Jump to content
Sunday 09 May 2021
Mackey

Bästa ytbehandlingen till "diskbänk" i trä

Recommended Posts

Posted (edited)

Snart dags att "måla" "diskbänken" i pentryt.

 

Bänken är i tjock plywood med ytskikt i, ja det är nog lite oklart kom jag på nu. Min gissning är mahogny, men har faktiskt inte koll.

Diskhoarna är inställda i bänken.

 

Tänkte även fixa till bänken kring tvättstället.

 

Jag vill få en så hållbar, vattentålig och slitstark yta som möjligt och undrar vad det finns för förslag att välja mellan och vilka fördelar och nackdelar olika ytskikt har. Enkomponent eller tvåkomponent? Lack eller fernissa? Bara olja, funkar det?

 

Tack på förhand!

Mackey

Edited by Mackey

Share this post


Link to post
Share on other sites

I min förra båt så lackade jag med 2k

2lager förtunnad sedan 6lager blank lack därpå 2 lager sidenmatt detta på mahognyplywood

efter 8 år när jag sålde båten var det nästan inte en repa såg ut som nytt

Share this post


Link to post
Share on other sites
22 minuter sedan skrev Mackey:

Snart dags att "måla" "diskbänken" i pentryt.

 

Bänken är i tjock plywood med ytskikt i, ja det är nog lite oklart kom jag på nu. Min gissning är mahogny, men har faktiskt inte koll.

Diskhoarna är inställda i bänken.

 

Tänkte även fixa till bänken kring tvättstället.

 

Jag vill få en så hållbar, vattentålig och slitstark yta som möjligt och undrar vad det finns för förslag att välja mellan och vilka fördelar och nackdelar olika ytskikt har. Enkomponent eller tvåkomponent? Lack eller fernissa? Bara olja, funkar det?

 

Tack på förhand!

Mackey

När jag köpte kinesisk träolja häromsistens såg jag att det fanns en speciell bänkskiveolja för just bänkskivor i köket, men då jag inte skulle behandla någon sådan skiva brydde jag mig inte om att ta reda på vad det var för speciellt med den.

Det är dock viktigt att sådana ädelträoljor innehåller ”tung tre oil” som innebär att oljan är väldigt lågviskös med små beståndsdelar så den tränger djupt ned i trät. Möjligen är kanske bänkskiveoljan fri från olika gifter som antimögelmedel och liknande eftersom man skall hantera livsmedel på inoljade ytor, du får själv läsa specen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dessa oljor är ej för plywood utan tex lamellträ

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
Just nu skrev Fogden:

Dessa oljor är ej för plywood utan tex lamellträ

Det beror kanske på hur tjockt ytskiktet är?

Jag vet ju inte vad det är för skivor @Mackeyhar, kanske inte han själv eller... det är ju iallafall lätt att tro att bänkskivor i byssan skall klara mer slitage från diverse köksgeråd och då kanske har tjockare ytskikt... kanske, men vi ber nu inte, så förslaget om tvåkompnetlack kanske är bäst.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Fogden:

I min förra båt så lackade jag med 2k

2lager förtunnad sedan 6lager blank lack därpå 2 lager sidenmatt detta på mahognyplywood

efter 8 år när jag sålde båten var det nästan inte en repa såg ut som nytt

Låter tilltalande, vad använde du för 2k lack?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det är nog ingen tvekan om att en 2k är mest hållbar till detta. Jag lackade dock mitt nybyggda pentrys mahognyplyfa med Biltemas båtlack uretanalkyd förra året då jag vet sedan tidigare att den är relativt slitstark. 8-9 lager vill jag minnas.

Hade jag varit mindre lat och snål hade jag antagligen valt 2k.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 timmar sedan skrev Zwen:

Jag lackade dock mitt nybyggda pentrys mahognyplyfa med Biltemas båtlack uretanalkyd

Otroligt bra avatarbild (eller vad det nu heter)!

 

Jag lackade köksbordet, iofs hemma men ändå, med Biltemas produkter.

Först renslipning sedan grundolja, 8 lager blank båtlack och två lager matt inredningslack. De första lagren båtlack var utspädda med terpentin. Jag tyckte inredningslacken var lite svårjobbad outspädd men med en skvätt terpentin gick det som en dans.

Jag tycker lacken hållt bra trots att det dras tallrikar och andra tillhyggen på ytan. 2-komponent kanske är bättre men det vet jag inget om.

 

Bänkskiveolja har vi på köksbänken i stugan. Jag hade inte valt det i båten utan hade lackat i stället.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Äh, man ska inte olja en yta som ska lackas. Man ska inte behöva anv annat än 1 ända medel, såvida man inte jobbar med komposit.

 

Man kan anv tunt lager glasfiberväv och epoxi (lacka med epoxi gör vissa amerikaner:

 

Här är en annan tråd ifrån detta forumet, ungefär samma ämne:

(de har dock massa lull om att olja innan oxå)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Livsmedelsäker olja brukar vara paraffinolja. Funkar på en bänkiva i ett kök men är kanske inte så bra i en båt.

Share this post


Link to post
Share on other sites
19 minuter sedan skrev Eld-:

Livsmedelsäker olja brukar vara paraffinolja. Funkar på en bänkiva i ett kök men är kanske inte så bra i en båt.

Svaret du kanske inte vill ha...

 

Beställ en 10 mm tjock syrafast plåt med samma mått som bänkskivan, jag lovar dig att den sliter du aldrig ut, iallafall inte med sedvanliga köksgeråd, bara att putsa upp med autosol och polermaskin, blir den riktigt ordentligt nedsmutsad med fastbrända matrester sanerar du den med en roterande stålborste i borrmaskinen! I övrigt totalt helt underhållsfri!

Snyggt och vattenfast blir det också! Väldigt tålig mot alla kända lösningsmedel. Kanske även skottsäkert, iallafall för finkalibriga köksredskap.

Den syrafasta plåten limmar du fast med Sikaflex installationslim, eller ”No more nail” då går den att demontera vid behov. 😎

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev Perrr:

Äh, man ska inte olja en yta som ska lackas

Det får du gärna utveckla.

 

2 timmar sedan skrev Perrr:

lacka med epoxi gör vissa amerikaner

Det görs även på andra ställen. Med  epoxy kan man bygga tjocklek betydligt fortare än vid traditionell lackning. Eftersom epoxy är känsligt för solljus behöver man lägga på ett par lager lack med uvskydd.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev Perrr:

Äh, man ska inte olja en yta som ska lackas. Man ska inte behöva anv annat än 1 ända medel, såvida man inte jobbar med komposit.

 

Man kan anv tunt lager glasfiberväv och epoxi (lacka med epoxi gör vissa amerikaner:

 

Det kan man visst göra. 
Om trät är torrt kan man med fördel olja det en eller några gånger innan man lackar. Då mättas trät och det går inte åt lika mycket lack som det hade gjort annars.

Jag har fixat till några utsatta trädetaljer nu i dagarna, det är någon slags teak som ligger på peket och är synnerligen utsatta för saltvatten, UV-ljus och slitage. Dom hade varit lackade av tidigare ägare, men jag har haft dom trärena under några år, ser inte alls ut som åldrad teak, vet inte hur jag skall förklara. Men jag oljade dem iallafall med Biltemas kinesiska olja, och sedan lackade jag två lager med Le Tonkinis linoljelack. 
Det blir en hård yta som håller att gå på, då trät är rätt slitet är det djupa fåror i ytan, som gör det halksäkert, tror jag...

 

Biltemas kinesiska olja var iallafall en positiv överraskning, trät suger upp den väldigt bra, och den kostar ju inte så himla mycket.

Riktigt bra ädeträolja skall innehålla ”tung tree oil” så består den av små molekyler och sådant som tränger djupt ned i träet.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 timmar sedan skrev McLasse:

Det får du gärna utveckla.

 

Det görs även på andra ställen. Med  epoxy kan man bygga tjocklek betydligt fortare än vid traditionell lackning. Eftersom epoxy är känsligt för solljus behöver man lägga på ett par lager lack med uvskydd.

En yta som ska lackas eller målas, ska vara torr och ren. Finns det fukt bildas småbubblor i epoxin, och är ytan fet så fäster det inte orenligt.. Hursom man ska inte lacka lager på lager 1heller, 1 tjock jämnt lager är bäst (men för att det är svårt kan 2 lager med samma lack räcka).

 

7 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Det kan man visst göra. 
Om trät är torrt kan man med fördel olja det en eller några gånger innan man lackar. Då mättas trät och det går inte åt lika mycket lack som det hade gjort annars.

Jag har fixat till några utsatta trädetaljer nu i dagarna, det är någon slags teak som ligger på peket och är synnerligen utsatta för saltvatten, UV-ljus och slitage. Dom hade varit lackade av tidigare ägare, men jag har haft dom trärena under några år, ser inte alls ut som åldrad teak, vet inte hur jag skall förklara. Men jag oljade dem iallafall med Biltemas kinesiska olja, och sedan lackade jag två lager med Le Tonkinis linoljelack. 
Det blir en hård yta som håller att gå på, då trät är rätt slitet är det djupa fåror i ytan, som gör det halksäkert, tror jag...

 

Biltemas kinesiska olja var iallafall en positiv överraskning, trät suger upp den väldigt bra, och den kostar ju inte så himla mycket.

Riktigt bra ädeträolja skall innehålla ”tung tree oil” så består den av små molekyler och sådant som tränger djupt ned i träet.

 Le Tonkinis? märkligt, gick in och läste på beskrivningen på den "trä- och metallskydd", kan man lacka metall med den??

 

Tipps: lacka ej ovaxad gelcoat med kinaolja, det sätter sig hårt!

 

Jag vaxade min polerade propeller, för det fastnade för enkelt fingeravtryck, meehn man kanske skulle lackat propellern istället???

 

(tror min hyttlampor är lackade, eller möjligen inplastade.. tyx vara förgylld plåt som börjat rostat, under tjockt lager av lack/plast?)

20210105_152131_HDR.jpg

  • Confused 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 timmar sedan skrev Perrr:

En yta som ska lackas eller målas, ska vara torr och ren. Finns det fukt bildas småbubblor i epoxin, och är ytan fet så fäster det inte orenligt.. Hursom man ska inte lacka lager på lager 1heller, 1 tjock jämnt lager är bäst (men för att det är svårt kan 2 lager med samma lack räcka).

 

 Le Tonkinis? märkligt, gick in och läste på beskrivningen på den "trä- och metallskydd", kan man lacka metall med den??

 

Tipps: lacka ej ovaxad gelcoat med kinaolja, det sätter sig hårt!

 

Jag vaxade min polerade propeller, för det fastnade för enkelt fingeravtryck, meehn man kanske skulle lackat propellern istället???

 

(tror min hyttlampor är lackade, eller möjligen inplastade.. tyx vara förgylld plåt som börjat rostat, under tjockt lager av lack/plast?)

 

Allting går att lacka, men resultatet kan ju bli därefter.

Jag blev en gång rekommenderad att lacka rutramar av aluminium med Benarolja, det blev bara kladdigt. Benarolja har jag aldrig förstått mig på, det är något mellanting mellan lack och träolja.

Jag hade benarolja på ytterdörren av ek, torkade aldrig. Nu är det Le Tononkinokinos eller hur det nu stavas. Även om det är dax att åtgärda brukar det ändå bli bra.

 

Medtallgrejer har jag lackat med klarlack på sprayburk, beroende på underarbetet kan det bli rätt bra.

”Mässing” i exempelvis belysningsarmaturer är inte äkta mässing, det kan vara något vitmetall som är överdragen med ett väldigt tunt lager mässing, jag har sett flera exempel på hur man putsat sådant, men ”Häxans” och andra preparat, och då ganska snabbt gått igenom ytskiktet.

Share this post


Link to post
Share on other sites
20 timmar sedan skrev Perrr:

Äh, man ska inte olja en yta som ska lackas. Man ska inte behöva anv annat än 1 ända medel, såvida man inte jobbar med komposit.

Man oljar massivt trä innan lackning eller målning för att minska fuktrörelserna i träet, vilket gör att färgen/lacken håller längre än om den bara läggs på trä utan olja. Plywood skall inte oljas innan lackning, inte teak heller då det är väldigt fett. 
 

Ursprungsfrågan då, vad göra av bänkskivan? Jag hade nog bytt den till komposit, men då det alternativet inte var aktuellt så hade jag oljat den och lackat med enkoponentslack. Tvåkomp är slitstarkare, men är svårare att jobba med. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
19 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Beställ en 10 mm tjock syrafast plåt med samma mått som bänkskivan, jag lovar dig att den sliter du aldrig ut

Glöm inte att avsluta med att måla upp vattenlinjen några centimeter på den sidan pentryt är... 🙂 

  • Haha 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Junckers rustik olja för bänkskivor fungerar bra.  Tips på massa onödiga fin slipningar mm kan man hoppa över och istället sikla till ytan enkelt med ett industrirakblad. 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

8 timmar sedan skrev Peter_K:
2021-03-05 vid 14:45 skrev Georg_Ohm:

Beställ en 10 mm tjock syrafast plåt med samma mått som bänkskivan, jag lovar dig att den sliter du aldrig ut

Glöm inte att avsluta med att måla upp vattenlinjen några centimeter på den sidan pentryt är... 🙂 

Det lutar inte åt en 30 kg bänkskiva, känns lite onödigt slitstarkt och så känns det jobbigt att göra hål för hoar och blandare i den.

Dessutom blir det ju en massa extrajobb att ändra vattenlinjen.

Jag behåller nog orginalskivan och ytbehandlar den på något vis.

 

1k- eller 2k-lack eller kanske epoxi lutar det åt just nu.

Jag är inte så rädd för UV-strålar i pentry, men epoxi gulnar lite med tiden och så inbillar jag mig att epoxi är lite mera känsligt för sprickor om det blir rörelser i materialet. Rätt eller fel?

  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

En variant kanske kan vara Herdins hårdvaxolja. Lättjobbat och ger en slitstark och tålig yta. Har själv aldrig använt den i båtsammanhang men har den hemma på bänkskivor, matbord, parkettgolv, vissa möbler m.m. En fördel med olja istället för lack är att det blir väldigt enkelt att underhålla. Häll på en skvätt olja och putsa in med typ skurnylon eller våtslip-papper, torka bort överflöd, klart på fem min. 2-komp lack håller nog längre men om/när det väl börjar ge sig så blir det bökigare.

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 timmar sedan skrev Lajnus:

En variant kanske kan vara Herdins hårdvaxolja. Lättjobbat och ger en slitstark och tålig yta. Har själv aldrig använt den i båtsammanhang men har den hemma på bänkskivor, matbord, parkettgolv, vissa möbler m.m. En fördel med olja istället för lack är att det blir väldigt enkelt att underhålla. Häll på en skvätt olja och putsa in med typ skurnylon eller våtslip-papper, torka bort överflöd, klart på fem min. 2-komp lack håller nog längre men om/när det väl börjar ge sig så blir det bökigare.

Såvitt jag kan förstå så är Herdins hårdvaxolja inget annat än en polyuretanlack. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
39 minuter sedan skrev Eld-:

Såvitt jag kan förstå så är Herdins hårdvaxolja inget annat än en polyuretanlack. 

Intressant, har faktiskt aldrig kollat på burken vad den innehåller. Men den är oavsett väldigt lättjobbad och ger en behagligt matt och slitstark yta. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Så här står det på deras sida:

Herdins Hårdvaxolja är transparent och baserad på naturliga vegetabiliska oljor och vaxer, som ger både näring och naturlig finish åt trä.

Vet inte om polyuretanlack är ”naturliga vegetabiliska oljor och vaxer”?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
2021-03-06 vid 09:12 skrev Georg_Ohm:

Allting går att lacka, men resultatet kan ju bli därefter.

Jag blev en gång rekommenderad att lacka rutramar av aluminium med Benarolja, det blev bara kladdigt. Benarolja har jag aldrig förstått mig på, det är något mellanting mellan lack och träolja.

Jag hade benarolja på ytterdörren av ek, torkade aldrig. Nu är det Le Tononkinokinos eller hur det nu stavas. Även om det är dax att åtgärda brukar det ändå bli bra.

 

Medtallgrejer har jag lackat med klarlack på sprayburk, beroende på underarbetet kan det bli rätt bra.

”Mässing” i exempelvis belysningsarmaturer är inte äkta mässing, det kan vara något vitmetall som är överdragen med ett väldigt tunt lager mässing, jag har sett flera exempel på hur man putsat sådant, men ”Häxans” och andra preparat, och då ganska snabbt gått igenom ytskiktet.

Oki, en annan detalj (om man åter ska våga nämna något utanför ämnet), en mässings sak som istället är kromad på utsidan:

 

20210404_210531.jpg

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
18 timmar sedan skrev Perrr:

Oki, en annan detalj (om man åter ska våga nämna något utanför ämnet), en mässings sak som istället är kromad på utsidan:

 

20210404_210531.jpg

Ja det går ju att putsa, men jag vet av dålig erfarenhet, att kromet, eller förnicklingen, kan vara väldigt tunn och om man putsar dör ihärdigt med Autosol eller kanske med Häxans så kan man gå igenom ytskiktet.

Så du kan ju alltid prova att skrapa litet med en kniv på något ställe där det inte syns dör att bedöma om det går att putsa.

Men av bilden att döma ser det ju ut som det var ordentliga grejer, som då skall tåla att sitta utomhus på däck i en aggressiv marin miljö, så då skall dom väl tåla en omgång med Autosol eller annat bra polermedel.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Varför börjar en tråd om träarbeten plötsligt handla om polering av metall?

 

Jag brukar inte sura för att trådar spårar lite snett (snarare brukar jag uppskatta detta), men någon hyfsoch eftertanje kan man väl begära vid trådkapningar.

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 minuter sedan skrev Mackey:

Varför börjar en tråd om träarbeten plötsligt handla om polering av metall?

 

Jag brukar inte sura för att trådar spårar lite snett (snarare brukar jag uppskatta detta), men någon hyfsoch eftertanje kan man väl begära vid trådkapningar.

Det är väl inget ovanligt att fokus flyttas, det händer väl i minst sju trådar av tio.

Klart det blir svårare för forumets sökmotor att finna rätt om någon i framtiden vill söka på poleeing av beslag till pollare. Kanske hade varit bättre att starta en ny tråd, men nu är vi nu här...!

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

18 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Det är väl inget ovanligt att fokus flyttas, det händer väl i minst sju trådar av tio.

Polering av mässing tycker jag absolut hade varit bättre om Perrr startat en ny tråd om och precis om jag skrev så uppskattar jag ofta att trådar seglar iväg som vassbåtar på en öppen ocean.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Tyvärr är det väl så här @Perr (oftast) använder forumet - dvs kapa andras trådar där det är lite "liv" i eftersom han inte tycker sig få svar i sina egna. Visst kan man göra så, och så funkar det på många andra forum. Men direkt ohyfsat mot en trådskapare, tycker jag.

Har haft en PM-diskussion om detta, men tror inte budskapet nådde fram....

 

Visst är vi väl några som själva rätt duktiga på att dra iväg med sidospår, men inte på den nivån och så systematiskt....tror jag.

Edited by IngemarE
  • Like 2
  • Thanks 1
  • Confused 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy