Jump to content
Sunday 23 June 2024

i92_lus

Medlemmar
  • Content Count

    15
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0 Neutral

About i92_lus

  • Rank
    Kadett

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Tack för tips, det låter som en rätt bra lösning!
  2. Hej! Jag skall ersätta min gamla infällda plotter Simrad NSS 12-tum, till en motsvarande Simrad NSX 12-tum. Den nya är dock ca 3,5 cm smalare. Jag behöver få fram en adapterplatta som täcker det gamla hålet och har ett aningen smalare hål i sig. Jag har funderat och funderat på vilket material som är lämpligt för detta, utan att hitta en lösning själv. Jag vill ha något som är lättbearbetat och lättborrat, inte bygger för mycket höjd, men ändå är stabilt. Helst svart eller grå, eller metall. Finns det någon på forumet som har tips om lämpligt material? Eller tips på verkstad i norra Stockholm som även kan måttanpassa? Tack på förhand!
  3. Tack för förslag! Jag vill egentligen bara koppla in motordata genom NMEA2000, ekolod och extern GPS-mottagare. Allt från Simrad. Jag fick också radarn stulen, men jag använder den sällan och kommer nog inte ersätta den. Vet du om NSX har samma mått som NSS, och samma ingångar på baksidan? Behövde du såga eller borra något mer?
  4. Hej! Jag behöver lite råd. Min Simrad NSS12 Evo2 från 2015 som satt i min Anytec har stulits. Till denna har jag haft NMEA2000, GPS-antenn, ekolod, etc anslutna. 1. Bör jag köpa en ny Simrad NSS12 Evo3 för att få allt att fungera utan problem, eller kan jag lika gärna köpa en Simrad NSX 3012, som är betydligt billigare? Funkar NSX med mina andra enheter? Jag tror att det skiljer nästan 20 tkr i pris mellan dessa två. 2. Finns det några tips på hur man stöldskyddar en plotter? Skruvar man loss och tar hem den varje höst, eller kan man använda låsskruvar eller liknande? En giftkobra kanske? Tack på förhand!
  5. Hej! Jag gick på en sten i somras i 3-4 knop. Nu har jag fått en del skador på skeddan. Jag hoppas att det syns i bilden. Det är inga stora materialförluster. Motorn är från 2008, dvs tveksamt att göra ett försäkringsärende av detta. Hur lagar jag bäst? Gå lös med en fil och jämna till så gott det går? Behöver man grunda innan man målar med Yamahas standardfärg? Tack på förhand!
  6. Lyckades byta impeller idag och tänkte dela med mig med lite tips för att få bort metallkragen: 1. Se till att ha en stadig ställning för växelhuset. Jag byggde en i trä. Tog två timmar, men det var det värt. 2. En kofot gjorde jobbet bättre än en skruvmejsel! Med kofoten fick jag loss kragen efter 5-6 drag. Se bilden.
  7. Jag har haft motorn sedan den var ny. Impellern har bytts på Yamahaverkstad två gånger. Jag skulle vara väldigt förvånad om jag skulle fått en eftermarknadspump utan att verkstaden sagt något till mig.. Jag gissar att Yamaha har haft denna rätt knepiga lösning som original på -08. Jag tyckte att kragen satt som berget när jag tittade på den i höstas, och jag ville inte ta spjärn mot impellern för att få bort kragen. Men det är möjligt att det hade gått om jag använt lite mer kraft. Rascal, hur gjorde du? Tryckte du in skruvmejseln direkt under kragen och vred upp, eller tog du spjärn mot något du la ovanpå impellern och bände upp kragen?
  8. Hej! Jag gissar att impellern har gått 180-200 timmar.
  9. Hej, Jag gör sedan två år tillbaka den årliga servicen själv på min Yamaha F150 -08. Tack till jarb och alla andra som har gett detaljerade instruktioner på detta forum! Det enda som kvarstår är impellerbytet. Nu har impellern gått fem år, så trots att den fortfarande ser fin ut tänkte jag byta den. Tyvärr har jag gått bet hittills. Se den bifogade bilden. Det sitter en metallkrage ovanför impellern, som måste lossas. Den sitter dock som berget. Jag tittade på en film på Youtube, och där hade mekanikern tillverkat ett eget verktyg. Verktyget såg ut som en tunn stämmgaffel av plåt som han stack in mellan metallkragen och impellern. Därefter kunde han dra upp kragen med ytterligare ett specialverktyg. Det verkade rätt svårt om man inte har rätt saker hemma. Finns det någon där ute som har något tips om hur man skall gå tillväga för att få bort kragen? Eller måste jag svälja stoltheten och ta med mig hela växelhuset till den lokala Yamaha-verkstaden?
  10. Hej! Jag servar min Yamaha F150 -08 själv sedan två år. Motorn sitter på en Buster Magnum, och jag byter det externa 10 micron-bränslefiltret varje år. I år tänkte jag skruva loss det inre filtret och inspektera, men jag får inte loss det. Det sitter som berget. Finns det några tips för ute? Hur får jag loss det? Eller behöver jag inte inspektera om jag byter det yttre filtret varje år? Jag tycker att det ser ut som att det är lite luft i filtret. http://forumbilder.com/image/wP4
  11. Hej! Jag har en Buster Magnum från -06, med Yamaha F150 -08. Båten gick mycket i somras, men har endast gått sporadiskt på höstkanten. Idag när jag tänkte köra den till vinteruppläggningen, var batteriet nästen helt dött. Startmotorn gick runt långsamt, men inte tillräckligt för att starta motorn. Den enda strömförbrukaren jag känner till är länspumpen. Frågan är, räcker endast länspumpen för att ladda ur ett batteri som var fullt i somras? Båten skall ju vara självlänsande. Därmed bör det väl inte komma så mycket vatten till pumpen att den laddar ur batteriet? - Har någon haft liknande problem? - Låter det som att något är fel på antingen batteri, elsytem, länspump eller avrinning, eller är detta normalt? Jag vore mycket tacksam förhjälp med felsökning! Hälsninga i92_lus
  12. Hej! Jag är sedan i maj lycklig ägare till en Buster Magnum -06. Vi är mycket nöjda med båten efter 25 timmars användning. Jag har ett litet problem. Den bakre förvaringsboxen håller inte helt tätt vid regn, det brukar vara lite vatten på botten efter en skur. Inga stora mängder, men tillräckligt för att man inte skall vilja ha torra saker där någon längre tid. Jag har testat mig fram och kommit fram till att genomföringen för den manuella länspumpen inte höll helt tätt. Jag har tätat mellanrummet mellan metallplattan och plastboxen med silikon. Efter detta blev läckaget betydligt mindre, men mindre mängder vatten kan fortfarande leta sig in i boxen. En möjlighet är att det är genomföringarna för gångjärnen, en annan att det är själva länspumpen, eller så kommer dte in någon annanstans. Är det någon som har haft samma problem som kan hjälpa mig med tips på var jag skall täta? Jag antar att samtliga exemplar borde ha samma konstruktion och kanske också läcka in lite vatten. Hälsningar i92_lus
  13. Hej, Jag har precis köpt en beganad Buster Magnum 2006. Båten har fasta stolstativ. Jag trodde att 2006 år modell hade fjädrande stativ. Har säljaren försökt lura på mig ett par gamla stolsstativ eller var det standard på 06:an? Tacksam för svar!
×
×
  • Create New...