Jonasho3 0 Posted June 21 hej .motorn från 1992. ifjol så strulade det med att få i backen , vilket jag naturligtvis hade glömt att åtgjärda inför i år. gårdagens premiär tur slutade med att även frammåt växeln inte gick i, så varken bakåt eller frammåt funkar nu, prövade att koppla bort vajern i motorn för att lägga i växeln manuellt, men när jag förde spaken som vajern sitter i frammåt och bakåt sänder det inget , ett litet lätt motstånd bara, inget skorrande som det brukar göra när man lägger i växeln, nån som har nått tips på vad som kan ha hänt och vart man kan börja skruva?? Share this post Link to post Share on other sites
guestsson 495 Posted June 21 Tyvärr är det nog så att axeln som överför växelrörelsen ned till växelhuset gått av. Om du tar bort växelhuset så vet du säkert. För att montera en ny originaö måste powerheadem lyftas. Men sök på Yamaha Shift shaft och kolla om det finns en delad eftermarknads variant som passar din motor. Share this post Link to post Share on other sites
Jonasho3 0 Posted June 21 4 minuter sedan skrev guestsson: Tyvärr är det nog så att axeln som överför växelrörelsen ned till växelhuset gått av. Om du tar bort växelhuset så vet du säkert. För att montera en ny originaö måste powerheadem lyftas. Men sök på Yamaha Shift shaft och kolla om det finns en delad eftermarknads variant som passar din motor. Ok.misstänkte nått sånt. vad är powerheadem ? Googlade men fick inget vettigt Share this post Link to post Share on other sites
guestsson 495 Posted June 21 (edited) Själva motorn under kåpan. Powerheaden Edited June 21 by guestsson Share this post Link to post Share on other sites
guestsson 495 Posted June 21 Kolla in https://www.shiftshaft.com/ Share this post Link to post Share on other sites
Jonasho3 0 Posted June 22 12 timmar sedan skrev guestsson: Själva motorn under kåpan. Powerheaden Är det så byggt att man måste alltså lyfta ur hela motorn ,cylinder /block och separarera det från drevet för att komma åt växelföraren.fattar ja det rätt då.eller kan motorn hänga kvar och man river ner drevet /växelhuset nedåt,. Jag fattar lite trögt🤔🙃jonas Share this post Link to post Share on other sites
guestsson 495 Posted June 22 (edited) 5 timmar sedan skrev Jonasho3: Är det så byggt att man måste alltså lyfta ur hela motorn ,cylinder /block och separarera det från drevet för att komma åt växelföraren.fattar ja det rätt då.eller kan motorn hänga kvar och man river ner drevet /växelhuset nedåt,. Jag fattar lite trögt🤔🙃jonas Börja med att ta bort växelhuset. Då kan konstatera om växelaxeln är av. Är den det så har du två val för att reparera. 1. Köpa en växelaxel som originaldel. För att få in en sådan i riggen måste powerheaden först tas bort. 2. Skicka efter en växelaxel från shiftshaft.com. Denna är delad upptill så den undre delen sticks in i riggen underifrån och sätts därefter ihop med den övre delen. Kolla hemsidan jag länkat till så förstår du nog bättre. Motorn kan med fördel hänga kvar på båten men det underlättar mycket att ta upp båten. Att lyft PH kan vara mycket jobb på en så gammal motor. Edited June 22 by guestsson 1 Share this post Link to post Share on other sites
Mercury_44XS 145 Posted June 22 (edited) Hej Ganska vanligt att växelaxlarna rostar av, blir lätt så om man glömmer att tilta upp motorn ur vattnet. Hittade instruktioner hur man byter växelaxeln på Yamaha V4–V6 utan att demontera "powerhead". https://www.instructables.com/Change-Shift-Shaft-on-1984-96-Yamaha-115-225hp-Out/ Jag har alltid lyft av själva motorn från riggen om det gäller byte av växelaxel men det går tydligen utan att göra det. Visserligen måste man demontera förgasare och ev. insuget för att komma åt bättre. Med den axeln som Guestsson länkade till så går det enkelt att montera den nya i.a.f. Det svåra är nog att få ut den del av växelaxeln som sitter kvar uppe framför motorblocket/under förgasarna och insuget. Men dra upp båten och demontera växelhuset som Guestsson skrev så får du klarhet i vad som hänt och om din axel är av. Bild från sidan jag länkade till med avrostad axel. Mvh Pär Edited June 22 by Mercury_44XS Share this post Link to post Share on other sites
Jonasho3 0 Posted June 22 3 timmar sedan skrev Mercury_44XS: Hej Ganska vanligt att växelaxlarna rostar av, blir lätt så om man glömmer att tilta upp motorn ur vattnet. Hittade instruktioner hur man byter växelaxeln på Yamaha V4–V6 utan att demontera "powerhead". https://www.instructables.com/Change-Shift-Shaft-on-1984-96-Yamaha-115-225hp-Out/ Jag har alltid lyft av själva motorn från riggen om det gäller byte av växelaxel men det går tydligen utan att göra det. Visserligen måste man demontera förgasare och ev. insuget för att komma åt bättre. Med den axeln som Guestsson länkade till så går det enkelt att montera den nya i.a.f. Det svåra är nog att få ut den del av växelaxeln som sitter kvar uppe framför motorblocket/under förgasarna och insuget. Men dra upp båten och demontera växelhuset som Guestsson skrev så får du klarhet i vad som hänt och om din axel är av. Bild från sidan jag länkade till med avrostad axel. Mvh Pär Share this post Link to post Share on other sites
Jonasho3 0 Posted June 22 Just nu skrev Jonasho3: Hej.ja den var ju avrostad då. Så nu vet ja det. I den länken du bifogade så var det förklaring på att det finns en lång o kort variant på den beroende på vilka bokstäver motorn hette. Och min heter inget av de bokstäverna.såklart. Ska kolla in hemsidan nu på reservdelar. Share this post Link to post Share on other sites
Jonasho3 0 Posted June 22 2 timmar sedan skrev Jonasho3: Hej.ja den var ju avrostad då. Så nu vet ja det. I den länken du bifogade så var det förklaring på att det finns en lång o kort variant på den beroende på vilka bokstäver motorn hette. Och min heter inget av de bokstäverna.såklart. Ska kolla in hemsidan nu på reservdelar. Hur sitter den fast uppe vid motorn? Share this post Link to post Share on other sites
Kalle-Anka 17 Posted June 23 Jag snubblade över den här filmen på tuben igår. Jag har ingen aning ifall det är samma som på din motor men det hjälper kanske en bit på vägen. YouTube film Share this post Link to post Share on other sites
Mercury_44XS 145 Posted June 23 Växelaxeln sitter under förgasarna och insuget (bladventilplattan) strax framför där motorblocket är fastbultat i riggen. Se bild nedan: Bild från Yamaha försäljningsbroschyr 1990-tal. Röda pilarna markerar växelaxeln läge under förgasarna och insuget. Bilden visar en 250 hk V6 motor men placeringen är ungefär den samma på en V4 (hittade tyvärr ingen bild som visar placeringen på V4 motorn). Där sitter växelaxeln i en hållare, se bild nedan: Blå pil: Hållare/fäste för växelaxeln Gul pil: Spårring (låsring/segerring) Hållaren/fästet för växelaxel måste demonteras för att få upp resterna av växelaxeln. Därefter måste spårringen demonteras för att få ut växelaxeln ur hållaren/fästet. Denna operation att ta bort växelaxeln utan att demontera motorblocket från riggens adapterplatta kan vara bökig och det kan vara trångt. Förgasarna behöver definitivt demonteras och kanske även insuget måste demonteras. Om man nu lyckas med detta så måste man använda den delbara växelaxeln som guestsson länkade till: 2025-06-21 vid 21:51 skrev guestsson: Kolla in https://www.shiftshaft.com/ Om du beställer. denna axel, bifoga bild på din typskylt så får garanterat rätt längd. Annars har du den korta axeln (Amerikaner kallar lång rigg för "short" eftersom de har fler båtar med XL-rigg och betydligt större motorer (fler hk) än vad Sverige har. Läs även igenom dessa instruktioner: https://www.instructables.com/Change-Shift-Shaft-on-1984-96-Yamaha-115-225hp-Out/ Tydligen gör han en egentillverkad konstruktion och jag har bara snabbt ögnat igenom texten och har aldrig gjort på detta sätt. Jag har alltid demonterat motorblocket från adapterplattan men detta var ju ca 25 år sedan sist och då fans inga delbara växelaxlar. 1993 bytte Yamaha ut den gamla växelaxeln i vanligt axelstål till en mer korrosionsbeständig legering. Och väljer man Yamaha original växelaxel måste man demontera motorblocket för att få ner denna eftersom den är i ett enda långt stycke. Den delbara axeln (shiftshaft.com) monteras underifrån och sedan monteras hävarmen uppifrån- Här en länk till Yamaha reservdelskatalog vilket kan vara till nytta genom att studera bilderna hur delarna sitter ihop: https://www.yamaha-motor.eu/se/sv/service-support/parts-catalogue/ Går tyvärr inte att länka direkt till aktuell katalog. Välj "Outboard", välj hk, modell och tillverkningsår och klicka på "search", så öppnas ett nytt fönster. Klicka i detta fönster så öppnas katalogen. Lycka till! Mvh Pär 1 Share this post Link to post Share on other sites
sigge_1 51 Posted June 24 Jag har monterat shiftshaft och kan verkligen rekommendera det. Om jag minns rätt behöver förgasarna tas loss men som jag minns det gjordes hela operationen på någon timma. (förutom att jag köpte lång axel när jag skulle ha kort och fick kapa och svetsa om den) 1 Share this post Link to post Share on other sites
Mercury_44XS 145 Posted June 24 3 timmar sedan skrev sigge_1: Jag har monterat shiftshaft och kan verkligen rekommendera det. Om jag minns rätt behöver förgasarna tas loss men som jag minns det gjordes hela operationen på någon timma. (förutom att jag köpte lång axel när jag skulle ha kort och fick kapa och svetsa om den) Bra att någon använt "Shiftshaft" och kan rekommendera produkten. Ja det är lite knepigt med "short" som är vår lång rigg och "long" som är XL-rigg. Vi kan ju rekommendera att de som beställer Shiftshaft bifogar bild på typskylten så kan det ju inte bli fel. //Pär Share this post Link to post Share on other sites
Jonasho3 0 Posted June 24 2025-06-22 vid 10:11 skrev Jonasho3: Är det så byggt att man måste alltså lyfta ur hela motorn ,cylinder /block och separarera det från drevet för att komma åt växelföraren.fattar ja det rätt då.eller kan motorn hänga kvar och man river ner drevet /växelhuset nedåt,. Jag fattar lite trögt🤔🙃jonas Tusen tack för alla svar.. Shift shaften kommer den från USA eller är det nån i Sverige som har den? Jag har inte riktigt fattat om det bara är stången man köper eller en ombyggnads sats. Share this post Link to post Share on other sites
Jonasho3 0 Posted June 24 Tusen tack för alla svar.. Shift shaften kommer den från USA eller är det nån i Sverige som har den? Jag har inte riktigt fattat om det bara är stången man köper eller en ombyggnads sats. Share this post Link to post Share on other sites
Mercury_44XS 145 Posted June 24 Du beställer via Shiftshaft hemsida som guestsson länkade till tidigare. Man beställer via e-mail och bifoga en bild på din typskylt så får du garanterat rätt längd. Den nya växelaxeln är tvådelad, hävarm och axel, alltså en ombyggnadssats. Axeln skall man montera underifrån (sticka upp från där växelhuset ansluter till riggen) och hävarmen från ovan i original hållare för växelaxel. Medföljer säkert beskrivning, kolla annars deras hemsida om det finns monteringsanvisning att ladda ner. Sigge_1 har ju monterat en, han kan kanske ge en beskrivning. //Pär Share this post Link to post Share on other sites
sigge_1 51 Posted June 25 16 timmar sedan skrev Jonasho3: Tusen tack för alla svar.. Shift shaften kommer den från USA eller är det nån i Sverige som har den? Jag har inte riktigt fattat om det bara är stången man köper eller en ombyggnads sats. Den nya axeln från shiftshaft är just en axel som man mycket riktigt sticker upp underifrån, du sätter sedan på "örat" på toppen av axeln vilken har splines och låser fast den. Klart. Ja, du beställer från USA. Guide här: https://www.shiftshaft.com/how-to-guide Share this post Link to post Share on other sites
Jonasho3 0 Posted July 7 Nu har jag i kväll bytt shift shaften , det tog ca 1 vecka att få delen med express frakt och det kostade ca 4300 kr totalt, det var lite skruvande som fick göras men betydligt mindre än vad jag trott. sågade av den gamla med en multicut under motorkåpan. lossade på själva hållaren som den gamla shaften sitter i. då gick det att vika upp allt med den avsågade och växel armen och trä ut den,. man får vara uppmärksam när man plockar isär de delarna sen för det sitter en kula i delen som sitter fastskruvad i motorn som är med och låser växel lägena, den kulam for ju iväg elängs med golvet utan att jag såg den, så den blev en del krypa på golvet för att hitta den, plockade bort gas och växel vajer och alla elkontakter så gick det bra att med långa näbbtänger komma åt att montera dit den nya delen och sätta i låssprintarna, ca 2.5 timme tog hele operationen. tack för allla bra tips, nu åker båten i på onsdag mvh jonas Share this post Link to post Share on other sites