Gå till innehåll
tisdag 23 juni 2026

Makro

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    1 896
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar Vunna

    29

Allt postat av Makro

  1. Du har ju fått bra tips om att vara noggrann med att kolla hur blandskruvarna står innan du börjar justera, i övrigt brukar det vara bra att kolla flottörens nålventil så att den tätar, annars kan motorn flöda, få för mycket bensin på låga varv. Annars är det ju inte mycket mer än att se till att alla kanaler och munstycken är rena.
  2. Nu var det inte tillverkaren Targa som avsågs här utan modellen Targa som görs av Fairline. Fairline Targa har gjorts in många storlekar med både drev, IPS och axlar medan Targabåtarna bara tillverkas med drev och IPS, mig veterligen har de aldrig gjorts med axel/ axlar. Sen är ju tyvärr kontruktionen sån på Fairline Targa att man inte har något skydd under propellrar och drev då det är v-bottnade båtar med dubbelmontage, så går man på brukar det bli både dyrt och mycket jobb. Det är väl ett att de få tillfällen det är bättre med drev: byt drev och åk vidare.
  3. Ja nu läste jag spetsgattig. Och det är inte flottans tiohuggare heller då som är rätt slanka och som ros av 10 man med varsin åra samt en styrman vid rorkulten? Tänker att dessa säkert byggts om till både segel och motordrift. Jag var med och tävlade i tiohuggarrodd på 90-talet och det finns ju flera på öarna utanför Göteborg, så dessa borde du ju ha sett? Är modellen du tänker på ännu mer spetsgattig än dessa?
  4. Den med lite grön färg är väldigt lik farfars gamla båt och den på bilden benämns som skeppsbåt eller livbåt. Inte riktigt samma fason som jiggarna ovan.
  5. Min farfar hade en sån som hos oss kallades för slup annars har jag sett benämningen jigg eller gigg om det nu är ungefär samma slags flytetyg? Klinkbyggda som du säger med platt "julleakter" och ofta vitmålade skrov med översta bordet lackat. Du nämner 7-8 meter men jag ser dem från ca 4.5 m och uppåt i längd, om vi nu tänker på samma båttyp som sagt. Min farfars gamla båt som även min far seglade med hemmagjort sprisegel fick jag ärva när jag var 10 år men den var då i för dåligt skick för att med enkla medel få sjöduglig så den slutatde som utfylle i en av de så kända påskbrasorna på ön men på senare år har jag börjat att leta efter en "slup" igen för att fylla det tomrummet i båtägarhistoriken. Tyvärr har jag ingen fler detaljer med jag kommer att följa tråden eftersom jag lika intresserad av att få veta mer. Finns ju även nybyggen
  6. Borde inte VC17 eco funka som bas med inblandning av koppar?
  7. Är inte kostnaden något problem när det gäller service så är ju IPS trevligt, jag har kört en 45 fot med IPS och det är ju nästan löjligt enkelt med joystick. Men jag tycker att man kommer långt i manövreringen med dubbla raka axlar också, jag använder sällan bogpropellern på min 30 fotare med dubbla drev och då "svarar" ju dubbla axlar bättre på manövreringen tycker jag men IPS är vassare. Bara en sån sak som att "parkera" skutan brevid kajen medan man går runt och lägger fast är ju toppen.
  8. Ja det var bättre förr......
  9. Jag hade samma utgångsläge och köpte Julas typ A och gjorde om fästena och det funkar fint.
  10. Jag använde också en del kabel som inte var förtennad när jag byggde om mitt system, däremot så var jag noga med 6-kantpressning och krympslang med lim på alla kabelskor och såg till att krympslangen även täckte hålet i rörkabelskon (det finns utan hål med, jag vet) På mindre kabeldimensioner körde jag rullpress och krympslang med lim.
  11. Du har redan fått bra tips men kolla vad instruktionsboken säger om oljekvalitén och kika på ACEA eller API märkningen för din motor och jämför vad som står på oljedunken, då går du inte fel och slipper gissa.
  12. Jag har haft båda monterade på bygel så det blev inget problem för mig men inbyggnadsmåtten på NSX är ca 295x190 mm. Ingångarna ser du på bilden och de borde vara de samma? Ethernet, NMEA, USB, spänning och ekolod. Jag har extern GPS antenn ansluten till min VHF (med AIS) och NMEA mellan radion och plottern annars får man väl ha GPS-mottagaren direkt till NMEA?
  13. Det är ju lite skillnad på NSX NSS. NSS är ju klassisk i sina menyer och funktioner medans NSX är designad med operativ och appar sen tror jag att det bara går att få c-map kartor med den senaste designen till NSX. NSX har ju heller inga knappar men ska visst kunna gå att koppla till en knappsats som monteras på bekvämt avstånd om man vill. Jag har kört NSX12 i en säsong och är mycket nöjd och istället för att zooma kör jag splitscreen med en stor och en mindre skala och byter enkelt om jag vill ha karta- lod istället. Sen kan men göra egna konfigurationer efter tycke och smak. Tidigare hade jag första generationens NSS och jag tyckte om den också men nu blev jag lockad av den nya designen och kartorna. Vad är det för grejer som du vill koppla till plottern?
  14. Ja, så köp av en fristående firma om möjligt istället som inte hör till de "tre stora". Har du förresten någon bild hur du löste länkage och roderlägesgivarens montering? Jag tänkte också montera mina grejor som legat i garaget i några år nu
  15. Då skulle ju Solas propparna vara feltillverkade vilket också låter märkligt? Det måste ju ha monterats mängder av Solas på Pentas DP-drev. Antingen har du fått fel propellrar eller så får du dubbelkolla att du monterat rätt eller så sitter trimfenan fel. Jag blev i och för sig rekommenderad att köpa BS.Pro istället för Solas och de passade som originalet och har funkat som de ska.
  16. Det rekommenderas att inte blanda DP-propellerpar från olika tillverkare, men det låter märkligt att propellern tar i drevet, är du säker på att du monterar den åt rätt håll? Är det trimfenan du du menar när du säger ”fäste”?
  17. Ja, de gamla motorerna som TMD100 på 200hk och 10 liter tuffade på bortåt 10000 timmar innan renovering/ översyn sen kunde de gå 10000 till.
  18. Kolla på de Engelska och andra utländska annonssajterna och se vad liknade båtar har för driftstimmar och prislägen. Men min uppfattning är att om allt skötts som det ska så går ålder och skick före motorernas driftstid på en båt och priset sätts därefter men på en bil är det känsligare med miltalet vid sidan om skicket då så klart. Jag hade inte ens reagerat på 1200 timmar i detta fallet, men det är ju min personliga uppfattning, hade det varit närmare 10000 timmar varav hälften i planingsfart så hade jag granskat noggrannare.
  19. 1200 timmar på en mellanvarvig motor på 10,8 liter och 670 hk/2250 rpm borde ju inte vara något om den varit skött enligt i-boken som finns att hämta här och kikar man i den finns inget annat än oljebyten, inspektioner rengöring de första 4000 timmarna. Sitter den i en yrkesbåt går den nog minst 5-10000 timmar innan man behöver någon "överhalning" / löpande underhåll Men kolla med någon Pentaverkstad om det är något särskilt som behöver vara uppdaterat. Det går ju inte att jämföra denna motorn med t.ex KAD serien som är små högvarviga motorer och som kanske håller max 4-5000 timmar (om ens det?)
  20. Blocket har du väl redan koll på annars finns ju https://inbytesbanken.org/ för varv anslutna till Penta.
  21. Jag har kört precis så, SB generator 60A (AD31) till förbrukningsbanken på 345Ah och BB 60A till 180Ah start-bog-ankarspel samt skiljerelä för möjlighet att stötta SB generator och batteribank. Som mest när vi varit ute några dagar ligger strömmen på drygt 30A och sen kan den tuffa på runt 20A, allt bevakas av en Nasa BM-1. Generatorerna nya sen 2 år. Så det har ju inte varit i närheten av 60A någon gång med den set-upen, fast nu har ju du lite stöddigare batteribankar så du kanske kan dra nytta av dubbla generatorer till vardags om det inte bara är för back-up om man tvingas köra på en motor.
  22. Alla dar i veckan, om man inte har saker och ting som yrke eller har kontakter. Men ibland kan man göra saker för att det är roligt också 🙂
  23. Om det inte är vit kondensrök kan det ju vara grårök som ts också säger att set ser ut som, och detta skulle kunna vara ofullständigt förbränd diesel men om det skulle vara pågrund av felaktig/ felställd pump eller felaktigt ställda eller läckande ventiler vet jag inte? Svart rök brukar ju betyda luftunderskott Är toppen och ventiler i kontrollerade och pumpen korrekt inställd?
  24. Jovisst var det så, och kanske till och med ekonomipack för ”stortvätt” 😎 Annars tror jag mest på såpan, bra med gul så den gröna inte förväxlas med sk. styrbordssåpa
  25. Och hur är skicket på spridaren, när renoverades den senast?
×
×
  • Skapa nytt...