Jump to content
Thursday 30 June 2022

Lajnus

Medlemmar
  • Content Count

    109
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

18 Trovärdig

About Lajnus

  • Rank
    Örlogskapten

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Hur gick det med listen? Ett alternativ om du ändå vill spackla är att använda epoxin som spackel men inte som lim genom att olja listen undertill innan du limmar/spacklar. En annan variant med lite bättre limfäste är att fernissa först och sen limma på fernissan. Det bör också gå att demontera utan att trät går sönder.
  2. Lika många lager till så är du hemma, om du vill få bort porigheten och få det slätt vill säga. Var och en gör som den vill men jag tycker det är slöseri både med tid och lack att hålla på och slipa bort det man precis strukit istället för att köpa en fernissa som går att lägga vått i vått.
  3. Att inte limma fast hela listerna låter klokt. Vågar inte säga något gällande att täta skruvhålen.
  4. Om du vill ha en lite mattare finish så är det nog bättre att avsluta med ett eller två lager sidenmatt fernissa än att slipa och lämna en ”uppruggad” yta där smuts m.m. lättare får fäste. Men själv skulle jag nog inte göra varkendera om det rör sig om lackade ytor som är utsatta för väder och vind. Edit: Du kanske syftade på finishen på slutstrykningen? Om det inte blir perfekt? Om underlaget (slipning innan slutstrykning) är helt slätt så tycker inte jag det brukar vara några problem att få det rätt så perfekt. Någon enstaka liten rinning, penselstrå eller mygga får man väl stå ut med. Man får alltid en ny chans nästa vår att göra det bättre när fernissan mattas ner och ”slitlagret” förnyas. Blir bättre yta för varje år.
  5. Fattar faktiskt inte riktigt hur du menar. Kan du ta några bilder på träbitarna med olika vinklar etc? Däcket bör inte kunna vara alltför ojämnt tycker jag, om det inte är så att balkar under har gett sig och ribben börjat sjunka in. Men isf är ju inte lösningen att spackla upp listen utan att åtgärda det som rasat. Annars om det är några grader åt nåt håll så är det ju enkelt att hyvla till, samma sak om det är någon klack eller ojämnhet som sticker upp. Visst kan man spackla och trixa med epoxi..jag kanske är lite konservativ men tycker nog det känns fel att limma fast en sån list. Ifall någon vi ett senare tillfälle behöver demontera listen för att t.ex. reparera skarndäck så är enda alternativet att såga/hyvla bort listen och sen efter däcksjobbet är klart tillverka och montera en ny list.
  6. Hur mycket buktar och vinklar sig däcket? Det borde ju rimligtvis ha en ganska jämn kurvatur? Och i så fall borde väl listen gå att tryckas ner / tvingas på plats när du skruvar fast den. Du ska väl oavsett börja med att hyvla bort den där klacken av ”oslipat” trä och gammal fernissa för att se hur väl listen passar. Men det kanske redan är gjort sen bilden togs..
  7. Har som sagt inte använt Epifanes men de flesta fernissor går utmärkt att stryka flera lager utan att slipa om det sker inom en viss tid, står på burken vad som gäller isf. Om det gått längre tid så måste man slipa. Själv brukar jag lägga 5-6 lager (ett per dygn), låta härda och sen slipa ganska hårt med 120-180 papper. På det 3-4 lager till, sen en lite försiktigare slipning med 180-240 papper, sist 1-2 lager slutstrykning.
  8. Fem lager låter i minsta laget. Förutom porigare yta med sämre finish och lyster så blir det sämre uv-skydd och större risk (kortare intervall till) att det släpper eller flagnar. Nu har jag aldrig använt Epifanes, vet inte om den skiljer sig från all annan fernissa. Men varför slipar du mellan varje lager? Varje slipning tar ju bort minst hälften eller kanske t.o.m. hela lagret du precis lackat. Om du lägger fem lager med slipning mellan varje så blir det ju i praktiken inte tjockare lacklager än två-tre strykningar utan slipning.
  9. Tack för informativt inlägg!
  10. Någon som vet, hur limmar proffsen faner, på snickerier etc? Vilken typ av lim använder man?
  11. Nu är det färdigoljat för i år. Det blev en kombination av roller, pensel och vanlig blomspruta. Fungerade helt ok. Det där pumpsprutan från biltema ser intressant ut. Bra pris också med tanke på risken att det kladdar igen även fast man skulle avsluta med att skölja igenom med lacknafta..
  12. Har inte så bra koll på hur man bör jobba med faner men några erfarenheter av hur man inte bör göra.. Om du limmar med epoxi eller polyuretanlim så finns en överhängande risk att limmet blöder igenom ett så tunt faner. Detta innebär isf att det inte kommer gå att betsa eller olja ytan utan att det blir jätteflammigt med ljusa ytor där limmet vätt igenom. Om det handlar om modern ”mahogny” så kommer den utan att betsa troligtvis att vara mer rosa i tonen än klassisk mahognybrun. Värt att tänka på. Det skulle kunna gå att rädda genom att först lägga ett par lager lack och sen lasera ovanpå lacken, alt. blanda bets i lacken de sista lagren. Vattenbaserat lim kan göra att faneret sväller, sen härdar limmet, torkar, och faneret spricker. Själv har jag i icke båtsammanhang faktiskt fått bäst resultat med tunt faner genom att limma med kontaktlim. Det sväller inte och blöder inte igenom. Men passar nog mest för möbler och annat som vistas inomhus.. Hur tänkte du göra för att få kanterna snygga och vattentäta? En variant skulle kunna vara att försegla med epoxi och sen måla i någon färg. Personligen hade jag nog satsat på att tillverka nya ramar i massivt trä. Inbillar mig att det inte borde vara mycket mer jobb än att få det bra och snyggt med faneret.
  13. Hur gick det, hittade du någon? Jag har själv samma fundering inom snar framtid. Har själv tidigare fått hjälp av Sjöberg Marin i Länna men han har gått i pension nu sen några år tillbaka.
  14. Hallå! Planerar inför att olja mitt mahognydäck från undersidan (litet för- och akterdäck). Någon som har nåt bra tips hur man kan undvika att merparten av oljan rinner ner längs armarna istället för att hamna där den ska? Funderar antingen på att köra en liten korthårig roller eller någon form av duschspruta.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy