Jonasho3 0 Postad lördag kl 15:45 hej .motorn från 1992. ifjol så strulade det med att få i backen , vilket jag naturligtvis hade glömt att åtgjärda inför i år. gårdagens premiär tur slutade med att även frammåt växeln inte gick i, så varken bakåt eller frammåt funkar nu, prövade att koppla bort vajern i motorn för att lägga i växeln manuellt, men när jag förde spaken som vajern sitter i frammåt och bakåt sänder det inget , ett litet lätt motstånd bara, inget skorrande som det brukar göra när man lägger i växeln, nån som har nått tips på vad som kan ha hänt och vart man kan börja skruva?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 494 Postad lördag kl 19:03 Tyvärr är det nog så att axeln som överför växelrörelsen ned till växelhuset gått av. Om du tar bort växelhuset så vet du säkert. För att montera en ny originaö måste powerheadem lyftas. Men sök på Yamaha Shift shaft och kolla om det finns en delad eftermarknads variant som passar din motor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonasho3 0 Postad lördag kl 19:10 4 minuter sedan skrev guestsson: Tyvärr är det nog så att axeln som överför växelrörelsen ned till växelhuset gått av. Om du tar bort växelhuset så vet du säkert. För att montera en ny originaö måste powerheadem lyftas. Men sök på Yamaha Shift shaft och kolla om det finns en delad eftermarknads variant som passar din motor. Ok.misstänkte nått sånt. vad är powerheadem ? Googlade men fick inget vettigt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 494 Postad lördag kl 19:43 (redigerade) Själva motorn under kåpan. Powerheaden Redigerad lördag kl 19:44 av guestsson Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 494 Postad lördag kl 19:51 Kolla in https://www.shiftshaft.com/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonasho3 0 Postad 16 timmar sedan 12 timmar sedan skrev guestsson: Själva motorn under kåpan. Powerheaden Är det så byggt att man måste alltså lyfta ur hela motorn ,cylinder /block och separarera det från drevet för att komma åt växelföraren.fattar ja det rätt då.eller kan motorn hänga kvar och man river ner drevet /växelhuset nedåt,. Jag fattar lite trögt🤔🙃jonas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 494 Postad 11 timmar sedan (redigerade) 5 timmar sedan skrev Jonasho3: Är det så byggt att man måste alltså lyfta ur hela motorn ,cylinder /block och separarera det från drevet för att komma åt växelföraren.fattar ja det rätt då.eller kan motorn hänga kvar och man river ner drevet /växelhuset nedåt,. Jag fattar lite trögt🤔🙃jonas Börja med att ta bort växelhuset. Då kan konstatera om växelaxeln är av. Är den det så har du två val för att reparera. 1. Köpa en växelaxel som originaldel. För att få in en sådan i riggen måste powerheaden först tas bort. 2. Skicka efter en växelaxel från shiftshaft.com. Denna är delad upptill så den undre delen sticks in i riggen underifrån och sätts därefter ihop med den övre delen. Kolla hemsidan jag länkat till så förstår du nog bättre. Motorn kan med fördel hänga kvar på båten men det underlättar mycket att ta upp båten. Att lyft PH kan vara mycket jobb på en så gammal motor. Redigerad 11 timmar sedan av guestsson 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 54 Postad 10 timmar sedan (redigerade) Hej Ganska vanligt att växelaxlarna rostar av, blir lätt så om man glömmer att tilta upp motorn ur vattnet. Hittade instruktioner hur man byter växelaxeln på Yamaha V4–V6 utan att demontera "powerhead". https://www.instructables.com/Change-Shift-Shaft-on-1984-96-Yamaha-115-225hp-Out/ Jag har alltid lyft av själva motorn från riggen om det gäller byte av växelaxel men det går tydligen utan att göra det. Visserligen måste man demontera förgasare och ev. insuget för att komma åt bättre. Med den axeln som Guestsson länkade till så går det enkelt att montera den nya i.a.f. Det svåra är nog att få ut den del av växelaxeln som sitter kvar uppe framför motorblocket/under förgasarna och insuget. Men dra upp båten och demontera växelhuset som Guestsson skrev så får du klarhet i vad som hänt och om din axel är av. Bild från sidan jag länkade till med avrostad axel. Mvh Pär Redigerad 10 timmar sedan av Mercury_44XS Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonasho3 0 Postad 7 timmar sedan 3 timmar sedan skrev Mercury_44XS: Hej Ganska vanligt att växelaxlarna rostar av, blir lätt så om man glömmer att tilta upp motorn ur vattnet. Hittade instruktioner hur man byter växelaxeln på Yamaha V4–V6 utan att demontera "powerhead". https://www.instructables.com/Change-Shift-Shaft-on-1984-96-Yamaha-115-225hp-Out/ Jag har alltid lyft av själva motorn från riggen om det gäller byte av växelaxel men det går tydligen utan att göra det. Visserligen måste man demontera förgasare och ev. insuget för att komma åt bättre. Med den axeln som Guestsson länkade till så går det enkelt att montera den nya i.a.f. Det svåra är nog att få ut den del av växelaxeln som sitter kvar uppe framför motorblocket/under förgasarna och insuget. Men dra upp båten och demontera växelhuset som Guestsson skrev så får du klarhet i vad som hänt och om din axel är av. Bild från sidan jag länkade till med avrostad axel. Mvh Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonasho3 0 Postad 7 timmar sedan Just nu skrev Jonasho3: Hej.ja den var ju avrostad då. Så nu vet ja det. I den länken du bifogade så var det förklaring på att det finns en lång o kort variant på den beroende på vilka bokstäver motorn hette. Och min heter inget av de bokstäverna.såklart. Ska kolla in hemsidan nu på reservdelar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonasho3 0 Postad 4 timmar sedan 2 timmar sedan skrev Jonasho3: Hej.ja den var ju avrostad då. Så nu vet ja det. I den länken du bifogade så var det förklaring på att det finns en lång o kort variant på den beroende på vilka bokstäver motorn hette. Och min heter inget av de bokstäverna.såklart. Ska kolla in hemsidan nu på reservdelar. Hur sitter den fast uppe vid motorn? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser