Jump to content
Thursday 28 October 2021

Lajnus

Medlemmar
  • Content Count

    92
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

17 Trovärdig

About Lajnus

  • Rank
    Kapten

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Lajnus

    Coelan -lack

    Jag la coelan på däcket förra våren, massiv mahognyribb direkt på balkar (rör sig mycket). Den ska enligt tillverkaren vara töjbar 300% och hålla i upp till 10 år. Enda nackdelen är väl att det är närmast omöjligt att få en lika blank och fin yta som med vanlig fernissa. Om man stryker oljebaserad fernissa så tunt och slätt som det går så brukar den efter en stund ha flytit ut och blivit helt slät. Med coelan tycker jag det känns tvärt om, man stryker snabbt ut så det ser bra ut men efter en stund har den liksom krullat ihop sig och blivit mindre slät, typ apelsinskalsyta. Coelan torkar dessutom otroligt snabbt så det finns ingen chans att slätstryka i efterhand, men man kan lätt lägga uppåt fyra lager på en dag. När jag lackade mitt däck i våras så hade det i princip redan torkat där jag började efter att jag gått runt båten ett varv. Dock så måste lacken härda i flera veckor innan det går att mellanslipa. Är man för snabb att slipa så krullar lacken av som suddgummi och man får börja om. Viktigt också att späda lagom med förtunning beroende på temperatur för att få en bra konsistens. Oförtunnad är den som en seg gummimassa. Går åt många penslar också då det inte går att skölja och återanvända samma pensel igen.
  2. Vad betyder att lacken är ”intorkad”? Har den släppt och flagnat eller är den bara tråkig på ytan? Tänk på att det kan vara svårt att få en fin yta på plywooden beroende på hur tjockt det yttersta fanerlagret är. Om lacken sitter kanske det räcker att slipa eller sickla ytan slät och lägga på några nya lager lack. Parkettsickel med trähandtag brukar annars vara bra att skrapa med, plus tål värmen bra.
  3. Oj, det här var en öm tå. Du får göra precis hur du vill med din båt, jag svarade bara på din uppmaning till mig om att: ”Snälla!! Skrapa INTE rent på insidan.” Ingen har sagt något om kokosolja. Däremot kokosfett, som alternativ till Ettan / Farm etc. Det kostar ca 20 kr för ett paket och tar mig ca 30-40 min per år att täta en 6 m båt. Detta är helt klart en nödåtgärd men med tanke på kostnad och arbetsinsats tycker jag det kan vara värt ändå. Min bordläggning har hållit i ca 60 år. Att man efter ett halvt sekel behöver nita om eller byta några delar av borden är inget konstigt. Att slå ur och byta ut några dåliga nitar, alt dra åt om/där det går, är inget större jobb än att dreva gliporna. Förhoppningsvis håller det då ytterligare 60 år under förutsättning att båten sköts och impregneras med olja etc. Absolut, båten i videon du länkar till har kravellbordläggning. Jag har aldrig sett eller hört om att man drevar klinkbyggda båtar på samma sätt. Det är skillnad på att skrapa och skrapa.. Jag pratar om att skrapa bort filmen av gammal tjära, linolja och smuts, inte att sickla eller slipa bort trä för att få en slät yta att fernissa på. Precis som det står i texten från Claessons så bör den ena sidan av bordläggningen kunna andas. Det är ju som sagt också en förutsättning för att komma åt att impregnera med linolja. Och jo, oljans funktion är både att minska fuktrörelse och förhindra röta.
  4. Förstår inte riktigt hur du tänker, hinnan av gammal olja och tjära på insidan gör inte att borden inte tar upp vatten. Det enda som hjälper och gör att trät fuktarbetar och rör sig mindre är att mätta med olja. För att oljan ska tränga in måste gucket bort. Dessutom blir det lättare att hålla rent och mindre risk att det samlas div smuts och mögel etc. Att täta landen på en isärtorkad klinkbåt med drevgarn och sika istället för att dra åt nitarna låter som en nödlösning som bara kommer förvärra problemen på några års sikt i min värld. Vad tror du händer med nitarna när trät sväller och det ligger massa extra garn och sika mellan borden? Jo skallarna dras in ytterligare i trät. Och vad händer nästa vår när borden torkat igen?
  5. Har ingen erfarenhet av plywoodbåtar men om tanken är att epoxin ska hålla tätt mot vatteninträngning även i skarvar och liknande (?) så bör du nog laminera ett par lager med glasfiberväv.
  6. Lajnus

    Summer Yanmar SB8

    För framtida arkiv: testade att klippa den vita kabeln och då tystnade summern. Kopplade sen den vita kabeln till generatorns förspänning/laddningsgivare och nu funkar allt som vanligt. Summern tystnar, lamporna slocknar och batteriet laddas, alla är glada.
  7. Lajnus

    Summer Yanmar SB8

    Har rotat fram den gamla kabelpiskan ur soporna och om kablarnas färger på den stämmer med färgerna i kopplingsschemat så ska vit kabel från summern kopplas till generatorn och inte till jord. Temp- och oljetrycksgivare kopplas till blåa kablar och röd till +12V. Dock så stämmer ju inte kopplingsschemat i så fall då det specificerar att en kabel av okänd färg från summern ska kopplas till jord. Men det skulle ju förklara varför summern fortfarande ljuder fast lamporna slocknat när motorn startat.
  8. Lajnus

    Summer Yanmar SB8

    Ok tack. Har du också tre blå, en vit och en röd? Vad går vit och röd till på din?
  9. Lajnus

    Summer Yanmar SB8

    Tack för input! Har kollat att alla lampor är hela. Misstänker själv att det är något felkopplat till summern då kopplingsschemat inte berättar vilken färg som är vad på kablarna till den. Har kopplat vit till jord och röd till plus, kan det verkligen vara att röd ska till jord och vit till plus? Är det alltså så att summern tystnar när den får spänning (genom lamporna) på alla tre ingångarna (blå kablar) trots att det knappt flyter någon ström genom kretsen och lampan därmed inte lyser? När kretsen sluts genom att någon av givarna får lägre resistans mot jord så börjar det går mer ström i kretsen, det blir högre spänningsfall genom lampan och summer låter då den inte längre får spänning på de blåa kablarna. Hmm Ska dubbelkolla allt senare idag.
  10. Lajnus

    Summer Yanmar SB8

    Rev ut det gamla oxiderade kabeltrasslet och kopplade om elen till motorn (Yanmar SB8) med en egen ny panel. Då det bara rör sig om ett fåtal kablar: plus, jord, startström och tre givare så brydde jag mig inte om att kolla hur det gamla trasslet var kopplat utan gick efter kopplingsschemat nedan. Allt verkar fungera bra förutom att summern inte slutar låta när motorn går igång. Laddlampan och oljetrycklampan lyser när tändningen är på och slocknar när motorn startar. Vad kan det vara för fel? Någon som har koll på hur summern fungerar? Den har fem kablar: tre blå, en vit och en röd. Jag kopplade de tre blåa parallellt med varsin lampa till respektive givare på motorn, vit till jord och röd till plus.
  11. Jag har också en båt med bordläggning av ek där det blir lite onödigt stora glipor mellan vissa bord på vårkanten innan sjösättning. Tätade i år med kokosfett blandat med lite rå linolja och tjära. Funkade bra, men det är ju bara en temporär fix för att spara lite på pumparna första dagarna, eller som ett alternativ till att ligga i marvatten för de utan inombordare. Min plan för att åtgärda detta framöver är att ta något eller några bord per år. Skrapa rent på insidan på hösten (gamla lager av linolja och tjära). På våren dra åt nitarna alt. nita om och sen djupimpregnera med Selderolja.
  12. Nevermind, den är lös! Krävdes bara lite ihärdigt milt våld.
  13. Är det någon som vet hur man får loss nyckelbrytaren ur en Yanmar panel av typen på bilderna? Har försökt skruva på olika delar med måttligt våld utan framgång. Vågar inte ta i mer med risk för att plasten spricker utan att veta om det ska skruvas, på vilken del och åt vilket håll..
  14. Är inte herdins pulverbets gjord för att lösas i vatten? Kanske finns det olika varianter men jag har vaga minnen av ett misslyckat försök att lösa den i lacknafta vid något tillfälle..
  15. Stryk så tunt det går. Förtunna lite om lacken/fernissan är för trögflytande för att kunna stryka ut helt. Doppa penseln ofta och ta bara lite åt gången. Vanlig oljebaserad fernissa brukar kunna flyta ut bra på vertikala ytor också.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy