Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024

Matanza

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    164
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Matanza

  • Placering
    Örlogskapten
  1. Instämmer med att detta är himla jobbigt, Jag har själv samma problem och hade hoppats på att ngn våghalsig meckare skulle ha pressat ur och i ett nav så att man visste hur det funkade. Frågan är väl om det går att få tag på ett nytt centrum med gummi utan att det kostar skortan? Tycker ju att det vore synd att köpa en annan propeller bara för att det är billigare än att laga den gamla....
  2. Hej! Tyvärr så är det nog som så att det finns ngn form av flytelement i båten, vilket i de flesta fall innebär ngn form av skummassa. Har du otur så har skummet dragit åt sig fukt vilket betyder att det enda du kan göra för att bli av med det är att skära upp lämpligt hål och resolut plocka ut ALLT skum. Innan du går och gråter dig till sömns för det så är det förhållandevis enkelt att kolla: Borra ett litet hål (4-5 mm) där du har tänkt att placera dyvikan och se vad som kommer ut. Använd ett hyfast långt borr och titta på borret när du tar ut det om det sitter skumrester på det. Är det ett vanligt V-bottnat skov på båten så är det längst ner i mitten på akterspegeln en dyvika vanligtvis placeras. skulle du av ngn anledning vilja sätta dyvikor på andra ställen så är det inga problem så länge du monterar den/de tätt. I ditt fall så tror jag inte att det är monteringen av just dyvikor som är det största momentet utan just om det sitter skum eller ej i din båt. Är skummet blött så är den enda vägen att ta bort det. Men misströsta ej, allt gå att fixa... bara det finns lite tid att ta itu med det. försöker bifoga en bild på ev. placering av dyvika här...
  3. Intressant gammal tråd som för övrigt alltid verkar vara aktuell. Jag undrar lite på påståemdet att billack släpper igenom fukt efter tid och isåfall efter hur lång tid? Har sett flertalet båtar lackade med 2 komp. billack och inga problem med blåsor eller fukt efter flera år. Har nog mer att göra med vad man gjort för underarbete, hur många skikt färg man blåst på etc. Om man lackar en bil med 3 lager färg så kan man ju tänka sig att på en båt som går i vatten och mångt o mycket en mer aggressiv miljö bör ha fler lager färg. Jag tror att polaren som blåste sin sportbåt la ca 7 lager. Den ser ut som direkt från fabriken efter 3 år i sjön. (Vit med blå överdel, typ Yamarin) Han hade förvisso inte gjort några nya plastningar. Dock en rejäl epoxigrund innan lackering.
  4. Har använt biltemas Bälgar, impellrar och Zinkanoder 5 säsonger, inga som helst problem. Bälgarna har suttit på tre säsonger i rad, ingen anvisning till sprickor eller hårdhet. Har ej testat oljefilter, dock så är original så pass billigt så det har jag aldrig haft ngn anledninng att testa.
  5. Hej på er! Har ni sökt ngt på MG om iPad? Här är en annan tråd om detta som kanske besvarar era frågor: http://www.maringuiden.se/forum/;thread=378951&highlight=ipad
  6. Låter intressant, du får väldigt gärna ge lite info och feedback på hur det har funkat för dig och gärna då det här med AIS:en när tillfälle väl ges... Tycker du att det är långt till säsongen för att åka båt, gör som vi; ut på isen och härja! Mycket nöje!
  7. Hej på er! Bifogar en tråd där detta med iPad diskuteras vilt http://www.maringuiden.se/forum/;thread=378951&highlight=ipad Angående säkerheten på den inbyggda GPS-mottagaren så tror jag nog att det räcker till. De programmen som följer med tex iPhone (kartor) är inte lika snabba på att uppdatera vart du är eftersom de använder sig av kartor som du inte har i telefonen utan tar kartbilden direkt från nätet (google) Jag har själv kört med Navionics sjökort i två år på iPhonen och har inte märkt av några buggar speciellt. Enligt vissa så ska iNavx eller vad de hette vara ett bättre alternativ för iPad. Programmen finns listade i tråden som jag skickar med!
  8. Hej! Tja du, hade du sagt att att du hade panelen lös så skulle jag föreslagit vattenskärning Jag hade nog börjat med att exakt mäta upp och rita hålet på skotten så stort det ska vara, sen fixat en dremel multi eller liknande verktyg med skärtrissa på. Sen se till att att man bra stöd för båda armbågarna innan man drar igång. Koppla in en damsugare och fäst slangen ngnstans i närheten så du inte sprutar ner båten med glasfiberdamm. Hör med ngn maskinhandlare vilken trissa de rekomenderar för att skära i glasfiber med (om det nu är det skottet är gjort av). Lämna ngn millimeter om du är osäker kvar på kanten så att du kan slippa dig ner till rätt mått. Jag hade nog oxå tejpat med en bra maskeringstejp där du ska skära, blir lite bättre kanter då. Självklart gör markeringarna vart du ska skära på tejpen då istället. Alternativt om du har platsen så finns det ju även minicirkelsågar att använda, med då får amnse upp så att man inte repar underlaget (dvs tejpa under) Kan för närvarande inte komma på ngt annat.....
  9. Hej! Ngt liknande tråd som jag skickar med, jarb gjorde en installation i sin Yamarin 64 men väldigt seriöst uppkopplat och väl beskrivet i denna tråd. Hoppas du kan få lite idéer och tips ifrån det. http://www.maringuiden.se/forum/;thread=337085&highlight=jarb
  10. Jag håller med, AGM batterier är bättre men inte nödvändigtvis så mycket dyrare. Själv har jag två st 95 Ah som förbrukarbank samt ett vanligt blybatteri till starten. Separerade manuellt med en ordinär omkopplare. Eftersom jag jag har en ganska klen generator kör jag alltid med omkopplaren på startbatteriet vid gång. Förbrukningsbanken har jag en separat laddare till som kopplas in vid landström. Denna är en smart laddare som kan ställas om till vilken typ av batterier som helst och hur många man har inkopplade. Jag ringde tillverkaren och berättade vad jag hade för batterier samt hur många och så fick jag instruktioner på hur den skulle ställas in (digital övervakning) Den var dyr den rackaren men jag tror det betalar sig i längden eftersom batterierna underhållsladdas automatiskt när de är fulladdade. Har aldrig heller kört slut på förbrukarbanken.
  11. Hittade lite klipp om både Navionics och iNavX på youtube: om iNavX om Navionics
  12. Tja, du missförstod min åsikt om att det inte går att ringa med iPaden. Frågan gällde ju en viss jämförelse med iPhonen, inte att det såklart inte går att ringa med en plotter (Vilket inte säger att det i framtiden inte kommer gå att kommunicera via en vanlig plotter) Nu blev det väldigt många inte där men ni fattar nog vad jag menar.... Härvid ligger ju problemet; Vissa vill likna och jämföra iPaden med en vanlig navigator, vissa tittar på vilka möjligheter den har jämfört med tex iPhonen. Vad är iPaden för ngt? Inget av dessa, men den klarar ju vissa uppgifter galant och är man bara medveten om att att man INTE har köpt en ny navigator eller telefon utan just en annan produkt benämnd iPad så är man mer hemma. jag anser nog att iPaden är väldigt bra ersättare till de som redan kör med laptop och exempelvis seaclear. Angående soljuset som nämndes så är ju såklart displayen inte lika ljusstark som en vanlig plotter, den är däremot inte heller lika dålig som på en vanlig laptop. Jag kan se mina kartbilder tydligt i solljus på iPhonen och jag tror nog att iPaden har samma effekt på skärmen. Kollar man på youtube efter klipp om iPad så verkar det inte finnas några gränser på vad folk väljer att använda sina iPads till, allt ifrån bilstereobyggen till köksluckor....
  13. Kul att så många har blivit nyfikna på iPaden som navigator Postade en fråga i somras tror jag (eller kanske tom förra säsongen) om ngn hade ngn erfarenhet...det var sådär respons....Men nu jewlar borde vi börja få lite svart på vitt om detta. Angående iPhonens förträfflighet med diverse möjligheter ligger det just mycket att kunna koppla upp sig på nätet för att googla ngt, eller sätta igång appen som heter kartor som baseras på google maps. Denna fungerar som en vanlig bilnavigator förutom att man slipper ngn som vrålar: sväng nästa höger! Anvisningarna kommer i textform istället. Anledningen till att jag köpte en iPhone i första hand var att jag vid tillfället hade tre behov: 1: min telefon höll på att strula och jag behövde en ny. 2: Jag hade ingen plotter/navigator i båten som var smidig eller för den skull hade ett kartunderlag. 3: Jag funderade på att skaffa mig en navigator till bilen eftersom jag reste mycket då. Funderade sedan lite till och kom fram till att iPhonen eventuellt skulle fylla alla dessa behov för en bråkdel av priset. Efter att ha haft iPhonen i snart 2 år så är jag mer än nöjd, den har med råge uppfyllt alla mina krav. Eftersom både iPhonen och iPad med 3g har inbyggd gpsmottagare så behövs ingen internetuppkoppling, ej heller ngn täckning för vare sig 2- eller 3g. OBS! detta gäller om man då har ett program som tex Navionics eller garmins app för landnavigering. Använder man bara den medföljande kartor eller Eniro på sjön så måste man ha en 3g täckning. (detta för att de programmen laddar kartunderlaget ifrån nätet och inte ifrån programmet) Nu till iPadens akilleshäl: Man kan inte ringa med den. Den är i huvudsak en läsplatta/komplement för en laptop. Jag har inte testat men det skulle ju kunna gå att ringa via skype kanske. Samsung har utkommit med sin version av iPaden som de kallar för Tab tror jag. Den har dock en mindre skärm (7 tum) Denna är en telefon som