Jump to content
Thursday 06 May 2021

Lajnus

Medlemmar
  • Content Count

    77
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

14 Trovärdig

About Lajnus

  • Rank
    Kapten

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Någon som har tips på snickeri för hjälp att tillverka nya träbitar i ek till tappfogade rutramar? Alltså halvfabrikat i byggsats utifrån rötna men välbevarade mallar. Gärna i stockholmstrakten men går nog bra att skicka med post också om så skulle vara. Har tidigare fått hjälp med liknande saker av Pondus snickeri på Kungsholmen men de ligger rejält efter p.g.a. covid och tar inga nya uppdrag.
  2. Har tyvärr inget enkelt recept på hur man kan få bort resterna som sitter kvar men ett tips på hur det går att undvika fortsättningsvis. Troligen är det mässingsskruvar som är mjuka och lätt går av då gängen satt sig. Man kan knacka några slag med en hammare på skruvmejseln för att ”väcka” skruven innan man börjar skruva och på så vis undvika att de går av, vilket annars händer typ 50/50 sannolikhet med gamla mässingsskruvar. Om de redan gått av återstår bara att försöka borrabort resterna och limma/plugga igen hålen alt sätta skruvarna bredvid om det går.
  3. Lajnus

    Nytt projekt

    Jag skulle vilja slå ytterligare ett slag för mitt tidigare förslag att kolla annonser lokalt och höra med båtklubbar i närheten om det finns några lämpliga objekt som söker nya vårdnadshavare. Nu var annonsen borta så längd och bredd på båten syns inte men skulle tippa på att vikten ligger nånstans mellan 1,5-2 ton för en sån snipa, lite mindre om den legat på land länge och torkat ur. Kostar en del att hyra lastbil med kran för transport ~70 mil av en sån båt.
  4. Lajnus

    Nytt projekt

    Kul, jag tycker absolut ni ska skaffa träbåt om det är vad som lockar! Många kloka råd här i tråden. Tycker ni ska sikta in er på en mindre båt (~7m) i bruksskick som har seglats kontinuerligt senaste åren. Visst, mindre båtar seglar sämre och man får inte plats med hela kompisgänget men allt annat blir mycket mer hanterligt som förstabåt både gällande renovering/underhåll och segling/tilläggning/slussning etc. Evt. kan ni också klara er utan motor på en mindre båt om ni är lagda åt det hållet (alt. någon mindre elmotor som hjälpmotor). Se till att sjösätta så snart som möjligt (innan det blir varmt och torrt) och njut av båten första sommaren. Gör sen en plan i höst över vad som behöver renoveras och i vilken ordning olika moment bör göras. I bästa fall kan ni kanske ärva renoveringsplanerna från den tidigare ägaren. Det kommer garanterat finnas nog med saker att göra också på en gammal båt som inte är ett eftersatt vrak. 🙂 Finns det några båtklubbar i närheten? En tanke kan vara att isf kontakta dom och berätta vad ni söker. Eller bara gå dit och titta om det finns några lokala säljes annonser. Gällande budget så skulle jag säga att köpesumman för gamla båtar är en mycket liten den av den totala kostnaden. Ni borde kunna hitta en båt i bruksskick för 10-20tkr men räkna sen med att lägga minst ungefär samma summa varje år på underhåll, inköp av material och specialverktyg etc.
  5. Intressant, har faktiskt aldrig kollat på burken vad den innehåller. Men den är oavsett väldigt lättjobbad och ger en behagligt matt och slitstark yta.
  6. Syftade på att det blir svårt att få exakt passform med koniska pluggar i plywood där även toppen av pluggen måste stämma med ytan på skivan. Pluggar i massivt trä är en annan femma och mycket enklare.
  7. Vågar inte svara på om det rör sig för mycket med solitt vs plywood men tänker spontant att teak rör sig mindre än t.ex ek eller mahogny. Solida pluggar skulle dessutom vara betydligt enklare att få snyggt med lite uppstick som kan fräsas ned flush med faneret på skivan.
  8. Om du syftar på en vanlig träplugg som har exakt passform i hålet så går det såklart bra men det blir nog svårt att få tillräckligt presstryck på limfogen i det här fallet med ett hål i en plywoodskiva. Om det hade handlat om massivt trä så hade biten kunnat gjorts svagt konisk med hyvelmån på ovansidan för att få tryck runtom men det går ju inte med plywood.
  9. Du kan inte kantlimma på det sättet med vanligt trälim och inte med polyuretanlim heller. Dessa kräver limtryck och exakt passform i hela fogen och kan inte fylla ut evt. ojämnheter. Detta är omöjligt att uppnå i det här fallet. Om det däremot gäller att limma en ny skiva ovanpå så funkar det med vilket lim som helst.
  10. Jag hade nog köpt en 3 mm plywoodskiva med lämpligt ytfaner, kapat till rätt form och limmat fast ovanpå över hela skivan. Om du inte vill, som Christer säger byta ut den befintliga. Känns meckigt att laga hål i plywood så det blir snyggt eftersom det inte går att limma med uppstickande slipmån och slipa ner så det blir jämt. Men om den absolut ska lagas så hade nog jag kapat ur och limmat in en större rektangulär bit istället för fyra små runda.
  11. En variant kanske kan vara Herdins hårdvaxolja. Lättjobbat och ger en slitstark och tålig yta. Har själv aldrig använt den i båtsammanhang men har den hemma på bänkskivor, matbord, parkettgolv, vissa möbler m.m. En fördel med olja istället för lack är att det blir väldigt enkelt att underhålla. Häll på en skvätt olja och putsa in med typ skurnylon eller våtslip-papper, torka bort överflöd, klart på fem min. 2-komp lack håller nog längre men om/när det väl börjar ge sig så blir det bökigare.
  12. Snyggt! Vad blev det för nåtmassa? Och vilken fernissa kör du på?
  13. Elförzinkat kommer ju inte på tal. När det gäller galvat så bör det väl vara tjockleken på galvaniseringen som avgör livslängden och inte tjocklek på själva stången?
  14. Det vore ju helt klart kul att gjuta. Känns lite meckigt bara att lyckas bygga en form som sluter tätt mot botten. Man skulle iofs kanske kunna slå ner 20 mm plywoodskivor i dyn som sen förstärks med reglar utvändigt runt om och fylla vattenfast betong från botten med en lång slang. Men känns krångligare och dyrare än stenkista som nu dessutom bygganmälan redan avser.
  15. Var det endast stängerna som höll samman konstruktionen då eller fälldes hörnen in i stockarna? Jag har inget emot att pollarna lutar lite, känns nästan mer naturligt tycker jag än helt raka.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy