Jump to content
Wednesday 15 January 2025

Tore33

Medlemmar
  • Content Count

    50
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

8 Neutral

About Tore33

  • Rank
    Löjtnant

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Tack för tipset! Ska kolla upp sådana säkringar
  2. Jag gjorde en tankevurpa, jag menade säkring på kabeln mellan batterierna (minus till plus) för att undvika eventuell okontrollerad rusning av ström mellan batterierna. Men det borde ju de inbyggda BMSerna ta hand om. Jag tänkte inte ha kvar säkringen där. Japp automatsäkring har jag är placerad nära batteriet. Misstänker dock att man vid 24volt kan minska från den 60A säkring jag har nu. Men det står ju angivet i manualen till motorn.
  3. Litet missförstånd. Att detta batteri, likt de flesta andra liknande batterier, går att seriekoppla visste jag. Men frågan var om jag kan kan koppla ett begagnat batteri med ett nytt. Och på den frågan gav ju ditt svar i nästa stycke, tack! Jag tror att jag testar. Finns det några säkerhetsåtgärder du skulle tagit vid testtillfället, t ex en säkring mellan pluspolerna? Har du någon 24v laddare att rekommendera?
  4. Det är detta batteri. Köpt från Amazon. Förmodligen lär ju alla tillverkare av batterier säga att jag ska köpa 2 st nya batterier, vore nästan konstigt annars. Både på grund av att de inte vill ta ansvar för eventuell olycka samt att de får sälja mer. Det jag är ute efter är väl erfarenheter av er som pysslar mycket med båtelektronik.
  5. Håller helt med er om att INTE använda spänningsomvandlare för laddning. Den idén är skrotad.
  6. En ytterligare fråga, om laddning. Funkar en vanlig 12v laddare för att ladda 24v batteri om man använder en spänningsomvandlare?
  7. Hej! I början av denna säsong så köpte jag ett nytt LiFepo4 12v 100Ah till min frontmonterade elmotor. Till nästa säsong funderar jag på att uppgradera till en 24v motor. Min fråga är om jag kan köpa ett likadant nytt batteri och seriekoppla dem även fast mitt nuvarande är en knapp säsong begagnat? Mitt nuvarande batteri är inte mycket använt. Kanske laddat det 10-15 gånger och jag tror aldrig att batteriet varit lägre urladdat än 40-50%
  8. Skulle vilja justera tomgången. Nu har jag gasreglaget på drygt 1/3 när jag ligger på tomgång (obelastad). Allt under det så dör motorn. Vore ju smidigt att ha tomgången närmre början. Provade att justera det som jag fått tips om är tomgångsskruven (den gröna) men märkte ingen skillnad? Har tidigare justerat på 4-taktsmotorer och då har det inte varit så svårt att få det lagom. Funderar också på vad den röda skruven har för funktion?
  9. Dock ett problem när det är svårt, eller omöjligt, att få tag i ett nytt membran. Verkar som att enda alternativet är att byta pumpen till någon som kan passa. Bra tips om att justera när den är belastad! Justerade nu så att den går på lägre varv utan att dö, men det var obelastad. Jag skruvade då in skruven ett och ett halvt varv.
  10. Låter ju onekligen som att den får för mycket bränsle. vet du åt vilket håll man vanligtvis skruvar för att minska bensinen? Jag fick tips tidigare i tråden om att kolla så att flottörnålen höll tätt. Hur säkerställer man det? På bilden på flottörnålen kan du se att den saknar gummi i änden, men det kan ske de inte hade förr?
  11. Ett problem som återstår är att motorn dör på låga varv, d v s att man måste hålla relativt höga varvtal (åtminstone mot vad jag är van vid) för att den inte sakta ska dö. Jag har ju rengjort förgasaren. Är det då kassa bränslepumpsmembran som är den troliga felkällan? Jag tycker inte det hjälper att klämma på bränsleblåsan utan denna känns lika hård även efter några minuters körning. Justera luft/bränsleblandningen med skruven på förgasaren kan inte hjälpa?
  12. Den här sprinten är krokig så att man inte får ut den. Går ju att bända till och få ut men spelar dt stor roll att den är lite krokig? Hur lätt är det att få tag på en ny i rätt dimension? När man sen sätter tillbaka propellern så ska man olja in stången med propelleraxelfett, korrekt?
  13. Misstänker att denna dåliga packning behöver bytas också. Hur gör man för att hitta en lämplig packning som tål bensin (har skickat frågan till marinshopen). Bir det att försiktigt pilla ut den och ta mått?
  14. Goda nyheter, är övertygad om att jag hittat felkällan. Provade med startgas - motorn gick igång på 1 och 1/2 drag. När motorn var igång började jag då noggrannare kolla på bränsletillförseln. Upptäckte då felet. Bränslepumpe läcker, rejält. Vet inte varför jag inte upptäckt detta innan. Skruvade bort bränslepumpen och upptäckte att en skruv saknades (?) Jag har nu kapat till en M4-vagnsbult (allt jag hade) för att få tätt. Det blir dock inte helt tätt. Måste köpa en annan skruv. Nästa provkörning fick dock avbrytas abrupt på grund av ett smärre missöde =D Jag hade tydligen råkat lägga i backväxeln när jag mixtrade med bränslepumpen...
  15. Falskt alarm... De förslagna packningarna var till Tohatsu 9,8b. De passar inte till min äldre modell. Marinshopen föreslog ny bränslepump, men med tillägget att denna ska passa i skruvhålen, vilket inte går att garantera utan att mäta. Får ta en funderare på om det är värt att byta bränslepump för 900:- utan att vara säker på att det löser problemet...
×
×
  • Create New...