Jump to content
Saturday 17 April 2021

Essex

Medlemmar
  • Content Count

    12
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0 Neutral

About Essex

  • Rank
    Kadett

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Tack för bra svar alla - problemet löst ☺️
  2. Börjar nog utan magnetventil. De är ju orimligt dyra med tanke på vilken enkel pryttel de är. Billigaste jag hittat är 1500 kronor. Om jag förstått Aldes gasolhink rätt så har den en fast genomföring med koppling på både in och utsida som gör att så länge man inte har läck på kopplingarna så är det gastätt.
  3. Så tänkte jag också. Skulle hellre fixa det ordentligt direkt med en fast och säker installation.
  4. Skulle helst undvika det även om tanken slagit mig.
  5. Tack för bra svar! Känns som en bra lösning. Med denna lösning är ju också huvudavstägningskranen lätt åtkomlig (bara att ta av locket på gasolhinken) så då kan jag ju alltid köra med fullt avstängt system när jag inte använder det. Hade funderat på en magnetventil, men det kanske blir overkill om man kan komma åt huvudavstängningen enkelt.
  6. Hej, Har försökt läsa mig till hur man ska göra en säker gasolinstallation i min båt. Har både läst på forumet samt det man kan hitta på tex sxk eller fogas men blir fortfarande inte helt klok på vad som gäller så kände mig tvungen att ställa frågan här. Jag har en Sea Ray 250 cuddy cabin 1989 årsmodell. På den finns inga ytrymmen som är gastäta mot varandra innanför skrovet. Dvs luckan längst fram i fören är förbunden med ruffen, och sedan är det om jag förstår det rätt förbundet hela vägen från motorutrymmet längst bak och fram till ruffen längst ned i skrovet. Dvs, det finns inget naturligt bra avgränsat ställe att placera en gasolflaska. Bifogar ett par bilder så ni ser hur båten ser ut både utvändigt och i sittbrunnen. De två alternativen jag funderar på är: 1. Sätta gasolflaskan i en gastät gasolhink (alde) under bänken som är framför passagerarstolen. Det är där jag tänkt att montera gasolspisen, och under där finns ett utrymme där jag kan sätta gasolflaskan och göra en genomföring genom skrovet ovanför vattenlinjen. Detta utrymme är dock inte gastätt mot ruffen, men glasflaskan kommer ju stå gastätt i Gasolhinken. Fördelen med detta är att det nog är den enklaste lösningen (om det är säkert!) då jag inte behöver dra gasolledningar genom hela båten. Med denna lösning skulle jag självklart ha gaslarm i utrymmet där gasolhinken står, samt i ruffen. 2. Täta utrymmet under luckan i fören så att det blir gastätt (tänker mig då att jag plastar med glasfiber för att få det tätt). Även här skulle jag nog sätta en Gasolhink med egen dränering ut även om utrymmet har dränering redan. Nackdelen med detta är som jag ser det att det är mycket mer jobb med detta (skulle helst undvika detta projekt om det finns ett annat sätt som är säkert) samt att jag även funderar på hur bra det är att ha en gasolflaska med kopplingar längst framme i en motorbåt. Vi vistas väldigt mycket i ytterskärgården, och där är det ju alltid mer eller mindre grov sjö och denna båten klarar att gå ganska snabbt i det men det är klart att det stöter rätt mycket. Längst fram blir det ju också värst. Om man skulle sätta gasolhinken längre bak i båten så kommer man direkt i närheten av motorutrymmet, och alla sätt att lösa det på där kommer resultera i att om det uppstår en läcka ur gasolhinken så kommer det oundvikligen ned i motorutrymmet vilket inte känns så bra. Hur skulle ni resonera i min situation, och är både 1 och 2 godkända installationer av gas i en båt? Mvh, Martin
