Mambo 78 Postad måndag kl 16:07 Jag håller på att undersöka en båt inför ett eventuellt köp. Det finns ett flertal instrument Garmin GMI 10 samt en Garmin 5010-plotter. Men dessa Garmin-instrument vill inte fungera, dom varnar för låg driftspänning ( under 10V). Och då man slår på Plottern så slocknar GMI 10 instrumenten helt. Som jag förstått strömförsörjs allt via NMEA2000-nätverket. Även om motor/generatorn är igång blir det inte bättre. Har någon några tips om orsak och åtgärd? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 466 Postad måndag kl 16:08 Ingen plotter kan försörjas via NMEA2000. Så är det kopplat så är det inte konstigt om det blir problem. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 813 Postad måndag kl 16:21 8 minuter sedan skrev Mambo: Jag håller på att undersöka en båt inför ett eventuellt köp. Det finns ett flertal instrument Garmin GMI 10 samt en Garmin 5010-plotter. Men dessa Garmin-instrument vill inte fungera, dom varnar för låg driftspänning ( under 10V). Och då man slår på Plottern så slocknar GMI 10 instrumenten helt. Som jag förstått strömförsörjs allt via NMEA2000-nätverket. Även om motor/generatorn är igång blir det inte bättre. Har någon några tips om orsak och åtgärd? NMEA2000-nätverket har en "power inserter" någonstans. Denna är i sin tur ansluten till båtens elsystem (via en egen, ganska liten säkring) någonstans. Kolla så det inte finns något fel där, och mät gärna spänningen i denna "tappningspunkt". Sedan är det precis som @raol skriver - det är bara strömsnåla små instrument och givare som kan försörjas via NMEA2000-bussen. En plotter, ekolod o.s.v. drar för mycket ström och har/skall ha sin egna matning. Om det ändå är kopplat så, kan man befara mer mystiskt "hemmapul" och "kreativa" lösningar i båten, vilket du bör väga in vid ett eventuellt köp. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mambo 78 Postad måndag kl 16:26 (redigerade) Raol; menar du att plottern förbrukar för mycket ström? Jag är inte säker på om plottern försörjs via NMEA men jag konstaterar att de andra instrumenten först varnar och strax därefter slocknar. Plottern däremot fortsätter fungera. Kan det vara att Plotterns ordinarie strömförsörjning lagt av och att den nu går på NMEA (som då inte orkar)? Redigerad måndag kl 16:28 av Mambo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ABC 504 Postad måndag kl 19:15 Garmin rekommenderar en säkring på 3A till NMEA-2000 matningen och den ska då försörja alla enheter man kopplar in på bussen. En 5010-plotter kan dra 3,5A (35W vid 10V) så den kan över huvud taget inte matas från nätverket. Troligt är att batteriet eller strömförsörjningen är problematisk och när plottern startar så sjunker spänningen så mycket att många saker helt enkelt lägger av. Och plottern kanske är tåligare än dom andra (GMI 10) och lever lite längre. Börja felsöka i den änden, varför sjunker spänningen? Vad är batterispänningen när plottern kör? Fungerar laddningen? Hur är det med andra förbrukare, lampor, radio, etc., har dom rätt spänning? Varför är spänningen så låg? 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 2 074 Postad måndag kl 22:41 6 timmar sedan skrev Mambo: Jag håller på att undersöka en båt inför ett eventuellt köp. Det finns ett flertal instrument Garmin GMI 10 samt en Garmin 5010-plotter. Men dessa Garmin-instrument vill inte fungera, dom varnar för låg driftspänning ( under 10V). Och då man slår på Plottern så slocknar GMI 10 instrumenten helt. Som jag förstått strömförsörjs allt via NMEA2000-nätverket. Även om motor/generatorn är igång blir det inte bättre. Har någon några tips om orsak och åtgärd? Garmins installationsanvisningar anger : "Ansluta strömkabeln: GPSMAP 4000/5000-plottern måste anslutas till båtens strömförsörjning. Använd den medföljande strömkabeln med 2 stift och anslut strömledningen (röd) och jordledningen (svart)." Plottern har alltså egen strömförsörjning. Att GMI slocknar beror på problem med strömförsörjningen till N2K-nätverket eller att hela elsystemet med batteri mm har något problem. Att plottern fortsätter att fungera när N2K-anslutna enheter slocknar tyder på att du ska börja felsöka N2K-nätverket. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rejas 268 Postad tisdag kl 05:32 Du har fått många bra tips. En fråga till ägaren är om det någonsin fungerat. Om det har fungerat tidigare är det ju något som gått sönder och skall felsökas, har det aldrig fungerat är det ju en installation som skall färdigställas. Du har redan fått tipsen tidigare, och så här skulle jag ha gjort. 1: Mät spänningen med en multimeter över batteribanken medan någon annan sätter på apparaterna. Om spänningen sjunker är batterierna eller deras laddning problemet. Det är vanligt med ett spänningsfall i NMEA-bussen så även om du mäter något högre vid batteriet än vad som visas på instrumenten så kan det vara problemet. 2: Om batterierna verkar friska är det sannolikt strömmatningen till NMEA-bussen som är problemet. Har man valt Garmin är den oftast gul. Jag skulle för att testa tillfälligt koppla in ytterligare en ströminjektor någonstans på bussen där det är enkelt att komma åt. Den är enkel att koppla in som en T-koppling någonstans där du har en skarv på "backbone". Försvinner problemen då (vilket jag gissar att de gör) så är problemet strömmatningen. 3: Skulle problemet inte försvinna, trots att du har en ytterligare strömmatning som du vet fungerar sitter problemet troligen i någon av kopplingarna. I ett NMEA-2000 nät finns flera skarvar och T-kopplingar. De brukar vara av bra kvalitet men jag har sett de som gått sönder. I ett mindre nät är det inte så många så börja med att ta isär och se hur de ser ut och koppla ihop igen. I ett större nät kan man ofta felsöka genom att koppla bort delar av nätet. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mambo 78 Postad tisdag kl 05:38 Tack för tipsen. Jag ska på och felsöka lite till idag. Men då det inte är min båt kan jag inte göra några större ingrepp. Men jag ska kolla spänningen. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 081 Postad tisdag kl 11:44 (redigerade) 6 timmar sedan skrev Mambo: Tack för tipsen. Jag ska på och felsöka lite till idag. Men då det inte är min båt kan jag inte göra några större ingrepp. Men jag ska kolla spänningen. Nätverk eller ”nätvärk”, det kan ju då som antytts vara svag spänning i båtens elsystem. Vad jag råkat ut för själv, och vad andra skrivit om i olika trådar här på forumet är: Att säljaren hävdar att batterierna minsann är nya eller bara en säsong gamla, men när man sedan får båten i sin ägo upptäcker man med en gång, eller nästföljande säsong, att batterierna är rätt så dåliga eller helt kassa. Att mäta batterispänningen rakt över batteripolerna är inte helt meningslöst, men säger egentligen inte så där jättemycket. Man skall mäta båda med och utan belastning, koppla voltmeter över batteripolerna, och tänd all belysning, lanternor, sätt igång kylskåpet etc, om nu belysningen blir svag och spänningen låg är det en anledning att pruta på försäljningspriset. Dåliga batterier kan luras, dom tar åt sig en del ström när dom laddas, och visar bra vilospänning när dom är ”fulladdade” men så snart man belastar dem med någon förbrukare sjunker spänningen snabbt. Redigerad tisdag kl 11:47 av Georg_Ohm 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mambo 78 Postad tisdag kl 15:58 Nu har jag kollat och mätt lite mera. Batterispänningen är inte alls bra. Det är en batteribank med 4x95 Ah AGM varav 3 batterier är ganska nya. Men jag mätte 11,4V. Kopplade landström och mätte efter 1 timme 12,2V. Kopplade loss landström och efter ett par timmar var det nere på 11,6V igen. Något batteri är helkass. Jag har mentalt börjat tänka bort denna båt eftersom elsystemet verkar ha haft en glad hemmapulare med intresse av många prylar. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 081 Postad tisdag kl 16:52 47 minuter sedan skrev Mambo: Nu har jag kollat och mätt lite mera. Batterispänningen är inte alls bra. Det är en batteribank med 4x95 Ah AGM varav 3 batterier är ganska nya. Men jag mätte 11,4V. Kopplade landström och mätte efter 1 timme 12,2V. Kopplade loss landström och efter ett par timmar var det nere på 11,6V igen. Något batteri är helkass. Jag har mentalt börjat tänka bort denna båt eftersom elsystemet verkar ha haft en glad hemmapulare med intresse av många prylar. Ja där har du problemet. Om man parallellkopplar bra och dåliga batterier så vill nu laddningen, liksom det mesta i fysikens värld, jämna ut sig, det flyter då ström från de bra batterierna till de som är sämre, resultatet blir inte ens halvbra batterier utan genomgående dåliga batterier. Möjligen kan man kanske rädda de som inte är dåliga. Men i sådana batteribanker skall batterierna vara identiska, samma typ, samma kapacitet, samma ålder, helst ur samma batch om man nu vill vara extra noggrann. Ett 95Ah AGM-batteri kostar väl omkring 1200-1500 kr i de billigaste butikerna 4x det beloppet plus kompensation för arbetskostnad borde du ju kunna pruta bort. Sedan brukar det vara lönsammare att köpa 100Ah, fler Ah per krona, om sådana nu får plats. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser