Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024

stellank

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    135
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

1 Neutral

Om stellank

  • Placering
    Örlogskapten

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Även om det inte var syftet.
  2. stellank

    Prisfråga

    Hej. Precis satt ut båten på annons. http://www.blocket.se/goteborg/Windy_22_DC_med_VP_5_0_GXi_EF_V8_SX_drev__05_39026448.htm?ma=1 Vad tror ni? Överpris? Marknaden är ju som den är. Dock är det ju motorn som höjjer värdet på båten.
  3. Hej. Är på G att sälja båten till förmån för mindre. I vår båt sitter en VP 5.0 GXiE. 2005, monterad skiftet 05-06. Jag ser total bränslemängd i plottern, doch inte driftstimmarna. Går ju att höfta, men skulle vilja veta exakt. Finns det någon mätare som man kan koppla in och läser av historiskt samt kontinuerligt? Eller är det verkstadens dator som gäller? Köpte båten förra sommaren, därför är det svårt att beräkna. Med tanke på förbrukning under tomgång, förra ägarens körmönster osv. Total förbrukning sedan motorn sattes in, ca 1700 liter. Men som sagt, detta är ju bara höftande. Behöver vara säker. Tacksam för tips.
  4. För två år sedan hade jag en Yamarin. Botten målad med samma färg. Den låg i längre än denna gjort denna säsongen. Och var helt ren. Den låg i samma hamn, dock lite längre in där strömmen inte tar tag i båten på samma sätt. Proppen har jag innan bilden togs, skrapat av lite. Man ser på bilden en hel del prickar. Det är märken efter tulpanerna. Förra året var drevet målat med en intarnational färg har jag för mig, dock ingen hård. Och det resultatet var mycket värre än denna gång. Köpte båten förra sommaren. Men det kan mycket väl vara som du säger, att det har varit väldigt lite beväxtning i år. Någon gång under Juli månad, slutet. Var vi ute en tur med hela familjen och badade. Passade då på att titta över drevet. Visst var det en del slem, men ingen övrig beväxtning. Så detta har kommit under de senare två månaderna, Augusti - September. Sedan vet jag inte om det jag gjorde då, drog över med en svamp, gjorde att en del av skyddet försvann. Tack vare endast ett lager med Aqualine. Möjligt. Får jämföra efter nästa säsong då jag kommer att kladda på fler lager. Kör du samma färg på drevet som botten, fast annan färg? Jag har varit lite skeptisk till det tack vare kopparhalten i färgen. Bifogar bild på drevet efter blästring och målning av Aqualine. Som jämförelse med ovanstående bild.
  5. Bildförsök igen, denna gång med en mindre bild. Antar att det är storleksbegränsning. Botten, babord sida MED snäckor
  6. Då var denna säsongen till ända. Innan säsongen så blästrades både drev och botten, Drev med aluminiumsilikat och botten med vanlig blästersand. Sicket jobb, 2,5 Hkr kompressor och blästerpistol från Jula. Men det var det värt!! Drevet grundades med VP Primer och sprayades sedan med Jotuns Aqualine (inköpt i norge). Endast ett lager när två var rekomenderat. Botten målades med Jotuns Non-Stop Low cu. Erfarenheten från tidigare båtar har varit mycket bra. Ingen beväxtning tidigare. Säsongen som varit. Båten har rört på sig ca 6 - 7 ggr under Juni - Aug i stort sett. Tog upp igår, 4/10, och sjösatte i mitten på Maj. Sista två månaderna har den i stort sett bara legat vid bryggan. Drevet klarade sig hyggligt. Snäckor och till viss del, även musslor satt i vrår och runt bälgar samt inuti sköld. Även en del på proppen. Men det var väntat. Sista turen blev en halvyimme innan upptagning och riktigt hårdkörde den. Gick ganska bra med sjö. Tänkte se om det hade någon verkan. Och faktiskt så tror jag att det hade det. Aqualine är en blödande färg, och märken efter körningen visade att en hel del snäckor hade släppt. Främst under kavitationsplattan och runt trimcylindrarna. Botten var fri från snäckor på ena sidan av skrovet, men på den andra sidan satt det en hel del. Ligger med aktern mot sjön och kvällssol på den sidan snäckorna satt. Bifogar bilder för att visa resultatet. Tror jag kör på samma koncept nästa år.
