Jump to content
Thursday 05 December 2019

Lajnus

Medlemmar
  • Content Count

    35
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

4 Neutral

About Lajnus

  • Rank
    Fänrik

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Jag har returen till finfiltret som original. Vad var anledningen att du drog om slangen till tanken? Jag har precis köpt ett par dunkar EcoPar som är en syntetisk diesel gjord på gas. Blir intressant att testa. Den kostar inte många kronor mer per liter och ska enligt uppgift ha bättre smörjande egenskaper för motorn, noll problem med bakterier, mycket renare avgaser och ingen sotbildning.
  2. Svarar på mitt eget inlägg nu och kan konstatera att motorn går som en klocka efter att den fått ny matarpump och renoverad högtryckspump. Vet inte om det bara var matarpumpen som felade eller om det var en kombination av att båda pumparna var trötta. Passade även på att byta alla slangar och renoverade vattenpumpen med nya lager och simmerringar.
  3. Har nyligen blivit ägare till en träsnipa med en gammal Yanmar SB8 som har betett sig lite besynnerligt. I början startade den alltid snällt både varm och kall. Dock så larmade den för lågt oljetryck vid tomgångsvarv när motorn var varm. Bytte till SAE30 olja och rensade filtret (spaltfilter), körde även en stund med rengöringsolja. Det var nästan 5 l olja i motorn innan bytet (ska vara 2,8 l enl. manualen) som dessutom kändes lite för lättflytande. Efter detta så varnar den inte längre för oljetrycket men det är omöjligt att starta motorn när den är varm. Den går runt bra med startmotorn och har även försökt veva igång manuellt men den vägrar starta förrän efter 15-20 min. Ytterligare en sak jag noterat är att varvtalet vandrar något ungefär vid marschfart. Tänker att allt detta tyder på att det läcker diesel internt i bränslepumpen. Har noterat att någon som tidigare skruvat med motorn har varit notorisk med att dra åt bultar och skruvar för löst vilket b.la. lett till att det läckt diesel vid infästningen till bränsleröret ovanpå högtryckspumpen. Misstänker att det kan finnas något ytterligare läckage invändigt. Har beställt en del nya packningar, brickor, lager m.m. för att öppna pumparna och kolla hur det ser ut, byta dessa och dra åt bultarna ordentligt. Har skruvat en del på Yanmardieslar tidigare men aldrig med bränslepumparna. Något speciellt jag bör kolla efter? Kan det vara något annat fel?
  4. Tack för alla kreativa svar! Har lagat temporärt med vulktejp och kommer förhoppningsvis få en ny sticka snart.
  5. Tack för alla förslag! Har kontaktat ett par återförsäljare men hittills ingen lycka att hitta en ny sticka. Verkar som att reservdelar till SB8 utgått ur sortimentet.
  6. Tack! Det skulle förklara saken. Kanske är det så att byglarna har fallit bort och att kontakterna tidigare hölls ihop av korrosionen.
  7. Känns som en otroligt dum fråga att behöva ställa...men har svårt att komma åt och se/känna hur de är konstruerade.. Ja alltså, elkontakterna mellan motor och kabelhärva håller inte ihop utan lossnar efter att motorn körts en stund. Detta efter att jag tidigare plockat isär och sprutat kontaktspray på kontaktytorna. Hur ska kontakterna hållas ihop? Är det någon form av bajonettkoppling eller krävs det bara väldigt mycket våld för att de ska klicka fast?
  8. Någon som har en genial idé hur man kan laga en oljesticka där halva gummiproppen som tätar i hålet ner mot tråget har släppt? Alt. om någon har eller vet var det går att hitta en ny sticka. Motorn är en Yanmar SB 8.
  9. Också intresserad av hela om någon har (som pdf).
  10. Tack du är en stjärna!
  11. På jakt efter en service/verkstadsmanual till SB 8 och speciellt kopplingsschema över elsystemet. Lyckas inte hitta något på nätet. Någon som har eller vet var det går att finna?
  12. Ja, någon som vet vad som hänt med forumet? Står bara ”This Account Has Been Suspended”. Så mycket värdefull information som gått förlorad.
  13. Har ett rufftak i plywood med duk och epoxi på där det börjat uppstå problem med att det smiter in vatten på några ställen i skarven mellan expoxibeläggningen och den fernissade mahognyöverbyggnaden på sidan. Dvs. fernissan har släppt på några fläckar och fukten riskerar på sikt att ta sig in under epoxin. Min tanke nu är att slipa rent dessa områden ner till trä/epoxi, impregnera med Lignu, ny fernissa och sist ny färg på taket. Har tidigare använt Internationals Interdeck som fungerat bra men skulle vilja ha en färg som även ger ett extra tätskikt ned över skarven. Hempel hade tidigare en sådan färg som heter Decolay men den säljs inte längre. Några tips?
  14. Haha jo det får man ju ge honom i alla fall. Har fötsökt komma på om det kan vara något mer dolt på båten som potentiellt kan vara felvänt. Fockfallet var t.ex. också vänt åt fel håll med lös tamp i segeltoppen och schackel mot knapen på masten. Men det var ju mer uppenbart och enkelt att åtgärda.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy