Jump to content
Sunday 01 August 2021

Lajnus

Medlemmar
  • Content Count

    88
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

15 Trovärdig

About Lajnus

  • Rank
    Kapten

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Har ingen erfarenhet av plywoodbåtar men om tanken är att epoxin ska hålla tätt mot vatteninträngning även i skarvar och liknande (?) så bör du nog laminera ett par lager med glasfiberväv.
  2. Lajnus

    Summer Yanmar SB8

    För framtida arkiv: testade att klippa den vita kabeln och då tystnade summern. Kopplade sen den vita kabeln till generatorns förspänning/laddningsgivare och nu funkar allt som vanligt. Summern tystnar, lamporna slocknar och batteriet laddas, alla är glada.
  3. Lajnus

    Summer Yanmar SB8

    Har rotat fram den gamla kabelpiskan ur soporna och om kablarnas färger på den stämmer med färgerna i kopplingsschemat så ska vit kabel från summern kopplas till generatorn och inte till jord. Temp- och oljetrycksgivare kopplas till blåa kablar och röd till +12V. Dock så stämmer ju inte kopplingsschemat i så fall då det specificerar att en kabel av okänd färg från summern ska kopplas till jord. Men det skulle ju förklara varför summern fortfarande ljuder fast lamporna slocknat när motorn startat.
  4. Lajnus

    Summer Yanmar SB8

    Ok tack. Har du också tre blå, en vit och en röd? Vad går vit och röd till på din?
  5. Lajnus

    Summer Yanmar SB8

    Tack för input! Har kollat att alla lampor är hela. Misstänker själv att det är något felkopplat till summern då kopplingsschemat inte berättar vilken färg som är vad på kablarna till den. Har kopplat vit till jord och röd till plus, kan det verkligen vara att röd ska till jord och vit till plus? Är det alltså så att summern tystnar när den får spänning (genom lamporna) på alla tre ingångarna (blå kablar) trots att det knappt flyter någon ström genom kretsen och lampan därmed inte lyser? När kretsen sluts genom att någon av givarna får lägre resistans mot jord så börjar det går mer ström i kretsen, det blir högre spänningsfall genom lampan och summer låter då den inte längre får spänning på de blåa kablarna. Hmm Ska dubbelkolla allt senare idag.
  6. Lajnus

    Summer Yanmar SB8

    Rev ut det gamla oxiderade kabeltrasslet och kopplade om elen till motorn (Yanmar SB8) med en egen ny panel. Då det bara rör sig om ett fåtal kablar: plus, jord, startström och tre givare så brydde jag mig inte om att kolla hur det gamla trasslet var kopplat utan gick efter kopplingsschemat nedan. Allt verkar fungera bra förutom att summern inte slutar låta när motorn går igång. Laddlampan och oljetrycklampan lyser när tändningen är på och slocknar när motorn startar. Vad kan det vara för fel? Någon som har koll på hur summern fungerar? Den har fem kablar: tre blå, en vit och en röd. Jag kopplade de tre blåa parallellt med varsin lampa till respektive givare på motorn, vit till jord och röd till plus.
  7. Jag har också en båt med bordläggning av ek där det blir lite onödigt stora glipor mellan vissa bord på vårkanten innan sjösättning. Tätade i år med kokosfett blandat med lite rå linolja och tjära. Funkade bra, men det är ju bara en temporär fix för att spara lite på pumparna första dagarna, eller som ett alternativ till att ligga i marvatten för de utan inombordare. Min plan för att åtgärda detta framöver är att ta något eller några bord per år. Skrapa rent på insidan på hösten (gamla lager av linolja och tjära). På våren dra åt nitarna alt. nita om och sen djupimpregnera med Selderolja.
  8. Nevermind, den är lös! Krävdes bara lite ihärdigt milt våld.
  9. Är det någon som vet hur man får loss nyckelbrytaren ur en Yanmar panel av typen på bilderna? Har försökt skruva på olika delar med måttligt våld utan framgång. Vågar inte ta i mer med risk för att plasten spricker utan att veta om det ska skruvas, på vilken del och åt vilket håll..
  10. Är inte herdins pulverbets gjord för att lösas i vatten? Kanske finns det olika varianter men jag har vaga minnen av ett misslyckat försök att lösa den i lacknafta vid något tillfälle..
  11. Stryk så tunt det går. Förtunna lite om lacken/fernissan är för trögflytande för att kunna stryka ut helt. Doppa penseln ofta och ta bara lite åt gången. Vanlig oljebaserad fernissa brukar kunna flyta ut bra på vertikala ytor också.
  12. Någon som har tips på snickeri för hjälp att tillverka nya träbitar i ek till tappfogade rutramar? Alltså halvfabrikat i byggsats utifrån rötna men välbevarade mallar. Gärna i stockholmstrakten men går nog bra att skicka med post också om så skulle vara. Har tidigare fått hjälp med liknande saker av Pondus snickeri på Kungsholmen men de ligger rejält efter p.g.a. covid och tar inga nya uppdrag.
  13. Har tyvärr inget enkelt recept på hur man kan få bort resterna som sitter kvar men ett tips på hur det går att undvika fortsättningsvis. Troligen är det mässingsskruvar som är mjuka och lätt går av då gängen satt sig. Man kan knacka några slag med en hammare på skruvmejseln för att ”väcka” skruven innan man börjar skruva och på så vis undvika att de går av, vilket annars händer typ 50/50 sannolikhet med gamla mässingsskruvar. Om de redan gått av återstår bara att försöka borrabort resterna och limma/plugga igen hålen alt sätta skruvarna bredvid om det går.
  14. Lajnus

    Nytt projekt

    Jag skulle vilja slå ytterligare ett slag för mitt tidigare förslag att kolla annonser lokalt och höra med båtklubbar i närheten om det finns några lämpliga objekt som söker nya vårdnadshavare. Nu var annonsen borta så längd och bredd på båten syns inte men skulle tippa på att vikten ligger nånstans mellan 1,5-2 ton för en sån snipa, lite mindre om den legat på land länge och torkat ur. Kostar en del att hyra lastbil med kran för transport ~70 mil av en sån båt.
  15. Lajnus

    Nytt projekt

    Kul, jag tycker absolut ni ska skaffa träbåt om det är vad som lockar! Många kloka råd här i tråden. Tycker ni ska sikta in er på en mindre båt (~7m) i bruksskick som har seglats kontinuerligt senaste åren. Visst, mindre båtar seglar sämre och man får inte plats med hela kompisgänget men allt annat blir mycket mer hanterligt som förstabåt både gällande renovering/underhåll och segling/tilläggning/slussning etc. Evt. kan ni också klara er utan motor på en mindre båt om ni är lagda åt det hållet (alt. någon mindre elmotor som hjälpmotor). Se till att sjösätta så snart som möjligt (innan det blir varmt och torrt) och njut av båten första sommaren. Gör sen en plan i höst över vad som behöver renoveras och i vilken ordning olika moment bör göras. I bästa fall kan ni kanske ärva renoveringsplanerna från den tidigare ägaren. Det kommer garanterat finnas nog med saker att göra också på en gammal båt som inte är ett eftersatt vrak. 🙂 Finns det några båtklubbar i närheten? En tanke kan vara att isf kontakta dom och berätta vad ni söker. Eller bara gå dit och titta om det finns några lokala säljes annonser. Gällande budget så skulle jag säga att köpesumman för gamla båtar är en mycket liten den av den totala kostnaden. Ni borde kunna hitta en båt i bruksskick för 10-20tkr men räkna sen med att lägga minst ungefär samma summa varje år på underhåll, inköp av material och specialverktyg etc.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy