Gå till innehåll
söndag 22 juni 2025
Peter_K

Dags att byta batterityp?

Rekommendera Poster

Upptäckte i helgen att mina 2x70 Ah bly-syrabatterier börjar bli lite trötta och det är dags att planera byte. Köpte dem för sju år sedan (tiden går fort!) då jag tyckte lithium-jon var för dyra fortfarande med en tanke att då de här batterierna börjar tröttna är det sannolikt dags. Dvs nu. 

Kollar priset hos båttillbehörshandlaren, och inser att om det är som det brukade sägas - att man kan ta 50% ur blybatterier och 100% ur Li-jon så är det idag ungefär samma priser. Jag är medveten att det säkert går att hitta jättebilliga batterier hos en skum kines, men jag gillar att handla hos en lokal återförsäljare där man kan hantera garantier på ett vettigt sätt. 

Borde jag gå över till den moderna sidan? 

För/nackdelar?

IMG_5001.jpeg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tveka inte. Ha koll på vad din generator tål/ger, fundera på om du ska ha en dcdc-laddare. Jag har bytt ut våra 320 ah bly till 700 lithium med dcdc-laddare så att startbatterrierna får sitt först. Batterierna är lösa celler från långtbortistan inkl BMSer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Det är bara att slå till, ett solklart val.

Mindre än halva vikten, dubbla kapaciteten och mycket snabbare laddning. Vem vill inte ha det? 

Det enda att fundera på är om du ska ha batterier med Bluetooth eller inte. Om jag köpte nya batterier idag skulle jag välja några som kan visa status i telefon/surfplatta via BT, trots att jag har batterimonitor så vill man veta hur varje batteri mår individuellt.

Mina nuvarande Eco-worthybatt. har inget BT och det går ju bra men det finns ingen större anledning att idag köpa LFP utan BT, menar jag. 

Riktigt bra pris här också. Blir inte mer än några hundralappar billigare att köpa från de skumma kineserna på Amazon/Ebay etc även fast priserna sjunkit en hel del på ett år. De LFP jag köpte för 3300 förra sommarn går nu för 2300 och då är det BT inbakad i dem.

Det blir oftast billigare om man väntar men med den filosofin går det inte att köpa särskilt mycket. 

De enda två nackdelarna jag ser är att man fortfarande behöver en blyack till motorstart samt att elsystemet behöver kompletteras med något slags laddstyrning så att inte generatorn skär ihop pga den höga laddström som LFP kan ta emot. 

Redigerad av Till_havs
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Har du tunga strömslukare på förbrukarsidan (bog/akterpropeller, större inverter, AC o.s.v.) så gäller det att se till att de valda Li-batterierna klarar denna förbrukning.

Oftast är det BMS:en i batteriet som sätter gränsen för max ström in/ut. Ibland anges en mycket högre toppström t ex under 15s, men räkna inte med den. All ström över vad BMS är kontinuerligt specad för blir beroende av återupprepningsfrekvens, omgivningstemperatur o.s.v. och innebär i praktiken att batteriet/BMS då körs utanför sin spec. Dimensionera alltså efter kontinuerlig maxström, inget annat.

Givetvis vill man kunna ladda så fort som möjligt vid motorkörning när denna "nya" möjlighet finns, jämfört med bly/syrabatterierna. Men i alla fall jag landade i att vara nöjd att kunna ladda fullt 3-5 ggr snabbare än med blybatterier, även om det teoretiskt skulle kunna gått ännu fortare. För att nå detta "sista" skulle i alla fall jag behövt köra generatorn väldigt nära sin maxgräns (eller byta den) och dimensionera om en del annat. Men jag har inte känt det behovet.

Några DC/DC (Victron, 30+30A) gav en prisvärd kompromiss för att ge bra mycket snabbare generatorladdning men ändå garantera generatorn en fortsatt dräglig tillvaro. Dessa ersatte skiljereläet.

Landströmsladdaren (Victron med flera utgångar) har jag programmerat att aldrig gå upp i några "boostmoder" utan hålla sig som mest på max c:a 14,0-14,1V i utspänning. Det fungerar bra för både Li och Pb, och jag har inte märkt att Li inte blir fulladdade eller utjämnade. Visst förlorar jag en aning i laddtid vid den initiala maxströmmen för Pb (startbatterierna) eftersom spänningen inte öses upp till max, men det har ingen praktisk betydelse. Dels är startbatterierna sällan så urladdade, dels begränsar laddarens maxström (20A i mitt fall) ändå strömmen initialt. Och med den måttliga maxspänningen riskerar Pb-batterierna aldrig att gasa utan får en angenämnt lång livslängd, även om man skulle ligga mycket med landström.