  7. Var borta i helgen så har inte kunnat testa några mer saker. En fråga bara gällande vatten i soppan - om det kommer vatten in i förbränningsrummet i cylindrarna, och det är där som soppan blandas med vatten, hur kan den då rinna tillbaka till luftintaget på förgasaren? Det är även i båda förgasarna som det kommer ut liknande färgad soppablandning, och de cylindrarna som matas av den nedre förgasaren går ju även fast de får samma typ av färg på bränslet. Börjar dock känna att jag felsöker lite väl mycket i blindo nu, skulle egentligen behöva hjälp tror jag.
  8. Tack för bra tips, har testat men blev inte så mycket klokare. Testade att slå lite på CDIn under gång, men då hände inget. Testade att choka respektive förgasare. Om jag chokade den övre hände inget, och den sög heller inte fast handen dvs skapade inget undertryck. Den nedre sög fast handen och motorn stannade när jag höll för. Den går ännu taskigare om man varvar lite, och när man har den i vattnet och har motstånd på propellern och varvar så dör den när man kommer över ett part tusen i varvtal. Som du säger vet jag ju egentligen inte om det är en bra gnista eller bara en gnista. Har dock testat både mot motorblock samt med Biltemas tändningsprovare på en av de cylindrar som inte går och det är ju en tydlig gnista. Det tänder ju dock inte för stiftet är helt blött. Det låter ju därmed som tändfel, men det som gör mig fundersam dock är ju att båda cylindrarna kopplade till samma förgasare inte tänder. En annan sak jag funderade på var färgen på soppan som kommer ut bakvägen i förgasarna - den är gulaktig (se bild). Ska den verkligen se ut så?
  9. Kollade en av de som felar mot motorblocket som du rekommenderade, och den har definitivt gnista. Det står en numrering på tändkablarna till cylindrarna, så det är den som jag refererat till, och då är 2:an och 3:an diagonalt. Dvs sett bakifrån är det den övre vänstra (2:an) och den nedre högra (3:an) som inte går. Har även kollat med Biltemas ”tändningsprovare” och den visade att det är någon typ av gnista till alla tändstiften. Om jag har förstått saken rätt så matar en av mina två förgasare 1:an och 4:an (dvs ett diagonalpar) och den andra 2:an och 3:an - stämmer detta? Nu har jag ju definitivt uteslutit gnista samt komp (de ligger mellan 8,5-9 per cylinder) så då är det väl bara bränsletillförseln kvar antar jag. Om någon vet vilken förgasare (övre eller nedre) som matar cylinder 2 och 3 vore det också hjälpsamt att veta. Det är dock relativt blöta stift som kommer ur de två felande cylindrarna så lite bränsle verkar det i alla fall komma dit. Tips på nästa steg? lämna in förgasaren till någon som kan? Hur fungerar bränslepumpen på dessa motorer och kan det vara en felkälla givet att två av fyra cylindrar verkar gå?
  10. Den går tyvärr dåligt hela tiden. Testade att dra ur tändkablarna en i taget och 2:an och 3:an går den inte på överhuvudtaget. Bytte även tändspole + kabel från de två fungerande till de två ickefungerande och den gick likadant, dvs 2:an och 3:an fungerade fortfarande inte. Därmed kan man nog utesluta att det är tändkablar eller spolar. Några andra idéer? Vet inte hur dessa motorer styr timingen på tändningen, och om det kan vara något i styrenheten som kan vara fel?
  11. Tack för tipset! Ska testa, återkommer med resultatet.
  12. Har sedan jag köpt båten haft stora problem med motorn, och nu går den bara på 2-3 av fyra cylindrar. Har gjort de vanligaste åtgärderna (nya stift, rengjorda och inställda förgasare, kontroll läckage bränslesystem, komptest, etc) men det hjälper inte. Motorn är en Yamaha 115 HK 2-taksmotor från ca år 2000. Kommer därmed behöva hjälp från någon lite mer kunnig, och tänkte höra om ni har några tips på en bra motorrenoverare i Stockholmstrakten, gärna på Värmdö eller Ingarö eller på den sidan av Stockholm (söder och öster om Stockholm). Inga problem om det är en duktig hemmapillare - får inte bli för dyrt då det inte är en motor som är värd så jättemycket längre. Tacksam för tips!
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy