellan. Jag undrar vad som t ex skiljer en 5,7 GXI-G och en 5,7 OSXI-G. Vad betyder de efterföljande bokstäverna? Tacksam för svar /Jörgen
  12. Hej. Är det precis som att köpa en båt såld i Sverige som ny att köpa båt i EU-Land? Har någon här importerat från England och har tips om fällor och fördelar? Skeppas den smidigast till Gbg eller tar man den på långtradare landvägen? Vi letar 26-29 fots motorbåt 2004 och nyare. Finns ett bra urval av dieslar där till lite vettigare peng än här. Beroende på transportkostnaden. Tacksam för svar! Mvh Jörgen
  13. Hej. Intressanta tankebanor. Precis som på andra forum (Bilforum jag rör mig mycket på) så dyker de här åsikterna upp. Någon vill t ex montera turbo eller på annat sätt höja effekten. Raskt kommer kommentarerna Lär dig köra bil istället :-)) Låt pojken trimma sin bil! Vi hade vår första båt förra sommaren och har nu sålt den till förmån för en större (för oss) båt på Ca 10 m. Vi kommer sannolikt montera bogpropeller på den för att underlätta finmanövreringen. Jag skulle väldigt gärna bli proffs på båtnavigering över en natt, men det är något som kommer med åren, en känsla som kommer av 100-tals timmar vid rodret. Jag kommer få den känslan men tills dess har jag ingen lust att försvåra och betala självrisker när jag kan förenkla det hela med en bogpropeller. Den är ett ypperligt hjälpmedel! Alla har sin syn på det hela, men att säga Lär dig manövrera din båt istället är det mest korkade jag hört! Mvh Jörgen
×
×
  • Skapa nytt...