Gå till innehåll
lördag 27 april 2024

Rekommendera Poster

Jag ska på båtmässan i Göteborg i år.Förra året var en katastrof för segelbåtsägare,har blivit mer och mer besviken dom senaste åren.Detta är förmodligen sista gången jag går,om det är lika dåligt som innan.Har fribiljett men åker ju på en 100 lapp i p-avgift ändå.Vad tycker ni har mässan passerat sin funktion.För länge sedan köpte jag en ny båt på mässan av engagerade försäljare och ett trevligt bemötande.Har även köpt segel och tillbehör innan.Förra året var engagemang noll i många bås.Ronnie

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi var för första gången på Stockholmsmässan förra året men det var ju ingen större skillnad, vi hade hoppats på lite mer, så nu blir det Göteborg i år igen.
Jag tycker absolut att mässan har en funktion så länge det finns nyheter i båtar och tillbehör att presentera, sen är det upp till utställarna att göra den intressant och rolig att besöka.
Jag har inga ambitioner att köpa ny båt men kollar gärna på dem ändå och försöker att hitta smarta eller snygga lösningar som man kan sno till sin egna gamla balja :) och sen kan man hoppas att hitta något till bra pris eller försöka att pruta ordentligt fast det gör man kanske säkrast på den sista söndagen då utställarna är trötta 😄 För några år sen köpte jag en Hamnguidenbok oförskämt billigt av en utställare som bara ville packa ihop och åka hem.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

När det gäller båtar så tror jag inte att mässan längre är en plats för båtaffärer och skriva kontrakt på plats. Kanske för mindre båtar, men inte för större med goda övernattningsutrymmen. 
 

Men för utrustning, tillbehör och kanske inombordsmotorer så tror jag den fyller en funktion. Och det avspeglar sig väl i utbudet där det för 35 år sedan var mer båtar än tillbehör, men nu känns som tvärt om. Det är mer en renodlad livsstilsmässa (båtliv) nu och därför färre båtar.
 

 

Redigerad av Boanjohan
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det är kul att gå runt och kolla på grejer. Är inte där för att fynda eller köpa båt, så därför spelar det inte så stor roll att det ena eller andra saknas. Men vet inte om min rygg klarar ett besök i år.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
14 timmar sedan skrev Ronnienr10:

Jag ska på båtmässan i Göteborg i år.Förra året var en katastrof för segelbåtsägare,har blivit mer och mer besviken dom senaste åren.Detta är förmodligen sista gången jag går,om det är lika dåligt som innan.Har fribiljett men åker ju på en 100 lapp i p-avgift ändå.Vad tycker ni har mässan passerat sin funktion.För länge sedan köpte jag en ny båt på mässan av engagerade försäljare och ett trevligt bemötande.Har även köpt segel och tillbehör innan.Förra året var engagemang noll i många bås.Ronnie

I montrarna hos dom flesta segelmakare är det bara unga spolingar som inte kan så mycket mer än visa de dyra dukarna, att ta reda på vad kunden behöver är inte lika viktigt är min egna personliga uppfattning på deras beteende.

Vet man vad man sedan ska ha från tillbehörskrängarna då sparar man ju parkeringspengen på att åka direkt till deras butik istället för rabatterna gäller ju även där under mässan.

Redigerad av pseudonym

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Boanjohan:

Men för utrustning, tillbehör och kanske inombordsmotorer så tror jag den fyller en funktion.

Om man kikar på utställarlistan https://www.alltforsjon.se/utstallarlista-2024?sc_lang=sv-se år jag intrycket att en del utställare anser att mässan inte fyller någon funktion. Exempelvis finns inte Volvo Penta eller Hjertmans/SeaSea/Byggplast&Båtprylar med på listan.

 

Men det blir ett besök ändå, mässan är sedan decennier tillbaka uppstarten till sommarens båtliv. Alltid åker man hem med något, om inte med något vettigt så blir det säkert kolaremmar åt barnbarnen...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev Volvo_Penta:

Om man kikar på utställarlistan https://www.alltforsjon.se/utstallarlista-2024?sc_lang=sv-se år jag intrycket att en del utställare anser att mässan inte fyller någon funktion.

Längst ner står det:

Listan uppdateras löpande

Man får hoppas att det tillkommer några intressanta utställare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev ChristerN:

Längst ner står det:

Listan uppdateras löpande

Man får hoppas att det tillkommer några intressanta utställare.

Finns inga Benns, Erlandsons, Hjertmans, Seasea eller andra på mässan i Gbg heller, och dit är det bara 3-4 veckor kvar. Är de inte med nu lär de inte vara med...


Biltema är dock där. Det finns ändå en hel del för båten hos dem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För min/vår del blir det ingen mässa i år.

 

Har varit på Båtmässan i Gbg varje år sedan mina nu vuxna barn var små. Men senaste åren har det saknats både intressanta båtar (då vi inte är intresserade av öppna styrpulpetare) och framförallt har tillbehörssidan minskat rejält.

 

Senaste (sista ?) gången vi var på mässan letade jag utrustning till den kommande nya båten, och hade en förhoppning att jag/vi åkte till mässan för att få se instrument o.s.v. i verkligheten. Vi har ju ingen båtbutik nästgårds direkt.

Men det var en stor besvikelse. Flera kända fabrikat var inte ens där, och flera av dem som trots allt hade en monter hade mer broschyrer än riktiga prylar som man kunde knappa och känna på. Och att köpa något - nähä. Men om jag gick in på deras hemsida kunde jag beställa till mässpris och få det direkt hem minsann !  Jo, men nu var jag ju här....

 

Ingen av de övriga familjemedlemmarna har heller visat något intresse att åka på båtmässan. Detta trots att samtliga är såpass "båtmänniskor" att vi alla har Kustskeppare, VHF o.s.v. och dottern dessutom tävlingsseglar och ansvarar för seglingsutbildning. Hon handlar f.ö. inte ens från Hjertmans längre för om man ändå måste beställa på nätet finns många bättre butiker att beställa ifrån. Inte sällan utanför Sverige.

 

Nej, jag tror mässan har spelat ut sin roll för många av oss. Men kanske inte för alla.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev pseudonym:

I montrarna hos dom flesta segelmakare är det bara unga spolingar som inte kan så mycket mer än visa de dyra dukarna, att ta reda på vad kunden behöver är inte lika viktigt är min egna personliga uppfattning på deras beteende.

- - -

Jag hade en betydligt positivare upplevelse av en segelmakare på Stockholmsmässan våren -23.

En senior segelmakare som visserligen pratade lite om segel men som ville att vi skulle komma till deras brygga med båten under säsongen för han ville mäta riggen på vår båt inför en eventuell beställning.

Väl där så började mötet med en timmes samtal i sittbrunnen med både mig o redaren om hur vårt seglande sker, om det var något på nuvarande segel vi skulle vilja ha ändrat/inte var nöjda med, vilka vindstyrkor vi seglade i , när vi revar, mm mm. Därefter mättes riggen och jag fick en del kommentarer/rekommendationer  om riggtrimning som jag borde justera (då hade vi inte ens beställt...).

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev IngemarE:

För min/vår del blir det ingen mässa i år.

 

Har varit på Båtmässan i Gbg varje år sedan mina nu vuxna barn var små. Men senaste åren har det saknats både intressanta båtar (då vi inte är intresserade av öppna styrpulpetare) och framförallt har tillbehörssidan minskat rejält.

 

Senaste (sista ?) gången vi var på mässan letade jag utrustning till den kommande nya båten, och hade en förhoppning att jag/vi åkte till mässan för att få se instrument o.s.v. i verkligheten. Vi har ju ingen båtbutik nästgårds direkt.

Men det var en stor besvikelse. Flera kända fabrikat var inte ens där, och flera av dem som trots allt hade en monter hade mer broschyrer än riktiga prylar som man kunde knappa och känna på. Och att köpa något - nähä. Men om jag gick in på deras hemsida kunde jag beställa till mässpris och få det direkt hem minsann !  Jo, men nu var jag ju här....

 

Ingen av de övriga familjemedlemmarna har heller visat något intresse att åka på båtmässan. Detta trots att samtliga är såpass "båtmänniskor" att vi alla har Kustskeppare, VHF o.s.v. och dottern dessutom tävlingsseglar och ansvarar för seglingsutbildning. Hon handlar f.ö. inte ens från Hjertmans längre för om man ändå måste beställa på nätet finns många bättre butiker att beställa ifrån. Inte sällan utanför Sverige.

 

Nej, jag tror mässan har spelat ut sin roll för många av oss. Men kanske inte för alla.

Jag var i din situation (ny båt) för drygt 10 år sedan och kan bara hålla med. Då fanns det kunniga representanter som hade produkterna med sig och kunde visa dem. Det blev flera besök det året (vi har inte så lång restid till Älvsjö).

 

Efter pandemin tror jag det blev en vattendelare. Tillbehörsmontrarna verkar inte ha samma kompetenta personal längre som kan svara på frågor utöver det man själv kan läsa i reklamen (o där är det mest hyllande av alla funktioner med tre-fem-bokstavsförkortningar).

Båtdelen upplever även jag som en oändlig massa styrpulpetsbåtar och walkarounds. Finns det kunder till alla dessa modeller?

 

Vill man titta på bobåtar så är det de flytande mässorna som gäller numera.

Inomhusmässorna är fortfarande lite bättre än de flytande avseende tillbehörssidan.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Såg lite siffror ang antal besökare.

2019: 56792

2020: 58490

2023: 49798

Kan vara en del av förklaringen att vi saknar många utställare.

Om dom inte säljer bra, blir ju hyran en förlust affär.Ronnie

Redigerad av Ronnienr10
Fel årtal

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag skulle kunnat skriva precis som @IngemarE eller citera honom.

För min del har nog besöket Båtmässan i Göteborg blivit en tvångshandling.

Det kan ju bli så att det köps en ny hundflytväst på Båtmässan...

 

Först My Dog, sedan Båtmässan, nu missade vi My Dog i år... mest beroende på ett hundköp.

Vår trotjänare den tyska schäfertiken blev respektingivande drygt 14 år, ad mortem 29 december.

Så det blev nu en väldigt trevlig något mindre hund som är 50% brukshund och 50% familjehund... 

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev ChristerN:

Längst ner står det:

Listan uppdateras löpande

Man får hoppas att det tillkommer några intressanta utställare.

Jo, jag såg det. Men jag tror att de flesta "båtbranschföretag" som avser deltaga på mässan har bokat plats i så god tid att de slipper platsen "direkt till vänster om wc", och därmed torde de nog redan finnas med på listan. Men, det kanske finns någon limp-handlare som får igång ugnen just innan mässan öppnar och då köper en plats, oavsett var.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
48 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Så det blev nu en väldigt trevlig något mindre hund som är 50% brukshund och 50% familjehund... 

Får man fråga vilken ras? :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev pseudonym:

I montrarna hos dom flesta segelmakare är det bara unga spolingar som inte kan så mycket mer än visa de dyra dukarna, att ta reda på vad kunden behöver är inte lika viktigt är min egna personliga uppfattning på deras beteende.

Vet man vad man sedan ska ha från tillbehörskrängarna då sparar man ju parkeringspengen på att åka direkt till deras butik istället för rabatterna gäller ju även där under mässan.

Då har du nog inte besökt familjeföretaget som håller till på nya varvet. Snacka om kunnande och service! segel i generationer.

/m

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minuter sedan skrev Triobatar:

Då har du nog inte besökt familjeföretaget som håller till på nya varvet. Snacka om kunnande och service! segel i generationer.

/m

Antar att det är Lundh du menar. Vi hade vårt storsegel inne hos dem över förra vintern, för lite modifikationer. Bra service och bra pris, även om de hade missat en grej som gjorde att vi fick lämna in igen, men det löstes snabbt och förstås utan nån merkostnad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
34 minuter sedan skrev raol:

Får man fråga vilken ras? :)

Ja det får man…

Som vanligt i de diskussioner jag deltager så kan saker och ting rent utav ställas på sin spets….

En ras ur grupp 5, Spetsar och raser av urhundstyp

Det blev ingen Husky, Malamut, Samojed eller Akita.

En  nordisk hundras, ungefär som Flipper, Buster och Targa i båtvärlden.

Vi har läst på i många rasbeskrivningar och hittat en jycke som storleksmässigt och viktmässigt kan passa ombord och i fjällen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gissar att Svenska Mässan inte skäms för monterhyran och sedan kostar personalen mycket i förberedelser, under mässan och efter mässan.

Förstår att totalkostnaden blir hög.

 

Som seglare har det varit tillbehörsmontrarna och snacket med båtvänner som man stöter på som lockat.

Får fundera ett extra varv om tid och kostnad är värt ett besök i år, ibland har det varit intressanta föredrag.

 

Den som lever får se

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi får väl ses i Maringuidens monter för lite snack IRL om inte annat 😉
Jag kommer att vara på mässan lördag den 3.e och möjligen söndag förmiddag så nån gång slinker jag förbi MG.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2024-01-16 vid 12:54 skrev Lintott:

Jag hade en betydligt positivare upplevelse av en segelmakare på Stockholmsmässan våren -23.

En senior segelmakare som visserligen pratade lite om segel men som ville att vi skulle komma till deras brygga med båten under säsongen för han ville mäta riggen på vår båt inför en eventuell beställning.

Väl där så började mötet med en timmes samtal i sittbrunnen med både mig o redaren om hur vårt seglande sker, om det var något på nuvarande segel vi skulle vilja ha ändrat/inte var nöjda med, vilka vindstyrkor vi seglade i , när vi revar, mm mm. Därefter mättes riggen och jag fick en del kommentarer/rekommendationer  om riggtrimning som jag borde justera (då hade vi inte ens beställt...).

Men som du skriver så var han senior. Han hade lärt sig att läsa av kunden innan och att sedan följa upp relationen som skapades där och då.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag får säga att årets båtmässa i Göteborg var bättre än Stockholm förra året men å andra sidan så var väl Båtmässan inget vidare förra året heller. Flera båtar som var värda besök dock inga segelbåtar förutom mindre jollar, vad jag såg. Att båtbutikerna inte var på plats visste jag ju men det var lite dåligt med utställare/ grossister av tillbehör och utrustning särskilt inom navigation förutom Sjöfartsverket och Garmin. Bottenbehandlingen BaSiliCoat var intressant att få kika på, den har ju nämnts i förra årets tråd om bottenfärger här på MG, får se om det blir ett eget test av den i år?

Värt ett besök tycker jag och hoppas att fler utställare ansluter till nästa år.

Nu är Eriksberg boat show näst på tur 12-14 april och den mässan har ju varit trevlig att besöka tidigare år.

Redigerad av Makro
Länk
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag var på båtmässan igår.

Veteranbåtsföreningens monter, eller snarare yta var rolig och intressant. Dyk- och sportfiskeavdelningarna passerades snabbt.

 

Jag tänkte kolla på nya flytvästar, speciellt till nya hunden samt på mindre gummibåtar. Av dessa hittade jag ingenting, eller väldigt litet. Och jag såg inga hundflytvästar öht. På övre plan var det en besvikelse. Biltema var ju visserligen på plats, men inte så många andra butiker. Ja det var ju mest  korv, ostar, lakrits och sådant. Båt och fritidskläder, seglarskor och sådant. En bokhandel var på plats, en hel del böcker om stora båtar och sjöfart, en del av Trafiknostalgiska förlagets utbud. Jag köpte en billig bok, handlade väl egentligen inte om båtar… eller underrubriken lyder: ”Från Båtlåt till Öken”… en del av Robban Brobergs verk i bokstavsordning med texter och noter. Där kan man läsa om en traktor som spelar cello på gehör… pling plong! Jag skall väl försöka transponera Båtlåt till någon lättspelad tonart, och det är ju en vals, det hade jag inte upptäckt för-ut.

Nej, det hade varit bättre att ägna lördagen åt någonting annat!

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och på tal om Båtmässan och då också Mässpriser - hur långt kan Båtbutikerna gå i sin marknadsföring utan att de någon gång fälls ?  Visserligen följer man numera oftast den nya lagen om att presentera lägsta pris de föregående 30 dagarna, men genom just detta är det ju uppenbart att man bryter mot reglerna kring att använda ord som "Kampanj", "Mässpriser" o.s.v.

 

Fick just ett utskick från Erlandssons, och roade mig med att följa länken till deras Kampanj med Mässpriser på hemsidan.

Resultat: Av de 8-10 första produkterna så var inte en enda prisnedsatt jämfört med vad den kostade före mässan. Visserligen anges ett ordentligt högt "ordinarie pris" som jämförelse, och först om man öppnar respektive varas länk kan man se längst ner vad det "verkliga" ordinariepriset var innan kampanjen.

Ännu mer anmärkningsvärt är att tre av de åtta första produkterna istället är prishöjda jämfört med de senaste 30 dagarna. Kanske kan slinka igenom som en ny definition av "Mässpris" men får knappast kallas "Kampanj":

bild.png.f82cca93cf5ae4a0ef7ca24bd5058391.png

 

bild.png.e1a010862f87a10825f096d567aef09f.png

 

Finns säkert många fler, men jag ids inte leta mer. Jag handlar inte av dessa firmor i alla fall om jag inte måste. Hellre gynna de mindre, som både har personal som kan mer och dessutom en ärlighet på en helt annan nivå.

 

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lägsta pris senaste 30 dagarna betyder inte ordinarie pris. Visst, det är säkert fiffel och falskspel här, men enbart två "mätpunkter" är inte riktigt bevis för det.

Låt säga att man har ordinarie pris på 8000 kr. 13 januari sänker man under en helg till 5000 kr. Därefter återgår priset till 8000 kr. Sen under denna helgen sänks priset till 6000 kr. Då kommer "Lägsta pris senaste 30 dagar" att bli 5000 kr, nuvarande 6000 kr och ordinarie pris 8000 kr.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittar ingen utställarkarta... är lite fundersam på storleken rent fysiskt... har åkt på nån mässa för några år sen då allt var i EN hall... men de är alltså på hela Svenska Mässan..?
(planerar att åka upp på lördag)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även jag besökte Båtmässan i Göteborg igår på mässans första dag. Den krymper verkligen för varje år som går och för mig som faktiskt ville ta en närmare kik på olika batterisystem och kanske klämma och känna på en plotter så var mässan katastrof. Att inte en enda båttillbehörsaffär var på plats, förutom Olsson Parts i Ellös och Biltema, är ju tragiskt egentligen. 

 

Visst, de har sina egna "mässor" i butikerna, men det finns ju en fördel att ha alla samlade under ett och samma tak, framför allt med experter från de olika tillverkarna. Så det är lika bra att köpa allt från den billigaste butiken på nätet istället, även om den är från Tyskland.

 

Förutom de vanliga små föreningarna och området med klassiska träbåtar så var det egentligen bara försäljare av allt för dåligt planerade motorbåtar som kostar lika mycket som en normal villa. Förutom alla ost- och korvförsäljare då förstås. 

 

Halva övervåningen hade försvunnit från förra året, och då var den redan halverad sedan innan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det så att butikerna har så små marginaler, plus förväntingar på bra mässpriser, att det inte går ihop ekonomiskt med avgifterna för att ha en plats på mässan?

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska vi slå vad om att nästa års mässa blir inställd pga, bristande intresse?

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev pseudonym:

Ska vi slå vad om att nästa års mässa blir inställd pga, bristande intresse?

Eller, när det gäller Allt För Sjön, inställd pga att Älvsjömässan lagt ner. Kommer inte ihåg om det var 2025 eller senare de skulle slå igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...