Gå till innehåll
onsdag 15 oktober 2025
Ramba

Få bort mögel från skivan under dynan

Rekommendera Poster

Har precis tagit upp båten och insåg att jag fått en del mögel (se bild). Har ni något bra tips på hur kan jag få bort detta? Vore inte så trevligt om det fortsatte att sprida sig. Har sökt runt lite, men har inte hittat något riktigt bra lösning

mögel.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det verkar vara en obehandlad träskiva vilket funkar sådär i marina miljöer, så du lär inte få bort allt mögel, men prova att tvätta med såpa och efterbehandla med vinäger. Du lär dock få tillbaka möglet och kommer få upprepa behandlingen. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tvätta med ättika vilket dödar svartmögel/jordslag men kan göra att obehandlat trä grånar lite.

Ta lite ättika på en kökssvamp eller liknande och badda området med svartmögel.

För att få bort de svarta fläckarna får man nog ta till slipning med fint sandpapper eller möjligen oxalsyra.

Sedan finns det specialmedel mot svartmögel att köpa och välsorterade båttillbehörsbutiker eller färgaffärer kan ha sånt.

För att förhindra nya angrepp, olja in plywoodskivan med Kinesisk träolja eller liknande vilket gör det svårare för mögelsvamparna att få fäste och det blir lättare att tvätta av.

Torrbollar i båten och ta hem dynor om det finns möjlighet.

//Pär

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har tvättat bort svartmögelprickar på tyg med en del ättika och 3 delar vatten i en en sprayflaska, det funkade utmärkt. Tror att det var 24% ättika.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vill bara tillägga:

Har man inte använt oxalsyra tidigare bör man kolla upp hur man gör innan man börjar.

Googla "oxalsyra på trä", finns gott om beskrivningar hur man använder det.

Skyddsglasögon och skyddshandskar är ett måste samt kläder man inte är rädd om.

Läs varningstexter på förpackningen samt säkerhetsdatablad på tillverkarens hemsida, man kan även få säkerhetsdatablad där man köper produkten.

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Finns ett danskt rengörings medel som vi använder på båten, grön Rodalon Ude (utomhus), inköpt i Danmark men finns oxå på nätet.

Boracol har jag kvar från tidigare, behandlar baksidan på takskivor efter rengöring isamband med diverse job för att förhindra framtida mögel.

Vinäger/ättika lägger vi på diverse ytor efter rengöring inför vintern, sägs bromsa/förhindra mögel.

Ställer även fram små burkar med Tea Tree oil i respektive kabin, wc och salong. Det sägs motverka mögel.

https://www.hjertmans.se/sv/produkt/varme-kyla/ventilation/luktborttagare/luftrenare-tea-tree-oil-113g

När vi hade båten i Sverige, tömde vi den på dynor, segel, textilier mm.

Bra med stora varmförråd.

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Stort tack för era tips! Uppskattas väldigt mycket!

Tänkte ge er en liten uppdatering och för andra som kan ha problem med mögel.

Var förbi Bahaus och köpte dessa och åkte förbi en snabbis till båten för att testa

https://www.bauhaus.se/panelborste-frida-tra-fsc-100
Skrapade bara lite snabbt med en hård borste på ytan

https://www.bauhaus.se/mogelbort-650ml
Sedan test-sprayade jag med denna lite på ytan, väntade någon minut och torkade av med papper.

Resultatet ser ni på bilden. Trots att jag bara testade och inte gjorde så noggrant och dessutom under så korttid så är jag väldigt nöjd! Kommer senare göra det mer noggrant och köra lite med ättika också som jag köpt samt lägga på kinesisk träolja i efterhand, tror det kommer räcka gott och väl.

Tack återigen!

mögel2.png

Redigerad av Ramba

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
12 timmar sedan skrev Ramba:

Tänkte ge er en liten uppdatering och för andra som kan ha problem med mögel.

Tackar!

Det borde vi generellt vara lite bättre på.

• Tack 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...