Gå till innehåll
måndag 22 december 2025
Mrrova

Slipa, skrapa, färgborttagning - vad är effektivast för att få bort bottenfärg?

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Jag har en gammal Ideal 550 med bottenfärg som jag tänkt avlägsna på något sätt. Botten kommer inte att målas om. Det verkar vara två lager färg - gräddvit epoxyfärg (gissar jag) och sedan en svart enkomponentsfärg. Prio är få bort den skabbiga svarta färgen. Behöver tips från er med erfarenhet, vad är effektivaste sättet? Färgskrapa, färgborttagning och sedan skrapning, slipning med excentetslip? Blästring går bort då jag saknar utrustningen. 

Tacksam för all hjälp jag kan få. 

Redigerad av Mrrova

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skrapa, säger jag. En brorsa och jag skrapade ca 80-85 % av vår segelbåts botten på ungefär en dag. Jobbigt för axlarna för oss, men en Ideal 550 bör kunna vältas på ena sidan så man kan arbeta i mycket bekvämare ställning. Jag gissar att en person skrapar den bottnen på 3-4 timmar, max.

Jag köpte en skrapa på Jula (knoppen är viktig för att kunna få kraft!). https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/farg-och-fog/fargborttagning/fargskrapor/fargskrapa-129870/

Runda gärna av hörnen på slipbladet så det inte kan gräva sig in i båten om man råkar snedbelasta.

Men sen blir det otroligt mycket damm som är väldigt fint, så en halvmask med partikelfilter är ett absolut måste. Jag kompletterade med skyddsgoggles, visir, en heltäckande målaroverall med huva och gummistövlar och gummihandskar. Trots det smög det in damm i håret och ner på hals och bröst.

Vi nöjde oss med att skrapa, för utgångsläget var så fruktansvärt skrovligt. En riktig entusiast hade säkert gått ett varv med slipmaskin efter för att verkligen få det spegelblankt, men det gjorde inte vi. Botten var ren ner till gelcoat eller fläckvis en röd grundfärg efter skrapningen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Röstar på skrapa jag skrapa ensam min båt 9X3 meter på 2 eftermiddagar ca 7-8 timmar och det va inte i ackordsfart.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan varmt rekommendera skrapan Gelplane ProScraper som man ansluter dammsugare till. 

Den mesta färgen tar raka vägen ner i dammsugarpåsen så man sparar städtid och sprider inte så mycket skräp runt sig. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag röstar också för skrapa.

Jag köpte en billig skrapa på Biltema och kompletterade med några av Biltemas Volframskär som håller skärpan mycket längre än standardskäret. 

Rekomenderar också att använda färgborttagningsmedel. Finns också på Biltema, har dock inte testat den då jag köpte en lite dyrare från Lefant. Köp även plastfolie, sån för täckning av möbler när man målar. Kladda på färgborttagning, täck med plastfolien (tryck fast den mot skrovet) vänta ty 4 timmar, dra bort och skrapa.

Kladdigt blir det, men ddg gick lätt för mig och det är billigt.

Har själv ingen erfarenhet av att torrskrapa som många andra verkar provat och rekommenderar, så kan inte påstå att detta blir lättare även om jag tror att det blir det. 

Kan vara värt att pröva högtryckspruta istället för att skrapa om du kör med färgborttagning. Jag fick inte göra det på min klubb så jag vet inte om det funkar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 minuter sedan skrev Boanjohan:

Jag röstar också för skrapa.

Jag köpte en billig skrapa på Biltema och kompletterade med några av Biltemas Volframskär som håller skärpan mycket längre än standardskäret. 

Rekomenderar också att använda färgborttagningsmedel. Finns också på Biltema, har dock inte testat den då jag köpte en lite dyrare från Lefant. Köp även plastfolie, sån för täckning av möbler när man målar. Kladda på färgborttagning, täck med plastfolien (tryck fast den mot skrovet) vänta ty 4 timmar, dra bort och skrapa.

Kladdigt blir det, men ddg gick lätt för mig och det är billigt.

Har själv ingen erfarenhet av att torrskrapa som många andra verkar provat och rekommenderar, så kan inte påstå att detta blir lättare även om jag tror att det blir det. 

Eftersom det blir rent av att skrapa så ser jag inte att man vinner nåt på att slabba med medel innan. Tar bara massa extra tid, kostar mer och blir kladdigt. Dammet är jobbigt men kladdar i alla fall inte...

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
6 timmar sedan skrev adeseaso:

Kan varmt rekommendera skrapan Gelplane ProScraper som man ansluter dammsugare till. 

Den mesta färgen tar raka vägen ner i dammsugarpåsen så man sparar städtid och sprider inte så mycket skräp runt sig. 

Gelplane ProScraper är ett mycket bra val.

Det är lätt att färgdamm sätter igen påsen på en vanlig dammsugare.

Hyr en industridammsugare, den är mera effektiv och det finns modeller som man kan skaka rent filtret på.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tacksam för alla svar!

För ett par dagar sedan köpte jag Biltemas färgskrapa bara för att få en känsla om det är möjligt att skrapa bort färgen, den var tyvärr helt värdelös. Åkte och köpte Bahco-färgskrapan som rekommenderades ovan och den var kanon. Ställde båten (som står på trailer) på en presenning. Skrapade och dammsög allteftersom med industridammsugare. Aktern tog inte mer än en halvtimme, den är dock plan. När jag började ta mig an det klinkade skrovet insåg jag att jag kanske tagit mig vatten över huvudet 😊 Dessutom så är det ett bekymmer med alla flagor som yr omkring. Båten står hemma på tomten och tror att grannarna kan ha invändningar mot att det yr omkring bottenfärg i området. Hur pass effektiv är Gelplane proscraper på att suga upp flagorna? Ser inte heller fram emot att ligga under båten och täckas över med damm när jag skrapar 😅

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag ligger med båtarna i Mälaren och har haft krav på helt giftfri botten. Så jag har provat alla teknikerna, skrapa, färglösningsmedel och slipning.

Gelplane skrapan är bra men att slipa med riktig proffsmaskin och till hörande dammsugare är överlägset bäst. Detta förutsätter att man använder abranet slippapper.

Dessa är som framgår av namnet slipnät. Vilket innebär att allt slipdan/ partiklar åker in i dammsugaren.

Jag använde en festoolmaskin med 125 mm trissa. Den går att växla mellan roterande/oscillerande.

Kolla din närmaste maskinuthyrare för pris för hyra. Papperen hittar du billigast på nätet i 50 pack. 

Slipade av en 30 fot motorbåtsbotten med alla dess slag och veck utan att bli redammad vare sig inombords eller utombords.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för tipset!

Såg att det finns Bosch slipnät på jula, verkar ha samma funktion. Kanske åker och handlar en maskin och de rondellerna imorgon. Är lite ivrig och abranet finns inte i butik i närheten. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
10 hours ago, Mrrova said:

Hur pass effektiv är Gelplane proscraper på att suga upp flagorna? Ser inte heller fram emot att ligga under båten och täckas över med damm när jag skrapar 😅

Dammutsuget sitter precis under bladet, så även ganska tunga och tjocka färglager tenderar att sugas in. 

Med hyfsat tom påse i dammsugaren (ingen speciell, en billig bosch grovis) och lite koll på att filtret inte är helt igensatt så spills inte mycket för mig.

Bahco-skrapan är suverän! ProScrapern är inte riktigt lika skön i handen eller lika effektiv men ibland är dammhanteringen prio. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
17 timmar sedan skrev Mrrova:

Tacksam för alla svar!

För ett par dagar sedan köpte jag Biltemas färgskrapa bara för att få en känsla om det är möjligt att skrapa bort färgen, den var tyvärr helt värdelös. Åkte och köpte Bahco-färgskrapan som rekommenderades ovan och den var kanon. Ställde båten (som står på trailer) på en presenning. Skrapade och dammsög allteftersom med industridammsugare. Aktern tog inte mer än en halvtimme, den är dock plan. När jag började ta mig an det klinkade skrovet insåg jag att jag kanske tagit mig vatten över huvudet 😊 Dessutom så är det ett bekymmer med alla flagor som yr omkring. Båten står hemma på tomten och tror att grannarna kan ha invändningar mot att det yr omkring bottenfärg i området. Hur pass effektiv är Gelplane proscraper på att suga upp flagorna? Ser inte heller fram emot att ligga under båten och täckas över med damm när jag skrapar 😅

Ja klinkat är inte roligt att varken skrapa eller slipa. 

Dammet var anledningen till att jag rekomenderade färgborttagning... men visst, kladd eller damm, lite som pest eller kolera, jag fick inte lov att damma och då blev det kladdet (som var överkommligt på min båt). Och snålheten var en faktor också till mitt val av metod🙂

Biltemas skrapa med standardskäret är värdelös, men byter man till volframstålet (tror jag det var) så funkade den bra för mig.

Den där ProScraper har rekommenderats flera gånger förr, kanske bästa skrap alternativet om man slipper både damm och kladd?

På min båt var slipning betydligt mycket tyngre/jobbigare än att skrapa pga arbetsställningen (säkert subjektivt), man får heltenkelt pröva sig fram vad som passar bäst för just de förutsättningar man själv har.

Tyvärr brukar man hitta bästa snittsen strax innan man är klar🤨

Redigerad av Boanjohan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...