Samma med solpanelsregulatorn - den är mer en "mild" konstanspänningsgenerator på c:a 14,0V. LiFePO4-batterierna sväljer ju ändå allt panelerna kan ge och det är först i slutfasen av laddningen då strömmen sjunker drastiskt som spänningen ens orkar upp hit. Alla "smarta" funktioner och högre utspänningar kommer alltså ändå i princip aldrig aktiveras, då batterierna suger i sig allt panelerna kan ge och ger därför aldrig regulatorn energiutrymme för något "smart".

Så teori är en sak, praktiken är ofta en annan. Och i detta fallet mycket enklare 😉

Tidigare gick både bog- och akterprop på förbrukarbanken (~700A om man körde båda samtidigt och på fullfart). Det är dock alldeles för mycket ström för del flesta LiFePO4, även med flera i parallell. Så i samband med ombyggnaden flyttades bogpropellern till motorbanken. Så med 150A/batteri i kontinuerlig maxström (som mina klarar/är specade för) finns ändå lite marginal att köra akterpropellern om även invertern skulle vara på med kaffebryggaren eller mikron igång.

Kan som sagt också varmt rekommendera ombyggnad till LiFePO4 på förbrukarsidan. Men man behöver inte gå "all in" till 100%, för de flesta av oss är förbättringen man får genom att bara anpassa det nödvändigaste mer än tillräcklig.

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tänkte köra ett varv blysyra till för att vänta in natriumjonbatterierna som är på väg ut i handeln. 

Tycker de är tilltalande av flera skäl, inte minst geopolitiskt och miljömässigt, så även om prestandan vad gäller energitäthet och effektivitet ligger ett hack under litium är jag nog mer intresserad av dessa.

Men det kanske är en annan tråd.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev adeseaso:

Jag tänkte köra ett varv blysyra till för att vänta in natriumjonbatterierna som är på väg ut i handeln. 

Tycker de är tilltalande av flera skäl, inte minst geopolitiskt och miljömässigt, så även om prestandan vad gäller energitäthet och effektivitet ligger ett hack under litium är jag nog mer intresserad av dessa.

Men det kanske är en annan tråd.

Toteln på inlägget är: Dags att byta batterityp?

Så nej, det passar väl utmärkt i denna tråd att informera om olika battetityper.

Berätta gärna mera om natriumjonbatterierna.

När kommer de ut på konsumentmarknaden?

Vad är styrkorna och svagheterna jämfört med bly/syra resp. LFP?

Om de inte laddar så snabbt kanske en vanlig generator överlever utan att laddströmen måste begränsas.

Dessa batterier kanske bara kan stoppas direkt in i ett befintligt bly/syra-system utan att man gör några förändringar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Här finns en hel del att läsa.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
17 hours ago, Mackey said:

Toteln på inlägget är: Dags att byta batterityp?

Så nej, det passar väl utmärkt i denna tråd att informera om olika battetityper.

Berätta gärna mera om natriumjonbatterierna.

När kommer de ut på konsumentmarknaden?

Vad är styrkorna och svagheterna jämfört med bly/syra resp. LFP?

Jämfört med LiFePo4 och bly/syra;

- Mycket närmare LiFePo4 än bly/syra i energitäthet, effektivitet, cykellivslängd, laddningsmottaglighet. Inte samma förlust av användbar kapacitet vid större effektuttag som med bly/syra.

- Lägre brandrisk än LiFePo4.

- Laddas utan problem i minusgrader. 

- Kan laddas ur till 0% utan att ta skada.

- Salt finns överallt, och de använder ingen kobolt eller litium, och mindre andra jordartsmetaller än alternativen. Så kanonbra miljömässigt, och geopolitiskt då man inte skapar några råvaruberoenden över landsgränser.

- Sägs bli billigare än bly/syra och LiFePo4 när tillverkningen skalats upp, det byggs megafabriker runtom i världen just nu.

Den största praktiska skillnaden är en linjär och brant spänningskurva relativt SoC. De faller linjärt från ca 16 - 6V, så det är nog inte alla 12V apparater som kommer lira så bra med dem utan anpassning. Men när de blivit etablerade på marknaden lär det väl sluta med att man köper en liten blå spänningsregulator från Victron eller liknande och monterar mellan batteribank och förbrukare. Några av marinbatterierna som finns att köpa i USA har en integrerad regulator som håller spänningen mellan 15 - 10V. 

Jag har ingen aning om när de går att köpa från en seriös kanal i Sverige. Men personligen känner jag en dragning till tekniken just då den är så "snäll". Att de inte har riktigt samma energitäthet som litium bekommer mig inte, de är fortfarande överlägsna bly/syra. 

Överlag kan man väl säga att tekniken är helrätt i applikationer som inte behöver det allra bästa, dvs litium. Så den hittas redan i stadsbilar som inte behöver längsta räckvidd och i off-grid applikationer där volym och vikt inte behöver optimeras. Men jag tycker min båt faller lite i samma kategori, om natriumjonbatterier tar 1/3 av platsen av bly/syra i kölsvin och stuv och litium 1/4 så blir jag nog kanonnöjd i båda fallen och kan låta andra parametrar styra valet. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...