Gå till innehåll
söndag 12 oktober 2025
Mellgard

TBT-juridik

Rekommendera Poster

När man i Sverige vill genomdriva "sanering" av TBT på mindre fritidsbåtar kan man sedan 2006 inte stödja sig på AFS-konventionen eller dess implementering AFS-förordningen. Det är förordning REACH som gäller.

 

Ställde följande fråga till GROK 4

 

Av förordning (EG) nr 1907/2006 framgår att regelverket för tennorganiska föreningar på båtskrov ska vara gemensamt inom EU, oavsett längd på båt. Men i förordning (EG) nr 782/2003 verkar det finnas öppning för att tillsvidare tillåta nationella bestämmelser. Det står nämligen "För fartyg som har en längd på 24 meter eller därunder krävs det inga särskilda föreskrifter om besiktning eller försäkran eftersom dessa fartyg, huvudsakligen fritids- och fiskebåtar, redan omfattas av direktiv 76/769/EEG." Är regelverket för tennorganiska föreningar gemensamt inom EU, oavsett längd på båt?  

 

Svaret löd

 

Ja, regelverket för tennorganiska föreningar (organostannic compounds, som t.ex. tributyltenn eller TBT i bottenfärger) är gemensamt och harmoniserat inom EU enligt förordning (EG) nr 1907/2006 (REACH), specifikt i bilaga XVII punkt 20. Denna restriktion förbjuder användning och saluförande av sådana föreningar som biocider i antifouling-system för alla typer av farkoster, oavsett längd, som är avsedda för marina, kustnära, estuarina eller inre vattenvägar och sjöar.
Förordning (EG) nr 782/2003 kompletterar detta genom att implementera den internationella AFS-konventionen, med förbud mot applicering från 1 juli 2003 och fullständigt borttagande från 1 januari 2008. Den citerade texten i din fråga (från skäl 21 och artikel 6 i 782/2003) innebär inte någon öppning för nationella avvikelser – den klargör bara att inga extra inspektions- eller deklarationskrav behövs för båtar under 24 meter, eftersom de redan täcks av de harmoniserade restriktionerna i direktiv 76/769/EEG (som numera ersatts av REACH). Syftet är att undvika onödig administrativ börda, inte att tillåta nationella variationer.
Sammanfattningsvis gäller samma förbud EU-omfattande för alla båtlängder, utan utrymme för nationella bestämmelser som avviker från detta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Mellgard:

Ställde följande fråga till GROK 4

Du blandar - åter igen - ihop krav på besiktning och undersökning. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...