Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
MickeWic

antal motortimmar volvo penta raka axlar

Rekommendera Poster

Hej

Har kikat lite på Fairline Targa 50GT och det finns några till salu.

Alla jag kikat på har Volvo Penta D11 med 670hp och denna modell har raka axlar.

De jag kikat på skall ha skötts ordentligt men hur är det med antal timmar på dessa

båtar. Nedan på länken har 1230timmar, någon jag kollat på har 500 timmar och en 700timmar.

Är 1200 timmar mycket? (vi själva har inte lagt väldigt många timmar varje säsong)

Hade tänkt ha denna i en 3-4 säsonger så det kanske blir en 1400-1500 timmar på den när

det är dags att sälja. Blir det väldigt svårsålt?

https://www.blocket.se/annons/goteborg/fairline_targa_50_gt_2011/1400453272

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När det gäller fritidsmotorbåtars motorer brukar man säga att dom går i genomsnitt 50 timmar per säsong.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

så en 2011 borde ligga runt 600 timmar. Är 1200 timmar mycket för dessa motorer?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

När det gäller fritidsmotorbåtars motorer brukar man säga att dom går i genomsnitt 50 timmar per säsong.

Tror det där skiljer sig lite mellan vilken typ av båt det är. Min styris går kanske 10-20 timmar per säsong medan min bobåt ligger på ca 100. Det här verkar ju vara en båt som gått en hel del och det kanske tyder på ett flitigt nyttjande av någon som gillar att åka med båten och det är väl i vanliga fall bättre än att den bara står.

Vad som är mycket för en D11 kan jag inte svara på. Beror väl som vanligt på vilket underhåll motorn får. I annonsen står det "omfattande servicehistorik" så den skulle iaf jag granska. Hur ofta är motorn servad? Vid vilka timtal? Vad har gjorts vid de olika servicarna? Vore ju bra om någon vet vilka service-bulletiner det finns på dessa maskiner för då bör man kolla att dessa är åtgärdade.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänker innan jag lägger tid på kolla historiken på servicen tror ni att en båt med så många timmar kan bli väldigt svår att sälja sedan för min del?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

1200 timmar på en mellanvarvig motor på 10,8 liter och 670 hk/2250 rpm borde ju inte vara något om den varit skött enligt i-boken som finns att hämta här och kikar man i den finns inget annat än oljebyten, inspektioner rengöring de första 4000 timmarna.
Sitter den i en yrkesbåt går den nog minst 5-10000 timmar innan man behöver någon "överhalning" / löpande underhåll
Men kolla med någon Pentaverkstad om det är något särskilt som behöver vara uppdaterat.
Det går ju inte att jämföra denna motorn med t.ex KAD serien som är små högvarviga motorer och som kanske håller max 4-5000 timmar (om ens det?)

Redigerad av Makro
  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev MickeWic:

- - -

Har kikat lite på Fairline Targa 50GT och det finns några till salu.

Alla jag kikat på har Volvo Penta D11 med 670hp och denna modell har raka axlar.

- - -

Jag vet inte hur väl anpassad denna motor är till båten vad avser belastningen.

Är motorn i minsta laget eller är den överdimensionerad?

Hur körs en sådan båt? Är det vanligast med vettig ekonomifart eller är det ofta max som gäller? (detta syns dessvärre inte på timräknaren)

 

Med svar på ovanstående frågor så kan du fundera på hur hårt motorn har körts. En diesel ska visserligen inte slököras men inte heller ligga på absolut max av vad den kan prestera. Om motorvalet är vettigt och båten körts utan överdrifter så kan en dieselmotor gå rätt många timmar innan det är dags för mer omfattande renoveringar. 

 

Så skulle jag fundera - mer än att stirra på antalet drifttimmar.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev MickeWic:

Är 1200 timmar mycket?

Om vi försöker översätta en D11 till landbaserade fordon hamnar vi på exempelvis Volvo D12 eller D13. Eller varför inte översätta till Scanias 11-liters maskin. Om vi för exemplets skull utgår från att medelhastigheten för lastbilen är 55 km/h skulle alltså 1200 h motsvara 6600 mil. Nu körs ju marinmotorer i ständig uppförsbacke men ingen åkare skulle väl fundera om 7000 mil på mätaren är mycket, inte ens under tuffa förhållanden.

 

Vi inom det marina livet har nog gått i skrämselskola utan någon eftertanke för vi är så urbota rädd timmar på mätaren. Det ska bytas det ena före och det andra efter på grund av att säljaren tycker så. Visst, om/när haveriet väl sker så får det andra konsekvenser får sjöfararen än för landfararen men vi båtägare borde nog oftare fundera på om det är rimligt att byta med den periodicitet som vissa säljare påstår.

  • Gilla 5

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag tänker om det finns något generellt på dessa motorer för mig att bedömma värdet, tex om man köper en sportbil (bensin) så vet man att runt 3000mil bra värde, runt 5000mil också ok men över 10 000mil börjar det bli svårsålt (motorn kan ju vara i mycket bra skick och allt servat vid 10 000mil men likväl är det svårsålt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2 timmar sedan skrev MickeWic:

jag tänker om det finns något generellt på dessa motorer för mig att bedömma värdet, tex om man köper en sportbil (bensin) så vet man att runt 3000mil bra värde, runt 5000mil också ok men över 10 000mil börjar det bli svårsålt (motorn kan ju vara i mycket bra skick och allt servat vid 10 000mil men likväl är det svårsålt

Det är nog en rätt stor skillnad på bil o båt.

 

En bil har rätt mycket delar som efterhand blir alltmer slitna, dessutom spelar bilens värsta fiende - rost -  rätt stor roll. Det är sällan motorn som ger upp först i en åldrande bil.

 

En båt slits självklart i drivlinan men det är inte lika mycket runtomkringkomponenter och definitivt ingen rost (järnkölar på segelbåtar undantaget men de är rätt kraftiga o tar tid innan de är genomrostade 😉 ).

 

För båtar bedömer jag mer allmänt underhåll av hela farkosten. Är det kantstött, fastskruvade delar med glappande förbindning, ränder efter läckage, grisigt under durkar o.s.v. som avgör om en begagnad båt har rätt prissättning. Å självklart kostnadskrävande utrustningsdetaljer typ bogpropeller, ankarspel, värmare. Tampar, fendrar, en några år gammal plotter och liknande värderas inte till några större summor i begagnad skick.

Redigerad av Lintott
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tänkte mer om det fanns något generellt gällande timmar som är vedertaget.. Typ 1200timmar är väldigt mycket, blir svårt att sälja sedan. Verkar vara så olika vem man frågar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla på de Engelska och andra utländska annonssajterna och se vad liknade båtar har för driftstimmar och prislägen.
Men min uppfattning är att om allt skötts som det ska så går ålder och skick före motorernas driftstid på en båt och priset sätts därefter men på en bil är det känsligare med miltalet vid sidan om skicket då så klart. Jag hade inte ens reagerat på 1200 timmar i detta fallet, men det är ju min personliga uppfattning, hade det varit närmare 10000 timmar varav hälften i planingsfart så hade jag granskat noggrannare.
 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1200 h från 2011, 100 h/år. Det låter ok - inget oroande med det. Men över 2000-2500 h börjar en del bli nervösa.

Kan du utläsa hur den är framförd . belastning, förbrukning eller hastigheter? Kanske det går att se motorernas medelförbrukning eller medelhastighet i styrdatorerna?

Jag kör 25-40 timmar per år och får en medelhastiget på 11 knop. Marchhastigheten vid körning är 27-32 knop, men medlet blir lågt då det körs långsamt tills man är på öppen vatten eller att maskinen är varm.

Är du orolig borde du kanske anlita en expert som kan dessa motorer, för att besiktiga?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Gick en motorkurs med en fd Penta konstruktör, hans tumregel var att vid 5 000 motortimmar var det tid för motorrenovering.

 

Vår motor från 2002 har gått ca 2 650 timmar, (vi är ”längeseglare” så det blir långa distanser och ibland motorseglar vi för att nå nästa hamn i rimlig tid).

Bytt avgaskrök, renoverat sjövattenpump och nya motortassar (otur/handhavandefel vid höjdjustering). Kompression ok, fyller på lite olja under säsongen.

 

Spontant litar jag inte på att en renovering blir rätt gjord så den dag motorn visar ålderskrämpor lutar det åt en ny.

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väldigt svårt att ange en ”tumregel”, det som påverkar är effekt kontra slagvolym och hur servicen skötts.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2024-02-27 vid 08:55 skrev MickeWic:

Hade tänkt ha denna i en 3-4 säsonger så det kanske blir en 1400-1500 timmar på den när

det är dags att sälja. Blir det väldigt svårsålt?

Jag förstår Din tanke, men jag tror nog att den tanken ställer till det för Dig. Det är väl lite knepigt att köpa en båt som någon annan förväntas, eller tros, vilja ha om ett antal år? Att köpa en båt under sådana premisser är nog som att försöka hitta svaret i en kristallkula som aldrig har vårdats av en putsduk. Hur marknaden ser ut i framtiden är det absolut ingen som har någon som helst vetskap om. Det är en hel hoper av förutsättningar som kan ha ändrats innan dess, både för Dig och för oss övriga båtlivsnjutare.

 

Är det inte ärligare mot Er själva att Ni köper den båt som Ni vill ha? 

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

gällande denna modell har jag rätt bra koll, gjordes mellan 2011-2015 och inget ändrades genom åren utan samma och den fanns med d11 eller D9 och max 32 knop för d11 och 30 knop för D9. De flesta som finns till salu är D11

Gällande motortimmar så är några runt 250, de flesta runt 500-700 och bara 2st runt 1100-1200 timmar.

Priserna från 5,9millar till 6,7millar. Det denna modell inte har vilket är lite tråkigt är fairlines egna tenderlift som ny kostade runt 200tusen pund i option. Nu har jag bara en gummijolle på runt 25 kilo så med den inget problem men ja vill man köpa någon större eller den dagen man säljer båten är det ett minus.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev MickeWic:

Det denna modell inte har vilket är lite tråkigt är fairlines egna tenderlift som ny kostade runt 200tusen pund i option. Nu har jag bara en gummijolle på runt 25 kilo så med den inget problem men ja vill man köpa någon större eller den dagen man säljer båten är det ett minus.

Man kan också se det som ytterligare en sak som kan gå sönder, på en trots allt över 10 år gammal båt. Så förutsätt inte att det per automatik innebär ett så väldigt mycket lägre försäljningspris den dag du väljer att sälja.

 

Fast finns det inte på båten du köper så har du ju själv inte betalat för det. Så om det blir ett lägre säljpriset p.g.a. det är ju liksom inte relevant....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Femtio motortimmar per säsong är ett snitt som brukar nämnas i båttidningarna.

Men helt klart en båt i den storleken kan ju ha används för att göra längre resor till grannländerna och kanske längre.

 

Angående motortimmar mycket eller normalt, säger jag ingenting om. Men det kan ju vara bra att anlita en besiktningsman när man köper en båt i den storleken och i den prisklassen, knappt sex mille.

 

Som redan skrivits kan man ju få en hint om hur motorn omhändertagen när man granskar resten av båtens skick och slitage. Byssan (köket), toaletten och motorrummet brukar avslöja en hel del.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Gripen72:

Det är väldigt svårt att ange en ”tumregel”, det som påverkar är effekt kontra slagvolym och hur servicen skötts.

Ja, de gamla motorerna som TMD100 på 200hk och 10 liter tuffade på bortåt 10000 timmar innan renovering/ översyn sen kunde de gå 10000 till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2024-02-27 vid 22:52 skrev skippeer:

Gick en motorkurs med en fd Penta konstruktör, hans tumregel var att vid 5 000 motortimmar var det tid för motorrenovering.

 

Vår motor från 2002 har gått ca 2 650 timmar, (vi är ”längeseglare” så det blir långa distanser och ibland motorseglar vi för att nå nästa hamn i rimlig tid).

Bytt avgaskrök, renoverat sjövattenpump och nya motortassar (otur/handhavandefel vid höjdjustering). Kompression ok, fyller på lite olja under säsongen.

 

Spontant litar jag inte på att en renovering blir rätt gjord så den dag motorn visar ålderskrämpor lutar det åt en ny.

 

Skrämmande att en konstruktör från Penta säger något så otroligt korkat och felaktigt

Kvalitén på konstruktören förklarar ju varför kvalitén på Penta blivit så mycket sämre...

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2 timmar sedan skrev Capitan:

 

Skrämmande att en konstruktör från Penta säger något så otroligt korkat och felaktigt

Kvalitén på konstruktören förklarar ju varför kvalitén på Penta blivit så mycket sämre...

Vilken tumregel tycker du man skall ha?

Så länge motorn startar snällt och inte drar en massa olja kommer jag inte själv göra något mer än vanligt underhåll.

(2017 kikade vi på en långfärdsbåt med en 50 hp Yanmar där det stod i prospektet att motorn inte hade gått så många timmar, timräknaren stod på drygt 5 000 timmar vilket jag inte såg som ett plustecken, blev ingen affär pga flera skäl.)

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2024-02-27 vid 08:55 skrev MickeWic:

Hej

Har kikat lite på Fairline Targa 50GT och det finns några till salu.

Alla jag kikat på har Volvo Penta D11 med 670hp och denna modell har raka axlar.

De jag kikat på skall ha skötts ordentligt men hur är det med antal timmar på dessa

båtar. Nedan på länken har 1230timmar, någon jag kollat på har 500 timmar och en 700timmar.

Är 1200 timmar mycket? (vi själva har inte lagt väldigt många timmar varje säsong)

Hade tänkt ha denna i en 3-4 säsonger så det kanske blir en 1400-1500 timmar på den när

det är dags att sälja. Blir det väldigt svårsålt?

https://www.blocket.se/annons/goteborg/fairline_targa_50_gt_2011/1400453272

 

Vad gäller motorerna med det antal timmar så är de nyss inkörda. Dieselmotorer som får sin vård slits inte som på land, många av de dieslar som sitter i marinmiljö är industrimotorer och skapta för att jobba mycket hårt och varmt samt i mycket skitiga miljöer. Öppnade nyss en gammal ford 6a från 1984 som enligt uppgift gått närmare 7000 h. Fanns inga fel i lopp eller topp, loppen såg nyhonade ut, däremot var spridarna rätt trötta så de byts ut. Vi har en turistbåt som går här på sjön sommartid, elverket i fartyget är av märket ford, går hela somrarna och förra året var motorn uppe i 17800 timmar inget gjort förutom service. En så pass stor motor sliter du inte ut för de timmar du använder den. Att motorer rasar beror till 90% på den mänskliga faktorn, dvs vanvård. Resten beror på andra faktorer. Jag skulle inte oroa mig ett dugg med de timmarna på motorerna, se till att ge dem den kärlek de behöver så tar de dig dit du ska åka och hem igen.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2024-02-29 vid 22:20 skrev skippeer:

Vilken tumregel tycker du man skall ha?

Så länge motorn startar snällt och inte drar en massa olja kommer jag inte själv göra något mer än vanligt underhåll.

(2017 kikade vi på en långfärdsbåt med en 50 hp Yanmar där det stod i prospektet att motorn inte hade gått så många timmar, timräknaren stod på drygt 5 000 timmar vilket jag inte såg som ett plustecken, blev ingen affär pga flera skäl.)

 

Det finns ingen tumregel utan livslängden beror helt på effektuttag kontra cylindervolym samt hur motorn belastats

Tex har D6-435 dubbelmontage i en 50 fots båt väldigt kort livslängd jämfört med en D6-280 i en större segelbåt

Likaså har en D6-435 mycket kortare livslängd pga sin mindre cylindervolym jämfört med en äldre motor tex TAMD73 430 hk. Den senare nämnda motor har även längre livslängd pga bättre kvalité

 

Viktigt att inkludera justering av ventilspel, kontroll av spridare, rengöring värmeväxlare och fix av minsta läckage i vanligt underhåll vilket ofta ignoreras av många. Görs givetvis inte årligen men de flesta följer inte rekommendationer utan bara kör på tills motorn visar tecken på att något är fel vilket kan bli dyrt. Alltid bättre och billigare med förebyggande underhåll

 

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man brukar väl säga att det är sällan en fritidsbåt behöver motorbyte på grund av antal timmar.

Min båt har gått ca 1040 timmar på 20 år vilket motsvarar ett snitt på 52 timmar. Jag hoppas att den håller många år till.

 

Har en båtgranne där hans Volvo Penta 2003 snurrat på 6 000 timmar. Tror dock att b.la. värmeväxlaren fått sig en översyn och vanliga slitagedelar, men det är inte så konstigt när motorn är 30-40 år gammal. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min Penta MD-2b -71 har gått drygt 7000 timmar och jag hoppas på fler säsonger.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stort tack för alla svar. Kan med andra ord konstatera att 1200 timmar är lugnt om service mm är skött som den skall. Kikar som sagt även på Princess V48 och den har Volvo Pentas IPS600 motorer men det tar jag in annan tråd

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...