  7. Det är iofs sant att det ofta används som propplösare mm.. Och helt riktigt tänk. Däremot så finns det olika halter av inblandning och styrkor på de olika medlena som används, samt mängden som spolas genom avloppet (halva locket typ). Men många bäckar små. Vad gäller mängden 1 KG vill inte jag ha ner i min mark. Står hemma. Sen skall jag kanske inte uttala mig, vet inte hur det fungerar eller hur konsistensen blir när man skrapar av från båten. Jag reflekterar egentligen bara på materialvalet. Men rätt hanterat så går det säkert. Det finns säkert många bra sätt att ta hand om det, och då kan det ju fungera. Samma som med blästring och slipning där dammrester och flagor flyger all världens väg. Nu är jag väl kanske noga med detta och aldrig haft båt på klubbar, marinor mm. Utan båten har legat hemma därför detta miljötänk. Även om jag säkert hade tänkt likadant annars. Och jag hade blivit skogstokig om någon av mina grannar hade gjort det jag gör utan att skydda för spridning. Jag plastar in runt hela båten och presenning under båten så att jag kan dammsuga upp och slänga resterna på tippen. Fungerar bra, och dessutom gratis att deponera där jag bor
  8. Möjligt att detta är bra. Själv skulle jag aldrig göra det med risk för miljöförgiftning. Förstår heller inte hur man skall frakta en presenning med detta på utan risk att spilla. Men det är klart, blir det stelt så går det ju. Själv så var det bläster och slippapper som gällde för min del. Att hyra en riktig bläster kan också vara ett alternativ. Jag körde med en enkel från Jula och en 2,5 Hp kompressor. Visst tog det tid, men det var det värt och jag gör det bara en gång.
  9. Hej. Är i funderartankar att lägga teakribb på fören och längs med skarndäck på båten. Finns flera olika anledningar, förstärka gammal överbyggnad, utseende mm. Kommer att sätta lite mer glasfiber från insidan för att förstärka lite till. Fören sviktar lite när man går på den, och det är inte delaminerat. Båten är en Windy 22 DC från tidigt -70 tal. I samband med detta skall det målas innan. Har läst massor av trådar angående ämnet. Och tillvägagångssättet varierar kan man säga. Frågan är hur gör jag detta på bästa sätt. Vill helst slippa skruva. Min första tanke på tillvägagångssätt är: - Skapa en mall av papp eller annat styvt material. Bygga en form för böjning i garaget och förböja (Hur gör man detta på enklaste sätt utan ånga innan). Böjningarna blir inte så kraftiga. Kan tillägga att jag inte får på tvingar på båten för att montera och böja direkt på däck. - Limma fast med Sika (Vilken, eller andra alternativ). - Hur kan jag skapa press på detta. Funderar på sandsäckar. Men då skarndäck inte är så brett så blir det svårt att få plats. Kan detta fungera, eller finns det bättre sätt? Detta vill jag sen lacka om det går att få till halkskydd. Olja är ok om det blir en blank yta. Har teak i både golv inuti samt motorluckor och baksida på soffan bak. Så samma sak gäller där med blankheten. Tacksam för så många tips som möjligt. Gärna bilder om det inns någon som gjort liknande. //Stellan
  10. http://www.kurser.se/Baatmotorkunskap_16914.htm http://www.medborgarskolan.se/Sok/?p=båt&s=1 Osv....
  11. Hej. Hittade en lös kabel igår. Kabeln är märkt trim givare och är en tvåpolig kabel. I samma kabelstam sitter två pluggade kablar, ena står det master slave på. Den anra minns jag inte just nu. Kabelstammen kommer från motorns kabelstam. Motorn är en vp 5.0 Gxi och drevet är ett sx drev. Båda från 2005. När jag snabbt kollar så ser jaginga lösa kablar som denna skall sitta i, inte några andra kontaktmöjligheter heller. Finns det någon där ute som vet var denna skall sitta. Efter sjösättningen så har min trimgivare betett sig konstigt och beachläget fungerar inte alls.
  12. Hej. Jag har den senaste tiden haft lite vattenläcka bak motorn. Motorn går ganska bra förutom vid maxvarv efter fem till tio minuter. Då går skyddet in och motorn tvärnitar. Vet inte om detta har med den saken att göra. Runt 3500 - 4000 varv går den som en klocka. Oljan är fin. Allt annat fungerar som det skall och inga missljud. Motorn är en VP 5.0 Gxi-EF / SX-M från 2005 inmonterad 2006. Bälgar byttes inför förra säsongen på marina under en drevservice. Jag har nu försökt att se var läckaget kommer från. Men det är ruskigt svårt att komma åt och titta. Trångt! Det verkar dock komma från två olika ställen. Där det kommer mest från är under avgasröret vid packningen mot skölden verkar det som, känns inte vått på andra ställen runt om. Svårt att se. Nr 23 på sprängskiss: http://www.marinepartseurope.com/sv/volvo-penta-sprangskiss-7744400-25-6585.aspx Till saken hör att drevet har varit avmonterat och delat över och under pga blästring och målning under våren. Dock har skölden ej varit avmonterad. Det andra tället verkar vara vid ena slangen till hydralpumpen för tiltkolvarna, precis vid slangen till sjövattenkylningens utblås. Det känns inte som att det är panik. Men för nattrömnens skull så skulle jag gärna ha koll på vad det kan vara och hur brått det kan vara. Några förslag? //Stellan
×
×
  • Skapa nytt...