fungerar med ett trådlöst bluetooth-headset/lurar. Vad som talar emot den är ju att Apples nedladdningsbara appar via iTunes-store har ett GIGANTISKT utbud som hela tiden växer och förbättras plus att den är lika dyr som den större iPaden. Angående stöttåligheten så tror jag att vi kan sluta oroa oss för det. Om folk kör omkring med laptops i snabbgående båtar och det funkar så är iPaden ännu säkrare eftersom den saknar rörliga delar (hårddisk) Skärmen/glaset är tjockare än vad iPhonens är så det borde oxå tyda på en bra hållbarhet. Ska man vara lite tekniknördig så kan man ju se på iPaden som mer än bara en hyfsat stor HD-skärm som kan köra navigationsprogram. Man kan börja med att kasta ut den gamla bilstereon som många har och bara montera in ett slutsteg dit man kopplar iPaden så har man hela sitt musikbibliotek med sig och ut i högtalarna. ELLER så köper man en ny stereo med bluetooth och som kan ta emot strömmad musik varpå man har en trådlös överföring ifrån iPaden till stereosystemet. (Personligen hatar jag sladdar) Har tittat lite på en polares stereo. Den heter Fusion MS200 och är IPx-klassad på riktigt. Fanns en hel del olika modeller hos denna tillverkare (säljs tydligen nu hos bela marine men han köpte direkt ifrån England=hälften av priset) Fusion kanske har en modell som passar för detta? Nu kom jag ifrån ämnet men när man pratar om iPaden så tror jag att efter viss inkörningströskel så börjar möjligheterna komma för vad man kan ha den till i båten.
  14. Du låter inte särskilt teknikfientlig eftersom du bemödat dig att använda dator med seaclear iaf iPaden har en 9,7 tum stor led-belyst lcdskärm med en upplösning av 1024 x 768 punkter vilket betyder HD kvalitet. Storlek: 24,3 x 19 x 1,3 centimeter och Vikt: 680 gram (730 gram med 3g) Ipadens minne är upp till 64 Gb (16, 32 finns oxå) och är av flashtyp, alltså inga rörliga delar. Har du en iPad med 3g så har du som tidigare nämnt oxå en inbyggd gps mottagare vilket gör att du lugnt kan navigera även utan 3g-täckning. Däremot så beror det på vilket program du använder för att navigera med. Eniro på sjön kräver tex att du har 3g täckning men inte tex Navionics. Detta program har jag själv på iPhonen och fungerar verkligen utmärkt. Programmet de testade i artikeln var ett annat som jag inte kommer ihåg vad det heter men det verkade väldigt bra det oxå. Något som samtidigt är roligt är möjligheten att dela med sig av rutter och annat på nätet. Alla pratar om att iPaden är så mycket snabbare vid bla inzoomningar och annat men jag tror att om man köper en nyare navigator så är de ungefär lika snabba. Skillnaden kanske mer ligger i hanterandet av sjökort etc. på iPaden eftersom man använder fingrarna på skärmen istället för att trycka på knappar. Pekskärmar börjar ju bli hyfsat vanligt även på vanliga navigatorer men de är ännu långt ifrån lika smidiga som på iPhone eller iPad. Jag tror att man med gott samvete kan inhandla en padda och känna att den fyller ens behov ett långt tag framöver. Fördelen är ju som tidigare nämnt alla appar som hela tiden utvecklas och blir bättre medans man på vanliga navigatorer får förlita sig på programvaran som följer med och som många alddrig köper en uppgradering till.
  15. Tror på din lösning, även i stötig båt faktiskt. Det enda den har emot sig är väl att den inte är vattenskyddad men det kommer säkert komma sådana tillbehör framöver. Även apparna blir ju bättre och bättre så min mening är att den minst håller måttet några år framöver. Ett annat minus är ju att den inte syns lika bra i direkt solljus men då får man väl glänta på solgalsögonen. Har navigerat efter min iphone två säsonger nu och jag har iofs inte märkt av det problemet med solljus som folk beskriver. Sen är det ju priset oxå! Jag hoppas på ngn app som gör att man koppla ihop instrumenten via nätverk till ipaden så att man kan få en go överblick, kanske ansluta en kamera ifrån motorrumet, radar, AIS etc.. Möjligheterna finns ju där men allt måste ju vara godkänd av Apple innan det får släppas. vilket i sig innebär att det måste finnas en viss efterfrågan på sådana program och appar som vi vill ha! men det tror jag det finns och jag är lite nyfiken på om Apple har funderat på en grov-version som kan klara lite tuffare miljöer, byggarbetsplatser, marin miljö etc. Tror att de hade tjänat på det. Lycka till med iPaden och posta gärna dina erfarenheter här (funderar själv på Paden
×
×
  • Skapa nytt...