Jump to content
Friday 03 February 2023
Los_capitanos

Säljarens marknad?

Recommended Posts

58 minuter sedan skrev Hybrid:

Gissar på att folk köpt "Coronabåtar" till högt pris och förväntar sig få igen pengarna? 

Ja så är det nog garanterat. Äldre båtar (70-80 talet) kommer nog rasa i pris till nästa år.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Köpte min Cumulus 79, för 250 000 kr. Detta var för 15 år sedan

Idag är den "värd" 70 000 kr. 

 

Å andra sidan har jag legat o bort 1200 nätter nu till hösten. 

Typ 18000 nm. 

Edited by Hybro

Share this post


Link to post
Share on other sites
17 timmar sedan skrev Boanjohan:

Ja så är det nog garanterat. Äldre båtar (70-80 talet) kommer nog rasa i pris till nästa år.

Snedsteg från ämnet - Köparens Marknad? Det ser ut att gå trögt med begärt pris nu. Min lista på "sparade" båtar som är jämförbara med vår egen ligger länge på Blocket och läggs ut igen och igen. Har en s.k. Coronabåt själv, dvs 70-talare som jag idag inte hade köpt för det pris vi gav för 3 år sedan, om jag överhuvudtaget hade köpt den men andra faktorer spelade då en avgörande roll, som attraktiv båtplats och det faktum att vi har kunnat segla mycket mer än annars (har även båt på ostkusten). Räknar med halva priset vid försäljning, om ens det. Båtköp är väl heller ingen investering även om välvårdade äldre mycket väl kan säljas för samma pris om inköpet är vettigt prissatt, typ fina och välvårdade IFs som lockar ett brett spann av seglare.      

Edited by Orsak

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om man kollar på motorbåtar så har jag sett att båtmäklare ligger under privatpersoner på båtar av samma modell. 

 

Privatpersoner har nog inte riktigt hängt med i svängarna med sin prissättning än. Normalt sätt så borde dom ligga 10-20% under handlare. 

Edited by Vestergren

Share this post


Link to post
Share on other sites

Håller med ovan två talare. De vi tittat på och några vi pratat med säljaren om ligger kvar till försäljning. Plus att det tillkommer båtar hela tiden i samma klass. Börjar dyka upp meddelanden nu om att "Vi kan nog acceptera Ert bud". 

Share this post


Link to post
Share on other sites
19 timmar sedan skrev Hybrid:

Börjar dyka upp meddelanden nu om att "Vi kan nog acceptera Ert bud". 

Får man ett sådant meddelande kan man säkert sänka sitt bud lite till.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Påverkar den försämrade svenska ekonomin, och de skenande priserna på mat, el, och bensin, marknaden för segelbåtar runt miljonklassen? Blir presumptiva kunder mindre benägna att köpa nu? Eller gör det ingen skillnad? Det brukar sägas att de med mycket pengar flyter ovanpå konjunktursvängningar, och alltid har råd ändå.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej

verkar som om priserna börjar gå tillbaka nu, ser flera båtar på blocket som man vill ha ca 300000 mer för nu än för  3 år sedan , men de ligger kvar länge nu, framförallt båtmäklarna vill få ut stora överpriser,. Var lite samma i Början av 2000 talet, sålde en båt för 400000 då

Som går  För 170000 idag, så ha lite is i magen 

så kommer priserna att sjunka 

 

mvh Johan

Edited by Comfort4

Share this post


Link to post
Share on other sites

Att en båt sjunker 50% i värde på två decennier är väl knappast förvånande, oavsett marknadsläge.

Share this post


Link to post
Share on other sites
36 minutes ago, sajjen said:

Att en båt sjunker 50% i värde på två decennier är väl knappast förvånande, oavsett marknadsläge.

Samtidigt sjunker kronan i värde, så då går väl priserna upp. ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

En svag krona gör import dyrare, inte begangade båtar. För övrigt så var kronan svagare för 20 år sedan än vad den är nu.

 

Ingen är förvånad över att en 15 år gamal bil är värd mindre än när den var fem år gamal. Varför är det inte uppenbart för båtägare att samma sak gäller där?

 

EDIT: De flesta ser ju givetvis det här som uppenbart och självklart, jag tänker på de som lägger ut sin HR Monsun med originalsegel på blocket för 450', utan bilder med annonstexten "Sveriges finsate, ny motor 1992. Ring, svarar inte på meddelanden."

Edited by sajjen
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 timmar sedan skrev sajjen:

Att en båt sjunker 50% i värde på två decennier är väl knappast förvånande, oavsett marknadsläge.

Bara det att båten var gammal redan 2007  , den var från 82, pris som ny låg på strax över 100000 kr, men tog ett tag innan marknaden begrep detta

nu vill man ha 1,3m gör en båt dom bör ligga runt 900000 kr som den gjorde för 3 år sedan

vill inte va den som betalar det priset varje fall 

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 hours ago, sajjen said:

Ingen är förvånad över att en 15 år gamal bil är värd mindre än när den var fem år gamal. Varför är det inte uppenbart för båtägare att samma sak gäller där?

 

En orsak kanske är att båtar kan vara förbättrade och upprustade med diverse extra utrustning, vilket är mindre vanligt med bilar.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Båtar har som regel inte heller massa strukturella delar som har en begränsad livslängd och inte heller en årlig besiktning som plötsligt kan göra en bil värdelös.

 

Bilar och båtar funkar inte att jämföra alls.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
2022-09-02 vid 18:31 skrev Terri:

Påverkar den försämrade svenska ekonomin, och de skenande priserna på mat, el, och bensin, marknaden för segelbåtar runt miljonklassen? Blir presumptiva kunder mindre benägna att köpa nu? Eller gör det ingen skillnad? Det brukar sägas att de med mycket pengar flyter ovanpå konjunktursvängningar, och alltid har råd ändå.

Om bostäder går ner 20% så tror jag ingen går säkert. 

 

Det finns alltid någon som behöver sälja, de kanske vill byta upp sig och därför säljer sin båt lite billigare för de fått ett bra pris på en annan båt, förlorat jobbet eller vill köpa sitt drömhus som precis kom till salu till ett lägre pris. 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

När det i beskrivningen av en båt nämns en massa tillbehör, såsom jolle, VHF, och diverse annan elektronik, ... gäller det då juridiskt vid köp att exakt dem som syns på fotona och visningen följer med båten? Eller är det en jolle, en VHF,  vilka som helst som gäller, vilka säljaren kan ha bytt ut och placerat dit i efterhand? 

Man skulle ju på visningen i princip kunna gå runt och detalj-fotografera allting, så att det stämmer i efterhand.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 minuter sedan skrev Terri:

När det i beskrivningen av en båt nämns en massa tillbehör, såsom jolle, VHF, och diverse annan elektronik, ... gäller det då juridiskt vid köp att exakt dem som syns på fotona och visningen följer med båten? Eller är det en jolle, en VHF,  vilka som helst som gäller, vilka säljaren kan ha bytt ut och placerat dit i efterhand? 

Man skulle ju på visningen i princip kunna gå runt och detalj-fotografera allting, så att det stämmer i efterhand.

Det som står i kontraktet är det som gäller. Annat är bara försäljningsbjäfs.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Just nu skrev Terri:

När det i beskrivningen av en båt nämns en massa tillbehör, såsom jolle, VHF, och diverse annan elektronik, ... gäller det då juridiskt vid köp att exakt dem som syns på fotona och visningen följer med båten? Eller är det en jolle, en VHF,  vilka som helst som gäller, vilka säljaren kan ha bytt ut och placerat dit i efterhand? 

Man skulle ju på visningen i princip kunna gå runt och detalj-fotografera allting, så att det stämmer i efterhand.

Rent "juridiskt" är inte en privatsäljare (eller köparen heller för den delen) bunden att sälja (eller köpa )det som visas bara för att det syns i en annons på en bild eller nämns i en beskrivning.

Vad som verkligen ingår gör ni upp och specar på köpekontraktet eller annan likställd överenskommelse, och det är först då något blir juridiskt bindande. Fram till dess kan säljaren visa guld och gröna skogar. Men även du som köpare kan visa dig hur intresserad som helst och sedan börja "krångla". Helt utan några (formella) påföljder.

 

Lite gränsfall blir det om ni gjort någon form av en muntlig överenskommelse och dessutom blir det krångligt om det skett utan att noga gått igenom vad som ingår. Du kommer då få svårt att hävda rätt till sakerna som du kanske tyckte ingick, då ord kan komma att stå mot ord.

 

Så det enklaste är att inte ta för givet att det följer med mer än minimum av det som står, och dessutom att detta kan vara 30 år gammalt och icke fungerande skräp - om säljaren är lagd åt det hållet. Och ju fortfarande vara "VHF", "diverse elektronik" o.s.v.

 

Se m.a.o. till att allt extra som du vill ha med (eller inte) samt skick och funktion noga specas i en lista som ni båda signerar. Först då kan man börja tala om något som skulle kunna hålla vid en juridisk prövning. Och dessutom är fördelen att OM man gör en sådan lista så brukar man aldrig behöva bli så oense, än mindre pröva det i rättslig instans.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 hours ago, ChristerN said:

Det som står i kontraktet är det som gäller. Annat är bara försäljningsbjäfs.

"VHF", t.ex. Alltså då, en VHF skall ingå, vilken som helst.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det är nog också bra att skriva på köpekontraktet vid båten, och göra en sista titt innan signaturen görs och nycklarna lämnas över. Efter det har endast köparen tillträde till båten.

Share this post


Link to post
Share on other sites
53 minuter sedan skrev Terri:

"VHF", t.ex. Alltså då, en VHF skall ingå, vilken som helst.

VHF är egentligen beteckning på ett frekvensområde, så det är inte säkert att det är en VHF-marinapparat/radio som ingår. Även om det ofta är underförstått. Fast det kan ju vara en VHF-mottagare, en VHF-marinantenn eller - om det är en gammal person som minns tiden då vi bara hade två (eller t.o.m. en) TV-kanaler  - en TV-antenn för VHF.

 

Eller troligare ingår just en VHF-radio, fast kanske med funktioner och skick som du nog inte hade tänkt dig 😛:

bild.png.1c828164759ed05a8c685c4bf4bb3bf1.png

Edited by IngemarE
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om du är och tittar på båten och det sitter en tjusig och fin VHF i den och säljaren säger VHF ingår men sen innan leverans/övertagande byter ut den mot en gammal sunkig VHF, då är det lurendrejeri! Även om säljaren inte explicit pekat på just den och sagt att det är den som ingår. Kanske inte håller rättsligt, men bedrägeri är det ändå.......även om det är klen tröst☹️
 

Bilder från annons skulle inte jag stödja mig på då det kan vara semesterbilder eller 2 år gamla bilder. Inte alla som tar nys fina säljbilder av båten i sälj skick.

 

Titta, kom överens av vad som ingår, skriv kontrakt. Stäm sv ombord innan slutbetalning.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
Just nu skrev Boanjohan:

Om du är och tittar på båten och det sitter en tjusig och fin VHF i den och säljaren säger VHF ingår men sen innan leverans/övertagande byter ut den mot en gammal sunkig VHF, då är det lurendrejeri! Även om säljaren inte explicit pekat på just den och sagt att det är den som ingår. Kanske inte håller rättsligt, men bedrägeri är det ändå.......även om det är klen tröst☹️
 

Bilder från annons skulle inte jag stödja mig på då det kan vara semesterbilder eller 2 år gamla bilder. Inte alla som tar nys fina säljbilder av båten i sälj skick.

 

Titta, kom överens av vad som ingår, skriv kontrakt. Stäm sv ombord innan slutbetalning.

Men ärligt talat, händer sånt? Det måste vara ohyggligt sällsynt att nån försöker luras så.

Share this post


Link to post
Share on other sites
51 minuter sedan skrev raol:

Men ärligt talat, händer sånt? Det måste vara ohyggligt sällsynt att nån försöker luras så.

Jodå. För några år sedan hittade vi en Storebro som var rätt intressant. Jag och den egentliga spekulanten begav oss till båten och fick på överenskommen tid kliva ombord. Båten var i fint skick både gällande skrov/överbyggnad, maskineri och utrustning. På tal om VHF så var en mycket fin Sailor monterad. Säljaren intygade att befintlig utrustning som fanns ombord vid vårt besök skulle ingå i försäljningen. Vårt intresse kvarstod och vi bad att få några dagars betänketid och vi var överens om att om någon annan köpare skulle slå till före oss så fick vi acceptera det.

 

Vi kontaktade säljaren några dagar senare och frågade om vi fick komma och titta på några detaljer, och det var inga problem. Vid detta nya tillfälle var 4-takts jollemotorn utbytt mot en gammal 2-takt, originalporslinet bortplockat, Sailor-VHF:en utbytt mot en billig Cobra-VHF. Simrad MFD var utbytt mot en betydligt äldre och enklare variant och autopiloten bortplockad m.m. Vi kommenterade inte detta utan tackade för oss.

 

Så nog finns det skojare inom båtbranschen också.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Är det alltid viktigt att låta besiktiga en båt  man vill köpa? Även en båt som uppenbarligen är mycket välskött och ens intuition litar fullt på säljaren? Det är ju, förutom kostnaden, en massa besvär och förlorad tid att få till en besiktning.

 

Och om besiktning nu är absolut nödvändig, så är det inte så lätt för en lekman att hitta en bra besiktningsman. Är det inte bäst trots allt att låta mäklaren sköta det? Så fungerar det väl vid fastighetsköp, att mäklaren tar hand om det.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 minuter sedan skrev Terri:

Är det alltid viktigt att låta besiktiga en båt  man vill köpa? Även en båt som uppenbarligen är mycket välskött och ens intuition litar fullt på säljaren? Det är ju, förutom kostnaden, en massa besvär och förlorad tid att få till en besiktning.

 

Och om besiktning nu är absolut nödvändig, så är det inte så lätt för en lekman att hitta en bra besiktningsman. Är det inte bäst trots allt att låta mäklaren sköta det? Så fungerar det väl vid fastighetsköp, att mäklaren tar hand om det.

 

 

När vi köpte båt senast var det mesta i fint skick. Det vi inte såg, och säljaren kanske inte ens visste om (eftersom de hade ägt den så kort tid och hade låtit ett varv masta av och på), var att ett spridarfäste var sprucket på ovansidan. Tror inte en besiktningsman hissar upp sig i riggen för att kolla allt, men jag kan ha fel i det.
Så osäkerheter lär alltid finnas.

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nej, det är inte alltid viktigt att låta en Besiktningsman kolla upp båten.

Mycket beror på ens egen kunskap och magkänsla, samt båtens dokumentation och inte minst säljaren.

Dessutom gör en Besiktningsman - oavsett om det är hus eller båt - inte alltid så "djup" besiktning som man skulle önska och vilja. Istället garderar de sig med allmänna friskrivningar på det som inte undersöks (eller kan undersökas) på djupet.

Men är man inte säker på sin egen kunskap eller det finns signaler om saker som skulle behöva bedömas av en oberoende part - ja då kan anlitande en besiktningsman vara ganska självklar.

 

15 minuter sedan skrev Terri:

Är det inte bäst trots allt att låta mäklaren sköta det? Så fungerar det väl vid fastighetsköp, att mäklaren tar hand om det.

Nej, nej nej !  Låt aldrig mäklaren sköta mer än nödvändigt, oavsett hus eller båt. Tänk på att mäklaren är betald och anlitad av säljare, alldeles oavsett att denne också "skall tillvarata köparens intresse".

 

Vid fastighetsköp är det köparen som har undersökningsplikt och bör anlita en besiktningsman.  Finns ingen automatik att mäklaren skall ordna detta, tvärtom.

Sedan har en del mäklare som affärsidé att "servera" denna tjänst till köparen, t ex att denne kan köpa in sig i ett besiktningsprotokoll som redan är gjort, av en besiktningsman anlitad av (den partiska) mäklaren. "Varudeklarerat" och allt vad det heter. Men det är inte alls samma sak som en ordentlig Jordabalksbesiktning, och framförallt är den utförd av "fel" uppdragsgivare och därmed riskerar att ha lite fel fokus....

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det jag är mest orolig för, är kölen. De flesta segelbåtar sägs nån gång ha stött i med kölen.

 

Jag antar att jag får krypa runt på knä, kolla alla fästen på stagen. Lyfta på alla luckor för att komma ner till durken och se insidan på skrovet, och försöka hitta området som motsvarar kölens läge. Helst titta på utsidan av skrovet, och på kölen och rodret.  ... Och om det känns osäkert och inte riktigt bra, anlita en besiktningsman.

 

En mäklare kan väl inte i efterhand komma och kräva extra betalt för ett förbesiktigad båt? Det måste väl i så fall framgå innan, eller i samband med, båtköpet?

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...