Gå till innehåll
lördag 18 oktober 2025
Robertenglund89

Båt i vattnet på vintern

Rekommendera Poster

Tjena! 

Vi har en Allegro 27 med hemmahamn i Stockholm som vi vill kunna hålla i vattnet på vintern så vi kan segla året runt. Därför undrar jag hur man bör tänka kring sina genomföringar. Jag kan göra mig av med alla utom den som tar in vatten till motorn. Går det att helt enkelt lämna en genomföring öppen över vintern eller kan den frysa sönder och sänka båten, även i öppet läge? 

Allt tips mottas tacksamt för nästa vinter vill vi segla hela året :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi hade båten i hela förra vintern. Vår lösning var att som vanligt köra glykol genom kylsystemet i motorn, men sen drog vi självreglerande värmeslingor (egentligen gjorda för att stoppas in i vattenledningar) runt alla genomföringar och slangar på genomföringar upp till vattenytans höjd. Två slingor på 14 m och 280 W var, så 20 W/m ungefär, för kanske 400 kr/st om jag minns rätt. De gav noll effekt vid +10 grader och max effekt vid +3 grader eller lägre. Runt slingorna/slangarna/genomföringarna virade vi byggisolering och fäste med buntband, för att maximera värmen där den behövdes och slippa värma upp båten mer än nödvändigt.

Båda var sen kopplade på fristående landström (inte via båtens landström alltså) via en liten apparat som agerade termostat (av/på). Den slog på när det gick under +3 grader och slog av när det gick över +5 grader (inställbart, så det var vad vi valde). Apparaten hade ett mobilkort i sig och kommunicerade via SMS, så man skickade en sifferkod till den, så svarade den med temp och status, och andra sifferkoder kunde ändra status eller ändra inställningar. Den hade också ett inbyggt batteri eller en kondensator så den kunde skicka larm om strömmen bröts, innan den själv hann bli strömlös. Den var ju inte gratis, men den gjorde gott för tryggheten.

Nu hade vi väl tur att det var en rätt mild vinter. Hamnen var isfri, som oftast är fallet här på västkusten, och det var väldigt få dygn med ordentlig kyla. Vi konstaterade att tempen vid mätaren visade ungefär 5-6 grader över yttertempen i området när värmen var på. Sen låg ju mätaren fritt i salongen, medan värmeslingorna låg runt genomföringarna och hade isolering runt, så där var det säkert mycket varmare. Men när det då var runt noll på mätaren kändes det ändå lite nervöst. Vid salthalten som råder i Gbg är fryspunkten runt en minusgrad.

I övrigt gjorde vi inget annat än att ta ur dynorna. Batterierna lät vi vara kvar och stödladdade genom att koppla in båtens landström, som har en permanent laddare inkopplad, under ett dygn ett par gånger under året.

Men, nu var ju detta för förvaring under vintern, inte för att använda båten. Men i princip kan man väl göra som vi gjorde med värmeslingor även på en båt som används regelbundet.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

har min i på vintrarna

till att börja med har jag alltid elen via en vanlig sladdvinda så jag inte behöver koppla in landströmmen i båten.

på så vis påverkas inte båtens elsystem av mer galvaniska strömmar då båtens jord inte är inkopplad....har jag fått för mig :) 

rätta mig gärna om jag har fel.

genomförningar har jag tre st som jag har Julas värmekabel runt som kostar runt 300

ljuddämparen till maskin har jag också virat en värmekabel runt.

sen har jag maskinrummet där jag har en frostvakt på vardera sida om maskin.

för dig kan det vara skönt att ha en frostvakt i ruffen?

färskvattenledningar och tankar tömmer jag med dammsugare.

frostvakterna i masinrummet gör också att jag inte behöver tömma maskinen så det är bara att starta o köra.

en viktig sak är förtöjningar

vattnet blir "hårdare" på vinter och rycken starkare beroende på var du befinner dig.

dubbla förtöjningar gäller .

mvh

arni

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det här blir väl något off topic, men båtar verkar vara tåligare än vad åtminstone jag trodde. I närheten av vår hamn ligger en övergiven 30-fotare på boj. Tror det blir femte vintern detta. Börjar se ganska skamfilad ut men den flyter! Jag är lite imponerad och tänker för mig själv att en underhållen båt måste vara ett under av trygghet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kanske värt att kolla med ditt försäkringsbolag och höra vad dom har att säga om man vill ligga kvar i sjön under vintern.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...