Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Gäst Jonte

Bensinförbrukning - V8:or!!??

Rekommendera Poster

Gäst

Om man tittar på dina andra trådar så vore kanske en bra ide att inte köpa en båt för 300 tusen eller 200 tusen som också nämnts i tidigare trådar utan ta en för bara 100 tusen då får du ju pengar över till soppa de närmsta 5 åren.

 

Sen ang soppaförbrukning  från din tidigare tråd  Har en Yamaha 70hk som troligtvis är rätt känd här på MG. Har haft mkt strul med den.

Hur som helst, har fått den att gå någorlunda bra...den är körbar iallafall. MEN bensinförbrukningen är extremt hög.

 

Exempel: 20 liter tankat, åkte 13 distans = ca 7 liter kvar efteråt. Kör då max 15-20 knop. Halv gas ungefär.

På tok för mycket för en 70hk motor. 

 

Det hela beror nog på både körsätt och vad du lastat i din båt.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 Ska väl tillägga att jag kör marchfart med den förbrukningen ENSAM! UTAN LAST!  Och att tidigare ägare haft en förbrukning på 0,7-0,8 vid marchfart..

Har till o med haft den på verkstad den senaste veckan och dom har konstaterat att den drar för mycket bensin.

Skönt att få problemet löst, har inte hämtat ut båten än och vet inte orsaken ännu då jag inte pratat med killen som hittade felet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst rakan

Hej

Ny här men min båt tar 5 liter dist dubbla v8 bensin och det är billigt om man tittar på hur långt man kommer.

 

 

Mvh Räkan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

???hur långt kommer du på en dist, vi andra kommer nog cirka 1800meter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Hur tusan kan man ha en kompis från Nässjö???smiley-surprised.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en 7,4l big block...drar en del...men bensin kommer aldrig upp i sitt rätta värde....Det hela handlar om prioriteringar....Vill man så går det!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst rakan

Hej!

 

 

Jag brukar koma 1852 meter ca   jag kanske var otydlig förlåt  man kommer ju en bit i den farten istället för att åka i 5 knop menar jag då skiljer det inte så mycket som man kan tro i bensinkostnad.

 

 

Mvh Räkan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag förstår inte hur du räknar nu Räkan, men om du har en båt som drar 5 liter per distans mot en som drar 1 liter per distans så blir det ju en himla skillnad i slut ändan oavsett farten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst rakan

Hej!

 

 

Just de   då kan man undra hur jag räknat när jag tjänade mina pengar.  jag hade nog bara tur .. (glad gubbe vet inte hur man får in dom)

 

 

Mvh Räkan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja nu efter ännu mer trim (350) 350 hk gör båten 45 knop och drar mindre när jag marschar en vad en normal 4 cylindrig gör på 20-22 fotare.Jag drar ca 1,4l/d vid 24 knop,V8:or behöver inte dra så mycket vid marschfart om man lägger ner lite tid och småpengar och sätter i rätt saker.Med tanke på vad Mercruiser maskinernas reservdelar kostar så skulle jag aldrig sätta in en ex:Volvo diesel i hela mitt liv för det skulle kosta så ofantligt mycket mer!!!! om man gillar att fixa ordning och alltid ha en perfekt maskin.Förra året rev jag ur motorn och totalrenoverade den men jag kommer riva ur den igen och byta ut allt! det kostar för mig ca:9000 för att byta alla delar såsom kam,vevaxel,alla lager,lyftare,kolvar,oljepump,mm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja man undrar ju kanske det, men ska du blanda in hur långt du kommer på varje liter soppa kontra fart så måste du räkna på Liter/Timme.

 

Sedan får du nog ursäkta alla som är taskiga mot dig men man upplever lite en gång var jag i Sverige två gånger syndromet på ditt skrivspråk smiley-laughing.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst rakan

Hej!

 

 

Har sagt till om det jag har lite svårt att fina orden och få dom i rätt ordning ibland jag har lite dyslexi.  ber om ursäkt för det.

 

 

Mvh Räkan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Du verkar ha lite för bråttom ulf om du hoppar över planerna på en flytande lyxvåning så ska du se att det är avstressande med lite lagom fart och lite sparatansk komfort. Tror nog du skulle behöva en avkopplande helg i min 40 åriga pråm skulle göra dig gott ge dig lite gräsrots perspektiv, se bara vad som hände med Kadaffi han blev ju en rätt hygglig karl efter han fick sina 10 badankor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle också vilja veta hur Räkan har tänkt i sitt resonemang om liter och distans.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst


Undrar om räkan inte var finansminister tidigare.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ungefär samma dilemma/fråga om V8... tittar just nu på en Ancas Queen 24 med V8 i, och är lite rädd för förbrukningen (1,8/distans marschfart, 2,4 i toppfart). Andra Ancas jag tittat på, har B20 & B30 i och de ligger mycket bättre till i förbrukningen... runt 1,3 i marsch & 1,7 i topp... Men se´ n är det ju det här med det mäktiga ljudet... det är som att höra en Harley... Mmmm underbartsmiley-cool.gif\

 

Den Ancasen med V8:an ligger ganska nära tillhands att köpa, priset är just nu 80000:-

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

32 knop i snitt. Måste vart rätt lugnt väder.

Bilfemman med Stena kostar ju ca 3000 tur och retur så det blir ju ändå mycket billigare att köra själv. (och roligare)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


En Anqas bör nog ha V8. Blir otroligt tungt med B20 och väldigt törstigt med B30. Att förflytta en Anqas med AQ170 (b30) på 1.3/ distans bedömmer jag var utopi. Jag kom aldrig under 1.5 om då väger min 800kg mindre.

 

Att det sedan finns reservdelar i mängder till V8 gör ju inget. AQ170 börjar det sina till.

 

mvh

Jesse_DC

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

har ifos v6 som drar c:a 1,6 l/nm men det är ju en priofråga. mycket båtåkande = ingen semester med ungar och allt till grekland. Säsongen är så kort så det är värt varenda jävla krona...i sommar ska vi åka hela tiden...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Olika prioriteringar

 

Antag att man och hustru röker var sitt paket per dag

 

Pris per paket cigaretter 40-45 kr

 

om man räknar lågt så blir det 40 x 2 x 365 = 29200 kr/år

 

 

Räcker till en del båtåka även med en stor V8:a

 

 

mvh Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Inlägget är 2år gammalt, så jag tror inte gästen är inne å kollar av våra svar, men helt klart är det en priofråga och länslan att stå över att och annat för att få vara på sjön är väl delvis det förenar sjöfolket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Wille

Hej Roland, jag gjorde ungefär samma beräkning i höstas och kom fram till att jag har sparat ungefär 460.000:- på att inte börja röka.
Som en extra bonus så tror jag att jag lever längre oxå. Kanske en nackdel för de som får betala min pension som förhoppningsvis blir lång.8.gif\ 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Hej Wille

 

460.000 räcker till en fin segelbåt = ytterligare livskvalitetshöjning.

 

Gäller att se på saker ur ett possitivt perspektiv.

 

Frisk luft

Sol och salta bad

Minnen

 

 

Man kan blir religös för mindre.

 

mvh Roland


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst xander

LOL! Jag och min fru slutade snusa förra veckan=), vi var inte normala=( vi snusade för 50K-60K om året. Men nu kan vi köpa en större båt=)Mvh xander. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Wille


Grattis till det Jocke! Du kan behöva en större båt så du inte ramlar ut från toaletten så lätt.8.gif\ Kanske en där man kan vända sig inne?
En Windy 32:a eller nåt?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst xander
Inlägget raderat av moderator

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...