Jump to content
Wednesday 14 April 2021
Essex

Gasolinstallation

Recommended Posts

Hej,

 

Har försökt läsa mig till hur man ska göra en säker gasolinstallation i min båt. Har både läst på forumet samt det man kan hitta på tex sxk eller fogas men blir fortfarande inte helt klok på vad som gäller så kände mig tvungen att ställa frågan här. 

 

Jag har en Sea Ray 250 cuddy cabin 1989 årsmodell. På den finns inga ytrymmen som är gastäta mot varandra innanför skrovet. Dvs luckan längst fram i fören är förbunden med ruffen, och sedan är det om jag förstår det rätt förbundet hela vägen från motorutrymmet längst bak och fram till ruffen längst ned i skrovet. Dvs, det finns inget naturligt bra avgränsat ställe att placera en gasolflaska. Bifogar ett par bilder så ni ser hur båten ser ut både utvändigt och i sittbrunnen. 

 

De två alternativen jag funderar på är:

 

1. Sätta gasolflaskan i en gastät gasolhink (alde) under bänken som är framför passagerarstolen. Det är där jag tänkt att montera gasolspisen, och under där finns ett utrymme där jag kan sätta gasolflaskan och göra en genomföring genom skrovet ovanför vattenlinjen. Detta utrymme är dock inte gastätt mot ruffen, men glasflaskan kommer ju stå gastätt i Gasolhinken. Fördelen med detta är att det nog är den enklaste lösningen (om det är säkert!) då jag inte behöver dra gasolledningar genom hela båten. Med denna lösning skulle jag självklart ha gaslarm i utrymmet där gasolhinken står, samt i ruffen. 

 

2. Täta utrymmet under luckan i fören så att det blir gastätt (tänker mig då att jag plastar med glasfiber för att få det tätt). Även här skulle jag nog sätta en Gasolhink med egen dränering ut även om utrymmet har dränering redan. Nackdelen med detta är som jag ser det att det är mycket mer jobb med detta (skulle helst undvika detta projekt om det finns ett annat sätt som är säkert) samt att jag även funderar på hur bra det är att ha en gasolflaska med kopplingar längst framme i en motorbåt. Vi vistas väldigt mycket i ytterskärgården, och där är det ju alltid mer eller mindre grov sjö och denna båten klarar att gå ganska snabbt i det men det är klart att det stöter rätt mycket. Längst fram blir det ju också värst. 

 

Om man skulle sätta gasolhinken längre bak i båten så kommer man direkt i närheten av motorutrymmet, och alla sätt att lösa det på där kommer resultera i att om det uppstår en läcka ur gasolhinken så kommer det oundvikligen ned i motorutrymmet vilket inte känns så bra.

 

Hur skulle ni resonera i min situation, och är både 1 och 2 godkända installationer av gas i en båt?

 

Mvh, 
Martin

95B51933-FE20-475D-B75C-686F4F16FC88.jpeg

AD0CEC8A-2283-4640-9525-4C6F742BFF8C.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Alt. 1 låter bra tycker jag. Gasolhinken är ett gastätt dränerat utrymme. Tänk på att gasol är tyngre än luft så dräneringsslangen från hinken skall gå neråt. Gaslarmet skall också placeras lågt.

Edited by StyrmanKarlsson
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Köpte en elektriskt styrd magnetventil, avsedd för gas. 

Dyr. 

 

Har strömbrytare intill köket. 

 

Har haft läck på en gasolkula som fungerade som reserv. 

 

De var spännande. 

 

 

Smög ned och stängde av huvudströmbrytaren (inget var påslaget). Lyfte av generatorremmen och vevade igång dieseln för hand. 

Fick gå en halvtimme. 

 

Sen luktade det inte gasol längre. 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ska du sätta den direkt ihop med köket med kortare slangstump stänger du väl av den direkt efter användandet?  

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
26 minuter sedan skrev Eile:

Ska du sätta den direkt ihop med köket med kortare slangstump stänger du väl av den direkt efter användandet?  

 

Det kan läcka ur systemet även när du använder köket så det räcker inte att stänga efter användandet. Gasolflaskan och reducerventilen måste alltid stå i ett utrymme som är dränerat.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev Essex:

Hej,

 

Har försökt läsa mig till hur man ska göra en säker gasolinstallation i min båt. Har både läst på forumet samt det man kan hitta på tex sxk eller fogas men blir fortfarande inte helt klok på vad som gäller så kände mig tvungen att ställa frågan här. 

 

Jag har en Sea Ray 250 cuddy cabin 1989 årsmodell. På den finns inga ytrymmen som är gastäta mot varandra innanför skrovet. Dvs luckan längst fram i fören är förbunden med ruffen, och sedan är det om jag förstår det rätt förbundet hela vägen från motorutrymmet längst bak och fram till ruffen längst ned i skrovet. Dvs, det finns inget naturligt bra avgränsat ställe att placera en gasolflaska. Bifogar ett par bilder så ni ser hur båten ser ut både utvändigt och i sittbrunnen. 

 

De två alternativen jag funderar på är:

 

1. Sätta gasolflaskan i en gastät gasolhink (alde) under bänken som är framför passagerarstolen. Det är där jag tänkt att montera gasolspisen, och under där finns ett utrymme där jag kan sätta gasolflaskan och göra en genomföring genom skrovet ovanför vattenlinjen. Detta utrymme är dock inte gastätt mot ruffen, men glasflaskan kommer ju stå gastätt i Gasolhinken. Fördelen med detta är att det nog är den enklaste lösningen (om det är säkert!) då jag inte behöver dra gasolledningar genom hela båten. Med denna lösning skulle jag självklart ha gaslarm i utrymmet där gasolhinken står, samt i ruffen. 

 

2. Täta utrymmet under luckan i fören så att det blir gastätt (tänker mig då att jag plastar med glasfiber för att få det tätt). Även här skulle jag nog sätta en Gasolhink med egen dränering ut även om utrymmet har dränering redan. Nackdelen med detta är som jag ser det att det är mycket mer jobb med detta (skulle helst undvika detta projekt om det finns ett annat sätt som är säkert) samt att jag även funderar på hur bra det är att ha en gasolflaska med kopplingar längst framme i en motorbåt. Vi vistas väldigt mycket i ytterskärgården, och där är det ju alltid mer eller mindre grov sjö och denna båten klarar att gå ganska snabbt i det men det är klart att det stöter rätt mycket. Längst fram blir det ju också värst. 

 

Om man skulle sätta gasolhinken längre bak i båten så kommer man direkt i närheten av motorutrymmet, och alla sätt att lösa det på där kommer resultera i att om det uppstår en läcka ur gasolhinken så kommer det oundvikligen ned i motorutrymmet vilket inte känns så bra.

 

Hur skulle ni resonera i min situation, och är både 1 och 2 godkända installationer av gas i en båt?

 

Mvh, 
Martin

Både 1 o 2 är godkända installationsmodeller.

 

1 verkar enklast och är det jag skulle rekommendera.

 

Jag har själv haft två olika gasolläckage och har väldig respekt för att installationen är korrekt. I båda fallen dränerades gasolen ut ur det slutna utrymme där flaskan stod. Ena gången var det reducerventilen som läckte, andra gången var det en ett år gammal packning som spruckit. Enkla grejor att laga men kunde blivit katastrofer om det installationen varit felaktig.

Share this post


Link to post
Share on other sites

3. Bygga en snygg låda för tuben och ställa den på badbryggan. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 minuter sedan skrev Peter_K:

3. Bygga en snygg låda för tuben och ställa den på badbryggan. 

Blir längre slangdragning och ökar därmed risken, om än måttligt. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Lintott:

Både 1 o 2 är godkända installationsmodeller.

 

1 verkar enklast och är det jag skulle rekommendera.

 

Jag har själv haft två olika gasolläckage och har väldig respekt för att installationen är korrekt. I båda fallen dränerades gasolen ut ur det slutna utrymme där flaskan stod. Ena gången var det reducerventilen som läckte, andra gången var det en ett år gammal packning som spruckit. Enkla grejor att laga men kunde blivit katastrofer om det installationen varit felaktig.

Tack för bra svar! Känns som en bra lösning. Med denna lösning är ju också huvudavstägningskranen lätt åtkomlig (bara att ta av locket på gasolhinken) så då kan jag ju alltid köra med fullt avstängt system när jag inte använder det.

 

Hade funderat på en magnetventil, men det kanske blir overkill om man kan komma åt huvudavstängningen enkelt.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Peter_K:

3. Bygga en snygg låda för tuben och ställa den på badbryggan. 

Skulle helst undvika det även om tanken slagit mig.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev ChristerN:

Blir längre slangdragning och ökar därmed risken, om än måttligt. 

Nej, man får inte dra så lång slang för gasol. Det skall vara hela kopparrör. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev Lintott:

Det kan läcka ur systemet även när du använder köket så det räcker inte att stänga efter användandet. Gasolflaskan och reducerventilen måste alltid stå i ett utrymme som är dränerat.

Ska mycket till om flaskor ska läcka av sig själv, har bara hänt mig en gång och det var efter felaktig fylling så spängventilen öppnat när alu flaskor kom och en hade flyts efter stålflask vikt , har i både bil och båt flaska direkt under kök 30 cm slang och när spisen stängs av gör jag det på flaskans kran.  Hur skulle då gas från system som inte existerar läcka ut?  Smart är att inte ha toppfyllda flaskor eller någon fylld extra flaska i solen eller utrymme som kan bli varmt gäller alla brännbara gaser. 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Eile:

Ska mycket till om flaskor ska läcka av sig själv, har bara hänt mig en gång och det var efter felaktig fylling så spängventilen öppnat när alu flaskor kom och en hade flyts efter stålflask vikt , har i både bil och båt flaska direkt under kök 30 cm slang och när spisen stängs av gör jag det på flaskans kran.  Hur skulle då gas från system som inte existerar läcka ut?  Smart är att inte ha toppfyllda flaskor eller någon fylld extra flaska i solen eller utrymme som kan bli varmt gäller alla brännbara gaser.

Då tar jag det en gång till:

3 timmar sedan skrev Lintott:

- - -

Jag har själv haft två olika gasolläckage och har väldig respekt för att installationen är korrekt. I båda fallen dränerades gasolen ut ur det slutna utrymme där flaskan stod. Ena gången var det reducerventilen som läckte, andra gången var det en ett år gammal packning som spruckit. Enkla grejor att laga men kunde blivit katastrofer om installationen varit felaktig.

Efter kranen sitter det anslutningar med packningar, reducerventil och slanganslutning.

När gasolanläggningen används så står det tryck på dessa delar. Om det finns minsta läckage där så rinner det ner i båten om flaskan inte står i ett dränerat utrymme.

 

Gör aldrig en gasolinstallation där flaskan står i ett utrymme som inte dräneras till utsidan av båten.

 

Jag kan beskriva en till värre gasololycka (mina gasolläckor blev lyckligtvis enbart incidenter eftersom installationen var rätt utförd) där jag inte själv var inblandad (men jag känner några av dem som var med ombord). Några kamrater var på väg med segelbåt från Gotland mot Landsort. En av besättningsmedlemmarna låg nere i båten och sov när det plötsligt small. Han blev illa bränd och fick evakueras med helikopter till sjukhus. Båten blev så illa skadad att resten av besättningen fick tas iland av sjöräddningsresurser.

 

Vad hade hänt? Jo en gasolflaska som låg inne i båten hade kommit åt något så kranen hade rubbats och det läckte ut gasol. Resten inser ni själva....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 timmar sedan skrev Peter_K:

Nej, man får inte dra så lång slang för gasol. Det skall vara hela kopparrör. 

Jag tror faktiskt att man får det om man har pressade kopplingar i ändarna.

12 timmar sedan skrev Essex:

Hade funderat på en magnetventil, men det kanske blir overkill om man kan komma åt huvudavstängningen enkelt.

Magnetventil, i ditt fall, tillför ingen säkerhet men gör att du slipper öppna locket på spannen.

Tänk på att du behöver en gastät kabelgenomföring om du inte vill sabba det gastäta utrymmet.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Seawolf:

För att behålla samma säkerhetsnivå kommer TS fortfarande att behöva ett gastätt dränerat utrymme att förvara gasolbehållarna i.

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 minuter sedan skrev StyrmanKarlsson:

Jag tror faktiskt att man får det om man har pressade kopplingar i ändarna.

Nej, man får inte ha mer än 1,5m flexibel slang.

Det är inte kopplingarna som är begränsningen utan slang/rörmaterialet. Så snart det är längre är det sannolikt en fast installation och då skall det vara kopparrör. Sedan finns utöver det ändå krav på att slangen skall ha pressade kopplingar, i alla fall vid en nyinstallation tror jag.

 

Se speciellt 8.7 (sist i kapitlet) i https://www.sxk.se/vastkustkretsen/gasol-kap-8-i-sxk-batparm

Edited by IngemarE
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev StyrmanKarlsson:

För att behålla samma säkerhetsnivå kommer TS fortfarande att behöva ett gastätt dränerat utrymme att förvara gasolbehållarna i.

Så tänkte jag också. Skulle hellre fixa det ordentligt direkt med en fast och säker installation. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev StyrmanKarlsson:

Jag tror faktiskt att man får det om man har pressade kopplingar i ändarna.

Magnetventil, i ditt fall, tillför ingen säkerhet men gör att du slipper öppna locket på spannen.

Tänk på att du behöver en gastät kabelgenomföring om du inte vill sabba det gastäta utrymmet.

Börjar nog utan magnetventil. De är ju orimligt dyra med tanke på vilken enkel pryttel de är. Billigaste jag hittat är 1500 kronor. 

 

Om jag förstått Aldes gasolhink rätt så har den en fast genomföring med koppling på både in och utsida som gör att så länge man inte har läck på kopplingarna så är det gastätt.

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 timmar sedan skrev Essex:

Börjar nog utan magnetventil. De är ju orimligt dyra med tanke på vilken enkel pryttel de är. Billigaste jag hittat är 1500 kronor. 

 

Om jag förstått Aldes gasolhink rätt så har den en fast genomföring med koppling på både in och utsida som gör att så länge man inte har läck på kopplingarna så är det gastätt.

Den har även en röranslutning i botten av hinken som ska anslutas med slang till en dränering som mynnar utombords.

 

Magnetventil är praktiskt om gasolflaskan står i ett utrymme långt från köket och man inte vill gå fram o tillbaka varje gång kranen behöver stängas. Med gasolflaskan inom armslängds avstånd så är det onödigt med magnetventil.

En magnetventil som ska monteras i en gasolinstallation ska nog ha speciell klassning för det och då blir det så klart dyrare än en vanlig ventil för t.ex. vatten.

Share this post


Link to post
Share on other sites
16 timmar sedan skrev Lintott:

Då tar jag det en gång till:

Efter kranen sitter det anslutningar med packningar, reducerventil och slanganslutning.

När gasolanläggningen används så står det tryck på dessa delar. Om det finns minsta läckage där så rinner det ner i båten om flaskan inte står i ett dränerat utrymme.

 

Gör aldrig en gasolinstallation där flaskan står i ett utrymme som inte dräneras till utsidan av båten.

 

Jag kan beskriva en till värre gasololycka (mina gasolläckor blev lyckligtvis enbart incidenter eftersom installationen var rätt utförd) där jag inte själv var inblandad (men jag känner några av dem som var med ombord). Några kamrater var på väg med segelbåt från Gotland mot Landsort. En av besättningsmedlemmarna låg nere i båten och sov när det plötsligt small. Han blev illa bränd och fick evakueras med helikopter till sjukhus. Båten blev så illa skadad att resten av besättningen fick tas iland av sjöräddningsresurser.

 

Vad hade hänt? Jo en gasolflaska som låg inne i båten hade kommit åt något så kranen hade rubbats och det läckte ut gasol. Resten inser ni själva....

Det spelar väl ingen roll hur mycket ventiler mm som sätts, sista biten stående gas i röret till brännaren blir ändå detsamma.  Jag har 5 liter i båda fordonen direkt under spishäll rör+slang ca 60 cm ,  invändigt ca 6 mm så det som skulle stå kvar mellan flaskkran och brännarmunstycke i 1 atm blir väl om decimalerna blir rätt 0,0054l. 5 ml= en tesked.   Men jag jag har sett något som verkligen gör en mörkrädd för folks konsekvens tänk,  i både båtar och bilar ligger ibland startgas och "miljövänliga"sprayburkar med smörjolja, brakecleaner mm dessa har butan som drivgas och är trycksatt och töms en sån ut till så är volymen utan vidare sprängbart i ett fordon. Låt säga du har en half full rostig gammal 0,5 liter startgas eller spayburk  med endast 3 bars tryck kvar då har du 1,5 liter butan eller eter gas och en del förvarar sånt under huven eller i motorrum. 

 

Edited by Eile

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag funderar också på att göra något åt gasolen inför nästa säsong. Förra sommaren som var den första med detta flytetyg och nybyggt pentry i sittbrunnen hade jag en 6 kg stålflaska stående under/bredvid gasolspisen med 1 m slang mellan och öppnade/stängde flaskans kran varje gång. Dessutom en 12 V gasolvarnare 2 dm från regulatorn. Ansåg detta som tämligen riskfritt då jag litar på flaskans kran + gasolvarnaren.

Hela tiden har jag dock funderat på hur jag ska få till ett lämpligt tätt och rätt dränerat kärl då jag inte vill ha den varken på badbryggan eller i ankarboxen i fören.

Inget färdigt kärl, som för övrigt är näst intill ocker dyra sett till vad det är, passar där jag vill ha flarran så det slutar nog med att jag måste bygga ett eget. Jag vet vad som krävs av en sådan installation så där är det inga problem. Det är mer en fysisk inpassningsfråga och jag är inte riktigt säker på att jag kommer göra det i år och väger riskerna fram o tillbaka....

 

Läser både Eiles och Lintotts synpunkter och funderar vidare....🤔

Om jag förstått Lintotts riskbedömning så skulle det alltså i mitt fall handla om att antingen själva regulatorn eller dess tätning mot flaskan, eller slangen med sina slangklämmor i resp. ände skulle läcka under tiden jag kör spisen? Om själva spisen skulle läcka någonstans mellan slangens anslutning och brännaren antar jag att det skulle brinna av innan det hinner samlas någon större mängd gas?

Nu förutsätter jag alltså att jag stänger flaskans kran efter varje gång och att flaskans kran + gasvarnare är säkert.

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 timmar sedan skrev StyrmanKarlsson:

För att behålla samma säkerhetsnivå kommer TS fortfarande att behöva ett gastätt dränerat utrymme att förvara gasolbehållarna i.

Visst, men i detta fall duger det med en nätkasse hängande på akterspegeln.....

Share this post


Link to post
Share on other sites
32 minuter sedan skrev Zwen:

- - -

Om jag förstått Lintotts riskbedömning så skulle det alltså i mitt fall handla om att antingen själva regulatorn eller dess tätning mot flaskan, eller slangen med sina slangklämmor i resp. ände skulle läcka under tiden jag kör spisen? Om själva spisen skulle läcka någonstans mellan slangens anslutning och brännaren antar jag att det skulle brinna av innan det hinner samlas någon större mängd gas?

Nu förutsätter jag alltså att jag stänger flaskans kran efter varje gång och att flaskans kran + gasvarnare är säkert.

Erfarenheter av mina gasolläckage för vad som behöver besiktigas/kontrolleras

 

Min första läcka var i en sådan här reducerventil:

bild.png.e3be8e65ccc7b6f51e3f0cc74e7b3bf1.png

I fastnitningen av den blanka typskylten finns det små hack så att det yttre atmosfärstrycket ska kunna påverka ett membran inne i klockan. Flaskan med regulator stod i en dränerad ankarbox där det kom in vatten. Vattnet kom in i regulatorn och membranfästena var av vanligt järn som rostade sönder. Å sen pös gasolen ut genom hacken under typbrickan. Efter regulatorn satt det slang till en läcktestare o därifrån kopparrör fram till spisen. Läckan var mellan flaskan o läcktestaren så den indikerade inte läckaget.... Efter den incidenten vändes typbrickan på den nya regulatorn nedåt så det inte kunde komma in vatten i regulatorn igen.

 

På min nuvarande regulator sitter det en sådan här flaskanslutning med en o-ring som tätning:

bild.png.5f4df034a0ad30815ead4b2606b55432.png

Efter en säsong så hade det blivit en spricka i o-ringen och gasol läckte ut i ankarboxen. O-ringen var lätt att byta och numera ingår en noggrann besiktning varje gång jag byter flaska och byte av o-ring med viss regelbundenhet.

 

Nuvarande reducerventil har en tryckmätare så det blir en tydlig indikering på läckage. Om trycket sjunker direkt när flaskan stängs så läcker det någonstans. Om det står tryck kvar efter ett flaskan varit stängd ett antal dagar så är systemet garanterat tätt. En mycket tryggare läckindikering än "bubbelläcktestarna" som sitter en bit från flaskan. När o-ringen spruckit så sjönk trycket direkt när jag stängde kranen, sen var det bara att pensla med såpvatten och det var inte svårt att se var det läckte....

 

Regulatorn ser ut så här:

bild.png.f3b0885f3533ad95ca160339761aac2b.png

Här kommer atmosfärstrycket in genom det lilla röret bredvid mätaren. Min gasolflaska står dessvärre så att jag är tvungen att vrida röret uppåt för att se tryckmätaren och då riskerar det att komma in vatten genom röret, troligtvis med samma resultat som på den äldre modellen av regulator. Jag har satt en löst monterad plasthätta över röret för att förhindra vatten att komma in i regulatorn så den inte ska riskera att rosta invändigt.. (det får inte vara tätt för då fungera inte regulatorn korrekt)

 

@Zwen Om slangen läcker kommer gasolen att "rinna ner" någonstans i botten av båten (gasol är tyngre än luft). Det kommer inte att "brinna av" utan risken är att när blandningen nere i kölsvinet blivit lagom koncentrerad så smäller det...

 

Det behövs inte någon köpt gasolhink. Det går lika bra med en låda som tätats och försetts med ett dräneringsrör i botten och slang till utsidan.

 

Montera din gasolvarnare lågt i väntan på att du bygger lådan , gasolen sjunker neråt.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Lintott:

Efter en säsong så hade det blivit en spricka i o-ringen och gasol läckte ut

Ja dessa o-ringar går åt. På mina regulatorer har dessa suttit ner mot anslutningen på flaskan och jag misstänker att gängan på många flaskor tagit stryk så det blir hack i dem som knäcker o-ringen. 
Första gången fick jag klippa till en ny o-ring av packningsmaterial jag hade liggande. Sen köpte jag en låda olika o-ringar på Biltema som alltid är till hands när det är dags att byta flaska. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag har en sådan här gasolvarnare. Jag ha testat den genom att släppa ut lite gas och den var väldigt snabb. Jag hann knappt känna lukten själv innan den pep. Så gör den ett självtest varje gång man spänningssätter den. Tycker den verkar bra.

bild.png.d665a15277793b96dc908c13958fb0de.png

När det gäller ev. internt läckage i spisen (tunn spis utan ugn) så undrar jag om det verkligen skulle kunna rinna ner gas i båten? Det är ju så nära till lågan så jag tycker det borde brännas av genast.

Hus som haver, det spelar väl kanske ingen roll för man vill ju ändå undvika läckage där🙂

All min utrustning som ingår i detta är skyddat från väta och sol men jag tror ändå det är bäst jag snickrar till det där dräneringskärlet. Dräneringshål ut genom skrovsidan finns redan på lämplig plats. Måste bara få till en box som passar både flaska och inredning.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
23 minuter sedan skrev Zwen:

Jag har en sådan här gasolvarnare. Jag ha testat den genom att släppa ut lite gas och den var väldigt snabb. Jag hann knappt känna lukten själv innan den pep. Så gör den ett självtest varje gång man spänningssätter den. Tycker den verkar bra.

bild.png.d665a15277793b96dc908c13958fb0de.png

...

Finns på Bauhaus för 279:- kronor, en bra förstärkning av gasolskyddet.

Edited by Mackey

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om inte mitt minne sviker mig så finns det två versioner av den här: MTG-3000 och MTG300H där jag tror att den förstnämnda har en skruvplint för spänningsmatning och den andra en kontakt av typen hörlursplugg (3,5mm ?). Eller så var det precis tvärt om.

Hur jag vet det? Den första jag köpte hade en plugg men jag såg det i tid och kunde lämna tillbaka den...

 

I vart fall, tänker du montera den permanent så se till att köpa den med skruvplint. Det blir en säkrare anslutning:

 

image.png.0b48441f3fb011def8f55ba11dc38864.png

Edited by ABC

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 timmar sedan skrev ABC:

I vart fall, tänker du montera den permanent så se till att köpa den med skruvplint. Det blir en säkrare anslutning:

De med kontakt har, om jag inte minns fel, kontakten på baksidan. Kolla före köp.

 

Om man sätter vaselin på en ev. kontakt innan man trycker in den blir det en lika bra elektrisk anslutning som i en skruvplint.

 

Kontakten lär ju inte ramla ut genom "väggen" larmet monteras på, så mekaniskt är de båda anslutningarna också likvärdiga tycker jag.

 

Om valet finns, välj den anslutning du själv tycker känns bäst.

 

Samma pris (279:- kr) på Hornbacher såg jag just.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy