Jump to content
Wednesday 08 July 2020

Lajnus

Medlemmar
  • Content Count

    40
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

4 Neutral

About Lajnus

  • Rank
    Fänrik

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Kul att nån mer tänkt samma tanke. Jag har visserligen inte så törstiga elförbrukare i båten men tror generatorn är något överdimensionerad. Om motorn är tjurig (kallt väder eller om den stått stilla ett tag) eller om jag av någon anledning skulle behöva veva igång motorn så vore det smutt att kunna stänga av laddningen.
  2. Tack igen, bra förklarat. Dock är jag med på allt detta redan. Min fundering är varför den inte skulle börja ladda p.g.a. att magnetiseringsspänningen tillförs efter att generatorn börjat rotera.
  3. Hehe, tack för svar! Det var ungefär ett sånt svar jag hoppades på Ok, skippar denna idén.. Men, förstår ärligt talat inte riktigt hur det funkar med att laddningen inte startar om man slår på strömmen efter start. Enligt mitt elschema är spänningen till magnetiseringsströmmen påkopplad via varningslampan så länge tändningen är på. Om då inte genratorn laddar så borde väl strömmen (när evt ny brytare slås på) magnetisera den och kicka igång laddningen? Tanken var inte att bespara den lilla ström som går åt för magnetiseringen utan att bespara motorn från att behöva ladda ett tungt batteri precis vid start, vid evt händelse av detta. Men men, egentligen ett ickeproblem så länge allt annat funkar som det ska.
  4. Her en liten eksnipa med en gammal Yanmar SB8. Tänkte bygga en ny elpanel både för motorn, lanternor m.m. En tanke slog mig att varför inte sätta en omkopplare för magnetiseringsströmmen till generatorn också och på så vis kunna slå av/på laddningen. Skulle ex.vis. kunna underlätta vid start om batteriet är dåligt laddat eller om motorn av någon annan orsak är svårstartad. Har dock aldrig sett detta på annan båt. Finns det någon anledning att absolut inte göra så? (Förutom den uppenbara risken att man glömmer slå på laddningen och drar ur batteriet..)
  5. Hej! Håller på och byter lite dåligt trä på min eksnipa, bl.a. en bit av skarndäck där en skarv ungefär midskepps har rötat upp och börjat sprida sig ner i översta bordet och spantet under skarven. Planen är att byta den bit som är dålig med en bladslask halvt-i-halvt på ca 20 cm på var sida, limmat med epoxi. På insidan sitter en sarg i mahogny skruvad mot skarndäck. Min fundering är hur man ska lösa så det blir tätt mellan sarg och däck, alltså endast den bit som behöver bytas. Det sitter något stelnat hårt svart guck sen tidigare. Alt 1: Limma även sargen med epoxi. Enklaste lösningen då jag ändå kommer limma laskarna med epoxi. Känns lite oortodoxt och inte optimalt om man någon gång vill montera loss mahognysargen utan att den går sönder. Alt 2: Tjärbaserat kitt typ valle viking. Rötskyddande, lätt att demontera men kommer nog på sikt hårdna och kanske krympa och släppa in fukt. Alt 3: Sika eller liknande. Lutar väl åt detta men vill helst inte riskera att bygga in fuktfällor. Passningen är ganska exakt så det kommer inte bli mycket marginal för fogrörelse så förr eller senare kommer det in fukt och då stannar det kvar i skarven och skapar röta. Några tankar? Samma sak gäller egentligen för skarven mellan skarndäck och översta bordet.
  6. Jag har returen till finfiltret som original. Vad var anledningen att du drog om slangen till tanken? Jag har precis köpt ett par dunkar EcoPar som är en syntetisk diesel gjord på gas. Blir intressant att testa. Den kostar inte många kronor mer per liter och ska enligt uppgift ha bättre smörjande egenskaper för motorn, noll problem med bakterier, mycket renare avgaser och ingen sotbildning.
  7. Svarar på mitt eget inlägg nu och kan konstatera att motorn går som en klocka efter att den fått ny matarpump och renoverad högtryckspump. Vet inte om det bara var matarpumpen som felade eller om det var en kombination av att båda pumparna var trötta. Passade även på att byta alla slangar och renoverade vattenpumpen med nya lager och simmerringar.
  8. Har nyligen blivit ägare till en träsnipa med en gammal Yanmar SB8 som har betett sig lite besynnerligt. I början startade den alltid snällt både varm och kall. Dock så larmade den för lågt oljetryck vid tomgångsvarv när motorn var varm. Bytte till SAE30 olja och rensade filtret (spaltfilter), körde även en stund med rengöringsolja. Det var nästan 5 l olja i motorn innan bytet (ska vara 2,8 l enl. manualen) som dessutom kändes lite för lättflytande. Efter detta så varnar den inte längre för oljetrycket men det är omöjligt att starta motorn när den är varm. Den går runt bra med startmotorn och har även försökt veva igång manuellt men den vägrar starta förrän efter 15-20 min. Ytterligare en sak jag noterat är att varvtalet vandrar något ungefär vid marschfart. Tänker att allt detta tyder på att det läcker diesel internt i bränslepumpen. Har noterat att någon som tidigare skruvat med motorn har varit notorisk med att dra åt bultar och skruvar för löst vilket b.la. lett till att det läckt diesel vid infästningen till bränsleröret ovanpå högtryckspumpen. Misstänker att det kan finnas något ytterligare läckage invändigt. Har beställt en del nya packningar, brickor, lager m.m. för att öppna pumparna och kolla hur det ser ut, byta dessa och dra åt bultarna ordentligt. Har skruvat en del på Yanmardieslar tidigare men aldrig med bränslepumparna. Något speciellt jag bör kolla efter? Kan det vara något annat fel?
  9. Tack för alla kreativa svar! Har lagat temporärt med vulktejp och kommer förhoppningsvis få en ny sticka snart.
  10. Tack för alla förslag! Har kontaktat ett par återförsäljare men hittills ingen lycka att hitta en ny sticka. Verkar som att reservdelar till SB8 utgått ur sortimentet.
  11. Tack! Det skulle förklara saken. Kanske är det så att byglarna har fallit bort och att kontakterna tidigare hölls ihop av korrosionen.
  12. Känns som en otroligt dum fråga att behöva ställa...men har svårt att komma åt och se/känna hur de är konstruerade.. Ja alltså, elkontakterna mellan motor och kabelhärva håller inte ihop utan lossnar efter att motorn körts en stund. Detta efter att jag tidigare plockat isär och sprutat kontaktspray på kontaktytorna. Hur ska kontakterna hållas ihop? Är det någon form av bajonettkoppling eller krävs det bara väldigt mycket våld för att de ska klicka fast?
  13. Någon som har en genial idé hur man kan laga en oljesticka där halva gummiproppen som tätar i hålet ner mot tråget har släppt? Alt. om någon har eller vet var det går att hitta en ny sticka. Motorn är en Yanmar SB 8.
  14. Också intresserad av hela om någon har (som pdf).
  15. Tack du är en stjärna!
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy